Eltax Monitor III: welke Marantz?

Gestart door RaulDuke, juni 11, 2015, 00:19:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RaulDuke

Dag mensen,

Ik ben in bezit van Eltax Monitor III speakers die hier in de woonkamer spelen i.c.m. een Yamaha surround versterker. Ik ben ook in bezit van een Marantz versterker PM4001, die hier i.c.m. Technics speakers dienst doet als versterker voor de PC op de werkkamer.

De Yamaha surround versterker gaat de deur uit en ik wil graag over op een mooie stereo versterker, van bijvoorbeeld Marantz. Ik ben erg te spreken over mijn Eltax speakers, die wil ik dus in principe behouden. Ik heb reeds geprobeerd hoe de Eltax speakers klinken i.c.m. de PM4001. Ze komen niet zo mooi uit, waarschijnlijk omdat de PM4001 niet de gevraagde output kan leveren. Ik heb ook de Eltax speakers op een PM6005 gehoord in de winkel, klonk zeer goed! Maar dat is weer lastig vergelijken omdat je daar een andere omgeving hebt. De PM5005 heb ik nog niet kunnen beluisteren.

Hoe matchen de Eltax Monitor III speakers en de PM6005 in jullie optiek? Doe ik de PM6005 "eer aan" met deze speakers of kan ik ook toe met een stapje lager zoals de PM5005? Graag jullie mening.

Specs Eltax Monitor III speakers:
Frequency range (+/- 3dB): 50 - 22000 Hz
Impedance: 4-8 Ω
Sensitivity: 89 dB
Max music power: 90 Watts


Cornelis1921

Hi,

Ik zou gaan voor een PM6005 omdat deze iets meer vermogensreserve heeft door o.m. een zwaardere voeding, maar de ultieme test vormen nog altijd jouw eigen luisterervaringen, dat wel.

Succes en groet,

Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

xander32

Ik zou sowieso gaan voor de 6005; vermogen heb je nooit teveel en ook als je in de toekomst nog een keer een switch maakt betreft ls., heb je meer mogelijkheden.

Wat geven die paar euris voor een verschil per maand, gemeten over de levensduur van een versterker 8-).

Peter Kudelstaart

Bovendien heeft de PM6005 een ingebouwde dac. Dat maakt hem een stuk multifunctioneler dan de PM5005. Die multifunctionaliteit heb je nu misschien niet nodig, maar in de toekomst wellicht wel.
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

RaulDuke

#4
Dank jullie wel voor de reacties, de PM6005 it is. Die ingebouwde DAC is zeker wel handig, ik heb een Logitec Squeezebox die ik wil aansluiten. Dan kan ik zelf kiezen of ik de DAC van de Squeezebox of de versterker wil gebruiken. Daarbij zal ik mijn Marantz CD4001 ook gaan aansluiten samen met de Platenspeler, TV en een DVD speler.

En inderdaad, met de PM6005 ben ik in principe ook voorbereid op beter geluid als ik ooit eens betere speakers wil kopen.

Dank voor de inzichten :)



RaulDuke

Nog even een aanvullende vraag: de Eltax monitor III speakers zijn geschikt voor Bi-wiring. Uiteraard is de PM6005 daar ook geschikt daarvoor.

Heeft dat nog enige vorm van meerwaarde? Of is de Bi-wiring overdone voor een set met dit prijsniveau?

Marvin

Theoretisch overdone en nutteloos in elke prijsklasse.