Iemand ervaring met Mirage Omni 250??

Gestart door audiof. zonder budget, maart 25, 2014, 10:20:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

audiof. zonder budget

In mijn voortdurende zoektocht naar de ideale speaker heb ik mijn oog (en zinnen) laten vallen op een set Mirage Omni 250. In het verleden heb ik deze gehoord maar mijn geheugen laat me een beetje in de steek in dit geval en kan ik me niet iets specifieks herinneren, het enige dat ik me wel herinner is de brede soundstage en dat, indertijd, de speakers me wel aanspraken.

Iemand ervaringen met deze markante luidsprekers???
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

audiof. zonder budget

Ik heb ze inmiddels al opgehaald en zit er nu naar te luisteren in de woonkamer. Ik heb ze aan de SR7005 gehangen en draai nu in stereo. Voor het eerst dat ik sweetspot heb ongeveer 5 meter !!!!! Dit is heel opmerkelijk maar ook heel onwerkelijk om mee te maken. Zal morgen mijn eerste bevindingen eens met jullie delen.....
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

Cornelis1921

#2
Interessante aankoop audiof. Zien er ook mooi uit. En als zij inderdaad doen wat jij beweert...  ....dan :roll: I.i.g. veel plezier er mee. :yes: byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

audiof. zonder budget

#3
In de voordurende zoektocht naar audio kon ik mezelf weer eens niet bedwingen en zijn er gisterenavond een paar Mirage Omni 250 aangeschaft. Ik had ze in het verleden al eens gehoord en vond het toen prettig klinkende luidsprekers. Ik heb trouwens vooral bekend materiaal gebruikt voor de luistert omdat je dan toch sneller weet wat je zou "moeten" horen. Na de luistersessie ( ruim 6 uur) van gisterenavond hierbij mijn eerste bevindigen:

Het eerste dat vanaf het moment dat ze aanstaan is de ruimtelijkheid waarmee ze weergeven. De sweetspot is opeens zo groot als mijn hele bank is, sterker nog, breder dan de bank is.... Ook achter de luidspreker is het mid en hoog goed hoorbaar dus als ik in de keuken (welke zich in een uitbouw bevindt) sta is er heel duidelijk geluid waar te nemen en, sterker nog, gedetailleerd geluid.!! Voor mij is dit een compleet nieuwe ervaring.

En dan de luidspreker zelf, deze smoelt lekker, zowel met de kappen erop als eraf. Mijn voorkeur is heel duidelijk; kappen eraf! Maar goed, een mooi uiterlijk zegt nog niets over de prestaties van deze jongens, nietwaar? Ik zal het in 3 stukken ophakken te weten, hoog, mid en laag.

Het hoog is netjes klinkend. Ik ben overduidelijk geen fan van titanium tweeters vanwege het scherpe aanzetten van s-achtige klanken (van zowel instrumenten als vocalen) en ik moet eerlijk zeggen dat Mirage met de PTH (Pure Titanium Hybrid) tweeter echt goed werk heeft afgeleverd. Het scherpe randje dat dit soort tweeters kan typeren blijft geheel weg, het klinkt een soort van zijde-achtig chapeau!!

Het mid is een beetje laid-back t.o.v. het hoog en wordt m.i. waarschijnlijk veroorzaakt door het rendement van de mid luidspreker en daardoor een tikje zachter, maar zeker niet uit balans. Toch is er heel goed diepte waarneembaar. Ik denk zelfs dat het engszins teruggehouden mid (t.o.v. het hoog) hier in positieve zin aan bijdraagt. Samen klinkt het homogeen en natuurlijk maar het is duidelijk dat de freq.plot minder vlak verloopt dan mijn Floating Cameleons (die hier juist weer in uitblinken).

Het laag; voor zowel het laag en mid gebruikt Mirage een 5,5 inch weergever die hun PTDH-drivers (Polypropylene Titanium Deposit Hybrid) noemen. Het laag klinkt lager dan het formaat van de drivers doet vermoeden. Het klinkt stevig, vol en strak en heb op de verschillende nivo's geen rare bijgeluiden van bijv. de poort gehoord. De SR7005 doet een prima job en levert voldoende vermogen. Het laag combineert goed met het mid en hoog en heb niet het idee dat er frequentie gebieden "missen".

