Vrijheid van meningsuiting in discussies

Gestart door Maurice, januari 23, 2021, 19:50:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maurice

Er is momenteel een flinke discussie gaande in het covid topic, waarop een aantal leden (helaas) besloten hebben om het forum te verlaten. Ik respecteer hun keuze en wil bij dezen ook aangeven dat de deur nog altijd voor hen openstaat (en ja, het oude account kan gekoppeld worden aan een nieuw account. Daarvoor dient contact te worden opgenomen met mij). No hard feelings!
Wel wil ik in het algemeen oproepen om met respect met elkaar te blijven omgaan en algemeen geldende omgangsnormen in real life ook in deze virtuele wereld te blijven hanteren. En dat zeker in situaties waarbij iemand een vriend heeft moeten begraven, zijn bedrijf ten onder heeft zien gaan, of anderszins benadeeld wordt door het virus of de maatregelen.
We blijven immers mensen, en toevallig hebben we samen een hele grote gemene deler, namelijk onze voorliefde voor muziek en hifi.

Er is verweten dat de moderators in deze discussie niet streng genoeg hebben opgetreden, en een onwenselijke mening hebben, danwel onwenselijk gedrag vertonen in dit onderwerp. Het betreft dan vooral (satirische) plaatjes.

Satire is echter niet voor iedereen en ik kan mij goed voorstellen dat er mensen zijn die hier aanstoot aan nemen. Als  moderators, en vooral ik als eigenaar, zullen uitlatingen en postings primair beoordelen conform de forumregels. Ik wil niemand verbieden een mening te hebben en deze te uiten (mits on-topic), ongeacht mijn eigen mening over het betreffende onderwerp. En dat geldt voor zowel leden als moderators.

Een aantal forumregels wil hierbij highlighten:

Citeer2. Behandel elkaar met respect. Wees het gerust oneens over bepaalde standpunten, discussieer op het scherpst van de snede maar beledig of discrimineer een ander niet. Beledigende of discriminerende leden zullen een passende straf krijgen in de vorm van een ban voor bepaalde of onbepaalde tijd.
Gelukkig zijn beledigende of discriminerende uitlatingen zo goed als afwezig geweest. Mijn complimenten gezien het onderwerp.

Citeer8. Klachten over forumleden behoren niet openlijk op het forumbesproken te worden. Deze behoren eerst persoonlijk opgelost te worden of anders dienen de moderators ingelicht te worden over vermeend wangedrag (dit kan via "meldt dit bericht aan de moderators").
Er zijn forumleden vertrokken, maar dat ontslaat niemand van deze regel. Ik wil dan ook geen vervelende reacties over de betreffende forumleden lezen.

Citeer11. Sta open voor ander meningen, deel je eigen mening en voer er discussie over. Maar laat elkander altijd in zijn of haar waarde. Verschillen in mening mogen echter nooit leiden tot twisten of het met fanatisme verkondigen van het "eigen gelijk", hoe veel gelijk je ook denkt te hebben. Het moderaat zal ingrijpen bij het fanatiek verkondigen van het eigen gelijk, ongeacht wie er gelijk heeft.
Ik merk nu hoe moeilijk/complex deze regel is gezien de covid discussie. Zelf heb ik in deze ook een uitgesproken mening, net zoals veel forumleden (zowel voorstanders als tegenstanders van de maatregelen). Zelf denk ik dat de grens moet komen te liggen of een ander veroordeeld wordt voor het hebben van een tegengestelde mening, maar ook dat is weer een lastige. Ik probeer hardop denkend een voorbeeld te geven, mogelijk kunnen jullie aanvullen of corrigeren?
Iemand die heel fanatiek staat te verkondigen dat het gewoon moet kunnen om andermans integriteit van lichaam te schenden, iemand eigendommen toe te eigenen, of bepaalde gedachten niet mag hebben kan lijnrecht tegenover iemand staan die het tegendeel vindt. Beiden hebben een mening en beiden mogen een mening hebben. Zelf heb ik een hele sterke mening in deze kwestie en zou mezelf daar mogelijk zelfs fanatiek in kunnen benoemen. Ik denk dat het dan vooral gaat hoe je je eigen standpunt verdedigt of die van een ander bekritiseert. Gaat het om de inhoud, dan is het ok. Gaat het om de persoon, dan is het niet ok. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Frits Denon

