Ohm Ivo's stereoset

Gestart door Ohm Ivo, april 23, 2018, 00:12:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NB

Altijd spannend zo'n nieuwe amp.  :yes:
Dat stalen schotje wat er voor op zit, om het in een rack te schroeven...
Kan dat eraf, of is het onmisbaar?
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Nostra

Citaat van: NB op november 28, 2022, 17:59:37
Altijd spannend zo'n nieuwe amp.  :yes:
Dat stalen schotje wat er voor op zit, om het in een rack te schroeven...
Kan dat eraf, of is het onmisbaar?
Dat kan er niet af. Zit mee in de frontplaat.

Zoals bij zo goed als alle pa versterkers

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


NB

Heb het wel vaker gezien, maar vroeg mij af, of het een soort toevoeging is of onderdeel van het geheel.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Ohm Ivo

Die "oren" kunnen er inderdaad niet af. Aan de achterkant zitten ze ook. Ik had het idee opgevat om een paar mooi gelakte houten zijpanelen aldaar te bevestigen als de Crown in de hoofdset blijft. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik denk dat uiteindelijk de Marantz blijft en de Crown naar boven gaat. Daarover later meer, als ik mijn luisterperiode heb afgerond.

Vast staat wel, dat ik deze Crown PA-versterker (die inclusief verzending slechts 369 euro nieuw kost) zal verkiezen boven ELKE budgetversterker in de hifi-wereld. Twee keer 600W beschikbaar tesamen met een prima geluidskwaliteit doen mijn T+A's harder werken dan ze in jaren gedaan hebben.

Groet van Evert

jrm

Leuk experiment!
Ben benieuwd naar je definitieve ervaring als je die kan ervaren.

Ohm Ivo

Zo, dat waren intensieve, maar ook erg leuke audio-dagen. Geen ABX-test, maar mijn subjectieve indrukken na langdurig luisteren naar muziek die ik al zeer lang ken.  :-)

De laatste paar jaar was ik langzaamaan steeds nieuwsgieriger geworden naar de geluidskwaliteit van PA-versterkers. Dat komt vooral ook omdat 2 jaar geleden (geloof ik) mijn Marantz PM-14 stuk ging waardoor ik, wachtend tot hij gerepareerd was, een tijdje met een 40 jaar oude Pioneer van 2x40W moest draaien. En dat klonk niet eens veel slechter.

Dus, de Crown aangesloten en een paar dagen laten spelen. Niet om het apparaat in te spelen, maar mijzelf. Bovendien had ik in het begin niet het zitvlees om er eens goed voor te gaan zitten. De eerste dagen alleen internetradio (Radio Paradise, FIP, Radio 1) op de achtergrond, ik heb sowieso vaak de radio aan. Ik had vaag het idee dat de Crown iets helderder klonk dan de Marantz, een lichte benadrukking in het hoog, maar geen scherp randje. Dat wekte verwachtingen van meer scherpte bij bepaalde nummers waar al scherpte inzit (jaren 80, Gladiator soundtrack bijvoorbeeld)...

Bij basheavy muziek bleek vrij duidelijk dat de Crown krachtiger is, dwz méér volume en tegelijkertijd strakker dan de Marantz. Voorbeelden zijn Orgelconcert (Camille Saint-Saëns), Love Beat (Art of Noise), Life (uit de film Prometheus), delen uit The Planets (Gustav von Holst).

Bij muziek van Biosphere bleek het verschil wel erg groot, resulterend in het meetrillen van voorwerpen die bovenop de linkerspeaker staan; dat heb ik echt nog nooit meegemaakt. Bij Kraftwerk en Sphongle waren de klappen harder en strakker. Ik kreeg de neiging om de PEQ in de RME Adi-2 dac bij te regelen maar heb dat niet gedaan.

Tis niet te geloven hoeveel kracht en macht er uit de Crown komt. Bij de soundtrack van Gladiator verwachtte ik dus een überbas gecombineerd met toegnomen scherpte in het hoog, maar dat bleek heel anders uit te pakken. De bas bleek veel strakker en wat ingetogener, het hoog ook meer ingetogen, waardoor de muziek eigenlijk vrij normaal klonk. Ik blijf het een rare opname vinden. De dynamiek was enorm! pompom

Ook bij film kijken heeft de Crown zijn kwalteiten moeten tonen. Het bleek dat bij Hollywoodfilms minder vet en zwaar, maar wel strakker en dieper doorklinkende ultrabassen te horen waren. Klappen en zware ontploffingen, die op de Marantz indrukwekkend klonken, waren nu om bang van te worden. Het leek wel of er 3 buttkickers in de luisterbank waren ingebouwd! pompom pompom pompom

