Van Home Theater "terug" naar stereo? "JA"

Gestart door Frits, oktober 02, 2016, 09:25:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

Citaat van: Brutus op oktober 12, 2016, 09:22:30
Voor een DAC tussen TV en versterker zou ik gewoon voor het 20 euro ding gaan. Want wat is de kwaliteit van de audio bron, is denk geen hoogwaardige audiofiele kwaliteit dus kan de DAC er ook niets meer van maken, toch?

Klopt, ik denk niet dat een TV fabrikant veel geld uit geeft aan een DAC gezien de kwaliteit van de meeste TV speakers.
Dus de bron is op zijn best matig, en zal een DAC daar niets aan veranderen, hoe duur of hoe goed die ook is.
Crap in Crap out (troep in troep uit) zeggen de Yenken  :-)

sjoek

Citaat van: CBdicX op oktober 12, 2016, 10:08:36
Klopt, ik denk niet dat een TV fabrikant veel geld uit geeft aan een DAC gezien de kwaliteit van de meeste TV speakers.
Dus de bron is op zijn best matig, en zal een DAC daar niets aan veranderen, hoe duur of hoe goed die ook is.
Crap in Crap out (troep in troep uit) zeggen de Yenken  :-)

Precies wat ik ook dacht :yes:. Maarja sommige mensen geven liever meer geld uit voor hun gemoedsrust denk ik.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

xander32

... wat is hier de bron? De tv decoder welke een digitaal signaal doorgeeft aan de tv, welke op zijn beurt het signaal doorgeeft aan waarschijnlijk een budget dac in de tv zelf. Maar wat indien je dat digitale signaal aan een betere externe dac voert i.p.v. de tv eigen dac ...


Wat maakt dat het digitale signaal vanaf de decoder crapp is?

Frits Denon

Citaat van: xander32 op oktober 12, 2016, 19:58:02
... wat is hier de bron? De tv decoder welke een digitaal signaal doorgeeft aan de tv, welke op zijn beurt het signaal doorgeeft aan waarschijnlijk een budget dac in de tv zelf. Maar wat indien je dat digitale signaal aan een betere externe dac voert i.p.v. de tv eigen dac ...


Wat maakt dat het digitale signaal vanaf de decoder crapp is?

Denk dat je gelijk hebt. :gp:.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

#49
Wat ik bedoel is dat het audio signaal van een TV decoder 9 van de 10 keer een lage bitrate Stereo is, wat naar 5.1 opgepiept word met Dolby AC3.
Een lage bitrate Stereo is dan de bron, niet het beste waar je mee moet werken lijkt mij.

Hier een kort lijstje van Ziggo met zelfs een aantal in 96 kbps MONO !
Die 256 kbps voor Nederland (HD) is op z'n minst matig/redelijk, ik vind Nederland zelf een van de minste (het Journaal is soms dof van geluid), en bijvoorbeeld om helderheid van het stemmen te testen, RTL7 (het ouwehoer programma) het beste.

Audio (kbps) bron Ziggo 2016.

Nederland 1 256 stereo
RTL 4 256 stereo
SBS 6 192 stereo
MTV 192 stereo
MTV 2 192 stereo
TMF 192 stereo
The Box 192 stereo
TMF Party 192 stereo
TV Utrecht 192 stereo
Animal Planet 96 mono
Motors TV 96 mono


Ziggo gebruikt sinds kort "variabele bitrate", wat ik mij daarbij moet voorstellen weet ik niet.

Ook wordt in grote mate Dynamic Range Compression toegepast om het allemaal binnen de perken te houden, dus er word genoeg gerommeld met het geluid bij TV (en oa Internet Radio).

Dus geen fijne bron om de conversie naar analoog te maken, dan volstaat een goedkope DAC prima.

Crooijmaster

Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5

Brutus

Citaat van: xander32 op oktober 12, 2016, 19:58:02
... wat is hier de bron? De tv decoder welke een digitaal signaal doorgeeft aan de tv, welke op zijn beurt het signaal doorgeeft aan waarschijnlijk een budget dac in de tv zelf. Maar wat indien je dat digitale signaal aan een betere externe dac voert i.p.v. de tv eigen dac ...


Wat maakt dat het digitale signaal vanaf de decoder crapp is?

Maakt toch niet uit, ik denk dat er geen zenders is (incl. de muziekzenders) die op  16/44.1 uitzenden, sterker nog, ik denk dat er geen een de 320 van Spotify haalt. Daar gaat de beste dac ter wereld geen zak aan veranderen.

Anders zouden we allemaal ons geld in een hele dure DAC steken en dan maakt het niet meer uit of de cd of het digitale bestand klote is opgenomen, de DAC strijkt het als nog weer glad.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

xander32

Indien het bronmateriaal, het medium crapp is, zal daar geen enkele component verandering in brengen. Klopt  :yes:. Maar de vraag is of het bronmateriaal echt zo slecht is. Ja, het betreft mp3, dus flink gecomprimeerd en dat ga je niet op cd niveau krijgen. Maar daar heb ik het ook geen moment over. Evenmin heb ik het over een heel dure dac. Ik denk dat veel van het aanbod ondanks dat gegeven, goed verteerbaar is en dat een wat meer hoogwaardige dac dat enkel positief zal beïnvloeden. Die ervaring heb ik zelf ook met de meest uiteenlopende internetradio zenders, met het standaard dacje in mijn 6 jaar 'oude' SBT.

Wat wil je bereiken? Wat is jouw doel?

Frits Denon

#53
Draai inmiddels een tijdje met de stereo opstelling (nog zonder DAC), het bevalt mij tot nu toe erg goed. Gisteren naar The Voice gekeken. Klinkt een stuk beter dan via de surround. Het is allemaal meer gedetailleerd en het gehele geluidsbeeld is vollediger, zeker in het laag.

