De set van Rogier1975

Gestart door Rogier1975, oktober 19, 2020, 18:43:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rogier1975

Na eerder hier al meegelezen te hebben, heb ik gisteren hier voor 't eerst een vraag gesteld (https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=17404.0). Misschien ook wel netjes en leuk om hier mijn set te laten zien?

Sinds medio 2015 draai ik hier met de volgende set:

MARANTZ SR5009SG receiver, qua output volledig in gebruik:
- In woonkamer de beroemde KEF "eitjes", in (helaas?) de kleinste variant, de KEF KHT1005.2 set. Fronts opgehangen aan de muur (netjes ingefreesde leidingen voor de dikste kabels die de eitjes aankunnen). Center op de receiver/BD, surrounds op de boekenkast 3m achter de luisterpositie.
- In de keuken nog in de koof boven de bovenkastjes twee KEF Ci130QS inbouwspeakers. Niet briljant, maar de 160mm hadden erg krap gepast (geen "vlees" meer in de koof). En ach, daar staat vaak de afzuigkap aan als ik er ben - dus gewoon volume wat verder open en niet teveel nadenken over klankkleur.

MARANTZ BD5004SG Blu-ray-speler, al sinds 2010.
Heeft 't jaren prachtig gedaan, eerst vooral voor CD's later alleen nog maar voor DVD/BD. CD's had ik eerst als MP3 met Windows/Lame geript. Later alles nog eens dunnetjes over gedaan toen in 2014 de iMac er hier in kwam en in 2015 de SR5009 met AirPlay. Alles geript naar Apple Lossless en toen gaan streamen. Nu Apple Music erbij, wat helaas geen lossless bestanden zijn, maar ja - gebruiksgemak...
Sinds gisteren lijkt de BD-laser of BD-lens overleden :-(
Tja, reparatie klinkt onzinnig - maar anno 2020 een nieuwe BD-speler kopen ook voor mij. Marantz maakt ze geloof ik niet eens meer, ook geen UD-versies?
Andere afweging is een USB-BD aan de iMac hangen. Dan alle BD's en DVD's eerst als ruwe ISO/folder kopiëren naar de Synology NAS in de meterkast - zodat ik nooit de bron kwijtraak. En voor afspelen dan nog een rip naar hoofdfilm + audio (liefst DTS-HD, anders Dolby TrueHD of DTS of Dolby Digital) + subtitles (meestal Engels hier, vertaalde subtitles worden we niet altijd blij van). Vereist ook weer investering in zo'n USB-BD (€100) en denk ook in grotere schijven van 2x4TB in de NAS (2x €100). Hmmm daar kunnen ze in Elst de BD5004 heel aardig van repareren denk ik...

De TV is een Philips uit 2017, de 49PUS7101. Na alle update-gebreken van propriatary SmartTV's bewust gekozen voor een AndroidTV. So far worden er na 3 jaar inderdaad nog apps toegevoegd (ZiggoGO dit jaar nog) en werken alle bestaande apps als Netflix en NPO Start ook nog goed. Integratie van YouTube is soms ook leuk, bijvoorbeeld laatst daar een officiële concertregistratie van Springsteen (VEVO, Live in Hyde Park play list) gevonden.

Speaker upgrade naar KEF Q-series?
De KEF KHT1005.2 is er al sinds 2010, toen ik de voorganger van de SR5009 - een NR1501 - kocht. Toen was de grotere KHT3005SE-set nog buiten budget, of wellicht meer buiten mentaal budget. Achteraf wellicht verkeerde keus:
- de KHT1005 heeft behoorlijk wat input power nodig (die 85dB gevoeligheid moet ik nog vinden)
- en ze missen natuurlijk echt veel tussen zeg 100-200Hz, heb de cross-over nu op 120Hz staan. Echt een bijvoorbeeld een basgitaarspectrum is niet lekker door de satellieten noch de bijbehorende Kube-1 sub te halen. Cross-over op 150Hz kan eigenlijk niet, dan gaan sommige lage mannenstemmen naar de sub met een "vreemd" geluid tot gevolg.

