Luidsprekertips en ervaringen met SR 6004

Gestart door Arjen, augustus 15, 2011, 10:19:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arjen

 :-D :-D Fijn om zoveel tips en hulpvaardige reacties te krijgen !!! hello. Ik ga morgen Audissey opnieuw z'n werk laten doen en je de metingen eens doorgeven, large en small speakers.  HLPHeeft  de 80hz te maken met de basinstelling, deze ben ik tenminste wel tegen gekomen in het menu en hier heb ik ook al eens mee gevogeld. We zullen zien.

Even voor de duidelijkheid ik heb een Pioneer dvd 575 speler die ook sacd's aankan volgens mij wel een aardig apparaat :wink:, aangesloten digitaal en analloog, stand in menu op auto, de 6004  pakt ook de digitale aansluiting.

Verder geen audio aangesloten. :| Tja en dan die F1's , vandaag naar Piledriver van Status Quo geluisterd teveel pompende bassen te  :-(weinig kippevel bij "Unspoken Word"s". Maar genoeg gezeurd puke ik heb nog wat mogelijkheden voordat de F1's de lucht in gaan.

En ja, ik wil toch wel heel graag vloerstaanders 8-)De Dali Suite 1.7 zoals aangedragen door Marantz 81 is een 4 ohm speaker :cry:De Ikon iets te begrotelijk maar toch het geeft al wel een richting aan :angel:wellicht de Dali Concept 6 die nu te koop is voor 185,00 per stuk?

Dan de akoestische problemen, ik ga eerst inregelen en kijken of dit werkt :roll: en daarna eens stoeien met beddegoed. Bedankt !!! byebye byebye byebye

Marantz 81

Ja maar die Dali,s zijn geen zware load voor je versterker  :wink: die 4ohm is alleen maar de gemiddelde impedantie

http://www.dali-speakers.com/en-US/Loudspeakers/Discontinued-series-1/Discontinued-series/SUITE.aspx

toen ik die Ikon 6 SE had heb ik ze aangesloten gehad op een PM5004 instap versterkertje en dat ging al redelijk

still life

Citaat van: Arjen op augustus 17, 2011, 21:58:30
heeft de 80hz te maken met de basinstelling, deze ben ik tenminste wel tegen gekomen in het menu en hier heb ik ook al eens mee gevogeld. We zullen zien.

:yes: bepaal je de ondergrens voor bas mee die naar je speakers gaat, waar dan in principe een sub overneemt..
hiermee maak je van die F1's eigenlijk regelbare monitors..  :wink:


CiteerEven voor de duidelijkheid ik heb een Pioneer dvd 575 speler die ook sacd's aankan volgens mij wel een aardig apparaat :wink:, aangesloten digitaal en analloog, stand in menu op auto, de 6004  pakt ook de digitale aansluiting.

zeker & vast: evt je cd-input op de SR ook analoog voorzien voor pure direct weergave
given the choice pakt je receiver altijd digital inputs..(auto)

CiteerVerder geen audio aangesloten. :| Tja en dan die F1's , vandaag naar Piledriver van Status Quo geluisterd teveel pompende bassen te  :-(weinig kippevel bij "Unspoken Word"s". Maar genoeg gezeurd puke ik heb nog wat mogelijkheden voordat de F1's de lucht in gaan.

de versmering van boventonen is imho sterk gerelateerd aan die kleuring onderin..
je kan altijd 2nd hand een koppel hoogwaardige fronts proberen te scoren,  B&W'tjes bvb  :angel:

of het budget wat oprekken: speakers koop je voor langere tijd & daar moet je niet zuinig op zijn
andere spulletjes (amps/players) komen & gaan, maar eens je de juiste speakers gevonden hebt..  pompom

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Arjen

 :-) :-) :-)De zaken staan er inmiddels een stuk beter voor. Still Life bedankt voor je advies hello.
Gisteren ben ik eerst een rustig bezig geweest met het aanpassen van de luidsprekers naar small en dat gaf al een stuk minder bas. Ik gebruikte de subwoofer nog niet. Wel de instelling wanneer de sub moet gaan reageren wat opgekrikt 80hz was nog te veel van het goede, naar 120 -160. Dit leek eerst wel prettig. In stereo kon ik nog niet in de neutrale stand basgevoelige muziek luisteren  :|Dus de bas ook hier iets terug.

Toen was ik ieder geval verlost van de zware indringende bassen. Dit ging echter ook ten koste van het midden, stemmen op de achtergrond alsof ze ineens vertrokken waren,  :eerie: :eerie:
Maar in ieder geval de mogelijkheid om beter te tunen.

