Receivers & power

Gestart door WimPeu, juli 08, 2011, 09:51:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

still life

mijn ervaring is: dat alles staat of valt met de opname & de weergave daarvan (akoestiek)
als die 2 gunstig zijn kun je met erg weinig power heel wat muziek/geluid maken..

vooral over het laatste punt wordt al te vaak gekeken & men blijft steeds nieuwe/betere spullen aandragen
er is tenslotte ook een business & markt voor..  clown1

maar je hebt een punt Wim: er wordt teveel met (onrealistische) getallen gepronkt bij torrenbakken
bij alledaags gebruik draai je met een fractie van die 100W/200W/300W..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

WimPeu

#16
Gelijk natuurlijk. Maar een receiver die door een een HT liefhebber gebruikt wordt moet gewoon wel dat tandje meer kunnen geven. Vind de spec's in de PDF trouwens aanzienlijk stoerder dan dat wat Ron zelf eerst poste. De 2 × 270 W bij 4Ω spreekt mij al meer aan.

Kijk het liefste heb ik een oplossing voor het apart draaien met stereo en HT. Tot dus ver heb ik nog geen receiver gehad die mij in stereo zo kon bevredigen dan een aparte stereo set. Als het mogelijk is dan heb ik gewoon het liefste 1 bak die echt alles kan. Stereo met Audyssey is van wat ik tot nu toe gehoord heb zowiezo geen optie. Dat klinkt me te gemaakt in de oren. In eerste instantie had ik iets van Whooo....maar na langer luisteren ging me dat mateloos irriteren eigenlijk.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

still life

ik draai met volle tevredenheid met mijn combi, voor 90% in stereo met ADSY
en ja: dat klinkt grandioos.. goed of slecht
maar dat heb je ook a/d hand met een volbloed stereo set: genadeloos..

zoals je weet heb ik ook een tijd met een aparte eindtrap op het laag gedraaid (sr6004)
maar je verliest zo imho een stuk gebruiksgemak, weinig efficiënt & het laag was soms too much..

Citaat van: WimPeu op juli 08, 2011, 16:25:29
Stereo met Audyssey is van wat ik tot nu toe gehoord heb zowiezo geen optie. Dat klinkt me te gemaakt in de oren. In eerste instantie had ik iets van Whooo....maar na langer luisteren ging me dat mateloos irriteren eigenlijk.

dat wijst erop dat je ergens met een piek/nadruk zit,
als het goed zit moet je met verdriet je set uischakelen..  nopompom

zou graag eens lezen van iemand als HAL hier bvb hoe een 7005 precies opgebouwd is..
(naar de eindtrappen toe)
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

WimPeu

Citaat van: still life op juli 08, 2011, 16:47:40
ik draai met volle tevredenheid met mijn combi, voor 90% in stereo met ADSY
en ja: dat klinkt grandioos.. goed of slecht
maar dat heb je ook a/d hand met een volbloed stereo set: genadeloos..

zoals je weet heb ik ook een tijd met een aparte eindtrap op het laag gedraaid (sr6004)
maar je verliest zo imho een stuk gebruiksgemak, weinig efficiënt & het laag was soms too much..

Citaat van: WimPeu op juli 08, 2011, 16:25:29
Stereo met Audyssey is van wat ik tot nu toe gehoord heb zowiezo geen optie. Dat klinkt me te gemaakt in de oren. In eerste instantie had ik iets van Whooo....maar na langer luisteren ging me dat mateloos irriteren eigenlijk.

dat wijst erop dat je ergens met een piek/nadruk zit,
als het goed zit moet je met verdriet je set uischakelen..  nopompom

zou graag eens lezen van iemand als HAL hier bvb hoe een 7005 precies opgebouwd is..
(naar de eindtrappen toe)