De speaker als geheel klinkt best heel erg lekker en moet zeggen dat ik ze voorlopig nog in de woonkamer laat staan om ze toch nog verder te beluisteren. Vooral op laag nivo is de detaillering uitzonderlijk en het omni-karakter goed merkbaar. Op hogere geluidsnivo's komt het mid-hoog wat meer naar voren en verdwijnt de voornoemde diepte een beetje(zie freq.plot)  maar wordt overigens nergens storend. Ook blijft de tweeter vrij van gesis wanneer het (behoorlijk) harder gaat.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

100%Marantz

Citaat van: audiof. zonder budget op maart 25, 2014, 20:31:37
Ik heb ze inmiddels al opgehaald en zit er nu naar te luisteren in de woonkamer. Ik heb ze aan de SR7005 gehangen en draai nu in stereo. Voor het eerst dat ik sweetspot heb ongeveer 5 meter !!!!! Dit is heel opmerkelijk maar ook heel onwerkelijk om mee te maken. Zal morgen mijn eerste bevindingen eens met jullie delen.....

Wat bedoel je met die sweetspot?
Dit is toch een theoretische ideale plaats dat overeenkomt met wat in de studio is waargenomen bij het mixen.
30°
Dit kan dus bij elke speaker worden opgesteld, of bijna, als de kamer het toelaat.
Wat speciaals heb je dan meegemaakt, ik begrijp het niet goed?

Of is het dat je op verschillende plaatsen die ideale plaats had, althans de indruk?
marantz, what else?

audiof. zonder budget

#5
Citaat van: 100%Marantz op maart 26, 2014, 11:45:03
Wat bedoel je met die sweetspot?
Dit is toch een theoretische ideale plaats dat overeenkomt met wat in de studio is waargenomen bij het mixen.
30°
Dit kan dus bij elke speaker worden opgesteld, of bijna, als de kamer het toelaat.
Wat speciaals heb je dan meegemaakt, ik begrijp het niet goed?

Of is het dat je op verschillende plaatsen die ideale plaats had, althans de indruk?

Om de sweetspot ( het rode deel ) is vaak slechts maar 1 luisteraar groot. Door dynamische beïnvloeding, verschuiven of verdraaien van luidsprekers, kun je de sweetspot verschuiven. Hij neemt echter niet toe in grootte of omvang. Dit is anders dan wanneer je on-axis afstraalgedrag hebt (met een openingshoek van max-30 graden)

Door het omnipolaire gedraag van de tweeter en mid krijg je meerdere lijnen (theoretisch 360 graden vanaf de bron) en daardoor vergroot je sweetspot... en dat merk je ook direct op het moment dat er geluid uitkomt. Het klinkt enorm ruimtelijk door het andere afstraalgedrag.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

lo

Geinige speakers, nog nooit iets dergelijks gehoord.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

audiof. zonder budget

Citaat van: lo op maart 26, 2014, 12:51:44
Geinige speakers, nog nooit iets dergelijks gehoord.

In het verleden had je de Magnasphere (plasmabollen) van Magnat die hier een beetje bij in de buurt komen. De was niet echt een omnipolaire bron maar meer twee tweeters die met de rug naar elkaar gemonteerd waren en daardoor een soort rondstralend karakter kregen. Maar het principe leunt hier wel tegenaan.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

audiof. zonder budget

#8
Nog een kleine toelichting op de frequentieplot (is nl. niet duidelijk hoe die gemeten is en hoe dit moet interpreteren). Hieronder een vertaling van de metingen;

De omni 250 heeft een gemeten gevoeligheid van 88db/W/m voor de midrange. De gepoorte behuizing is getuned op ongeveer 40 Hz. De minimum impedantie is 4.4 ohm bij 216 Hz, wij zouden zeggen dat hierdoor de gemiddelde impedantie rond de 6 ohm ligt en dus een speaker is die door alle versterkers welke in 4 ohm mogen draaien zeer comfortabel is aan te sturen.