Vandaar nu aan het oriënteren op iets groter maar veel beters. Omdat ik op zicht erg tevreden ben over helder KEF op warme Marantz, maar vooral omdat andere merken vooral zoooo lelijk zijn (ELAC... brrrr) kom ik uit op de Q-serie:

4x Q150 als fronts en rears.
Heerlijk compact maar blijken na luistersessie echt goed te klinken. Heb toen 3 1005-eitjes meegenomen voor het vergelijk. Grotere B&W M-1 satellieten vond ik echt tegenvallen: wel lager dan de eitjes, maar jemig, alle sprankelende helderheid van de eitjes was weg. De Q150 ging nog lager dan verwacht, mooi vol laag ook. Maar met behoud van die sprankeling!

1x Q250c als center
De Q650c is niet of nauwelijks duurder maar vind ik met 63cm breedte echt te groot. En de Q250c gebruikt dezelfde Uni-Q driver als de Q150, mooi voor timbre-matching.

1x Kube-12b als sub
De Kube-1 is nu 8" en heeft bij films moeite om het echte grommende, trillende laag te halen. Dat wordt meer brommen. Wellicht is de Kube-8b al beter (wel weer 8", maar 300W i.p.v. 150-200W versterker), maar specs zitten nog steeds op 34Hz als minimum. Wil niet weer tobben en het nu goed doen: de Kube-12b is niet veel duurder dan de Kube-10b en gaat echt laag (22Hz).
SR5009 Receiver
BD5004 Blu-ray

4x KEF Q150 + Q250c + Kube12b = ZONE1 Woonkamer
2x KEF Ci130QS = ZONE2 Keuken
Philips 49PUS7101 TV
Norstone Khalm Zwartglas meubel

Vinyl_Fuchs

Welkom Rogier. Uitvoerige introductie btw.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Rogier1975

(dank je Fuchs!)

Even een apart berichtje per historie, lijkt me handiger lezen en evt. bewerken.

Voor de SR5009 stond er een NR1501, ook zilvergoud - de eerste slimline Marantz:



Visueel een prachtige match natuurlijk met de BD5004, tegelijk in 2010 aangeschaft. En voor de keukenverbouwing hier was 5.1 ook prima. Uiteindelijk na 5 jaar ingeruild:
a. FOKA had weer eens inruilweken en de SR5010 was net uit. Daardoor voor de SR5009-NR1501 een aanbod waar ik niet lang over na hoefde te denken.
b. De NR1501 kon nog geen AirPlay aan
c. De NR1501 moest bij films wel erg hard om de KEF-eitjes voldoende volume te geven, de SR5009 moet door de lage gevoeligheid van de eitjes ook soms hard, maar heeft toch meer "lucht" lijkt het.
d. En de keukenverbouwing stond al in de planning, dus een 7.2-receiver met ZONE2 was een handige voorbereiding.
SR5009 Receiver
BD5004 Blu-ray

4x KEF Q150 + Q250c + Kube12b = ZONE1 Woonkamer
2x KEF Ci130QS = ZONE2 Keuken
Philips 49PUS7101 TV
Norstone Khalm Zwartglas meubel

xander32

Welkom Rogier, veel lees- en post plezier hier 🖐🏻

WilliamB

Welkom op dit mooie forum  :yes:
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Cornelis1921

Welkom Rogier; veel lees- en postplezier toegewenst. byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

NB

Hoi, succes met het herstellen of vervangen van  je Blue ray speler.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Rogier1975

Dank voor alle welkomstberichtjes, leuk.

En... er is alweer wat gebeurd aan de set:

1. We gaan Blu-ray's streamen
De reparatie-inschatting voor de BD5004 ging richting de €250, mij in streaming-tijden iets te gortig. Voor minder dan de helft een BD-UHD lezer/schrijver gekocht. Die hangt nu aan de iMac de eerste proef-BD te rippen met MakeMKV. Daarna de MKV iets comprimeren maar niet te sterk: gewoon 1080p, original framerate, DTS etc. Kijken of dat dan toch iets aan Gigabytes scheelt, zonder zichtbaar kwaliteitsverlies.

