De Set's van Bonbon

Gestart door bonbon, december 30, 2009, 19:16:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bonbon

Hallo mede Marantz liefhebbers,

IK heb deze site onlangs ontdekt en al menige avond zitten smullen van het forum en de sets van jullie


Graag wil ik mij even voorstellen,
Ben 48 jaar en al sinds mijn 12e  bezig met geluid en klank.
zat als tiener al met mijn hoofd op een kussentje tussen 2 plastic boxjes om een zo mooi mogelijk geluid te ervaren......  Ik was ook een van de 1e bezitters van een cd speler, ( helaas heb ik die ooit weggedaan voor n paare tientjes. (haperde een beetje, waarschijnlijk vuile lens bedenk ik me nu) was een tank van een aparaat , eentje waar je de cd vertikaal zag draaien je en die je moest laden als een cassette deck

ik ben momenteel werkzaam als violist en klanktherapeut en werk voor een vioolbouwer


graag wil ik jullie na mijn nieuwe aanwinsten mijn sets voorstellen PM17 KI ingeruild voor PM14 KI en DV 6200 ingeruild voor DV 7600 en in jan-2010  CD17 KI voor CD 14   


( ondertussen ook een SA-1  . DV 7600 omgeruild voor DV7001  en PM 66SE omgeruild voor  SC80 / SM 80 Combi  , Sony MDS JB 920 QS  voor MDS JA 20 SE )

Update 2

SC/SM 80 ingeruild voor een PM17 en de CD 63 KI voor een CD 14  en de qaudral aurum 10 voor de aurum 30 , voor deze set ook zelf wat afgeprijsde  siltech new york interlink en LS  kabels in elkaar gezet voor 100 euro..

verder nieuwe aparte  stroomgroep met Furutech FP-SWS[G] Schuko wandcontactdoos,  Siemens Cilindric Fuse Cartridge in de meterkast, Belden stroomkabel, Vanaf Wandcontactdoos een siltech SPX 30 stroomkabel verbonden met de Siltech oktopus 8 stekkerblok
en een cardas  golden reference XLR kabel tussen  SA-1 en PM-14


Huiskamer

Marantz PM 14 KI
( de SA-1 wordt in april voorzien van guido Tent klok en andere modificaties)
Marantz SA-1
Marantz ST 17
Marantz DV 7001

Luidsprekers ESS AMT 1D ( met het waanzinnige heil air-motion transformer systeem- naar mijn mening nog altijd  de  mooiste midden /hoog vanaf 800 hz  ooit ontwikkeld)
ik heb ze op AZE  HAS 2  dempers geplaatst  wat een absolute meerwaarde heeft.
daarnaast hebben ze een modificatie ondergaan waarbij de scheidingsfilter en  bekabeling zijn vervangen door zeer hoogwaardige componenten

LS kabel OCOS  diverse vd hull interlinks en tussen PM en CD de Cardas golden referenz XLR
power supply Kemp en W&M 2x


de Studeer/werkkamer


amp           Rotel RA 980 BX
tuner         Rotel  RT 935 AX
CD             Rotel  RCD 975
MD            Sony  MDS JA 20 ES
tape          DenonDRM 740
analoog     Thorens TD125 gemodificeerd met SME  3009 arm en goldring G 1042
speaker      Dali 350
2e set speakertjes die hangen in mijn slaapkamer JBL SCS 178


de praktijk/lesruimte

Marantz PM 17 MKII
Marantz CD 14
Quadral Aurum 30

Voor de live opnamen  nog een portable MD sony MZ RH-1
Microfoon  sony ECM MS 957

Ben heel tevreden al zijn er wel setjes van jullie bij die me doen watertanden....

wens iedereen tevens een muzikaal 2010

groet

Koen















PM14KI, SA-1, ST17, DV7001, speaker ESS AMT1D
Rotel RA980BX, RT935AX, RCD975, sony MDS JA20ES (MD),Denon DRM 740, Thorens TD125 SME3009 Goldring G1042, Dali 350
PM17 MKII, CD14, Quadral aurum30
sony MZ-RH1(port.MD), sony ECM-MS957 microfoon

Totofan

Welkom op het forum, en weer een Marantz liefhebber er bij HB

Groet Marcel
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

xander32

Beste Koen,

Welkom hier! Mooi die PM14 KI en heel bijzondere speakers :yes:.
Veel lees- en postplezier.