Vandaag kwam echter het AHA gevoel :angel: :angel: :angel:Vanochtend de luidsprekerconfiguratie door Audyssey laten doen. Op zes plekken op en rondom de bank inclusief 2 stoel. Inclusief subwoofer (Sony, niet te regelen wel een music en movie schakelaar en regelaar voor de mate van bas.)De resultaten liegen er niet om: op alle 5 ls (front l en r, center, surround l en r) veel aanpassingen met name in de sectie 4,8 en 16kh zowel in Audyssey  als in Audyssey Flat. Wellicht dat Still Life mij zijn emailadres wil geven dan kan ik deze  doormailen voor meer wijsheid :angel:.

Daarna met deze instellingen geluisterd. hello hello Beeld veel rustiger, ruimtelijker, stemmen beter (weer terug van weggeweest ! clown1) Maar bas nog te zwaar aangezet. Na de automatische instelling stond de subinstelling op 120hz.

Daarna de front luidsprekers op small gezet en zoals geadviseerd de basinstelling naar 80.
:-o :-oBeduidend beter, bas een stuk rustiger, bij sommige muziek instelling nog iets omhoog. Ook in multichannel stereo verbluffend ruimtelijk wellicht iets te scherp maar goed hello hello hello hello.
Ik durfde in ieder geval ook weer naar Solomon Burke te luisteren en deze, nog niet zo lang geleden overleden, soulgigant klonk weer als vanouds.

Er zijn nog wat wensjes  :angel:iets minder scherp in het hoog maar toch... dit begint steeds leuker te worden!!!
en natuurlijk andere vloerstaanders die in het menu op large gezet kunnen worden, dus nog wat noten te kraken. :roll:

Groetjes

Arjen

still life

mooi dat het al wat beter samenspeelt..   pompom

zo zie je maar weer, wat een beetje afstelling doen kan..

CiteerStill Life bedankt voor je advies

no worries..  8-)

CiteeroBeduidend beter, bas een stuk rustiger, bij sommige muziek instelling nog iets omhoog. Ook in multichannel stereo verbluffend ruimtelijk wellicht iets te scherp maar goed    .
Ik durfde in ieder geval ook weer naar Solomon Burke te luisteren en deze, nog niet zo lang geleden overleden, soulgigant klonk weer als vanouds.

al wat stereo (2CH opgenomen) is beluister ik ook gewoon in stereo
de omzetting v/d SR naar multichannel vind ik zelden beter klinken..  :angel:

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

drees62

Citaat van: Arjen op augustus 19, 2011, 17:07:21
Er zijn nog wat wensjes  :angel:iets minder scherp in het hoog maar toch... dit begint steeds leuker te worden!!!
en natuurlijk andere vloerstaanders die in het menu op large gezet kunnen worden, dus nog wat noten te kraken. :roll:

Groetjes

Arjen

Probeer de Audyssey eens uit op de stand "Front". Ik had op de gewone "Audyssey"-instelling ook wat te veel hoog. Nu super!

Marantz 81

Citaat van: pietr op augustus 15, 2011, 20:37:41
Ik heb een SR6004 en had daarop eerst de Monitor Audio RX6 aangesloten. In de winkel klonken ze goed, thuis kwamen ze minder goed uit de verf. Dat lag ook aan het feit dat ze dicht tegen de muur stonden (ook al heeft de RX6 een basreflexpoort aan de voorzijde). Ik heb ze verkocht en heb vandaag speakers gekocht van Tannoy: Revolution Signature DC6T voor een erg mooie prijs. Ook weer Engelse speakers dus. Ik wilde eigenlijk speakers van Canton kopen, maar ik was bang dat ze te schel zouden klinken bij mij (tegelvloer, leren banken etc.). Ik kan je nog niet vertellen hoe de speakers klinken in combinatie met de SR6004.

En hoe bevallen de Tannoy,s  ??

pietr

Eigenlijk wel errug goed. Nadat ik Audyssey zijn werk had laten doen en ik 's avonds ook dynamisch volume erbij kan gebruiiken, is het een prima speaker.

Overdag, als het volume wat hoger kan, hoor ik een mooi, uitgebalanceerd geluid. Het laag is mooi aanwezig, maar niet boemerig, eerder bescheiden (en niet al te diep). Maar er is zeker een bastoon hoorbaar. De middentonen zijn prima. Ze komen er fantastisch uit bij rustige muziek. Denk aan de nieuwste cd van Adèle. De hoge tonen zijn lekker sprankelend. Bij slechte kwaliteit radio twijfel ik soms of het een beetje snerpt. Maar ik denk dat ik dat de speaker niet kwalijk kan nemen.

