Ervaringen met Audyssey EQ/XT32 en Audyssey App

Gestart door dmeerpa, juni 11, 2009, 20:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Xplod

#165
Ik heb vandaag Audyssey terug eens alles laten uitmeten. De 1ste meting was echt niet OK.
Als Dyn. EQ opstond kon het laag nogal echt rommelig naklinken bij laag volume en deed het overal vanalles en nog wat rammelen. Vreselijk om aan te horen  :?

Ik heb me onlangs nl. 2 Alphason meubels aangeschaft, de Accent ACT1100 en voor mijn Marantz apparaten de Soundstyle ST515. Mijn 46" Pana Plasma heb ik met een beugel aan de muur gehangen.
Mijn rechter front speaker moest door dit alles ietsje meer naar rechts opgeschoven worden dus ... opnieuw uitmeten dan maar.

Mijn speaker levels voor
  FL ,   C ,    FR ,  SR ,    SL en Sub staan respectievelijk op
-12, -11,5,  -12,  -6,5,  -6,5,  -18dB

De afstanden zitten wel goed, de sub staat "rev" en crossover op 60Hz.

Afblijven of alles hoger zetten met bvb. zo'n 6dB  :roll:
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

Stadium III

Volume van subwoofer iig wat terug draaien dat je met een meting zo rond de -3 uitkomt
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Xplod

#167
Citaat van: Stadium III op oktober 05, 2011, 18:32:58
Volume van subwoofer iig wat terug draaien dat je met een meting zo rond de -3 uitkomt

Je bedoelt dus met alles omhoog maar met de sub -3dB minder ... juist  :?
Waarom eigenlijk ..... want ik vind alles prima klinken nu.
Ik moet allen het volume nogal hoger draaien dan vroeger.
Nu ben ik naar vinyl aan het luisteren op -7dB. Bij die volume stand liep vroeger hier iedereen buiten.

Ik denk dat de oorzaak van die rare metingen aan mijn Klipsch'en ligt. Die zijn nl. nogal héél gevoelig.
Allemaal zitten ze dik in de 90dB/1W/m. Mijn front's zelfs elk op 102dB.
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

Stadium III

De Audyssey zet de -0 op reciever schaal gelijk met 75 db
Zo moet ook de subwoofer goed gezet worden op 75 db

Dat je dan zulke afzwakkingen krijgt met de klipsch is geen verbazing
De speakers staan allemaal wel goed alleen de subwoofer staat te hard voor de meting
De audyssey kan meer doen met de correctie als de subwoofer rond de 3 tot -3 db uitkomt in de meting omdat ie van de ergste piek of dal uitgaat

Dus subwoofer zelf zachter zetten en weer inmeten en zeker wel 6 meetpunten pakken
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Xplod

Ik denk dat ik het snap Stadium III  :yes:

De knop achteraan op de sub gewoon een pak minder zetten en er zo voor zorgen dat de door Audyssey gemeten sub waarde in de +-3dB buurt komt   :roll:

Dus op het einde van de meting heb ik dan een sub die ong. +-3dB staat terwijl de rest nog steeds die grote negatieve waarden zullen hebben.
Waarom is dat dan beter .... of wacht eens even  :-o ... dus als de sub lager zal staan .... dan gaan de andere gemeten audyssey waarden ook dichter bij 0 komen ofzo .... heb ik het goed voor zo ???

Komt alles zo dan allemaal mooi in elkaars buurt en in de buurt van een +-3dB gemeten waarde ?

Het volume op de sub staat nu op de helft. 6 metingen doe ik altijd.
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

still life

#170
Citaat van: Xplod op oktober 06, 2011, 15:02:29Waarom is dat dan beter .... of wacht eens even  :-o ... dus als de sub lager zal staan .... dan gaan de andere gemeten audyssey waarden ook dichter bij 0 komen ofzo .... heb ik het goed voor zo ???

Het volume op de sub staat nu op de helft. 6 metingen doe ik altijd.

het gaat erom dat uw sub nu zowat max afgezwakt wordt vanuit de receiver, omdat hij te luid ingemeten is..
dit betekent dat je nog met peaks kan zitten in de weergave
=> daarom beter inmeten op een kwartje volume (man setting op de sub)

dit maakt dat het testsignaal minder luid ingemeten wordt,
waardoor ADSY meer regelbereik ter beschikking krijgt om de sub correct af te stellen

(bvb -10 > 0 < +10 )

de levels v/d overige speakers zullen niet veranderen: ligt idd a/d hoge gevoeligheid van klipsch


The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Xplod

Citaat van: still life op oktober 06, 2011, 17:16:44

het gaat erom dat uw sub nu zowat max afgezwakt wordt vanuit de receiver, omdat hij te luid ingemeten is..
dit betekent dat je nog met peaks kan zitten in de weergave
=> daarom beter inmeten op een kwartje volume (man setting op de sub)

dit maakt dat het testsignaal minder luid ingemeten wordt,
waardoor ADSY meer regelbereik ter beschikking krijgt om de sub correct af te stellen

(bvb -10 > 0 < +10 )

Nu snap ik het volledig.
Morgen ga ik terug aan de slag en meet ik de boel nog eens uit.
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

lemon

Bedenk ook dat het verschil tussen -6db en -12db GROTER is dan het verschil tussen 0db en -6db. Dat komt omdat de db schaal niet lineair is. Dus als je de sub zachter zet kan Audyssey nauwkeuriger meten.

