Marantz 2226B geeft knalgeluid bij omschakelen source selector, loudness

Gestart door Domi, mei 12, 2024, 22:49:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Domi

Onze Marantz 2026B geeft een kort knalgeluidje iedere keer bij omschakelen van de bronkeuze (source selector), het indrukken van de Loudness, Mono knoppen en ook als je op een aangesloten cassettedeck een cassette op Play drukt of stopt (zelfs als de cassettedeck vanzelf stopt aan het einde van de cassette).

De Hi filter en Low filter knopjes geven trouwens geen knal. Als het volume helemaal omlaag staat, hoor je ook geen knallen.

Als je de volumeknop draait hoor je wat gekraak (alsof de potmeter vuil is). Het vreemde is dat hij (na de aankoop tweedehands) het een paar uren goed gedaan heeft, zelfs na het vervangen van de tuner lampjes. Deze waren kapot en heb ze vervangen door deze LEDs: led lamp link ). Iets wat mij opviel bij het vervangen van de lampjes is dat er een "extra" wit blokje aangesloten is op het bord waarin de lampjes zitten. Dit witte blokje heb ik nergens anders teruggezien in foto's van andere 2226B's. Zou dit ermee te maken kunnen hebben? Sinds we deze geluidjes horen, heb ik de versterker uitgezet en ontkoppeld om eventuele schade te voorkomen. Sorry alvast voor deze lange tekst, iedereen.

Verder wil ik even vermelden dat we de receiver ontvangen hebben in de staat zoals in foto twee (lamp-bordje en kabels vastgemaakt met duct tape), dus we hebben zelf de plastic steuntjes weer moeten lijmen zodat de lampjes weer netjes in de lampbehuizing hangen (gelukkig vonden we de steuntjes los onderin, afgebroken). Is het normaal dat duct tape gebruikt wordt? Vond dat maar erg raar.

NB

Ik heb er niet zo veel verstand van, maar dat witte blokje is volgens mij een weerstand.
Kijk maar uit voor je luidsprekers met ploppen enzo.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Hoewie Loewie

Hoi. Wat staat er als voltage op de oude lampjes? Als het goed is, horen er lampjes van 8 volt, 250 mA in. Wellicht had men niet de juiste lampjes en heeft men met die weerstand de spanning willen verlagen.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Domi

Van alle vijf tuner lampjes waren er 4 stuk. Het lampje dat nog gaat is 8V 250 mA inderdaad maar er zaten ook nog 8v 300mA en zelfs een 6v 250 mA lampje. Volgens mij zijn de oude lampjes al weggegooid maar het werkende lampje had ik bewaard als reserve (het oude lampje werd trouwens extreem heet, 110 graden in 1 minuut, gemeten met een multimeter temperatuursensor. Misschien ook omdat het het enige was dat nog werkte)

SB_Marantz

Er moet sowieso een reparatie verricht worden.
Die DC pulsen (knallen) tijdens het verdraaien van de selectorswitch is nu niet bepaald ok.

De buislampjes zijn inmiddels vervangen voor led en die weerstand zou feitelijk gewoon verwijderd moeten worden.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM