Stapelen componenten

Gestart door Michiel, januari 02, 2010, 01:00:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michiel

Ik heb een set bestaande uit 3 componenten. Deze staat op elkaar in een kast. Ik kan ze niet op losse planken kwijt. Welk apparaat kan ik nu het best op elkaar zetten.

Nu staat de versterker onderaan, de tuner daar op en de SACD-speler daar weer op. Met ik iets in die volgorde veranderen?
PM7001KI, SA7001, ST6000, DUAL 627Q, Tannoy R3

mars

oi michiel,

Persoonlijk ben ik helemaal niet voor het stapelen van componenten.
Met name een versterker heeft ''lucht'' nodig , dat wil zeggen dat hij niet ingesloten moet staan omdat hij zijn warmte kwijt moet.
Dit waarborgt zelfs een langere storingsvrije levensduur van je versterker.

Maar enfin, als het echt niet anders kan , dan zal ik zeggen wat dan de beste volgorde van je ''gear stack'' ( stapel audio) is en waarom.
In de reclames en folders zie je altijd een stapel met versterker onder , maar anders om is beter.
Als je cd speler sterk genoeg gebouwd is en hij heeft genoeg oppervlak , dan zou ik de speler onderzetten .
Je ziet namelijk ook wel eens dat mensen cdp's voorzien van extra gewicht boven op , dit is tegen mechanische storende elementen zoals het gaan mee resoneren van de speler kast.
Als je de versterker boven op je cd zet heb je dat effect ook.
En dan heeft je versterker ook meer lucht boven zijn ontluchtings sleuven, twee vliegen in 1 klap dus.
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

HiFi gek

Citaat van: mars op januari 02, 2010, 02:08:29


Persoonlijk ben ik helemaal niet voor het stapelen van componenten.

Je ziet namelijk ook wel eens dat mensen cdp's voorzien van extra gewicht boven op , dit is tegen mechanische storende elementen zoals het gaan mee resoneren van de speler kast.



Om deze reden die jij noemt , wat inderdaad een bekend probleem is als je apparatuur gaat stapelen op elkaar , zou als je het goed aanpakt alle apparatuur los van elkaar moeten staan .
Dus elk apparaat zijn eigen plank in een audiorack .

Maar helaas is dat voor de topic starter geen optie , zoals hij al vermelde .



Groeten  EDWIN  B

Michiel

Ik ben het met jullie eebs dat een audiorack zou wel beter zijn, maar daar heb ik geen ruimte voor en mijn vrouw zou het niet toestaan.  :no:

Maar bedankt voor jullie advies. Ik zet de CD-speler onder en de versterker op top. Wat doe ik met de tuner? Er tussenin?

Nog een andere vraag, hebben jullie ervaring met anti-resonantie voetjes zoals vibrapods? Werk dit, moet je voetjes onder elk apparaat plaatsen of kan je ook volstaan met voetjes onder het onderste apparaat?
PM7001KI, SA7001, ST6000, DUAL 627Q, Tannoy R3

lo

Het mooiste is denk ik dat elk apparaat ontkoppelt is op zijn eigen plankje. Echter voor jou geen optie. Ik denk dat je de CD spelert moet ontkoppelen daar deze mi het meest last zal hebben van eventuele trillingen. Misschien dat hifigek Edwin B je nog van nader advies kan dienen. Als iemand zaken getest heeft en op waarde kan beoordelen is hij het wel.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

HiFi gek

Je moet zeker elk apparaat onafhankelijk van elkaar ontkoppelen wanneeer je alles op elkaar stapeld .

Een goed hulpmiddel om te ontkoppelen is de overbekende : Masterbase ( honingraad konstruktie )  51 euro per 4 stuks .
Importeur hiervan is de fa : Nutters Audio .
Masterbase werkt goed , de geluids kwaliteit neemt ook duidelijk toe .
Ik heb er zelf veel ervaring mee opgedaan .


Dan heb je nog ontkoppelaars van : Quadraspire - QX 25   , die zijn van Akrilaat gemaakt ( een soort plexiglas ) .
Die werken nog beter dan de Masterbase en geven een prettigere klankkleur .
Kosten dacht ik rond de 35 euro per 4 stuks


Dan heb je ultieme ontkoppelaars de speciale houten blokjes : Blokjes African Blackwood .
Die overtreffen de Masterbase en Quadraspire in ruime mate , ze zijn gemaakt van precies dezelfde houtsoort als het peperdure Harmonix .
Deze blokjes zijn verkrijgbaar via Musical Affairs in Putten .
De prijzen weet ik niet .



Groeten   EDWIN  B

Michiel

Mannen,

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga de boel herschikken.  :yes:

Groeten, Michiel
PM7001KI, SA7001, ST6000, DUAL 627Q, Tannoy R3

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.