Recente berichten

#21
Luidsprekers / Re: Subwoofer instellen
Laatste bericht door dmeerpa - Gisteren om 10:37:13
Citaat van: Emiel77 op mei 07, 2024, 17:25:18Goede uitleg, valt niets van te zeggen.

Zelf heb ik gekozen voor een sub van Quadral (net als de fronts), dus mijn gedachte was dat de ontwerpfilosofie met betrekking tot de klank dan ook gelijk zou zijn.

Ja, helemaal eens, in mijn geval gekoppeld middels RCA op de versterker en dan heb je te maken met een zwak signaal.
Om dit een beetje te ondervangen heb ik een dubbel shielded RCA er tussen geknoopt.

Eindresultaat ben ik ook erg tevreden over.

Neemt niet weg dat, na de uitleg te hebben gehoord, het niet ondenkbaar is dat ik ooit een REL sub ga proberen :-D

Mijn allereerste JAMO Subwoofer had al een dergelijke highlevel input en dat is al 20 jaar geleden, dus claimen dat het hun idee is dat andere overnemen...hmmm
Het was eigenlijk een externe filter (ik denk dat ik ze nog in de kelder heb liggen).
Het principe leek me nog beter dan deze dat REL hier verkoopt... Als ik het zo bekijk, is er een overlapping van het laag van de fronts en deze van de subwoofer.

Dat Jamo filter/splitter deed het anders, al was het geen high-end oplossing. Je sloot de het filter aan op de versterker. Het filter had 3 uithangen, Left + Right + LFE. op het filter stond een schakelaar waar je de crossover bepaalde, dus daarbij had je geen overlapping van het laag maar werd het echt gefilterd zoals het gebeurd in onze Marantz Receivers als we de fronts op small zetten, maar je had wel de klankleur van de versterker die REL hier claimt.

Nu ik vraag me wel af of je überhaupt wel klankkleur verschillen hebt in die lage frequenties. Ik hoor vandaag zelfs geen verschil over de hele frequentie range als ik de Marantz Receiver gebruik als eindbak of mijn Rotel.

Ik ontdek net dat mijn huidige SVS PB12+ dat ook ingebouwd heeft :-D 
#22
Luidsprekers / Re: Subwoofer instellen
Laatste bericht door dmeerpa - Gisteren om 10:17:44
Citaat van: Emiel77 op mei 06, 2024, 22:42:02Hmm dit zal wel weer wat reacties geven, maar kan het niet laten om toch te melden:

Nee, een vloerstaander is niet per definitie "perfect" in staat laag weer te geven in combinatie met de betreffende ruimte.
Ja het is zeker beter dan de bookshelf optie, eens, maar nog altijd niet perse ideaal.

Daarnaast is mijn mening dat een vloerstaander de basics van basics laag kunnen doen, dat wat bookshelfs echt missen.
Wil je meer echt sub laag... dan ontkom je domweg niet aan een sub, afhankelijk van je muzikale keuzes uiteraard, het ene genre doet meer met sub bass dan het andere.

Ik had dit 2ch Afspelen - Fronts op large en subwoofer op LFE draadje gestart. En na een comment van @RHK, kom ik min of meer op het zelfde uit.
In pure direct tonen mijn fronts dat ze zeker hun mannetje staan in het diepe laag, maar de ruimte verpest het, onder de 100HZ meet Audessey 10 tot 15db te veel. Waardoor het laag te storend wordt en snel gaat vermoeien. Audessey slaagt er volgens de app in om dat mooi af te vlakken, maar het diepe laag is ook weg... Het toepassen van een target curve lost het niet op.

De subwoofer heeft die pieken ook (ligt waarschijnlijk aan de ruimte), maar daar kan Audessey dit wel corrigeren zonder inboeten in diepe laag.

Bottom line, zelfs met mijn fronts die 30Hz en zelfs 24Hz (-6db) halen en hier gevoed worden met 300W/kanaal, zorgt een subwoofer hier voor een beter laag weergave. 
#23
Home Theater / Re: 2ch Afspelen - Fronts op l...
Laatste bericht door dmeerpa - Gisteren om 10:04:30
Citaat van: RHK op mei 16, 2024, 20:45:39Jouw speakers kunnen in stereo het laag prima weergeven denk ik. Laag moet alleen weergegeven worden als de bron het aanbiedt. Sub geeft in stereo wel laag maar ook als het er niet is in de bron, maar haalt vaak wel een stuk uit het midden gebied weg, dat is juist je detail. Vandaar mn voorkeur naar weergave in stereo met alleen de fronts. Mits deze een voldoende bereik hebben, dus full range. Wij willen graag laag horen en dat doet een sub natuurlijk prima. Maar ik heb gaande weg met vergelijken ondervonden dat stereo luisteren puur moet zijn. Gaat het om HT, dan gaan alle registers open, dus zeker ook de sub. Met HT heb ik er 2 die dan lekker meedoen. Maar ja dit is mijn voorkeur in weergave en zo heeft iedereen zn voorkeur in weergave. Zo druk ik dus preset 1 in voor HT en preset 2 voor stereo . Interessant deze forum gesprekken.  8-)