Sander.

cheese

Hallo Koen,


van mijn zijde ook van harte welkom...


gr kees
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

lo

Welkom Koen. Veel lees en post plezier toegewenst en natuurlijk ook een goed en luisterrijk 2010.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

RonaldW

Welkom Koen, fantastisch dat jij voor je werk met muziek bezig bent !
Ik zal eens googelen mbt je speakers..
Marantz PM 16
Marantz NA 7004
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Superscope R330, Jamo concert 2

Dennis E36

Welkom Koen,
Veel plezier op dit fantastische forum!!

Mooie versterker die PM14KI. Ikzelf heb de mkII KI en ben hier erg tevreden over!
Ze zouden intern aan elkaar gelijk moeten zijn. Veel plezier ermee! Mooie set :yes:
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

JohnWx

Goh het is wel behelpen met al die sets


WELKOM



ps: fotoshop is ideaal om stof te verwijderen  :schater: onder de ESS
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

mars

oi



Welkom Koen, mooie set.

Wil je wat meer over je speakers vertellen? 

Dit model ken ik zelf dus echt niet maar ik ben wel heel erg nieuwsgierig.
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

bonbon





als antwoord op de vraag mbt de ESS speakers hieronder een verhaal , de afbeeldingen zijn echter niet mee gekopieerd dus voor  de geinteresserden volgt hier een link naar het hele verhaal met afbeeldingen


http://www.bsaudio.nl/www/BSAess/ESSamtwerking.htm



"Alleen patenten weerhouden de geachte concurrentie ervan ESS te imiteren".   


De unieke vinding van Dr. Oscar Heil; de "Air Motion Transformer", vervangt alle speakers boven de 700 hertz. Vaarwel ongewenste resonantie, onbedoelde kleuring en nasale bijklanken van de goede ouderwetse conusluidspreker. Met ESS speakers van het Air Motion Transformer-systeem kunnen we het geluid voortaan wéérgeven, in plaats van het ongeveer te benaderen.
Absoluut onvervormd en transparant, waarheidsgetrouw en helder als licht.

Een mijlpaal in de geschiedenis van de geluidsweergave,
veilig met patenten beschermd tegen imitaties

________________________________________

Perfectie door samenpersing.

Voor de weergave van het midden- en hoge-tonen gebied maakt ESS gebruik van een geplooid membraan. De hoeveelheid lucht die in- en uitstroomt door de relatief kleine openingen, passeert zonder acceleratietijd en bereikt de luisteraar onmiddel-lijk.

Omdat de Air Motion Transformer de lucht niet "duwt", zoals bij een ouderwetse conusluidspreker, maar "samenperst", is het geluid van een ESS speaker onver-gelijkbaar echter en beter.
   
Bewegend gedeelte uit één stuk.   
   
Bij de Air Motion Transformer treft u geen aangelijmde delen aan zolas een conus met spreekstoel. Het bewegende gedeelte bestaat uit één stuk. Geplaatst in een magnetisch veld, dat in stand wordt gehouden tussen sterke magneet-polen.   
   

De Heil Air Motion Transformer is de revolutionaire midden-hoog unit die sinds 1973, ESS luidsprekers een onderscheidende plek geeft ten opzichte van alle andere luid-sprekers. Het principe is heel eenvoudig, maar het resultaat dat ermee bereikt wordt, overtreft iedere andere luidspreker-unit die momenteel verkrijgbaar is.

De Heil Air Motion Transformer wordt binnen de audio industrie gezien als de meest belangwekkende doorbraak in de laatste 50 jaar van de audiogeschiedenis. ESS bezit de exclusieve rechten om gebruik te maken van deze technologie in haar luid-sprekers.

Als u deze luidspreker eenmaal gehoord heeft, zult u het met ons eens zijn dat de ESS Heil Air Motion Transformer een geluid zo helder als licht reproduceerd


________________________________________

Geluid is net zo fragiel als de lucht waardoor het getransporteerd wordt. De ideale luidspreker zou daarom lucht moeten gebruiken om lucht in beweging te brengen. Het zou niet noodzakelijk moeten zijn een papieren conus in beweging te brengen,  via eerst nog één of ander spreekspoel omwonden met metaal.

