Netkabels...?

Gestart door MadVillain, mei 04, 2007, 23:46:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bearke65

Citaat van: mahansz op juli 19, 2008, 15:29:28
hai edwin,

duidelijke uitleg, snap wat je bedoelt.
Maar het ging mij niet zozeer om de bedragen, maar meer om de verhouding. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat je de speler ook met korting gekocht hebt, dan zou de verhouding dus weer hetzelfde kunnen zijn.... (om maar een voorbeeld te geven)
Om mijn gedachtengang te verduidelijken: stel je geeft 25% van de waarde van een willekeurig apparaat uit aan de voedingskabel uit (om nog maar niet te spreken over andere bekabeling, ontkoppeling etc.), zou dit de juiste manier van een optimaal resultaat bewerkstelligen?

Zie het anders meer als een stelling: hoe zou de ideale verhouding zijn tussen de verschillende componenten in een volledige set?
Ik zie het als volgt (om het eenvoudig te houden, neem ik slechts één bron op):


  • luidsprekers 40%
  • bron 20%
  • versterking 20%
  • interlink 5%
  • luidsprekerbekabeling 10%
  • rest 5% (2x netsnoer voor versterker en bron, spikes, ontkoppelingsspul etc)

hoe ziet de rest dit?

Hoi mahansz

Het is nooit helemaal in verhoudingen uit te drukken. Toch is er één ding wat je goed voor open moet houden als je een goede set wilt opbouwen (ik denk aan mijn eigen proces van vallen en opstaan): zorg ervoor dat het muzieksignaal dat je luidsprekers bereikt van een zo hoog mogelijke kwaliteit is. Deze staan immers aan het eind van de keten dus moet je ervoor zorgen dat de weg naar de luidspekers zo goed mogelijk is.

Ik zou beginnen met de best mogelijke bron in combinatie met een schone stroomvoorziening (zoals stroomgroep / stekkerblok / bekabeling). Daarna de versterking die als taak heeft de luidsprekers van een zo goed mogelijk signaal te voorzien. Dan zorgen voor goede interlinks pas dan de LS kabels. Tot slot de luidsprekers.

Bedenk: De hoogst mogelijke geluidskwaliteit wordt bereikt als het best mogelijke signaal de luidsprekers bereikt. Goede luidsprekers laten genadeloos horen wat erachter hangt: als voorbeeld: een (goede set) set luidsprekers van 1000 Euro laat een beter resultaat horen als bron en versterking bijvoorbeeld 4000 Euro hebben gekost dan een set luidsprekers van 4000 Euro die wordt aangestuurd door versterking en bron van samen 1000 Euro! Voor de rest is het een kwestie eens van vallen en opstaan en ervaren wat het beste resultaat geeft.

Veel luisterplezier!

Bert
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

mahansz

mooi, al die verschillende visies!  :lol: Zelf hou ik meer de gedachtengang aan dat uiteindelijk de speakers het geluid moeten weergeven. Maar het hangt wel af van het budget: als je totaal €1000 te besteden hebt, dan zou ik het heel anders verdelen, dan wanneer je €10000 hebt...
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

mahansz

Citaat van: Bearke65 op juli 20, 2008, 12:18:00

Bedenk: De hoogst mogelijke geluidskwaliteit wordt bereikt als het best mogelijke signaal de luidsprekers bereikt. Goede luidsprekers laten genadeloos horen wat erachter hangt: als voorbeeld: een (goede set) set luidsprekers van 1000 Euro laat een beter resultaat horen als bron en versterking bijvoorbeeld 4000 Euro hebben gekost dan een set luidsprekers van 4000 Euro die wordt aangestuurd door versterking en bron van samen 1000 Euro! Voor de rest is het een kwestie eens van vallen en opstaan en ervaren wat het beste resultaat geeft.


'k vraag me nu dus af of dit wel het geval is.... :|  'k heb zelf in een high end audio zaak gewerkt en heb vreselijk veel sets en combinaties gehoord, deze vlieger gaat naar mijn beleving lang niet altijd op :wink:
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

mahansz

Citaat van: Bearke65 op juli 20, 2008, 12:18:00

Ik zou beginnen met de best mogelijke bron in combinatie met een schone stroomvoorziening (zoals stroomgroep / stekkerblok / bekabeling). Daarna de versterking die als taak heeft de luidsprekers van een zo goed mogelijk signaal te voorzien. Dan zorgen voor goede interlinks pas dan de LS kabels. Tot slot de luidsprekers.

hoe bedoel je dit? Bedoel je dit bij het samenstellen van een set of het verbeteren van een set?
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Bearke65