Gisteren heb ik mijn receiver verkocht, dus nu kan ik er even niets mee. Ik ben op zoek naar een andere speaker (met netwerkfunctionaliteit en hdmi 1.4). Twee van de kanshebbers zijn SR5006 en NR1602.
Denon AVR1912 - Denon 1611UD - Tannoy Revolution Signature DC6T

Marantz 81

en je had een SR6004 en dan ga je een SR5006 kopen  :?  dat is een model lager , en die NR1602 kan ik niet begrijpen  :no: omdat die een heel stuk minder zal zijn als de SR6004 die je hebt gehad , Onkyo  shutup maakt ook zeer mooie recievers www.correct.nl  byebye

Mooi dat je tevreden ben over de speakers  :-) dat is een goed teken over de kwaliteit van de speaker dat je die verschillen waarneemt  :yes: in opname kwaliteit , hoe groot is je woonkamer ?

pietr

Woonkamer is ongeveer 5 bij 8 meter.

De SR5006 is wel een model lager, maar de techniek is weer twee jaar jonger. Waarschijnlijk zal er wel e.e.a. aan techniek uit de 6xxx serie in zitten.

De NR1602 heb ik vanmiddag gehoord (op KEF X500) en klonk goed. Toch zal die het niet worden denk ik. Ik vermoed de SR5006. Ik ben geen audio- en videofiel, maar wil wel een aardig geluid hebben.

Onkyo wordt niet echt aangeraden in de winkels. Wellicht is Onkyo inmiddels kwalitatief weer op niveau, maar de publieke opinie is moeilijk te veranderen/manipuleren.

Combi van Onkyo 609 receiver met 809 bluray speler heb ik ook overwogen. Maar heb ook naar Yamaha gekeken. De ene zegt: prima, niet te scherp geluid, de ander zegt: veel te fel en direct  :-o. Weet jij het nog???
Denon AVR1912 - Denon 1611UD - Tannoy Revolution Signature DC6T

Marantz 81

Aardige woonkamer  :-)

Dat maakt het ook wel moeilijk omdat iedereen weer een andere smaakt/voorkeur heeft ,en in de winkel wordt je ook niet altijd goed voorgelicht  :wink:

de NR1602 lijkt met toch wel tekort schieten in vermogen om de tannoy,s lekker aan te sturen  :-)

Yamaha/Marantz en Onkyo zijn alle drie gewoon goed  :yes:  marantz is wat warmer en heeft een fijne klank Onkyo klinkt mooi neutraal ,evenals Yamaha  , maar dat is allemaal afhankelijk van de gebruikte speakers /acoustiek en persoonlijke smaak

Misschien nog eens een bezoek doen bij HCHIFI  zodat je kunt luisteren op de Tannoy,s   byebye

pietr

#26
Ik vergis me, het is 5 bij 7,5 meter. Gewoon een rijtjeshuis hoor.

Ik vind Onkyo niet bijzonder qua uiterlijk. De SR5006 begint me steeds meer te bevallen. Yamaha heeft een erg mooie nieuwe receiver: RX-A1010, maar die is te duur, dus het kleine broertje RX-A810 zou het moeten worden.

Dus: RX-A810 of SR5006. Ik was van plan morgen naar Oostrum af te reizen en zaken te gaan doen. Maar... Stassen is nog € 25,- goedkoper met de Marantz set (incl. UD5005).
Denon AVR1912 - Denon 1611UD - Tannoy Revolution Signature DC6T

Marantz 81

ach ja wat is gewoon mensen hebbben al snel de neiging om naar andere te kijken die meer bezitten ,maar ofdat ze ook gelukkiger zijn  :-)  30/40 jaar geleden woonden ze met 6 kinderen in een huis wat misschien net meer als de helft is wat jij hebt

Marantz 81

die van 25 euro mag het verschil toch niet maken lijkt me  :roll:

beter even luisteren op dezelfde speakers die je hebt  :-)

pietr

Wordt vervolgd. Yamaha is niet op voorrad bij H&C. Denk dat het weer Marantz wordt  :-D.

Vandaag alvast een led-tv gescoordt: Philips 42".
Denon AVR1912 - Denon 1611UD - Tannoy Revolution Signature DC6T