Marantz pm 14 1 se met B&W 803s

Gestart door brabo17, november 15, 2021, 08:56:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brabo17

Hoi,
Heb gisteren de aankoop gedaan van een stel B&W803 s, fantastisch mooi en bij de verkoper idem geluid. Doch had beter zelf mijn pm14 1 se moeten meenemen, thuiskomend in euforie aangesloten bleek het geluid mij nie te bekoren, wss weer leergeld moeten betalen en mij laten wijsmaken dat het toch een goeie combinatie zou zijn. Welk betaalbaar alternatief heb ik alsnog om dit te doen slagen. Al bedankt
Grtn Peter

Ohm Ivo

Lijkt mij eerder een akoestiekprobleem dan een matchprobleem. Misschien iets meer info geven over de opstelling, kamerafmetingen en welke problemen je in t geluid ervaart?

Groet van Evert

JohnWx

Denk ook akoestiek

De versterker heeft uit mijn hoofd 2 x 100W aan 8 ohm lijkt mij meer dan voldoende om het geluid te versterken met zo een gebouwde tank
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

tbanis55

Dempingsfactor van de PM14s1 SE is (zoals vele)  100,  dit is m.i. in de meeste gevallen een goede aanpassing op de meeste (ook B&W)  speaker.

Akoestiek lijkt dan toch echt de "boosdoener" te zijn.
Wellicht te dicht op een wand, of juist niet (echt iets om mee te experimenteren), 10 cm meer of minder kan zomaar een verschil maken.
Denk ook aan tapijt / gordijnen.
Last but not least: wat mis je ?  of wat heb je teveel?

gr.

Ton

Derkie

#4
Ik draai 803s op 2 pm11s3's en een setje 805s erbij. 1 pm11s3 kan goed alle4 aansturen,dus het zou moeten kunnen met jouw 1x pm14 en alleen 803s. 803s zijn een beetje wollig en hebben niet het levendige karakter , wat de modernere bowers wel hebben. Een bright dac en wat zilveren kabels kan helpen en de treble 2db omhoog. Zo draai ik het en het is heel mooi. Het laag van de 803s zijn echt niet te versmaden. De rest is ook heel mooi,maar ik mis wat detail tov de 702s2.
Woonkamer : Marantz NA11S1 || Marantz PM11s3 ||Chord Qutest || Sennheiser HD650 ||  B&W 803s || B&W 805s || Velodyne DD12+
PCkamer: Marantz PM11S3 || SVS SB3000 || Chord Mojo || B&W 702s2
Slaapkamer : Marantz SR7008 || B&W PM1 || Rotel RB-1080|| Rel T7

CBdicX

Citaat van: brabo17 op november 15, 2021, 08:56:27
Hoi,
Heb gisteren de aankoop gedaan van een stel B&W803 s, fantastisch mooi en bij de verkoper idem geluid. Doch had beter zelf mijn pm14 1 se moeten meenemen, thuiskomend in euforie aangesloten bleek het geluid mij nie te bekoren, wss weer leergeld moeten betalen en mij laten wijsmaken dat het toch een goeie combinatie zou zijn. Welk betaalbaar alternatief heb ik alsnog om dit te doen slagen. Al bedankt
Grtn Peter

Het is vaker gezegd, speakers beluisteren in een andere ruimte dan je eigen kamer is een slecht idee.

Heeft niets, maar dan ook niets met de versterker te maken, hoe duur die dan ook wel mag zijn.
Als jij wel jouw PM14 had mee genomen hadden deze speakers exact het zelfde geklonken in die ruimte, en had jij ook deze aankoop gedaan.

Dus nogmaals, speakers thuis beluisteren, niet in een winkel of bij iemand anders thuis !!
Koop online, dan heb je in ieder geval 14 dagen.
Een beetje serieuze audio verkoper geeft minimaal 30 dagen luister tijd, tot zelfs 8 weken bij Teufel !

Audio addict

Ik kan me haast niet voorstellen dat dat kan als je ze niet nieuw in een winkel koopt.

Als ik zulke toch vrij grote en zware luidsprekers te koop had staan ging ik daar echt niet mee zeulen naar iemand anders thuis toe.
Marantz PM 7005 - Marantz CD6006 - KEF R3 - Stereo REL T5i's - Audioquest Golden Gate interlinks - Audioquest NRGY power kabels.

CBdicX

#7
Citaat van: Audio addict op december 04, 2021, 08:53:51
Ik kan me haast niet voorstellen dat dat kan als je ze niet nieuw in een winkel koopt.