Maar het is niet alles goud dat er blinkt...
Bij klassiek (o.a. On the steppes of central Asia van Borodin, The lark ascending van Vaughan-Williams, het eerder genoemde orgelconcert) blijkt de Crown wat minder ruimtelijk te klinken en wat details te laten liggen, waardoor hij wat zakelijker klinkt. De muziekwerken pakten me daardoor wat minder. Ook Kraftwerk klonk wat minder romig-vet en ook de (kunstmatig gemanipuleerde) ruimtelijkheid was minder. De Marantz geeft meer "sfeer". De Crown klinkt wat minder lekker, waarbij ik niet weet of de Crown iets weglaat of de Marantz iets toevoegt.

Inmiddels is de Crown afgekoppeld en staat de Marantz weer in de set te spelen.

Indien ik op mijn set alléén maar films zou kijken, dan zou mijn voorkeur zondermeer naar de Crown uitgaan. De iets mindere ruimtelijkheid is echt niet storend bij film. Echt niet normaal wat de Crown biedt voor een miezerige 361 euro inclusief verzending. Maar uiteindelijk hou ik de Marantz en gaat de Crown naar de yogaruimte van mijn vrouw, waar hij een paartje Dynaudio Contour 1.1 mag laten zweten op dansavonden (op kleine schaal)...

De adviesprijs van de Marantz was destijds 6000 gulden (ik betaalde 3500), de verkoopprijs van de Crown is thans 369 euro. Dus wat prijs/kwaliteitverhouding betreft is de Crown de overduidelijke winnaar. Maar het is de Marantz die blijft.

Een leerzame ervaring!

Groet van Evert

NB

Leuk geschreven  :yes:
Ik verwachtte eigenlijk al een dergelijke uitkomst.
Maar een leuk experiment.

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Nostra

Die crown reeks wordt idd aangeprezen bij de ht enthousiasten.

Maar die gaat nooit aan hifi versterker kunnen tippen als je ziet dat er bij de hifi versterkers veel betere filters en caps inzitten.

Maar goed spelen doen die zeker en vast!

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


Ohm Ivo

CiteerMaar die gaat nooit aan hifi versterker kunnen tippen als je ziet dat er bij de hifi versterkers veel betere filters en caps inzitten.

Dit behoeft wat mij betreft wel enige verduidelijking. Welke filters? Wat zou er beter zijn aan de condensatoren in hifi-versterkers? Zou een hifiversterker van rond de 400 euro werkelijk beter zijn dan deze Crown?

Groet van Evert

Nostra

Citaat van: Ohm Ivo op december 05, 2022, 19:26:45
Dit behoeft wat mij betreft wel enige verduidelijking. Welke filters? Wat zou er beter zijn aan de condensatoren in hifi-versterkers? Zou een hifiversterker van rond de 400 euro werkelijk beter zijn dan deze Crown?

Groet van Evert
Zeg niet van 400€ Evert.

Zeer misschien in klasse d en als je rechtstreeks bij de fabrikant kunt kopen.

In zijn prijsklasse is de crown gewoon onklopbaar hoor.

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


jrm

Weer leuk en goed beschreven wat je ervaring is, zoals je het opschrijft trek je mij helemaal mee in je beleving!
Hierdoor snap ik goed wat je ervaart. notworthy

Ohm Ivo

Dank mensen!

Nog een puntje; ik vond vroeger geforceerde koeling mbv ventilatoren altijd maar een zwaktebod. Maar uitgevoerd zoals bij de Crown is dat toch wel andere koek. De ventilatoren (2) zijn behoorlijk stil, de noodzaak voor indrukwekkende koelribben is dan niet meer nodig en bovendien kan je de versterker dan zonder problemen in een kast zetten.
Toen ik de Crown (maar vooral dus mijn speakers) stevig aan het werk zette bleef het apparaat siberisch koud, het leek wel een klasse d (maar is klasse AB). De kast bleef koud en de uitgeblazen lucht was niet voelbaar warmer.

En nog wat aanvulling: met  de Marantz swingt jazz en big band ook meer dan met de wat zakelijkere Crown. Toen ik 23 jaar geleden de Marantz kocht was dat om allerlei redenen.
-Veel ingangen. In die tijd was ik nog actief met allerlei apparaten plus apparaten van vrienden. Dan is het handig als je versterker veel ingangen heeft.
-Geweldige phonotrap. In die tijd was ik nog vinyladept (had Thorens TD320mk2) dus dat was zeer belangrijk.
-Genoeg vermogen en aansturing van moeilijkere speakers (T+A Criterion TMR160mk2).