Xplod

Citaat van: Xplod op oktober 06, 2011, 23:13:25
Citaat van: still life op oktober 06, 2011, 17:16:44

het gaat erom dat uw sub nu zowat max afgezwakt wordt vanuit de receiver, omdat hij te luid ingemeten is..
dit betekent dat je nog met peaks kan zitten in de weergave
=> daarom beter inmeten op een kwartje volume (man setting op de sub)

dit maakt dat het testsignaal minder luid ingemeten wordt,
waardoor ADSY meer regelbereik ter beschikking krijgt om de sub correct af te stellen

(bvb -10 > 0 < +10 )

Nu snap ik het volledig.
Morgen ga ik terug aan de slag en meet ik de boel nog eens uit.

De nieuwe inmeting is ondertussen reeds een tijdje achter de rug en het klinkt nu idd een pak lekkerder  :-)
Ik heb aldoende ook ondervonden dat -18dB op de sub het maximum is dat Audessey kan inregelen en dat was in mijn geval met de sub op half niet genoeg.
Nu hangt ie ong. rond de -3dB, denk ik, en dat is idd vééééél beter.
In stereo blijft de sub, nu ik m'n RF-7's heb ge-biamped, sowieso uit want nodig is ie zo absoluut niet meer.
Het laag is er met bi-amping serieus op vooruit gegaan. Leuk  :yes:
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

still life

wat een beetje afstellen niet doet..

Citaat van: XplodeDe nieuwe inmeting is ondertussen reeds een tijdje achter de rug en het klinkt nu idd een pak lekkerder

mooi man, enjoy..  8-)

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Perfect_audio

Citaat van: Xplod op november 03, 2011, 23:55:55

De nieuwe inmeting is ondertussen reeds een tijdje achter de rug en het klinkt nu idd een pak lekkerder  :-)
Ik heb aldoende ook ondervonden dat -18dB op de sub het maximum is dat Audessey kan inregelen en dat was in mijn geval met de sub op half niet genoeg.
Nu hangt ie ong. rond de -3dB, denk ik, en dat is idd vééééél beter.
In stereo blijft de sub, nu ik m'n RF-7's heb ge-biamped, sowieso uit want nodig is ie zo absoluut niet meer.
Het laag is er met bi-amping serieus op vooruit gegaan. Leuk  :yes:

Ik was even een tijdje afwezig.
Mooi dat het gelukt is. Je ziet dat als je je openstelt voor nieuwe zaken en er tijd in stopt er ook een mooi resultaat ontstaat.
En nu maar genieten!

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

dmeerpa

Daarnet ontdekt dat ik als particulier ook gewoon de "Audyssey MultEQ Pro installer kit" kan aankopen, kost wel 550$ + 150$ voor de PRO licentie. Dit is 200 à 300$ duurder, dan het te laten doen, maar laat me wel toe om na wijzigingen in de ruimte alles opnieuw in te meten.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

michaeldecharon

Beste forumleden,

Na het lezen van jullie ervaringen met Auddyssey, heb ik op jullie ervaring en na tegenvallende resultaten met mijn subwoofer mijn speakers op small gezet. De bas was meteen voller en duidelijker aanwezig.

Wat echter vreemd was, was dat Auddyssey ook automatisch de afstand van mijn surroundspeakers aanpaste van
1,37 m naar 4,84 m. Moet ik de juiste afstand van 1,37 m invoeren of moet ik de automatische correctie van Auddyssey aanhouden, omdat mijn speakers nu op small staan en dit wordt gecompenseerd wordt een langere afstand.

De automatische correctie van de afstand door Auddyssey is alleen toegepast op de surroundspeakers.

Het gaat om de volgende voorversterker: AV8003.

Michael de Charon 


merlin

Citaat van: Xplod op oktober 06, 2011, 23:13:25
Citaat van: still life op oktober 06, 2011, 17:16:44

het gaat erom dat uw sub nu zowat max afgezwakt wordt vanuit de receiver, omdat hij te luid ingemeten is..
dit betekent dat je nog met peaks kan zitten in de weergave
=> daarom beter inmeten op een kwartje volume (man setting op de sub)

dit maakt dat het testsignaal minder luid ingemeten wordt,
waardoor ADSY meer regelbereik ter beschikking krijgt om de sub correct af te stellen

(bvb -10 > 0 < +10 )

Ik snap er helemaal niets van maar dat geeft niet: ik draai stereo....
Of zou inregelen ook goed zijn voor stereo? Heeft iemand hier -qua acoustiek- al wel eens iets over gezegd of gefilosofeerd?


Nu snap ik het volledig.
Morgen ga ik terug aan de slag en meet ik de boel nog eens uit.
Amp.   Marantz PM-80
CD      Ph CD624
Box     Driade
LS       Monitor Cobra OFC
Tu       Pioneer F-303RDS
DVD    Ph 728
TV       Samsung
Mobiel  Bentley (grapje)