De "pseudo-anechoic"respons ter hoogte van de tweeter is gemiddeld over een +/-30° voorwaartse horizontale hoek  en gecombineerd met de nearfield response van de woofers en port is aangeven in fig.1 met violet.  De bruikbare bas loopt door tot 30Hz (-10db relatief van de output bij 100 Hz). Als je naar de curve kijkt zou je mogen verwachten dat de speaker "bright"zou klinken door de prominente stijging rond de 6.5 kHz. Het feit dat dit niet het geval was tijdens de luistertest is mogelijk te verklaren is door de meting in een specifieke ruimte en positie in die ruimte. Het netto luister resultaat is een enigszins laid-back geluid in plaats van een wat "harde" sound. OP hogere geluidsnivo's is dit verschil iets groter maar zeker nergens storend. De respons is ongewoon uniform voor de horizontale hoek welke we gemeten hebben, duidelijk het resultaat van het omnidirectionele ontwerp. Als we verder hadden gemeten dan 60° hadden we waarschijnlijk eenzelfde resultaat gekregen.



Ik heb ze nu iedere avond beluisterd sinds ik ze heb en moet zeggen, het geluid "heeft wel wat". Er is iets in de luidspreker dat me aanspreekt. Wat me vooral opvalt is dat het zeker niet vermoeiend is om naar deze jongens te luisteren, zowel op lagere als hogere nivo;s treed geen vermoeidheid op. Dat vind ik vooral prettig omdat dat iets is waar ik me enorm aan kan storen. Voorlopig blijven ze staan (tenminste tot mijn vrouw gaat mopperen over het feit dat er twee sets fronts in de woonkamer staan opgesteld :yes: :yes:).

Wat me specifiek opvalt aan deze luidsprekers is dat met name instrumenten als bas, gitaar, cello,viool etc. echt heel natuurlijk klinken misschien juist wel omdat deze instrumenten hetzelfde principe gebruiken nl. "rondstralen" in alle richtingen.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

Cornelis1921

 stupid Geef je die andere fronts toch aan jouw vrouw cadeau... Iedereen blij. ;-) :-D byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

audiof. zonder budget

Citaat van: Cornelis1921 op maart 28, 2014, 10:15:18
stupid Geef je die andere fronts toch aan jouw vrouw cadeau... Iedereen blij. ;-) :-D byebye

Goed idee, denk dat ik er dan maar gelijk een stereo versterker bij doe :schater: :schater:
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

Whisper.nl

#11
Hi Audiof.

Indien je zes uur lang kunt luisteren naar een set / luidsprekers zegt dat m.i. wel wat.

Als je het niet mooi had gevonden houd het snel(ler) op.

Een compliment voor de speaker dus.

Nog veel luister plezier  pompom

Groet Whisper  byebye

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

bas focal marantz

Dit soort speakers komen met name tot hun recht als ze wat verder van muren saf taan , het is geen direct straler maar een rondstraler , dan maak je ook gebruik van reflexies via de muur .

Het zelfde geluid als reflexie moet enige tijdsverschil met het orginelen geluid hebben , dan zal zo'een speaker heel ruimtelijk klinken .

Zorg wel bij deze luidspreker dat je op de goede hoogte zit , veel te laag of te hoog en hij zal niet lekker kunnen klinken .

audiof. zonder budget

Citaat van: bas focal marantz op maart 28, 2014, 22:54:35
Dit soort speakers komen met name tot hun recht als ze wat verder van muren saf taan , het is geen direct straler maar een rondstraler , dan maak je ook gebruik van reflexies via de muur .

Het zelfde geluid als reflexie moet enige tijdsverschil met het orginelen geluid hebben , dan zal zo'een speaker heel ruimtelijk klinken .

Zorg wel bij deze luidspreker dat je op de goede hoogte zit , veel te laag of te hoog en hij zal niet lekker kunnen klinken .

Je hebt gelijk wat betreft te hoog of te laag daar is verschil merkbaar, maar minder erg als ik ook zelf had verwacht. Zittend op de grond luisteren geeft geen merkbaar verschil, liggend op de grond bijv. wel.

Bij mij staan ze ong. 1 meter van de muur ( zijkant) achter de speaker is geen muur. Ik heb er deze week al echt veel luisteruren opzitten en ga ze steeds meer waarderen.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df