SR5300 went out with a bang!

Gestart door DHG500, oktober 09, 2020, 11:14:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DHG500

De SR5300 receiver van mijn jongste zoon begaf het  met een flinke knal uit de speakers (front L+R, centerspeaker en 2 surround satellitrs).
Geen rook, geen zichtbaar oververhitte componenten. Receiver in beveiligingsmodus.
Reset (spanningloos, A/D + Dimmer knop tegelijk bij opstarten gedurende >3sec.) levert geen soulaas. Relais op powerboard schakelt, kortstondig weergave van volume-instelling op display. Daarna alles weer zwart, powerknop 'brand' rood dus voeding lijkt ok.

Kast knap stoffig van binnen. De in- en output pcb's netjes uitgenomen om beter zicht op de componenten te hebben.
C117 (10.000 muF) op main board lijkt al eens vervangen en deze en buurman c118 (2.200 muF) hebben een nèt niet vlak deksel. Verdacht voor mij.

Op digitaal in-/output board zijn de buffers IC712 (MM74LCX244WMX SOP20 lowvolt buffer) en 713 (MM74HCT244WMX SOP20 Octal 3 state buffer) donker gekleurd, ik vraag mij af of dat de boosdoeners kunnen zijn?

Na zorgvuldige visuele inspectie zie ik geen onderdelen los in de tin staan. Een aantal soldeereilandjes zijn opnieuw gesoldeerde, ik zie daar gelukkig geen onbedoelde bruggen.

Iemand suggesties wat het best te doen? De 2 genoemde condensatoren vervangen? En wat schatten jullie in tav de genoemde ic buffers?
De foto's staan op mijn Instagramaccount: https://www.instagram.com/bobnonnekens/

Bedankt voor het meedenken!

Bob

CBdicX

Gho, ik zou eens willen dat dit mij gebeurde, gewoon een legitieme rede om een nieuwe versterker te kopen buiten de garantie  :-D
Hoef ik nu eens geen flauwekul verhaal aan mijn vrouw te vertellen....... :wink:

Ik zeg, hop, in de auto met je zoon en vol gas naar een audio winkel !!

DHG500

....en niet de voldoening ervaren als je iets wat kapot is zelf gerepareerd te hebben? 😧
Gewoon weggooien en iets nieuws kopen? 😬

Welke les geef ik nu aan mijn zoon mee?! Ik weet het wel... 😉

CBdicX

Citaat van: DHG500 op oktober 09, 2020, 16:27:16
....en niet de voldoening ervaren als je iets wat kapot is zelf gerepareerd te hebben? 😧
Gewoon weggooien en iets nieuws kopen? 😬

Welke les geef ik nu aan mijn zoon mee?! Ik weet het wel... 😉

De les van onderhandelen, om zo'n laag mogelijke prijs te krijgen, heeft ie de rest van zijn leven wat aan.......
Een lekke band van een fiets plakken ok, een versterker repareren is helaas toch voor weinigen weg gelegd.

DHG500

we geven ook niet op, ben op dit moment aan het uitzoeken waar het knooppunt van de uitgangsweerstanden zit. Heb zojuist i.i.g. de 2 verdachte elko's vervangen en alle PCB's schoongemaakt. Nu assembleren en de voorgestelde meting uitvoeren om te checken of de voeding naar de voorversterking idd gone is.

DHG500

Citaat van: SMarcelS op oktober 09, 2020, 18:04:00
Klinkt als een weggevallen voedingsspanning van de voortrappen , waardoor alle kanalen een offset hebben.
Als je op het knooppunt van de uitgangsweerstanden t.o.v. massa een voltmeter eraan hangt , en de receiver inschakelt zul je zien dat er DC op staat....

Hoi Marcel, het door jou genoemde knooppunt kan ik niet vinden. Wel ben ik met behulp van de servicemanual aan het kijken of ik op de wel bekende locaties de in de S.M. aangegeven spanningen gemeten worden. Daarbij valt op dat op het Powerboard (resp. pagina's 15 en 30 van de S.M.- PDF) ik op connector CP716 niet de aangegeven 30V DC meet maar slechts 1,2V.
De vraag is nu, is het circuit op het powerboard defect tussen de binnenkomende spanning vanaf de transformator (CN119) en genoemde connector CP716 of is de transformator zelf stuk? Er komt 230V Ac binnen en de POWER schakelaar voorop (en bedrade aansluiting) functioneren in orde.

Initieeel klikte het relais bij het aanzetten van de powerknop en lichtte het display even op om daarna weer in standby/protectie-mode te vallen. Inmiddels klikt ook het relais niet meer.
De twee zekeringen zijn OK.

What to do next?