Ligt het primaat voor jou bij de muziek, de sound, of zijn beiden belangrijk?

Gestart door Cornelis1921, november 15, 2012, 04:33:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Geef a.u.b. aan wat voor jou belangrijker is of...

Muziek (wat er klinkt) is belangrijker dan sound/audio.
16 (40%)
Sound/audio (hoe het klinkt) is belangrijker dan muziek.
5 (12.5%)
Beiden zijn even belangrijk.
18 (45%)
Hier breng ik uit principe mijn stem niet over uit.
0 (0%)
Ik vind deze poll compleet onzinnig.
1 (2.5%)

Totaal aantal stemmen: 40

Cornelis1921

stupid
Naar aanleiding van een opmerking van ons medeforumlid kuriki heb ik de dure plicht opgevat om maar eens de nieren van het forum te proeven inzake de verhouding tussen audiofielteit en het waarderen van muziek - wat vindt men hier echt belangrijk: wat er klinkt (muziek), hoe het klinkt (sound/audio) of beide?  Een beargumentatie en/of commentaar hoeft niet, maar wordt op prijs gesteld. Voor de andersdenkenden heb ik ook opties gecreëerd.
Groetjes en tot pollens, byebye Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

thepioneer

Ik vind beide belangrijk. Alleen is het wel dubbel. Muziek wat niet goed klinkt draai ik eigenlijk nooit ondanks dat het mooie muziek is. Muziek wat goed klinkt maar niet mijn stijl is draai ik niet.

Toch heb ik een andere muziekkeuze in de auto dan thuis. In de auto mag snel en stevig muziek gedraaid worden terwijl thuis ik alleen rustige muziek draai.

Muziek is voor mij echt ontspanning en ik kan niet ontspannen bij armsten o.i.d. dat is voor in de auto. Daar klinkt het ook beter als op een audiofiele installatie.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

xander32

Muziek, de software staat voor mij op 1.


Van goed muziek kan ik altijd genieten, ongeacht of ik deze nou beluister op mijn set, IPod, autoradio of dat deze ergens door een winkel schalt ...

Wel neemt mijn ervaren van/mijn beleving toe wanneer ik dezelfde software over een goede installatie (mijn eigen  :yes:) hoor en ik daar de ruimte (tijd) voor kan nemen.

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Whisper.nl

Beiden: Is de muziek nog zo leuk maar is het een "slechte" opname dan gaat in niet zo vlot meer in de cd speler.

Ik merk bij mezelf dat een, naar mijn smaak , goed opgenomen cd regelmatiger in de cd speler draait.
De anderen liggen in een andere kast / of komen daarin te liggen.

Groet Whisper.


De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

jowa


Marvin

Ik moet de muziek leuk vinden anders zet ik het zelf niet op, kwaliteit in de weergave is mooi meegenomen.

Zelfde met films, leuk hoor prachtig beeld en geluid.
Maar een bout film blijft een bout film en zet ik af, hoe mooi de opname ook is.


--Verstuurd zonder netwerk--

TurboMarco

Ik ben het Marvin eens ,wanneer een film nog zo vol zit met prachtige plaatjes en geluidseffecten en in de inhoud sucks dan kijk ik hem nooit meer ......of helemaal niet .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

WimPeu

Muziek natuurlijk. Wat moet ik met een set die mijn muziek slecht weer geeft..dan schiet je je doel voorbij. Er is genoeg muziek wat gewoon goed klinkt. Die loudness war vind ik nog wel mee vallen. Zo nu en dan heb je er een bij die over the top is maar 99,9% klinkt goed.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Cornelis1921

 :-D Als topic starter kun je natuurlijk niet achterblijven met je mening.
Een recent voorval: De meeste eminente uitvoeringen van Vaughan Williams symfonieën liet ik aan mij voorbij gaan omdat zij belabberd zijn opgenomen toendertijd in de eerste helft van de jaren vijftig, dus ook nog eens in mono. Dat voor mij zelfs een brug te ver. Qua prijs concureerde deze box volkomen gelijkwaardig met wat toen wel kocht.
Hieruit blijkt o.a.: muziek is het belangrijkst, maar echter niet tot elke prijs. Dus stem ik "beiden" zijn belangrijk.
I.i.g.: medeforummers bedankt tot zover voor het uitbrengen van jullie stem en de nuancering daarvan. notworthy
Gr. Cor.

