Zelfbouwspeaker: Intus

Gestart door D.A.R.R.Y.L., augustus 15, 2007, 11:43:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paul

Citaat van: WYWH op november 10, 2007, 16:34:28
Eindelijk de tijd gevonden om ze beiden af te maken en een filter te ontwerpen.


Specs:
- 3-weg;
- Bandpass principe voor de woofer, ongefilterd;
- Mid werkt tegen gesloten volume en is alleen 2de orde lowpass gefilterd;
- Wel een zuigkring op de Fs van de mid, omdat de akoestische crossover op 150 Hz ligt en de Fs van de mid is zo rond de 60 Hz;
- Tweet en mid crossen op ongeveer 1900 Hz. Tweet is 2de orde highpass gefilterd en heeft ook een zuigkring op zijn Fs, omdat het een noferro type is;
- Rendement is 88 dB/2,83v/1m;


De techniek zegt me niks maar als ik het zo lees is er wel over nagedacht.
Neem aan eigen ontwerp van A tot Z ?
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

WYWH

Semi; beetje van Dr. Hubert (Procus) en een beetje van mijzelf.
Woof en mid zijn origineel. Tweeter is door mij uitgezocht en ingepast.
Wel diende ik, door deze nieuwe tweeter, het gehele filter opnieuw uit te dokteren.
Eerst met algemeen idee berekenen van de filtercomponenten en daarna zien dat
het zoals altijd in de praktijk totaal niet klopt!! Maar dit is wel het uitgansgpunt vanwaar
je verder kan met de ervaring en het aanpassen en door metingen kan staven wat er
precies gebeurd. Ben nu al erg tevreden met het geluidsbeeld.

mars

Citaat van: WYWH op november 10, 2007, 16:56:33
Dank je Thom!
Wordt hoogglans wit met een tintje.


nee joh , ZWART PIANOLAK notworthy

geintje , hey maar je hebt wel een mooi setje gebouwd , laat nog wel weten hoe dit klinkt

grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

WYWH

Zwarte pianolak is erg mooi!
Broertje heeft dit ook, maar bij ons past wit beter in het interieur.

WYWH

Er zit nu een experimenteer filter voor, maar dit klinkt al fenomenaal.
Het hoog is zo gedetailleerd en schoon (en niet ss-erig); voor mij geen ferrofluid tweeters meer!!!
De Noferro 900 is 80 euro goedkoper dan een ss9500, maar schopt hem eenparig versneld de deur uit!
Het mid is nog wat terughoudend, maar dat stel ik bij met een 1,5mH ipv een 1,8mH spoel voor de lowpass van de middentoner. Wat ook erg fijn is, is dat deze units uit eind '80, reeds voorzien waren van een kaptop spreekspoeldrager, waardoor er geen wervelstromen lopen en de vervorming erg laag is. Zowel de woofer als de middentoner hebben een kapton spoeldrager. Tel hierbij de vervormingsloosheid van de noferro bij op en je hebt een full range speaker met op stevig huiskamer niveau een k3 vervormingsniveau van onder de 0,03%
EN dat hoor je!!!
150 koppige koren met pittige (vrouwens)stemmen of een setje van 30 violisten geeft geen enkele vervorming op niveau's > 90 dB. Tevens is deze speaker een plaatsingsguru. Zowel in de breedte als in de diepte.
Erg fijn is ook dat de bühne begint vanaf de speakers naar achter toe en dus niet zo in your face zijn.