Een mening goed beschrijven kan lastig zijn, vervolgens kan geschreven woord verkeerd geïnterpreteerd worden. Dan kan het al op 2 manieren fout gaan. Bij een telefoon gesprek loopt dit anders en heb je de kans om in het gesprek nog te verduidelijken / verbeteren. Bij een face to face gesprek zie je ook de gezichtsuitdrukking erbij, dat maakt het nog beter.

Op een forum kun je niet, of niet gauw met elkaar spreken. Daarom hanteer ik voor mijzelf dat zodra mijn emoties beginnen op te spelen, ik stop met een geschreven bericht. En dat geldt voor mij voor alle geschreven berichten

Gevoelige onderwerpen als bv Covid vragen om een goede moderatie. Ik heb bij een ander forum gezien dat Covid niet meer besproken mag worden. Is ook een keuze.

T.a.v. de vraag: Ik denk dat als een moderator het beeld krijgt dat er emotie in het spel komt, zie mijn uitleg hierboven, hij/zij dan moet ingrijpen.

My 2 cents.
Groet,
Frits
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Vinyl_Fuchs

Goede communicatie is het A en O en natuurlijk wederzijds respect in deze. Dat geldt eigenlijk in iedere omgang met een andere persoon. En natuurlijk ook accepteren dat er mensen zijn die in hun vrije tijd geen zin hebben om dit soort discussies te voeren dan wel hun mening liever voor zichzelf houden.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Vinyl_Fuchs

#3
En verder heb ik een broertje dood aan de overdreven poltieke correctheid in de tegenwoordige tijd. Juist hierdoor creëer je m.i. vaak  meer beladenheid van begrippen, woorden,  benamingen en werkt het dus contra-productief.

1994: maar nu nog actueel.


https://youtu.be/i2MjcvObQwI
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

TurboMarco

CiteerGevoelige onderwerpen als bv Covid vragen om een goede moderatie. Ik heb bij een ander forum gezien dat Covid niet meer besproken mag worden. Is ook een keuze.
Als dat andere forum is wat ik denk dan hadden ze dat topic veel eerder op slot kunnen gooien want vanaf het begin af aan was er sprake van censuur , m.a.w een bericht met bronvermelding anders dan nu.nl en npo werd heel snel verwijderd.
Mensen aldaar werden voor wappies uitgemaakt wanneer ze niet in de pas liepen en daar werd dan weer niet tegen opgetreden.

Wij doen niet aan censuur.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mountainbiker

Citaat van: Vinyl_Fuchs op januari 23, 2021, 21:21:48
En verder heb ik een broertje dood aan de overdreven poltieke correctheid in de tegenwoordige tijd. Juist hierdoor creëer je m.i. vaak  meer beladenheid van begrippen, woorden,  benamingen en werkt het dus contra-productief.

1994: maar nu nog actueel.


https://youtu.be/i2MjcvObQwI
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

Frits Denon

#6
@ Mountainbiker: Wat draagt het door jou hierboven geplaatste plaatje nou bij aan de vraag van Maurice?

Edit: Mijn opmerking verbeterd n.a.v. de terechte opmerking van Vinyl_Fuchs hieronder
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Vinyl_Fuchs

Citaat van: Frits op januari 24, 2021, 09:52:14
Wat draagt dit bij aan de vraag van Maurice?
Hier gaat het dus weer mis in de communicatie: op wie/ waarop is dit een reactie?
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Frits Denon

#8
Op het plaatje van Mountainbiker. Een citaat van mij vervuilt het topic met nog meer plaatjes.

Had misschien beter @Mountainbiker er voor moeten zetten. Sorry voor de onduidelijkheid.