Ongelukkig genoeg is dit niet uitvoerbaar. Letterlijk elke luidspreker moet daarom gebruik maken van een bewegend vast lichaam om geluid te kunnen produceren. Elke luidspreker is daardoor "massa-gebonden". De massa en het gewicht maakt het onmogelijk lucht in beweging te brengen met dezelfde nauwkeurigheid als de originele muziek. Immers de originele muziekinstrumenten hoeven niet eerst de zware luidsprekerconus, -dome of -membraan in beweging te brengen als zij de lucht verplaatsen. Zij beïnvloeden de luchtbeweging direct.

   
   Zelfs een kleine luidsprekerconus weegt meer dan lucht, en komt moeizaam in beweging.
   
   

Het doet er niet toe, hoe licht een conus, van een hoge-tonen luidspreker, in uw hand mag lijken, dat gewicht is toch nog véél te groot om de lucht snel genoeg in beweging te kunnen brengen, om die plotselinge versnelling te bereiken die zo ken-merkend is voor een nauwkeurige weergave van de aanzet van een geluid.

Dit onvermogen om een onmiddellijke versnelling te bereiken - technisch bekend onder de naam massatraagheid - is een buitengewoon kritisch bezwaar. Juist omdat in de eerste milliseconden van een geluid, het menselijk gehoor dat geluid herkent of feitelijk interpreteert.
Dit vermogen stelt namelijk het menselijk gehoor in staat onmiddellijk het verschil te horen tussen het geluid van brekend glas en dat van een vallende pan.

Een karakteristieke toon wordt niet alleen door een metalen gong geproduceerd, maar helaas ook door een papieren conus !       


Er zijn nog meer redenen waarom een lompe en zwaar wegend luidsprekemembraan de prestaties aantast. Als er bewegingsenergie toe wordt gevoerd op slechts één punt van een massief lichaam (zoals dat gebeurt wanneer een luidsprekerconus in beweging wordt gezet door een centraal geplaatste spreekspoel) dan zal het zijn eigen resonerende geluid voortbrengen, alsof het een gong was, die in het midden wordt aangeslagen.

Men kan het typische geluid van ieder massief lichaam horen, of het nu een stuk hout, een metalen pan of een porseleinen bord is, door erop te tikken. Er kan hetzelfde gedaan worden met een luidsprekerconus door er licht met een nagel over te krassen.

Om dit ongewenste geluid te onderdrukken wordt een luidsprekerconus van vezel-achtig materiaal gemaakt, omdat dit zo snel mogelijk de resonantie vermindert of dempt.
Doordat een conus voortdurend heen en weer geduwd wordt door de spreekspoel, wordt dit resoneren constant opgewekt, alle demping ten spijt. Dit wordt waargenomen als een voortdurende kleuring, bijvoorbeeld zoals een lichte neus-klank in de menselijke stem.


________________________________________

Het doel van alle luidsprekerfabrikanten is de beschikking over een voorziening die niet afhankelijk is van de karakteristieke beperkingen van een massief voorwerp. Dit ondanks het feit dat een massief lichaam de enige praktische mogelijkheid is, om lucht in beweging te brengen.

Toch heeft ESS met de Air Motion Transformer dit doel kunnen bereiken. Een luid-spreker (die weliswaar óók massief materiaal gebruikt om lucht in beweging te brengen) door natuurkundige wetten te gebruiken, die tot dusver compleet veronachtzaamd werden bij conventionele luidsprekers.

Op de illustraties hieronder ( die zijn vereenvoudigd) wordt getoond hoe de mem-braanbeweging van de ESS Air Motion Transformer werkt.


Als het membraan be-weegt, worden alle plooi-en, die aan de voorzijden open zijn, nauwer, doordat de lucht er tussen uit ge-perst wordt. Dit terwijl de plooien ernaast, die aan de achterzijde open zijn, wij-der worden doordat lucht wordt aangezogen.   
                                              >>>   


   Dit patroon van bewegingen perst de lucht weg in de ene richting, en als de beweging wordt omge-draait in de andere richting.
   <<<


Om zich te kunnen voorstellen hoe de membaanbeweging van de ESS Air Motion Transformer resulteert in een grotere snelheid van verplaatsing van lucht, kan men zich een lange kamer voorstellen, waarvan één korte wand verwijderd is, om er een wijde boogvormige doorgang te maken. Deze doorgang , zoals de deuropening in een huis omsluit een bepaalde inhoud. Deze inhoud is veel kleiner dan de gehele ruimte binnen uw kamer.