mars

Citaat van: WYWH op november 19, 2007, 16:48:19
Er zit nu een experimenteer filter voor, maar dit klinkt al fenomenaal.
Het hoog is zo gedetailleerd en schoon (en niet ss-erig); voor mij geen ferrofluid tweeters meer!!!
De Noferro 900 is 80 euro goedkoper dan een ss9500, maar schopt hem eenparig versneld de deur uit!
Het mid is nog wat terughoudend, maar dat stel ik bij met een 1,5mH ipv een 1,8mH spoel voor de lowpass van de middentoner. Wat ook erg fijn is, is dat deze units uit eind '80, reeds voorzien waren van een kaptop spreekspoeldrager, waardoor er geen wervelstromen lopen en de vervorming erg laag is. Zowel de woofer als de middentoner hebben een kapton spoeldrager. Tel hierbij de vervormingsloosheid van de noferro bij op en je hebt een full range speaker met op stevig huiskamer niveau een k3 vervormingsniveau van onder de 0,03%
EN dat hoor je!!!
150 koppige koren met pittige (vrouwens)stemmen of een setje van 30 violisten geeft geen enkele vervorming op niveau's > 90 dB. Tevens is deze speaker een plaatsingsguru. Zowel in de breedte als in de diepte.
Erg fijn is ook dat de bühne begint vanaf de speakers naar achter toe en dus niet zo in your face zijn.


oke oke ik volg je , maar dat in you're face effect ( wat sommige andere weer heel mooi vinden , hangt ook een beetje van je muziek voorkeur af )
heeft toch ook heel erg veel te maken met je versterker .
Ik bedoel ; ik heb hier een creek versterker staan ( nieuwe) en dat is duidelijk mooi opgebouwd in de diepte, maar als ik een rotel voor en eind set op dezelfde speakers zet ( studio de schop ''Jumbo'' met best wel een paar goede drivers er in) dan krijg je de muziek midden in je gezicht zeg maar  :wink:

Maar nogmaals , ik ben met plezier jouw project aan het volgen

grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

WYWH

Plaatsing is toch iets meer door speakers bepaald, dan door je versterker. Maar jouw beleving kan weer verschillen van de mijne. Ik persoonlijk vind het erg fijn als het orkest ook op de werkelijke afstand van stoel 15 rij 8 zit ;-) en niet dat ik tussen de benen van de dirigent opgevouwen lig.

Wat erg leuk is, is dat je met kleine component wisseling in het filter al hele grote veranderingen in bijv. diepte en breedte van het beeld teweeg kan brengen. Als het filter definitief is, gaan er hoogwaardiger componenten in. Maar voor bijv. de binnenkabel gebruik ik gewoon 2,5 mm^2 koperdraad. Wat bij deze middentoner bijv ook erg fijn is, is de grote xmax van 6mm p-p voor een 13cm.

WYWH

Zo even een update:
Ben bezig geweest met wat filter tweak en tune werk. Toevoegen zuigkring op Fs van de middentoner en een dikke condensator als highpass voor de middentoner (200µF in serie om 1ste orde aan de onderkant van de middentoner te filteren (150Hz) en het toevoegen van een trafokern spoel van 4,5mH voor een lowpass filtering voor de woofer.
Deze is nl. akoestisch gefilterd in een bandpass config. Probleem daarvan kan zijn dat - ondanks de -3dB van de woofer aan de bovenzijde op 150 Hz ligt - je tussen de 200 Hz en de 2000 Hz nog opslingeringen krijgt  van de woofer die je geluid negatief kunnen beïnvloeden (vooral door de aanwezigheid van eventuele nare hogere orde oneven harmonische vervormingscomponenten).
De geluidsbeleving na deze correctiemaatregel was wel heel strak te noemen, maar de beleving verdween. Technisch en theoretisch dus goed te verantwoorden verbeteringen, maar qua real life uitwerking wat minder.
Nu weer allen zuigkringen en extra electrische filteringen (bovenop het originele filter) verwijderd en de woofer dus alleen akoestisch (bandpass) gefilterd; de mid alleen aan de bovenzijde (1800 Hz) 2de orde electrisch gefilter en de tweet 2de orde electrisch met zuigkring op de Fs (moet wel vanwege ontbreken ferrofluid). Het beeld is weer geheel terug (vooral qua diepte en hoogte) en de beleving is er ook weer.