Als ik zulke toch vrij grote en zware luidsprekers te koop had staan ging ik daar echt niet mee zeulen naar iemand anders thuis toe.

Dat is het risico met gebruikt kopen, dat een particuliere verkoper zegt dat het inderdaad alleen bij hem thuis te beluisteren is.
Zou ik dus nooit doen voor dit soort bedragen, of het risico voor lief nemen.

Dan maar een speaker een stap lager in de serie en die dan nieuw kopen met de mogelijkheid van retour.
Je zou bijvoorbeeld een boekenplank model uit die serie kunnen laten komen, bevalt die dan zal zijn grote broer ook goed klinken, daar zal een winkel altijd aan mee werken.
Maar voor een particuliere verkoper blijft dit lastig........

De kamer, jouw kamer, bepaald voor 90% hoe een speaker zal klinken, en dan kan een merk onprettig klinken terwijl die in de winkel of bij iemand anders thuis voor jou goed klonk.
Blijft een lastig fenomeen en wordt vaak vergeten met de nodige teleurstellingen achteraf  :no:

Ik moet wel zeggen dat ik al vele speaker merken en modellen heb doorlopen, en altijd in dezelfde kamer.
Maar over het algemeen klinkt voor mij ieder gerenommeerd merk best ok, de een heeft dit, de ander dat, maar een totale afknapper (op zeer goedkope budget merken na) heb ik nooit gehad.
Alles gaat wennen maar daar moet je wel wat tijd voor geven.
Kom je van een merk met nadruk op hoge tonen, en ga je naar een merk met nadruk op midden, of met duidelijk meer of minder bass, dan zal je moeten wennen.

Ohm Ivo

CiteerHeeft niets, maar dan ook niets met de versterker te maken, hoe duur die dan ook wel mag zijn.
Als jij wel jouw PM14 had mee genomen hadden deze speakers exact het zelfde geklonken in die ruimte, en had jij ook deze aankoop gedaan.
Geheel mee eens, niets aan toe te voegen.

CiteerDat is het risico met gebruikt kopen, dat een particuliere verkoper zegt dat het inderdaad alleen bij hem thuis te beluisteren is. Zou ik dus nooit doen voor dit soort bedragen, of het risico voor lief nemen. Dan maar een speaker een stap lager in de serie en die dan nieuw kopen met de mogelijkheid van retour.
Niet mee eens. Ik heb vroeger alleen in winkels beluisterd en vervolgens daar gekocht. Is mij altijd uitstekend bevallen. Dat was vroeger; mijn laatste speakers heb ik al 23 jaar. Met de kennis van nu zal ik nóóit nieuwe speakers kopen, alleen tweedehands. De prijs/kwaliteitverhouding is voor 2ehands speakers echt enorm veel beter dan voor nieuwe speakers. Dan loop ik  liever het risico dat ik de speakers niet in eigen kamer kan beluisteren. Ten eerste is het tot op zekere hoogte wel degelijk mogelijk om een inschatting te maken hoe de speakers in je eigen ruimte gaan klinken (is mij vroeger ook gelukt), maar dan moet je wel al enig benul hebben van de invloed van akoestiek. Dan kan je inschatten in hoeverre de akoestiek van de kamer van de verkoper anders is dan de akoestiek van je eigen luisterkamer.

Ten tweede, maar dat is mijn oplossing en zeker niet voor iedereen; het inzetten van room correction. Dat werkt wat mij betreft beter dan kabelgedoe of het kopen van te kleine speakers (te klein zodat ze de roommodes niet halen).

Groet van Evert

CBdicX

#9
Citaat van: Ohm Ivo op december 04, 2021, 10:24:25
Geheel mee eens, niets aan toe te voegen.
Niet mee eens. Ik heb vroeger alleen in winkels beluisterd en vervolgens daar gekocht. Is mij altijd uitstekend bevallen. Dat was vroeger; mijn laatste speakers heb ik al 23 jaar. Met de kennis van nu zal ik nóóit nieuwe speakers kopen, alleen tweedehands. De prijs/kwaliteitverhouding is voor 2ehands speakers echt enorm veel beter dan voor nieuwe speakers. Dan loop ik  liever het risico dat ik de speakers niet in eigen kamer kan beluisteren. Ten eerste is het tot op zekere hoogte wel degelijk mogelijk om een inschatting te maken hoe de speakers in je eigen ruimte gaan klinken (is mij vroeger ook gelukt), maar dan moet je wel al enig benul hebben van de invloed van akoestiek. Dan kan je inschatten in hoeverre de akoestiek van de kamer van de verkoper anders is dan de akoestiek van je eigen luisterkamer.