Gaandeweg verdwenen al die redenen. Vinyl ging de deur uit, qua apparatuur ging ik verminderen tot alleen cd-speler en pc en zelfs mijn vervolgspeakers (TMR220) waren eenvoudiger aan te sturen. Ik ben zeer tevreden met de Marantz, maar zou thans dus geen Marantz (of ander hifimerk) meer kopen.

Als ik nu opnieuw een set zou moeten samenstellen, dan zou ik meer kiezen voor apparaten uit de professionele hoek en niet de hifi-hoek. Dus wederom de RME-dac als dac en voorversterker, laptop als bron en een Crown-achtige versterker ipv iets peperduurs uit de highendbranche. De duizenden euro's die ik daarmee goedkoper uit ben zouden dan volledig naar de speakers gaan. En dat zouden dan ws ook speakers uit de pro-hoek zijn. De prijs/kwaliteitsverhouding is gewoon véél beter dan in de hifibranche.

Ik vind het behalen van een zou goed mogelijke geluidskwaliteit nog steeds erg belangrijk, maar mijn interesse voor hifi is aan het verdwijnen met die idiote prijzen van tegenwoordig, terwijl de bouwkwaliteit achteruit holt.

Groet van Evert

Ohm Ivo

Allereerst: ik vind die nieuwe kleur van t Marantzforum helemaal niks. Champagnekleur moet het zijn, niet die eenheidsworst die ook al op HT forum en Hififorum is...

Allertweetst:
soms ben ik best wel langzaam met bepaalde dingen...
Toen ik enkele jaren terug onze kleine 24-inch Sony TV verruilde voor een 49-inch Panasonic TV hoorde ik nauwelijks enig verschil in het geluid van de set (tv staat tussen de speakers, net ietsje verder weg dan de speakerfronts).

Ondertussen verder gegaan met EQ-en, later zelfs nog een nieuwe dac (de RME) ter vervanging van mijn 20jaar oude Apogee. Het geluid was al goed en werd steeds ietsje beter. Mijn muziekverzameling bestaat uit veel verschillende genres, tijdperken en opnamekwaliteiten. Het geluid van de set werd steeds beter EN steeds "allrounder." Toch bleef er een subsetje opnames over die bij luidere passages de neiging hadden tot hardheid. Altijd gedacht dat dit aan de opname lag...

Totdat ik vorige week ineens het idee kreeg om eens een lap over de tv te hangen. Ik verwachtte er niks van, maar vooruit maar...

Resultaat: WAUW!!!
Niet te geloven dat zo'n relatief kleine tv (t.o.v. de enorme speakers) zoveel invloed heeft! Meer rust in ALLE opnames, ook degene die al uitstekend klonken (het kan dus altijd beter). Zelfs Radio Paradise klinkt nu vrij aardig. Toegenomen detaillering. Mijn 35 jaar oude speakers doen me na 24 jaar in bezit wederom verbazen wegens de nieuwe subtiliteiten in opnames die ik al tientallen jaren heb! Zelfs mijn lastigste opnames zijn prima te pruimen. Meer detail samen met nóg minder analytisch geluid. Het kán gewoon...

Deze gratis tweak heeft voor een enorme stap voorwaarts gezorgd! Daar kan geen hi-end megablingblingwhatchamacallit apparaat tegenop. Feest!

De enige tweak die ik me nu nog kan voorstellen is plakvilt rondom de midden-hoog sectie plakken, maar ik heb nog geen geschikt plakvilt kunnen vinden.

Groet van Evert

Nostra

Gek dat zo iets kleins zo een resultaat kan geven!

Geniet ervan Ivo!

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


Ohm Ivo

Het is lastig weer te geven in woorden. Als ik mijn bericht teruglees lijkt het toch dat het over werelden van verschil gaat. Dat is niet zo; het verschil is niet enorm groot, maar wel enorm belangrijk, en merkbaar in alle opnamen in meer of mindere mate. Ik moet mijn hele muziekbestand opnieuw doornemen, maar ben totnutoe nog geen opname tegengekomen waarbij het geen effect had. Had ik vroeger nog een restpercentage van lastige opnames (laten we zeggen 10% of daaromtrent), dat lijkt thans verdwenen te zijn. Voor mij een enorme upgrade, want ik hou van vele genres en heb allerlei opnamekwaliteiten in mijn verzameling.

Groet van Evert