zin of onzin bi-ampen PM15S1

Gestart door scalie, april 21, 2012, 09:25:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

joep

Citaat van: SB_Marantz op april 21, 2012, 15:47:13
Ah 2 x SM11 in bridge mode.

Bij interesse ben je altijd welkom om te komen luisteren.

SB_Marantz

Als je niet te ver weg woont.
Stuur me anders een PM.

Altijd leuk en je bent uiteraard ook hier welkom.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

Naar mijn mening zit het allemaal tussen de oren ,je zou namelijk ook verwachten dat een Sony TA-FE370 het onderspit delft tegen een Densen DM-20 en DM-30 pre/ev combi ,of een Onkyo TX-SR604E die naar verwachting veel minder controle zou hebben ,in de getoetste praktijk blijkt het allemaal geen hol uit te maken ,tenzij je op debiel hoge volumes gaat draaien waarbij je de ene versterker laat clippen en de ander niet  :angel:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

joep

Citaat van: Marco op april 22, 2012, 16:44:44
Naar mijn mening zit het allemaal tussen de oren ,je zou namelijk ook verwachten dat een Sony TA-FE370 het onderspit delft tegen een Densen DM-20 en DM-30 pre/ev combi ,of een Onkyo TX-SR604E die naar verwachting veel minder controle zou hebben ,in de getoetste praktijk blijkt het allemaal geen hol uit te maken ,tenzij je op debiel hoge volumes gaat draaien waarbij je de ene versterker laat clippen en de ander niet  :angel:

Wie heeft wat getoetst ? En wat is toetsen? Ik luister gewoon naar mensen die er ervaring mee hebben of nog liever luister ik zelf. Ben ondanks mijn leeftijd nog steeds in staat zelf een mening te vormen. Maar moet dan natuurlijk zelf de spullen enige tijd binnen hebben staan natuurlijk. Anders is het lullen in de ruimte he.

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

joep

Wat een verhaal zo lang bijna niet te lezen. Heb zelf tijdens een beurs eens in zo'n ruimte gezeten en i.d.d. er was niet te luisteren. En daar werd iedere paar minuten niet eens de apparatuur verwisseld. Nee, om te luisteren moet je de tijd nemen. Ga uit van de rust in jouw omgeving op een moment dat jou past (het liefst alleen). En ga zitten genieten. Hier zijn veel te veel mensen, meningen, vooroordelen en beperkingen. Op een ander flora over auto's eens zo'n stuk gelezen over welke auto nu het "beste" was een Ferrari of een Lamborghini. Door mensen die er nooit een bezeten hadden, nooit in gereden hadden en waarschijnlijk nooit een in het wild zijn tegengekomen. Maar iedereen had een mening en wist het beter dan de ander. Ik zou zeggen vertrouw op jezelf luister zelf en vorm je eigen mening. Neem geen genoegen met zulke massa luister evenementen maar ga in jouw eigen kamer op jouw eigen stoel zitten luisteren. Natuurlijk merk je dan wel soms hele grote verschillen maar onthou ook dat er snel een gewenning plaatsvind waarna je als je niet oppast weer op zoek gaat naar "beter". En dat kan een hoop geld kosten. En weet iedereen heeft zijn financiƫle beperkingen maar die mogen natuurlijk nooit jouw mening bepalen.

TurboMarco

Om vergelijkend te luisteren moet je kunnen switchen en de uitgangsniveaus gelijk getrokken hebben ,anders luister je naar verschillende volumes ,en dat het dan verschillen oplevert moge duidelijk zijn .
Het verhaal van controle is dan opeens geen onderwerp meer ,je zou om meer inzicht te verwerven eens aan dergelijke opzet deel kunnen nemen ,het is echt een eye opener  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

joep

#38
Vond dit wel een terechte uitspraak.