Edit: Ik overweeg de betreffende box alsnog te gaan aanschaffen - het muzikale geeft de doorslag. (£12,00 + £1.82 P&P op Amazon.)

Edit, 10/06/2014:
De betreffende box nog steeds niet aangeschaft, sound is voor mij blijkbaar ook niet onbelangrijk.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

Citaat van: Whisper.nl op november 15, 2012, 13:32:02
Beiden: Is de muziek nog zo leuk maar is het een "slechte" opname dan gaat in niet zo vlot meer in de cd speler.

Ik merk bij mezelf dat een, naar mijn smaak , goed opgenomen cd regelmatiger in de cd speler draait.
De anderen liggen in een andere kast / of komen daarin te liggen.

Groet Whisper.

Heb jij een voorbeeld van een "slechte" opname (Janes Ian  :-) )
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Marantz 81

Beiden vindt ik belangrijk ,maar belangrijkste de Muziek en vooral dat ik het goed vindt , men muziek smaak is heel breed  :-)

Ook een periode gehad dat ik op een gegeven moment alleen maar de beste opname,s luisterde en vaak vindt die audiofiele opname,s muzikaal echt geen zak aan  shutup , ik draai gewoon bijna alle soorten muziek altijd en overal net wat men stemming is  :yes: ben automatisch altijd bezig met de weergave van de opname zang achtergrond klank instrumenten enzv ,daarin zit voor mij ook de grote meerwaarde van een goede Stereo set

Heb het ook meegemaakt dat ik bij mensen ging luisteren en het echt heel goed vondt de muziek maar ging de lade weer open  :-o want het was niet audiofiel  frusty  zelf ben ik ook wel een audiofiel maar luister gewoon overal naar en zit extra te genieten als de opname ook nog eens heel goed is

Vooral Live opname,s vindt ik het mooiste , en een openlucht Concert met de juiste geluidsman kan niks tegenop  HB

JohnWx

Citaat van: Marantz 81 op november 15, 2012, 21:22:05
Beiden vindt ik belangrijk ,maar belangrijkste de Muziek en vooral dat ik het goed vindt , men muziek smaak is heel breed  :-)

Ook een periode gehad dat ik op een gegeven moment alleen maar de beste opname,s luisterde en vaak vindt die audiofiele opname,s muzikaal echt geen zak aan  shutup , ik draai gewoon bijna alle soorten muziek altijd en overal net wat men stemming is  :yes: ben automatisch altijd bezig met de weergave van de opname zang achtergrond klank instrumenten enzv ,daarin zit voor mij ook de grote meerwaarde van een goede Stereo set

Heb het ook meegemaakt dat ik bij mensen ging luisteren en het echt heel goed vondt de muziek maar ging de lade weer open  :-o want het was niet audiofiel  frusty  zelf ben ik ook wel een audiofiel maar luister gewoon overal naar en zit extra te genieten als de opname ook nog eens heel goed is

Vooral Live opname,s vindt ik het mooiste , en een openlucht Concert met de juiste geluidsman kan niks tegenop  HB

live mag ook wel minder zijn opgenomen zit meer emotie in maar kan ook door publiek komen en het spel tussen publiek en podium
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Marantz 81

Ja zal er ook mee te maken hebben evenals de Volume,s en geen compressie  HB

renes59

Muziek op plek 1. Als het goed klinkt is mooi meegenomen. Ik vind blues uit de jaren 40, 50 en 60 mooi, daar zitten veel slechtere opnames tussen, maakt niet uit deze worden veel gedraaid. Zowel lp en cd, lp gaat samen met zo af en toe "kampvuur" geluid.
Goed geluid maakt het natuurlijk wel mooier, daar heb ik dan ook de spullen voor staan waarvan ik denk "het klinkt goed".
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.