Ten tweede, maar dat is mijn oplossing en zeker niet voor iedereen; het inzetten van room correction. Dat werkt wat mij betreft beter dan kabelgedoe of het kopen van te kleine speakers (te klein zodat ze de roommodes niet halen).

Groet van Evert

Natuurlijk kan dat niet.
Maar geweldig en uniek als iemand dat wel kan  :wink:

En waarom ware audiofielen ruimte correctie links laten liggen, is dat dit de "ziel"  uit een speaker haalt.
Iedere fabrikant probeert een signatuur geluid te maken in zijn speakers, dit wordt door ruimte correctie teniet gedaan, er wordt vaak zeer sterke DSP toegepast om kamer ellende weg te halen.
En zo verdwijnt ook het specifieke geluid van een merk uit een speaker, maar dat kan ook als mooier worden ervaren.
Als ik schakel tussen Audyssey AAN of UIT, zit er een wereld van verschil in, lijken met AAN totaal andere speakers maar kan prettiger klinken, dat is aan de gebruiken/luisterraar.

Vooral bij spraak en muziek zal dit te horen zijn, bij een SF/Aktie film merk ik minder verandering......

Ohm Ivo

Niks geweldig en niks uniek. We deden dat vroeger allemaal zo. Ik heb veel audioliefhebbers in mn vriendenkring en we deden het allemaal zo. Daarna hadden ze (we) onze set en veranderde dat niet meer, we zijn tevreden met onze sets. Om de haverklap veranderen, zoals op fora gebruikelijk, is er niet bij. Tis alleen wel een methode met enig risico.

En wat is in godesnaam de ziel van een speaker? Luidsprekerfabrikanten deden (of ze dat tegenwoordig nog doen vraag ik me af) veel moeite om een klank in een speaker te krijgen, en vervolgens verdwijnt die klank volledig als diezelfde speaker in een gewone huiskamer komt te staan. Als Audessey de ziel uit het geluid haalt dan mankeert er wat aan de instellingen. Room correction, mits goed toegepast, is altijd een verbetering in de gemiddelde huiskamersituatie (ik heb het niet over ruimtes met perfecte akoestiek). Of heb jij een woonkamer die zich niet aan natuurkundige wetten houdt? Die 13db basbult in mijn huiskamer  is met andere speakers echt niet weg te krijgen, tenzij ik speakers koop die zo snel afvallen in het laag dat ze die bult niet halen. Nee dank je.

Ach, let's agree to disagree...

Groet van Evert

CBdicX

#11
Ben benieuwd of er op dit forum meer mensen zijn die hun eigen kamer akoestiek zo ter plekke kunnen vergelijken met de kamer akoestiek bij iemand anders.
En dan komt ook nog eens het beperkte audio geheugen van ieder mens om de hoek kijken  :-o

Ik bestel wel een set speakers online, en wissel net zo lang tot ik de voor mij ideale set gevonden heb.
Klinkt die set goed, is ruimte correctie niet meer nodig.
Ruimte correctie is bedacht om een set speakers toegankelijk te krijgen in zoveel mogelijk verschillende ruimtes,
en daar worden de nodige DSP trucs voor uitgehaald die niet altijd goed doen aan een speaker.
Equalizers werden ervoor vervloekt in de jaren 70-80, en nu doen we dit weer met Audyssey en broeders zonder er maar over na te denken, gewoon omdat het er is en "moet" (verkoop marketing).

Ik deed toen rond '80 ook mee met een prachtige JVC SAE 80 Eq, compleet met microfoon en Pinknoise om alles af te regelen.
Wist alleen niet waar ik helemaal mee bezig was, was toen nogal complex, is nu wel simpel met Audyssey en andere systemen.
(of ik nu wel weet waar ik mee bezig ben betwijfelt in ieder geval mijn vrouw  :-D  :-D )

Online kopen en retourneren is de grootste en meest nuttige vooruitgang op Audio gebied sinds de afgelopen 70 jaar.

Maar goed, veel audio plezier en suc6 met die klassieke set(s).