Stelt u zich voor dat alle lucht uit die kamer moet ontsnappen via die doorgang, wanneer u de wanden naar elkaar toe zou laten schuiven. Omdat de wanden van de kamer, tevens de begrenzing vormen van die doorgang, zal deze eveneens smaller worden. Bovendien is de hoeveelheid lucht die in de kamer in beweging wordt gebracht, altijd groter dan de beschikbare opening in de doorgang, waardoor die lucht moet ontsnappen.

De grote hoeveelheid lucht, omsloten door de wanden A, wordt onder druk tot ver-snelling gedwongen om door de openening B te kunnen ontsnap-pen.                    >>>   


Dit betekent dat er als resultaat van deze vernauwing, een druk ontstaat, die de lucht doet versnellen, als deze door de opening ontsnapt.



PM14KI, SA-1, ST17, DV7001, speaker ESS AMT1D
Rotel RA980BX, RT935AX, RCD975, sony MDS JA20ES (MD),Denon DRM 740, Thorens TD125 SME3009 Goldring G1042, Dali 350
PM17 MKII, CD14, Quadral aurum30
sony MZ-RH1(port.MD), sony ECM-MS957 microfoon

mars

oi stupid

Thanks , kijk dit vind ik nou zo leuk aan een forum als dit.

Ik kende dit syteem dus echt niet :no: en ben dan ook echt benieuwd hoe dit in het echt klinkt :yes:
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

bonbon

als je ooit in de buurt van maastricht bent ben je van harte welkom!

groetjes
Koen
PM14KI, SA-1, ST17, DV7001, speaker ESS AMT1D
Rotel RA980BX, RT935AX, RCD975, sony MDS JA20ES (MD),Denon DRM 740, Thorens TD125 SME3009 Goldring G1042, Dali 350
PM17 MKII, CD14, Quadral aurum30
sony MZ-RH1(port.MD), sony ECM-MS957 microfoon

Marantz 81

mooie sets heb je staan die Quadral speakers zijn ook heel mooi om te zien  :-)

heb even het hele verhaal zitten lezen van die ESS speakers ,wel aparte techniek en had er ook nog nooit van gehoord

bonbon

#13
Citaat van: Marantz 81 op januari 01, 2010, 21:56:58
mooie sets heb je staan die Quadral speakers zijn ook heel mooi om te zien  :-)


De quadrals hebben (gezien de relatief kleine ruimte) ook een waanzinnig geluid maar als ik dan de woonkamer instap en de ESS hoor ..........................................
waren overigens ook rondweg prijzig voor zulke kleine speakers.
PM14KI, SA-1, ST17, DV7001, speaker ESS AMT1D
Rotel RA980BX, RT935AX, RCD975, sony MDS JA20ES (MD),Denon DRM 740, Thorens TD125 SME3009 Goldring G1042, Dali 350
PM17 MKII, CD14, Quadral aurum30
sony MZ-RH1(port.MD), sony ECM-MS957 microfoon

bonbon

#14
 Na een korte teleurstelling   :oops: vanwege het niet doorgaan van de SA-1 heb ik dan nu mijn begeerde CD 14 gevonden in de gewenste kleur!!  pompom

nu nog afwachten op de shipment vanuit polen .................... :zzz:

als ie er is  komen er plaatjes van de set zoals hij er dan uitziet......
(moet de hele zaak gaan ombouwen want past niet in de kast.......)

en toch 1100 euro uitgespaard in een dag tov de SA-1 HB

PM14KI, SA-1, ST17, DV7001, speaker ESS AMT1D
Rotel RA980BX, RT935AX, RCD975, sony MDS JA20ES (MD),Denon DRM 740, Thorens TD125 SME3009 Goldring G1042, Dali 350
PM17 MKII, CD14, Quadral aurum30
sony MZ-RH1(port.MD), sony ECM-MS957 microfoon