Luidsprekers matchen met Marantz

Gestart door PM95, oktober 05, 2005, 13:04:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

TurboMarco

Klinkt erg goed zon PM80 en ze zijn behoorlijk betaalbaar :wav:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

Citaat van: ll0ll op juli 24, 2007, 09:15:26
M'n collega wil graag een nieuwe versterker aanschaffen. Onlangs heeft hij mission m34i zuilspeakers gekocht, en komt erachter dat z'n ouwe yamaha (ik weet niet welk type) het niet trekt.

Hij zit te denken aan of een pm80 (mkII) van maximaal 150 euro, of bij raf een pm4001 in de aanbieding voor 199.

De pm80 is qua klank een mooie versterker, en het uiterlijk spreekt hem aan. De pm4001 is nieuw wat natuurlijk ook weer z'n voordelen heeft.

Alleen heeft m'n collega twijfels bij het aantal wattage van de pm4001. Deze levert namelijk 2x30watt bij 8 ohm.
Ik heb een pm80 mkII gehad, en weet dat die versterker 2x25 watt klasse A levert.
Belangrijk, hij houdt er wel van z'n muziek hard te spelen. Hij wil er graag 'middenin zitten'.
Z'n budget is 200 euro.

De specs van de pm80 heb ik zo niet voorradig, de specs van de speakers en pm4001 heb ik hieronder staan.

Heeft iemand tips of adviezen mbt deze keuze?

Thx alvast! :-D

specs m34i speakers:
Enclosure type 2-way reflex loaded
Frequency Response (+/- 3dB) 44Hz-20kHz
Sensitivity (SPL/M @ 2.83V) 92dB
Cabinet Volume 35.7l
Impedance 8 Ohms compatible
Recommended Amplifier 25-150W
http://www.mission.co.uk/model.php?model_id=35&range_id=5&type_id=2


specs pm4001 versterker:
Power Output (8/4 Ohm RMS) 40 Watt 
Frequency Range 10 - 30000 Hz 
Total Harmonic Distortion(THD) 0.005 % 
Damping Factor 80 
Input Sensitivity MM/MC 2.5 mV 47 KOhm 
Input Sensitivity High Level 150 mV 
Signal to Noise High Level 105 dB 
Channel Separation 80 dB 
http://www.marantz.com/new/index.cfm?fuseaction=Products.ProdSpecs&cont=eu&bus=hf&prod_id=3519&type=amp&series=comp




bij wijze van spreken trekt een wekkerradio het nog met 92 db
ik denk dat er iets niet goed zit of jij hebt andere sound in je hoofd dan de meeste mensen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

ll0ll

Ja kijk, zo'n pm80 is een mooi apparaat, alleen niet direct voorradig. En m'n collega wil voor zo'n pm80(mkII) max 150 euro neerleggen. Op marktplaats gaan ze daar nog regelmatig overheen.

Alternatief is dan dus die pm4001 bij raf voor 199 euro, alleen vraagt hij zich dus af hoe dat gaat met die 2x30 watt op z'n mission m34i's. Kan hij dan nog wel op een hoog volume strak muziek luisteren?
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

ll0ll

Citaat van: jwx op juli 24, 2007, 10:28:56

bij wijze van spreken trekt een wekkerradio het nog met 92 db
ik denk dat er iets niet goed zit of jij hebt andere sound in je hoofd dan de meeste mensen

Ik ben niet technisch, heb totaal geen kijk op zulke zaken... :-D
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

TurboMarco

Ik ben wel redelijk technisch (als het om luidsprekers gaat)  :wink:

Rendement zegt enkel iets over de geluidsdruk wat haalbaar is bij een bepaald versterker vermogen,aansturing word een ander verhaal wanneer een luidspreker ontwerp geen vlakke inpedantieverloop heeft dan krijgt een onstabiele versterker het echter moeilijk,het maakt dan geen hol uit of de luidsprekers een hoog rendment heeft.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

ll0ll

Dus het is dan niet zo dat de 2x30 van de pm4001 als 'te weinig vermogen' gezien hoeft te worden?
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