Kan nu ook elke bron in de achterkamer laten klinken door slechts simpel op B speakers te drukken. De Hepta Ace's die ik eerst als rears gebruikte hebben nu de Tannoy RC Revolutions vervangen in de achterkamer. Daar is het verschil iets minder, maar valt ook in het voordeel van de Hepta's uit.

Nu zal er eerdaags toch een besluit genomen worden of er afscheid genomen gaat worden van de Marantz SR 6009 en mogelijk de Hepta Ace center.  :-o

De beide Tannoy's staan inmiddels op MP.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

Citaat van: Frits op oktober 22, 2016, 10:21:44
Draai inmiddels een tijdje met de stereo opstelling (nog zonder DAC), het bevalt mij tot nu toe erg goed. Gisteren naar The Voice gekeken. Klinkt een stuk beter dan via de surround. Het is allemaal meer gedetailleerd en het gehele geluidsbeeld is vollediger, zeker in het laag.

Kan nu ook elke bron in de achterkamer laten klinken door slechts simpel op B speakers te drukken. De Hepta Ace's die ik eerst als rears gebruikte hebben nu de Tannoy RC Revolutions vervangen in de achterkamer. Daar is het verschil iets minder, maar valt ook in het voordeel van de Hepta's uit.

Nu zal er eerdaags toch een besluit genomen worden of er afscheid genomen gaat worden van de Marantz SR 6009 en mogelijk de Hepta Ace center.  :-o

De beide Tannoy's staan inmiddels op MP.

Ik snap je volkomen.
Heb het zelfde traject meerdere malen doorlopen maar ik bleef, en blijf, tegen het "probleem" van stereo aanlopen dat praten/stemmen uit voor mij teveel van een kant komt (ik zit niet in het midden).
In mijn thuis situatie zit ik dichter bij de linker speaker dus heb ik altijd een vorm van onbalans met stereo.
Dat is direct weg als de center mee doet, dus heb ik een tijdje 3.1 gehad, wat wel beviel.
Maar toch het lekkere surround gevoel in films is alleen bereikbaar vanaf 5.1
Ik heb nu 7.1.4 wat in Sifi films geweldig klinkt.
Voor puur muziek is het niet nodig, maar daar is de Stereo of Direct knop voor  :wink:
Ik ben toch wel tevreden met de receiver die ik nu heb staan, op Direct voor muziek, op surround (Dolby Atmos of DTSX) voor actie fims.
En daarbij alle andere voordelen betreft afregelen van de verschillende bronnen, die een receiver voor heeft op een Stereo amp.

xander32

Meridian Trifield lost het issue m.b.t. het stereobeeld op, ongeacht op welke luistetplek je zit.

CBdicX

Citaat van: xander32 op oktober 22, 2016, 22:49:40
Meridian Trifield lost het issue m.b.t. het stereobeeld op, ongeacht op welke luistetplek je zit.

Scheef voor 2 speakers zitten blijft scheef zitten, en zal je er altijd 1 harder horen dan de ander, of zachter, net waar je zit, dit is en blijft natuurkunde, daar kan geen software, of wat dan ook, iets aan veranderen.

xander32

... je zal er een center bij moeten plaatsen/kopen t.b.v. het Trifield en dan lost de software het echt voor je op, dat gisteren wederom mogen ervaren.

Citaat van: CBdicX op oktober 23, 2016, 01:10:04
Scheef voor 2 speakers zitten blijft scheef zitten, en zal je er altijd 1 harder horen dan de ander, of zachter, net waar je zit, dit is en blijft natuurkunde, daar kan geen software, of wat dan ook, iets aan veranderen.

CBdicX

Citaat van: xander32 op oktober 23, 2016, 04:56:31
... je zal er een center bij moeten plaatsen/kopen t.b.v. het Trifield en dan lost de software het echt voor je op, dat gisteren wederom mogen ervaren.

Ok, begrijp ik.
In een 3.1 opstelling met PCM input werkt "center spreiding" die op veel receivers zit ook.
Heb in het verleden een receiver gehad waarbij ik de spreiding in 6 stappen kon regelen, en of je dan meer naar links of rechts zit, maakt niet uit.
Dacht dat Auro 3D ook zo'n stappen spreiding had, Dolby heeft ook C spreiding, maar dat is aan of uit.
Wat je dan kunt doen is de center naar smaak hoger of lager in volume zetten, werkt ook.
De center gaat dan als een soort mono balance speaker werken.
Het is allemaal de boel een beetje in de maling nemen, maar klinkt wel prettig.

Frits Denon

In mijn opstelling met de Hepta Spring met de bas/midden naar binnen afstralend kan ik rustig wat uit het midden zitten. Speakers staan bij mij zo'n 3,5 meter uit elkaar. Het hoog/midden zorgt voor een goed links/rechts effect en de beide bas/middens zorgen voor een goede spraakverdeling. Werkt bij mij prima. Indien nodig kan ik altijd het geluid van de tv nog iets bijzetten, maar heb dat nog niet gedaan. Vertraging kan ik op mijn TV instellen.

Wat mij echt opvalt is dat de REL het op de stereo versterker (Speak-on aansluiting op de A speaker uitgang van de Denon) met het kijken naar een film (Gisteravond Jack Reacher) het veel beter doet dan via de SR (via de cinch aansluiting), ondanks een goede afstelling met audessy.

Ik heb inmiddels wel besloten afscheid te gaan nemen van de SR. Heb deze op MP gezet. Vond het een lastig besluit om te nemen, maar de geluidskwaliteit is nu gewoon beter. Het verlies van de effecten kan daar voor mij niet tegenop.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4