2. De KEF Q-set is besteld!
Binnenkort dus geen eitjes meer aan de SR5009 maar:
4x KEF Q150 (2 fronts, 2 surround)
1x KEF Q250c (center)
1x KEF Kube-12b (12" sub  8-))

Dat zal vooral de muzikaliteit een stuk moeten verbeteren. Voor films zullen de betere center en sub ook zeker wat doen, maar muziek is hier primaire reden voor upgrade.

Ondertussen de KEF KHT1005.2 eitjes op marktplaats gezet. Dat brengt natuurlijk niet veel meer op, dus zit nu ook te denken om een gebruikte/goedkope Airplay-receiver te kopen voor op de slaapkamer. Geen Marantz natuurlijk, maar jemig dat ziet er uit als een marktplaatsprijs voor een nieuwe! Kunnen de eitjes daar heen en de advertentie offline.Gaat de Phrutsips 2.1 set wel naar zolder/werkkamer om daar nog wat muziek te spelen.
SR5009 Receiver
BD5004 Blu-ray

4x KEF Q150 + Q250c + Kube12b = ZONE1 Woonkamer
2x KEF Ci130QS = ZONE2 Keuken
Philips 49PUS7101 TV
Norstone Khalm Zwartglas meubel

NB

Een 2e set is erg prettig in het slaapvertrek.
Ik luister altijd nog een uurtje naar de radio, of een cd'tje voor ik ga maffen.
Dat is dan een stuk prettiger dan een wekkerradio ofzo.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

The Good Son

Welkom Rogier,
Je bent een mooie set aan het opbouwen, complimenten.
Maar ga je nu echt bestanden comprimeren om ruimte te besparen op een hardeschijf, in een tijdperk dat een gigabytes amper iets kost?

jowa

Het gaat zo te lezen om MKV rips van z'n blurays.
Uit ervaring weet ik dat deze best groot zijn als je de complete bluray rip.
In MakeMKV goed selecteren wat je wil rippen, bijv alleen de originele taal en mogelijk NL erbij en ondertiteling in het NL. Ook alle voor/na filmpjes skippen scheelt al veel.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

The Good Son

Citaat van: jowa op oktober 22, 2020, 18:37:35
Het gaat zo te lezen om MKV rips van z'n blurays.
Uit ervaring weet ik dat deze best groot zijn als je de complete bluray rip.
In MakeMKV goed selecteren wat je wil rippen, bijv alleen de originele taal en mogelijk NL erbij en ondertiteling in het NL. Ook alle voor/na filmpjes skippen scheelt al veel.

Weer wat geleerd!
ik heb nul ervaring met video rippen en was bang dat het comprimeren ten koste van de kwaliteit zal gaan.  :lol:


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Rogier1975

Inderdaad in MakeMKV goed selecteren. Maar ook dan nog 33GB voor 2u film, dat tikt met 20 schijven te doen toch aan. 660GB, hmmm die heb ik dankzij de fotohobby van vrouwlief al niet meer vrij op de 2x2TB NAS. En twee nieuwe RAID-schijven in de NAS is ook niet gratis, en kost ook weer tijd.

Eerst eens kijken of ik de MKV zonder zichtbaar verlies met Handbrake iets kleiner krijg. Kost ook wel 6u per disk merk ik, als dit lelijk wordt (of nog steeds >10GB blijft) toch tijd en geld in de NAS steken.
SR5009 Receiver
BD5004 Blu-ray

4x KEF Q150 + Q250c + Kube12b = ZONE1 Woonkamer
2x KEF Ci130QS = ZONE2 Keuken
Philips 49PUS7101 TV
Norstone Khalm Zwartglas meubel

jowa

Dat moet kleiner kunnen via MakeMKV.
Check ook of er geen dubbele files worden gemaakt.
Soms worden er meerdere versies (lijkt het) gemaakt van dezelfde film.

Als ik de USB BD-speler weer heb gevonden (zit in een doos), zal ik eens checken wat er bij mij uitkomt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Frits Denon

Elac liefhebber hier. Wat vond je er zo lelijk aan? De monitoren zoals de BS 243 zien er in mijn ogen fraai uit en klinken ook zo. Of bedoelde je wat anders?

Groet,
Frits
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4