Meestal snap ik jouw wel still life maar deze redenering even niet.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

still life

wel: naast je SR (avr) moet je telkens ook nog je eindtrap inschakelen
of je draait zonder het laag onder de cross van je fronts (HF-sectie: mids/highs)

het vrouwmens kon dat maar niet in d'r bol krijgen..  clown1

& weinig efficiënt omdat wanneer je bi-amp inschakelt op je avr, je enkel aftakt v/d VV
de eindtrap op je backs blijft evenwel onder stroom staan

workaround is dan om geen bi-amp te activeren maar gewoon met de pre-out van je mains
naar de andere eindbak te lopen: zo blijf je de SR nuttig inzetten (HF) works like a charm..  :-D

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

still life



dit kwam elders al eens langs, even uitgaande van 90db/1W/1m

1W  => 90db
2W    > 93
4W    > 96
8W    > 99
16W  >102
32W  >105
64W  >108
128W => 111db

nu zit niemand op 1m te luisteren, maar..  :angel:
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

WimPeu

Het gaat natuurlijk niet om db's of watts. Het gaat om controle, wel of geen vervorming noem maar op. Het lijkt nu misschien dat ik totaal geen vertrouwen heb in receivers maar het tegendeel is waar. Ik mis alleen net dat ene stukje muzikaliteit. Je wilt niet weten hoe vaak ik met apparatuur heb geexperimenteerd en in mijn hoofd gezocht naar de ideale oplossing.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

SB_Marantz

#22
En waar zou die controle dan vandaan moeten komen?

Vervorming is eigenlijk nooit een issue geweest, wat versterkers betreft.
Speakers vervormen in de procenten zoals iedereen wel weet.............



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

still life

Citeerje verliest zo imho een stuk gebruiksgemak,  weinig efficiënt

Citaat van: WimPeu op juli 08, 2011, 16:55:56
Meestal snap ik jouw wel still life maar deze redenering even niet.

passieve bi-amp verspilt ook nog energie in de wisselfilters
HF gaat het uitgestuurde laag verloren, LF gaat het uitgestuurde hoog verloren                                   

daarbij laat een receiver enkel horizontale bi-amp toe, vertikaal moet je dus 2 aparte eindbakken inzetten

een tekortkoming van ADSY vind ik, is dat het naast de berekening v/e actief filter
voor de omgevormde backs enkel laag zou moeten uitsturen & het mid/hoog zonder laag

CiteerHet gaat natuurlijk niet om db's of watts. Het gaat om controle, wel of geen vervorming noem maar op

daarom is het imho zaak v/d juiste speakers te combineren/ uit te zoeken
dit kwam ook voorbij in het topic over de B&W 802's icm een multichannel VV/EV

onmiddelijk krijg je dan de stereo mannen: met  nonono  veel te zwak..  clown1

voor mij is surround evolutie op dat (oude) verhaal met als nieuwtje: ADSY on board..  8-)

CiteerJe wilt niet weten hoe vaak ik met apparatuur heb geexperimenteerd en in mijn hoofd gezocht naar de ideale oplossing

overbekend verhaal: eeuwige strijd met apparatuur terwijl de onzichtbare vijand buiten schot blijft..

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op juli 08, 2011, 18:05:46
En waar zou die controle dan vandaan moeten komen?

Vervorming is eigenlijk nooit een issue geweest, wat versterkers betreft.
Speakers vervormen in de procenten zoals iedereen wel weet.............

ik hoop uit de versterker
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

WimPeu

Citaat van: SB_Marantz op juli 08, 2011, 18:05:46
En waar zou die controle dan vandaan moeten komen?

Vervorming is eigenlijk nooit een issue geweest, wat versterkers betreft.
Speakers vervormen in de procenten zoals iedereen wel weet.............