SB_Marantz

Mission staat er volgens mij niet om bekend extreme pieken of dalen in het impedantie verloop te hebben zoals infinity dat bv wel heeft.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

Citaat van: ll0ll op juli 24, 2007, 10:43:34
Dus het is dan niet zo dat de 2x30 van de pm4001 als 'te weinig vermogen' gezien hoeft te worden?
Ik zie dat voor de Mission 8 ohm word opgegeven en mijn ervaring met Mission is dat het inpedantieverloop vrij lineair is,met andere woorden 2x30 watt volstaat maar wil je op hogere volumes nog wat reserves hebben dan schiet het weer tekort.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mars

ja dat zeg ik, die missions zijn helemaal niet zo kieskeurig ( hen zelf ooit de 703 , 752 en de 753 gehad , allemaal zuiltjes die gewoon wel mooi klinken)

mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

dmeerpa

#69
Ikzelf heb hele goeie ervaringen met Wharfedale.
Had eerst de Wharfedale Diamond 9.5 als fronts en de 9.cm als center, aangevuld met een paar Jamo Surround 300.
Deze Wharfedales waren prijs-kwaliteit uitstekend.

Ik heb me nu een 5.0 van de Wharfedale opus reeks gekocht aangevuld met een SVS sub...Vind ik persoonlijk fantastisch klinken.

Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

VincentH

Het verbaasd me dat nog niemand Quad genoemd heeft.
Ik heb een setje Quad 12L op mijn PM14 en dat klinkt uitstekend hoor!

De man van wie ik de PM14 kocht speelde er trouwens met Terrazzo Art Fidelity (TAF) Excalibur op. Een heel bijzondere speaker uit Oss, met een in één stuk gegoten kast van een soort beton van gemalen marmer. Dat klonk helemaal fantastisch.

marantzlover

Ik heb een Marantz PM80 en heb hier Elac speakers op aangesloten....dit al meer dan 12 jaar en ik ben hier nog steeds erg tevreden mee.

In der tijd vond ik Quadral (shogun) ook erg mooi erop klinken.

:wav:

Stadium III

12 jaar met een set speakers pfff

Dat hou ik niet vol  :-D
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

marantzlover

Hahaha ja dat is lang, maar sinds die dolby 5.1 speaker rommel op de markt is gekomen, kan ik het nog heeeeeel lang volhouden. Als je gaat kijken naar normale luidsprekers, ja ok, dan is er wel weer wat te vinden wat ik wel zou willen hebben.

Nu heb ik 4 Elac speakers rondom me heen, iets wat niet de bedoeling is, maar ik heb ze voor in vase en achter uit vase en veel mensen die voor het eerst hier zijn, weten niet wat ze horen. Zelf ben ik er wel aan gewend natuurlijk, maar zolang ik het mooi vind, hou ik het er nog wel even bij  :wink:en daar komt bij dat het vrouwtje het allemaal niet zo ziet zitten :?.....Tja dat heb je he als je getrouwd bent  :wink:

SS-99

Citaat van: Stadium III op oktober 17, 2007, 19:25:35
12 jaar met een set speakers pfff

Dat hou ik niet vol  :-D
En waarom niet ???
Zolang je tevreden bent met het geluid, wat er uit komt, zou het geen enkel probleem moeten opleveren, lijkt mij. :-)
Ik gebruik zelf originele Marantz Luidsprekers en ben daar dik tevreden mee.
Ook geschikt voor heavy metal. :-)
Marantz SR7000 - Marantz DV4100 OSE - Marantz DV4300 - Marantz DV6001 - Marantz CC870 - Marantz M5220 - Marantz TT530 CT - Marantz LD300 - Marantz SS99   - Marantz RC7000SR - Marantz RC870CC - Marantz RC4300DV - Marantz RC4100DV - Marantz LC3701E