Advies gevraagd voor een goed geluid in de achterkamer

Gestart door Frits, juni 22, 2015, 16:13:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frits Denon

Ik heb in de voorkamer (16 m2) een surround systeem staan met front, centre en rear speakers en een Rel subwoofer.
Receiver is een Marantz SR 6009 met zone mogelijkheid. Zie ook mijn onderschrift.

Achterkamer is 20 m2 met een zij-, achter uitbouw van ca. 28 m2.

Voor- en achterkamer zijn gescheiden door suitedeuren, het is een 30-er jaren huis met hoge plafonds, ca 2.80 meter hoog. Aanbouw plafond is 2.40 meter hoog.

Nu wordt er in mijn achterkamer in de nabije toekomst een kast om de suite deuren gebouwd, waarin ik 2 speakers wil plaatsen van max 30 cm hoog.
De ruimte waarin ze komen is boven in de kamer vlak onder het plafond.

Nu sta ik voor een keuze, ik kan er 2 grotere speakers liggend in leggen, (tweeters naar buiten, of binnen?), ik kan voor 2 kleine monitoren gaan van max 30 cm hoog, ik kan misschien ook links en rechts 2 centre speakers plaatsen (Is dit wel een optie?), of ik kan er zelf 2 boxen in bouwen met een goede Tannoy DC speaker.

Wat is voor die situatie aan te bevelen en absoluut af te raden?

Ik heb sterke voorkeur voor een oplossing met Tannoy speakers.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin


Frits Denon

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin

Maximaal 30cm hoog.  :-D

Bass-poort aan de voorzijde. 

paulus1

Citaat van: marvin op juni 22, 2015, 16:42:58
Setje monitoren lijkt me het makkelijkst.
Lijkt mij ook beste oplossing voor zijn situatie

Frits Denon

Dit zou misschien ook een leuk alternatief zijn: http://link.marktplaats.nl/m920461740

Heb zelf jaren de Celestion Ditton 15XR gehad, denk dat dit qua klank niet veel afwijkt.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin

Heb me niet verder verdiept in die zone aansluiting, maar het is volgens mij ook zo dat er een eindversterker nodig is in de tweede zone. Zo niet, is dat hoe dan ook wel handig als je het volume ter plekke wilt kunnen regelen.
Weet natuurlijk niet van welk type bron je gebruik wilt/gaat maken, maar wellicht dat een midi-setje een optie is.
Heb je er een cd-speler staan, eventueel een usb ingang voor een mp3 oid. En uiteraard die zone2 vanuit de woonkamer. Dan is het geheel iets breder inzetbaar, -én niet geheel afhankelijk van wat er uit de woonkamer getoverd moet worden. (Met het marginale bedieningsgemak van de zone als je in die tweede zone zit).

Even op MP speuren naar een leuk dingetje, kleine Tannoy Sixes er aan hangen. Knallen maar!

Frits Denon

De SR 6009 kan via de zone mogelijkheid geluid in de achterkamer laten horen, zowel van wat ik in de voorkamer hoor of apart van tuner/cd terwijl in de voorkamer dan gelijktijdig een andere bron gebruikt wordt, bv een film gekeken wordt.

Heb inmiddels een setje Tannoy Revolution R1 gezien wat mogelijk een goede kandidaat kan zijn.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin

Ja ik begrijp de zone wel, enkel heb je volgens mij wel een versterker nodig aangezien het een cinch uitgang is.

Frits Denon

Ik haal dit van de website van Marantz:

Multi-room Enjoyment

You can enjoy multi-room listening by hooking up a second pair of speakers to 2 of the amp channels and play a 5.1 channel surround source in the main room while others can enjoy a different source in another room. Dual HDMI outputs also let you 2 different video sources, 1 in the main room and another in the second room.

For even more multi-room options, there are stereo variable level second zone preamp outputs, for connection to a separate stereo power amp and speakers.

Voor plaatje zie bijgaande link: http://us.marantz.com/us/Products/Pages/ProductDetails.aspx?CatId=avreceivers&ProductId=SR6009
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin


Frits Denon

#11
Vond dit ook:

Geschikt voor Audio Zone 2 en HDMI Zone 2 voor maximale flexibiliteit

De Zone 2-functie van de SR6009 is is een goedkopere multiroom-oplossing. Je kunt namelijk al je muziek doorsturen naar een installatie die in een andere kamer staat, wáár de muziek ook vandaan komt. Je kunt afspelen vanaf HDMI, een CD-speler, USB, een netwerk, digitale of analoge ingangen – kortom, alles wat je maar wilt. Bij de Zone 2 van vrijwel al onze concurrenten kun je alleen analoge bronnen gebruiken, waardoor deze functie in feite onbruikbaar wordt.

En als er een 5.1-luidsprekersysteem is aangesloten op de SR6009, kun je de overgebleven twee versterkerkanalen gebruiken om een paar luidsprekers in een andere kamer direct aan te sturen. Je kunt zelfs een afzonderlijke signaalbron selecteren voor de extra zone, zodat je bijvoorbeeld muziek kunt luisteren in de slaapkamer, terwijl de rest van het gezin naar een film kijkt.

Als klap op de vuurpijl krijg je zelfs HDMI Zone 2, waarmee beeld en geluid uit de HDMI-ingang digitaal kunnen worden doorgestuurd naar een andere kamer. Handig wanneer je bijvoorbeeld een film die je op de TV in de keuken aan het kijken bent, ook wilt afspelen op je home cinema. Je stuurt het volledige HDMI-signaal, inclusief multikanaalsgeluid, naar de extra zone, dus als je daar nog een installatie hebt.
                                                **************************************************************************************

Moet nog wel even kijken welke speakeruitgangen dit dan zijn, ik denk de uitgangen voor de extra speakers voor 7.1 als je 5.1 gebruikt. Ik heb 5.1.

Heb plaatje gevonden waar op staat dat deze op Surround Back L+R aangesloten kunnen worden, maar zie geen mogelijkheid deze hier toe te voegen

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

WilliamB

Citaat van: marvin op juni 23, 2015, 14:20:44
Ja ik begrijp de zone wel, enkel heb je volgens mij wel een versterker nodig aangezien het een cinch uitgang is.
Ik heb ook een extra versterker PM5004 aangesloten op mijn SR-7005 voor zone 2
Nu dus ook geluid in de achterkamer, maar helaas ( was al geschreven ) niet de apparaten  via HDMI
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Frits Denon

Ga a.s. maandag de Truvoxen bekijken en beluisteren. Zijn er hier leden die ervaring hebben met deze speakers? Zover ik weet zijn dit studiomonitoren en voor mij i.v.m. de liggende toepassing een ideale oplossing.

De huiskamerversie is de UL 6. Heb geen idee of er verschil zit in de speakers. Vroeger wel eens gehoord dat het rendement van de UL niet zo hoog was.

De Ditton 15 XR lijkt dezelfde speakerbezetting te hebben, maar of de klank ook hetzelfde is?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

xander32