Ohm Ivo

Met akoestisch geheugen heeft het niet zo heel veel te maken. Natuurlijk kan ik me niet meer in detail herinneren hoe een bepaalde speaker in een bepaalde ruimte klonk. Maar ik kan me wel herinneren of ik het goed of slecht vond, of het me aansprak of niet.
Natuurlijk is het het beste als je de gewenste speaker in je eigen ruimte kan beluisteren, maar dat kan doorgaans alleen met nieuwe speakers. En dan betaal je de volle prijs. Met tweedehands kun je voor hetzelfde geld véél betere speakers kopen, maar heb je het risico dat je ze niet van te voren in je eigen ruimte kan beluisteren. Tsja, ik verkies nu eenmaal deze optie boven nieuw kopen.

En over die rotzooi-equalisers uit de 70-80er jaren heb ik het niet gehad, die beschouw ik niet als room correction maar als een gimmick. Ooit even geprobeerd en gelijk teruggegeven.

En dan blijft nog het probleem dat de gemiddelde huiskamer het geluid van de speaker compleet om zeep helpt (maar de "ziel"  blijft blijkbaar behouden, die gaat pas kapot als je dmv room correction de schade compenseert). Versterkingen in de bas van 20db of meer zijn heel gebruikelijk in een moderne woonkamer, maar dat moet je dus gaan compenseren met speakers die 20db afvallen...

Hier laat ik het verder bij.

Groet van Evert

CBdicX

#13
Citaat van: Ohm Ivo op december 04, 2021, 17:35:15
Met akoestisch geheugen heeft het niet zo heel veel te maken. Natuurlijk kan ik me niet meer in detail herinneren hoe een bepaalde speaker in een bepaalde ruimte klonk. Maar ik kan me wel herinneren of ik het goed of slecht vond, of het me aansprak of niet.  :-o
Natuurlijk is het het beste als je de gewenste speaker in je eigen ruimte kan beluisteren, maar dat kan doorgaans alleen met nieuwe speakers. En dan betaal je de volle prijs. Met tweedehands kun je voor hetzelfde geld véél betere speakers kopen, maar heb je het risico dat je ze niet van te voren in je eigen ruimte kan beluisteren. Tsja, ik verkies nu eenmaal deze optie boven nieuw kopen.

En over die rotzooi-equalisers uit de 70-80er jaren heb ik het niet gehad, die beschouw ik niet als room correction maar als een gimmick. Ooit even geprobeerd en gelijk teruggegeven.

En dan blijft nog het probleem dat de gemiddelde huiskamer het geluid van de speaker compleet om zeep helpt (maar de "ziel"  blijft blijkbaar behouden, die gaat pas kapot als je dmv room correction de schade compenseert). Versterkingen in de bas van 20db of meer zijn heel gebruikelijk in een moderne woonkamer, maar dat moet je dus gaan compenseren met speakers die 20db afvallen...

Klopt, dit zit tussen de 25 en 40 Hz, en kan simpel opgelost worden.

Hier laat ik het verder bij.

Groet van Evert

Ik ook want wij draaien in een rondje, heeft niemand wat aan.


WilliamB

Citaat van: CBdicX op december 04, 2021, 14:01:41
Ben benieuwd of er op dit forum meer mensen zijn die hun eigen kamer akoestiek zo ter plekke kunnen vergelijken met de kamer akoestiek bij iemand anders.
En dan komt ook nog eens het beperkte audio geheugen van ieder mens om de hoek kijken  :-o

Ik bestel wel een set speakers online, en wissel net zo lang tot ik de voor mij ideale set gevonden heb.
Klinkt die set goed, is ruimte correctie niet meer nodig.
Ruimte correctie is bedacht om een set speakers toegankelijk te krijgen in zoveel mogelijk verschillende ruimtes,
en daar worden de nodige DSP trucs voor uitgehaald die niet altijd goed doen aan een speaker.
Equalizers werden ervoor vervloekt in de jaren 70-80, en nu doen we dit weer met Audyssey en broeders zonder er maar over na te denken, gewoon omdat het er is en "moet" (verkoop marketing).

Ik deed toen rond '80 ook mee met een prachtige JVC SAE 80 Eq, compleet met microfoon en Pinknoise om alles af te regelen.
Wist alleen niet waar ik helemaal mee bezig was, was toen nogal complex, is nu wel simpel met Audyssey en andere systemen.
(of ik nu wel weet waar ik mee bezig ben betwijfelt in ieder geval mijn vrouw  :-D  :-D )

Online kopen en retourneren is de grootste en meest nuttige vooruitgang op Audio gebied sinds de afgelopen 70 jaar.

Maar goed, veel audio plezier en suc6 met die klassieke set(s).
Erg mooi deze JVC, is van bouwjaar 82. Ik heb er ook een gehad.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3