Citaat van: mahansz op juli 20, 2008, 12:48:55
'k vraag me nu dus af of dit wel het geval is.... :|  'k heb zelf in een high end audio zaak gewerkt en heb vreselijk veel sets en combinaties gehoord, deze vlieger gaat naar mijn beleving lang niet altijd op :wink:


Hoi mahansz

Ik heb ook vanwege mijn werk veel diverse sets kunnen beluisteren en idd heb je gelijk dat die vlieger niet altijd op gaat. Het is zoals ik ook al aangaf een kwestie van samenstellen aan luisteren. Waar ik wel moet opmerken dat ik in veel gevallen gecharmeerd was van een samenstelling die bestond uit een set goede betaalbare luidsprekers die aangestuurd werd door goede electronica uit een duurdere klasse. Ook heb ik eens een keer een Rotel set horen spelen samen met een set Klipsch speakers die ook erg goed klonk. Toch gaat een goede set luidsprekers makkelijk mee naarmate de elektronica beter wordt en de hele tijd tijdens die luistersessie vroeg ik me af hoe die Klipsch zouden klinken bij een nog betere bron en versterking.

Idd ligt het allemaal niet zo eenvoudig. kwestie van samenstellen en vooral oren gebruiken.  :-)

Grtz

Bert
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

Bearke65

Citaat van: mahansz op juli 20, 2008, 12:55:26
hoe bedoel je dit? Bedoel je dit bij het samenstellen van een set of het verbeteren van een set?

Ik bedoel dat je eerst (imho) moet zorgen voor een goede bron en goede versterking i.c.m. met een set goede betaalbare luidsprekers. Ik zou zelf niet beginnen met een te groot deel budget dat ik aan mijn luidsprekers zou gaan besteden: ze moeten ook nog eens goed aangestuurd worden vandaar.
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

HiFi gek

#81
Citaat van: Bearke65 op juli 20, 2008, 12:18:00
Hoi mahansz

Het is nooit helemaal in verhoudingen uit te drukken. Toch is er één ding wat je goed voor open moet houden als je een goede set wilt opbouwen (ik denk aan mijn eigen proces van vallen en opstaan): zorg ervoor dat het muzieksignaal dat je luidsprekers bereikt van een zo hoog mogelijke kwaliteit is. Deze staan immers aan het eind van de keten dus moet je ervoor zorgen dat de weg naar de luidspekers zo goed mogelijk is.

Ik zou beginnen met de best mogelijke bron in combinatie met een schone stroomvoorziening (zoals stroomgroep / stekkerblok / bekabeling). Daarna de versterking die als taak heeft de luidsprekers van een zo goed mogelijk signaal te voorzien. Dan zorgen voor goede interlinks pas dan de LS kabels. Tot slot de luidsprekers.

Bedenk: De hoogst mogelijke geluidskwaliteit wordt bereikt als het best mogelijke signaal de luidsprekers bereikt. Goede luidsprekers laten genadeloos horen wat erachter hangt: als voorbeeld: een (goede set) set luidsprekers van 1000 Euro laat een beter resultaat horen als bron en versterking bijvoorbeeld 4000 Euro hebben gekost dan een set luidsprekers van 4000 Euro die wordt aangestuurd door versterking en bron van samen 1000 Euro! Voor de rest is het een kwestie eens van vallen en opstaan en ervaren wat het beste resultaat geeft.

Veel luisterplezier!

Bert


Haai , jouw visie daar sta ik 200% achter , duidelijker kan ik het niet verworden .
Zo probeer ik mij ook altijd te verworden .
Hier heb ik dan ook niets meer aan toe te voegen , altans naar mijn mening dan


Groeten  EDWIN  B

HiFi gek

Citaat van: Bearke65 op juli 20, 2008, 11:28:32
He Edwin

Inderdaad een duidelijk verhaal waar ik me in herken: Aan mijn CD-14 hangt een Siltech Ruby Hill kabel, die werkt beter aan de Cd-speler dan aan mijn Densen B-200 VV.
Die van den Hul Mainsstream is voor het geld een verdomd goede kabel waar je een stuk meer voor moet gaan neertellen als die die wilt gaan verbeteren. Ik heb er vroeger mijn CD-14 mee aan het net gehangen en de performance werd pas echt verbeterd toen die Ruby Hill aangesloten werd. Met een enorm lage noisefloor en een groter dynamisch bereik als gevolg.
Nu dient de van den Hul tijdelijk nog even als kabel tussen de (opgewaardeerde) wandcontactdoos en het PS Audio Quintet stekkerblok wat al een enorme stap was ten opzicht van de DIY kabel die er eerst aanhing. Aangezien het verschil GROOT was weet ik dat een volgende stap naar een betere kabel (ook weer een Ruby Hill denk ik) ook een flinke stap zal zijn. Die van de Hul is nu immers nog een bottleneck waarvan ik weet dat de performance van de set een hele sprong gaat maken als die kabel is opgewaardeerd.