Ik denk dat de woofer gewoon geen nare vervorming oplevert > 200 Hz en dat zijn minimaal aanwezige aandeel als midweergever een positief effect heeft op het geluidsbeeld. Verder merk je geen akoestische problemen met de mid, want gedurende zijn levensduur is zijn Fs aanzienlijk naar beneden gegaan door het soepel worden van ophanging en spider (spec uit 1988 Fs=70 Hz, en dat is slechts een octaaf lager dan zijn crossover en dus redelijk kritisch). Maar nu dus in de hoge 40 Hz regionen en zit dus bijna twee octaven van de crossover freq verwijderd, waardoor het weglaten van de 200µF en de LCR (zuig)-kring akoestisch toelaatbaar is.

Kortom, theorie en praktijk verschillen nogal eens. Het komt toch vaker aan op een gelukkige match van gebruikte luidsprekerunits (afstemmen conusmateriaal bijvoorbeeld) en een goede baffle / kast constructie, dan kosten wat het kost met een zeer 'aufwändig' filter met veel sper- en zuigkringen en hoge orde filtering een strakke curve willen bewerkstelligen.
Bottomline is in mijn optiek dat aan de respectievelijke units geen nare eigenschappen kleven, want dan begin je met een achterstand die door lapmiddelen 'opgelost' dient te worden. Neem bijvoorbeeld magnesium membranen; deze hebben een erg nare breakup met bijbehorende vervorming. Nu kun je de breakup zoals deze zich voordoet in de freqentiecurve best goed glad trekken. MAAR, kijk je dan goed naar de impulsresponse, dan zie je dat deze vergeven is van de uitslingering veroorzaakt door de breakups. En met filtercorrectie is het al helemaal niet mogelijk om oneven harmonischen te verminderen. Sorry, ik dwaal af.

Tot zover de update.
Ik ga binnenkort eens wat betere componeten (weerstanden en condensatoren) plaatsen.
Will keep you posted!

Hanske

ik lees mee! zeer intresant maar ik moet nog(al) wat leren zie ik wel, maar een groot gedeelte kan ik wel volgen :-D

Maurice

Citaat van: Hanske op november 29, 2007, 19:11:07
ik lees mee! zeer intresant maar ik moet nog(al) wat leren zie ik wel, maar een groot gedeelte kan ik wel volgen :-D
stupid

Hopelijk kan ik komend jaar ook verder met mijn project.

Momenteel vergen kind, huis en werk nog erg veel tijd. Werk en huis moet nog wel minder worden, dan ook meer tijd voor hobby.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

WYWH

Welk project is dat Maurice?
Heb je al een vast idee? Ben benieuwd!

Maurice

Citaat van: WYWH op november 29, 2007, 20:43:26
Welk project is dat Maurice?
Heb je al een vast idee? Ben benieuwd!
Dat gaat deze worden: OsiruS
Tweeters, mids en woofers zijn al in mijn bezit, al ga ik misschien toch andere mids gebruiken. Woofers worden misschien toch side firing.
Mids zouden dan 13cm's worden, misschien revelators, misschien excels.
Ben er eigenlijk nog niet helemaal uit.
Wat ik wel weet is dat ik de tweeters veeeeel lager ga crossen dan in de monitors nu, en dat het een gesloten systeem gaat worden.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

WYWH

Gesloten is goed!
Erg interessant project.

WYWH

update:
Schoonouders hebben weer eens hun kerstgratificatie overgemaakt, dus de high-end componenten voor het filter kunnen gekocht worden.

erwin

aardige schoonouders heb jij.
:wav: :wav:
Citaat van: WYWH op december 03, 2007, 22:50:36
update:
Schoonouders hebben weer eens hun kerstgratificatie overgemaakt, dus de high-end componenten voor het filter kunnen gekocht worden.
marantz sr 5600
marantz dv6600
marantz 250 MKI
advance acoustic mcd 203
iq7,iq3,iq6c,psw2500
interlinks van de gamma