Ik weet het niet. Bij hoge volumes had ik vroeger met zeer eenvoudige installaties vervormijng. De vervorming zal mee vallen maar een druk bouw je niet op met een kleine versterker op mijn speakers. Als ik een kleine versterker op mijn Ushers zet en geef die de sporen dan gaat het op een zeker moment niet lekker meer. Nu ik vermogen er op heb kan ik tot aan de pijngrens gaan maar nog geen vervorming maar een enkel strak en hard geluid.

Jij bent de techneut hier. Vertel maar eens. Hoe kan het dat bv een Fritz de With niet met een receiver speelt maar enkel zeer zware versterkers gebruikt. Als de vervorming ed niet uit de versterker komt en je heb een set boven gemiddelde speakers waar komt het slecht geluid dan vandaan?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Stadium III

Om ff wat aante vullen voor de heren

Voor mijnzelf geef ik eerlijk gezegd geen drol om wat een reciever per kanaal kan uitpersen
Hier moet ik een 125w per kanaal hebben op 8 ohm vergeet het maar ben blij als ik er 90 heb
Verder vind ik de voeding veel belangrijker want dan komt de rest wel !

De huidige reciever reeksen die er zijn van alle merken kunnen voort echt wel speakers aansturen en de vraag is als dat voor jou voldoende is
Hier kan ik die vraag inluiden met JA
Waarom,omdat hier de SR 7005 hier de speakers perfect in zijn greep heeft,kanaal scheiding is stukken beter geworden met de nieuwe reeks
De oude SR 7002 en de nieuwe SR 7005 hebben dezelfde hoeveelheid aan opgenomen wattage uit het net en toch speelt de Sr 7005 stukken beter dit ook naar ontwerp

Wat Audyssey doet is niet de reciever ontlasten maar kijken wat de reciever met je speakers moet en kan doen
Dit optimaal inregelen zodat jij er als gebruiker optimaal effect van hebt
Dit zal in de weergave zeker tengoede komen en dan is het wattege per kanaal al helemaal niet meer belangrijk maar de weergave en de akoestiek komen dan veel sneller naar voren

Ik ben met de inregeling helemaal tevreden zonder DYN EQ aan
Het enige nadeel is wel dat als je bij andere gaat luisteren dat je meteen veel opvalt aan het geluid / akoestiek

Voor jou Wim kan een apparaat met een Audyssey Pro zeker wel een uitkomst bieden maar het is de vraag als je het geld er voor over hebt
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op juli 08, 2011, 18:05:46
En waar zou die controle dan vandaan moeten komen?

Vervorming is eigenlijk nooit een issue geweest, wat versterkers betreft.
Speakers vervormen in de procenten zoals iedereen wel weet.............

De kwaliteit van de weergave van een set hangt in zeer grote mate af van de combinatie versterker-kabel-luidspreker. Onder alle omstandigheden dient de versterker de luidspreker onder controle te houden. De electrische reactie (tegen E.M.K.) van de luidspreker mag geen enkele invloed hebben op het uitsturingsgedrag van de versterker. Dit wordt bereikt door het toepassen van een overgedimensioneerde voeding, die onder alle omstandigheden stabiel blijft




ps:heb ik niet van mezelf maar van meneer Ketelaar
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

still life

wim..

Citeerdaarom is het imho zaak v/d juiste speakers te combineren/ uit te zoeken

:wink:

Citeerkanaal scheiding is stukken beter geworden met de nieuwe reeks

:yes:

CiteerHet enige nadeel is wel dat als je bij andere gaat luisteren dat je meteen veel opvalt aan het geluid / akoestiek

:yes:
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

JohnWx

Wat bedoelen we met kanaalscheiding, de processor die alle kanalen juist aanstuurt ?


Maar als je al speakers heb is het wel is lastig en ga je eerder voor de receiver met meer vermogen, hoewel het volgens mij 9 van de 10 keer wel zal meevallen

Dan val ik toch weer over, als je bij een ander luistert valt er gelijk op dat het anders klinkt, denk ik weer wat is nou meer realiteits weergave met of zonder aanpassing
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.