Ik heb uit eigen ervaring gemerkt: hoe meer aandacht aan een goede stroomvoorziening hoe beter. Hoe dichter die plaatsvinden bij de basis (bron, wandcontactdoos en (aansluiting met) stekkerblok hoe beter het resultaat.

Nog een leuke tip: (zilver)solder de contactovergangen tussen de kabels en de klemmen in de wandcontactdoos eens. Laat dan maar eens weten hoe het daarna klinkt :-)

Grtz Bert


Bert

Even een vraag over je Siltech -Ruby hill netsnoeren .
Heb jij de versies met of zonder SATT behandeling .

Je zult hem vast wel door hebben waarom ik je dat vraagt , dit met betrekking tot mijn vorige uitgebreide verhaal over die netsnoeren die ik nu in bruikleen heb voor mijn cd speler en versterker .


Groeten  EDWIN  B

henk 93

2X TUBE ELYSIUM,S APOTHEOSE OP HET MID/HOOG
VINCENT SP 993 OP HET LAAG

AUDIO RESEARCH LS25 MK2
MARANTZ SA-11S1
LUIDSPREKERS: KLIPSCH P-38F
KABELS: W&M AUDIO LS-01
INTERLINKS: W&M AUDIO BC-01 XLR
SIGN AUDIO XLR
V.D HUL THE WIND
SILTECH LS-80 G

Bearke65

Citaat van: HiFi gek op juli 20, 2008, 20:20:32

Bert

Even een vraag over je Siltech -Ruby hill netsnoeren .
Heb jij de versies met of zonder SATT behandeling .

Je zult hem vast wel door hebben waarom ik je dat vraagt , dit met betrekking tot mijn vorige uitgebreide verhaal over die netsnoeren die ik nu in bruikleen heb voor mijn cd speler en versterker .


Groeten  EDWIN  B

Hoi Edwin

Ik heb nog de oude G5 zonder SATT, alweer een paar jaar oud. Ik heb er geen ervaring mee maar het kan een interessante optie zijn, nog altijd stukken goedkoper dan de upgrade naar een Ruby Mountain of zo .. hou het eens in mijn achterhoofd :-)

Greetz !

Bert
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

Bearke65

Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

HiFi gek

Citaat van: Bearke65 op juli 20, 2008, 21:55:32
Hoi Edwin

Ik heb nog de oude G5 zonder SATT, alweer een paar jaar oud. Ik heb er geen ervaring mee maar het kan een interessante optie zijn, nog altijd stukken goedkoper dan de upgrade naar een Ruby Mountain of zo .. hou het eens in mijn achterhoofd :-)

Greetz !

Bert


Ik zal het dan toch maar zeggen , ondanks dat dit niet de afspraak was met de dealer , de dealer noem ik dan uiteraard niet .

De beide netsnoeren zijn ook de SILTECH - Ruby Hill Signature G6 met SATT behandeling .


Groeten   EDWIN  B

Bearke65

Citaat van: HiFi gek op juli 21, 2008, 00:50:33

Ik zal het dan toch maar zeggen , ondanks dat dit niet de afspraak was met de dealer , de dealer noem ik dan uiteraard niet .

De beide netsnoeren zijn ook de SILTECH - Ruby Hill Signature G6 met SATT behandeling .


Groeten   EDWIN  B
Hoi Edwin,

Heb je een PM gestuurd.

Grtzzz

Bert

Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

Lapti

Jongens vergeten we niet de akoestiek van waar je uiteindelijk je set gaat beluisteren?

Misschien is de verhouding dan wel:

40% akoestiek
20% speakers
15% bron
15% versterking
10% bekabeling

Alleen is het nogal lastig om daar geld aan uit te geven natuurlijk  :lol: en verhuizen is een beetje overdreven als het alleen om de akoestiek gaat  :schater:

amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

MadVillain

Akoestiek is heel erg belangrijk! Na verplaatsing van de speakers ben ik qua geluid er enorm op vooruit gegaan.

Aan akoestiek kan je redelijk wat doen:

-Gordijn tegen de achterwand
-Basstraps
-Stevige hifi meubel
-paneelabsorbers.
-etc.