Twee keer 70 watt is ook wat weinig voor speakers met een dergelijk laag rendement en dan bedoel ik niet in de huiskamer, maar in een wat grotere ruimte met een kleine twintig mensen als dempmateriaal. Ik heb de IMF RSPM's wel eens laten draaien op de Marantz PM80 en dat ging ook al snel clippen. De RSPM's hebben een rendement van rond 80dB/w/m en dan haal je met de PM80 rond 100dB op een meter, maar daar zit je niet te luisteren dus je hebt het op de luisterplek over een 95dB op maximaal versterkervermogen.

De Sony SS G7 heeft een rendement van 94dB en de HK Cit 16 maakt zich helemaal niet druk om 180 watt per kant. Dat betekent ruim 116 dB op een meter en dat is echt loeihard. Ik zal jullie volgende keer eens Level 42 laten horen, dat heb je thuis nog niet meegemaakt.


Natuurlijk zoek je een installatie voor bij jou thuis. En niet voor in een of andere zaal met dergelijk slechte
omstandigheden.


TurboMarco

Verschil in geluidsdruk is natuurlijk heel wat anders dan verschil in klank ,daar verwijst Han dan ook naar .

In een ruimte waarbij dezelfde luidsprekers steeds weer op diezelfde geluidsdruk staan te spelen met verschillende versterkers waarvan er niet 1 staat te clippen levert dan ook geen hoorbaar verschil op ,dus de vlieger met betrekking tot controle gaat dan niet op .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

joep

Betekend dat dus dat die Sony eigenlijk ongeschikt was voor deze test en de hele sessie aan het clippen was?

Ja, en niemand heeft het gehoord...


Zegt voldoende toch?

TurboMarco

Nee Joep dat was namelijk niet het geval ,dat staat trouwens ook nergens vermeld dat de Sony de hele sessie aan het clippen was .

Ik kan ook jouw ev's laten clippen zonder dat je het in de gaten hebt  :-D
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

joep

De rode tekst is letterlijk overgenomen. Zoals:

Dat deed zich voor toen de Sony licht begon te clippen, meerdere mensen viel dat op.
Op andere momenten heb ik niemand gehoord over verschillen. Het kan zijn dat het me verder allemaal ontgaan is hoor maar in de regel let ik best goed op.

Hoe dan ook deze Sony is dus niet in staat op flink volume strak te blijven draaien met de gebruikte luidsprekers, voor mij een reden om naar een andere versterker te kijken. Bij voorkeur eentje met meer vermogen.


en

Jacco stelt de uitgangen van de versterkers gelijk met een sinustoon, maar als er dan een keiharde CD langs komt met een enorme bak laag dan gaat de Sony gewoon in de stress en dat kun je niet van tevoren  inschatten. Dat clippen is goed te horen, maar zegt niets over de kwalitatieve verschillen van versterkers.

Ik bedoel dat de gebruikte ruimte zeer slecht was en dat de apparatuur hier niet geschikt voor was. Daar om zijn de M&G hier op het forum zo nuttig. Als men dan tenminste niet met te veel mensen is. Beter is dan om gewoon 2x een M&G te houden.


TurboMarco

#43
Euh.... Joep ,de ruimte waar de sessie zich afspeelde is een studio ,je gaat toch niet beweren dat de gemiddelde huiskamer een betere akoestiek heeft dan een professionele studio ?

En nogmaals ,dat een lichtere versterker eerder gaat clippen zegt helemaal niets over klankmatige eigenschappen  ,het is juist erg knap van de Sony dat die op zeer hoge volumes de rest met gemak kan bijbenen ,op het moment dat de volume iets lager stond (wat voor een huiskamer nog steeds erg luid is) hoorde niemand het verschil ,terwijl er nota bene werd gezegd welke versterker aan het werk was ,niemand maar dan ook niemand durfde de blinde test aan !!
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

CiteerIk bedoel dat de gebruikte ruimte zeer slecht was en dat de apparatuur hier niet geschikt voor was

Dus jij durft met droge ogen te beweren dat jij in die ruimte het verschil ook niet zou horen maar bij jou thuis onder dezelfde voorwaarden wel het verschil kan horen ?

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)