Edit: Ik heb de vraag aan Mountainbiker wat explicieter gemaakt.

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

TurboMarco

 TTIWWP

Ik begrijp dat het weinig als tactvol opgevat kan worden en dat het in veel gevallen een stuk duidelijker kan zijn wanneer plaatjes met een stukje schrift voorzien word.
Het is echter niet in strijd met de regels.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

neoguri

CiteerEen satirisch plaatje word neergezet als grensoverschrijdend en een dergelijke uitspraak daar hoor je dan niemand over.
Wie herinnerd zich nog Charlie Hebdo ?
Of,
als een meisje met een kort rokje over straat loopt moet ze dan ook niet zeuren dat ze voor hoer uitgemaakt word ? ...of nog veel erger omdat er mensen zijn die er aanstoot aan nemen.

Ik kan indien nodig een lijst maken van aanstootgevende zaken hoor.

Denk daar maar eens over na. (en dan bedoel ik jou niet persoonlijk hoor,maar die lieden die miepen over een plaatje)

Vrijheid van meninguiting is prima maar sommige mensen weten écht niet wanneer ze even niets meer moeten zeggen. Daarvoor heeft een forum moderators nodig. Op deze forum zie een "moderator" die liever olie op de vuur gooit dan deze probeert te blussen.

Ik denk dat bovenstaande (best willekeurig) gekozen quote een goed voorbeeld is, zeker omdat deze komt na een discussie die al veel te hoog opgelopen was. Als dit geaccepteerd wordt van een van de weinigen die de macht en verantwoordelijkheid heeft om de sfeer in deze forum te waarborgen dan haak ik ook af.

Ik snap dat het niet als verlies zal worden gezien, zo actief was ik hier niet, maar toch jammer. Stuur me gerust een email (mijn gebruikersnaam at xs4all) wanneer het mod team er voor staat om te modereren ipv provoceren, dan meld ik me met plezier weer aan.

Marvin

Ik heb er geen moeite mee gehad hoor.
Ik hou dan ook wel van een beetje donkere humor en satire.
Zeker in moeilijke situaties, en ook zeker mbt mijn eigen leven.
Sarcastisch en zelfspot zijn me niet vreemd.
Maar er zijn uiteraard ook mensen die serieuzer in het leven staat. Ook heb ik geleerd een ander z'n mening ook maar een mening is.
Daarbij ondervind ik weinig tot niets van dat virus, m'n werk gaat door. Thuis alles goed, dus ik kan het allemaal lekker relativeren.
Dat betekend niet dat ik alles maar leuk vind hoor, maar dat hoort er bij.

En ehhh....
Je hoeft het ook allemaal niet te lezen uiteraard, behandel het als een kabel discussie.
Deel mee of wees verstandig. [emoji16]

TurboMarco

CiteerVrijheid van meninguiting is prima maar sommige mensen weten écht niet wanneer ze even niets meer moeten zeggen.
Maar beste ,dat is toch hartstikke tegenstrijdig wat je daar zegt.

CiteerDaarvoor heeft een forum moderators nodig. Op deze forum zie een "moderator" die liever olie op de vuur gooit dan deze probeert te blussen.
Was er brand dan?
Ik zie verschillen van visie en van daaruit verschillende meningen en de taak van een moderator is het hanteren van gestelde regels.
Het is niet onze taak om van mensen hun gedachten te lezen en onze mening daarop af te stemmen.
Dat jij je geprovoceerd en gekwetst(?) voelt en dan liever weggaat dat is helemaal aan jou.

En wat Marvin zegt:
CiteerEn ehhh....
Je hoeft het ook allemaal niet te lezen uiteraard, behandel het als een kabel discussie.
Er is vast wel ergens wel een safe-space.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

pameijer

Zullen we het weer over audio en muziek in het algemeen en Marantz in het bijzonder hebben?

Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Vinyl_Fuchs

Citaat van: pameijer op januari 25, 2021, 14:21:18
Zullen we het weer over audio en muziek in het algemeen en Marantz in het bijzonder hebben?


Waren we al mee bezig.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.