De voorbije dagen verschillende target curves geprobeerd en dan stereo vs (Pure) Direct.
Wat ik ook probeer, bij Direct gaan de fronts veel lager (dieper).
Maar het laag klinkt snel storend/vermoeiend. De reden daarvan is vermoedelijk wat de meeting uit mijn vorige post weergeeft, de enorme bass boost onder de 160Hz. Dat zal vermoed ik 2 redenen hebben, de akoestiek en de afstand dat de fronts van de muren staat.
Ik heb ze tot 44 cm van de achtermuur gezet maar dat hielp niet, maar mijn 2 rechter woofers staan op amper 20cm van het gordijn en radiator.
Ik heb zelfs een curve geprobeerd van +12db van 20HZ tot 120Hz, dat klonk niet alleen te hard, ik kreeg niet dat hele diepe zoals bij Pure Direct.

Anderzijds klinkt midden en hog frequenties beduidend beter in Stereo (was in het verleden anders). Niet alleen meer detail maar ook een beter 3D beeld (ja ik bedoel 3D en geen 2D).
Vandaag klinkt het gewoon het best als ik de fronts op small zet met een crossover van 40HZ en Stereo gebruik. Maar deze test toont wel aan dat je gelijk hebt, deze speakers gaan inderdaad héél laag.

Ik ga de komende dagen kijken om mij een miniDSP UMIK-1 aan te schaffen, kan ik eens meten wat er echt gebeurd tussen Direct en Stereo via aangepaste Audyssey target curve.
#24
Luidsprekers / Re: Subwoofer instellen
Laatste bericht door ArjenAH - Gisteren om 02:56:19
Citaat van: Hoewie Loewie op mei 19, 2024, 20:49:45Mooie luidspreker. notworthy  Is ie nou zoveel kleiner dan die Focal? Heb je de NAD streamer niet meer?
Dankjewel. Ik gebruik de NAD streamer nog steeds, ik heb hem digitaal aangesloten op mijn koptelefoon versterker, zodat ik zonder mijn Arcam versterker muziek kan luisternen.
#25
Luidsprekers / Re: Subwoofer instellen
Laatste bericht door RHK - mei 19, 2024, 21:23:28
Citaat van: ArjenAH op mei 19, 2024, 18:43:17Dit is waar de discussie over gaat.


Voor mij is het geen discussie , knappe speakers  8-)
#26
Luidsprekers / Re: Subwoofer instellen
Laatste bericht door Hoewie Loewie - mei 19, 2024, 20:49:45
Mooie luidspreker. notworthy  Is ie nou zoveel kleiner dan die Focal? Heb je de NAD streamer niet meer?
#27
Luidsprekers / Re: Subwoofer instellen
Laatste bericht door ArjenAH - mei 19, 2024, 18:43:17
Dit is waar de discussie over gaat.

#28
Te koop / gezocht / Re: TEAC NP-H750 DAC Wi-Fi/LAN...
Laatste bericht door JohnWx - mei 19, 2024, 13:34:46
140 euro ivm vtuner  :-D
#29
Music and video / Re: Over klassieke MUZIEK en ...
Laatste bericht door NB - mei 19, 2024, 10:24:42
Andre Jolivet (1905- 1974) en Ernest Chausson (1855- 1899)
Van Jolivet:  Concert voor viool en orkest.
Van Chausson: Poëm voor viool en orkest.
Gespeeld door Het Deutsche Symphonie Orchester Berlin, o.l.v. Marko Letonja, met Isabelle Faust op viool.
Mooi opgenomen cd op Harmonia Mundi, uit 2006.
#30
Te koop / gezocht / Re: TEAC NP-H750 DAC Wi-Fi/LAN...
Laatste bericht door JohnWx - mei 19, 2024, 10:09:06
Citaat van: Emiel77 op mei 19, 2024, 00:04:48Hmm Kenwood, hebben ook erg leuke dingen gedaan, staat me voor al de L-1000 serie bij (samenwerking met Accuphase als ik me niet vergis) en OK das geen klein setje...

Anyway, succes met de verkoop van de Teac.

Ja mooie set

Ook van Kenwood de 600 set