Aanschaf Luidsprekers

Gestart door Snow, juni 05, 2008, 19:58:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snow

Hallo,

A.S. Zaterdag ga ik in de buurt van Brussel een PM-14 ophalen(als ie ok is). Alleen ik heb nog geen luidsprekers voor deze versterker. Nu staat er in Antwerpen(particulier) een stel KEF Reference 205 Bwj. 2006 te koop. Inmiddels een afspraak gemaakt, Brussel-Antwerpen 1 uurtje rijden schat ik. Kan ik meteen luisteren met de PM-14. Wat vinden jullie hiervan? Waar moet ik op letten?  Ik ben absoluut een leek op dit gebied.

Groeten-S

Maurice

Citaat van: Snow op juni 05, 2008, 19:58:45
Hallo,

A.S. Zaterdag ga ik in de buurt van Brussel een PM-14 ophalen(als ie ok is). Alleen ik heb nog geen luidsprekers voor deze versterker. Nu staat er in Antwerpen(particulier) een stel KEF Reference 205 Bwj. 2006 te koop. Inmiddels een afspraak gemaakt, Brussel-Antwerpen 1 uurtje rijden schat ik. Kan ik meteen luisteren met de PM-14. Wat vinden jullie hiervan? Waar moet ik op letten?  Ik ben absoluut een leek op dit gebied.

Groeten-S
Goed luisteren met jouw muziek of het wel naar smaak is. KEF is een erg warme speaker en Marantz heeft ook een warm middengebied. Met complexere muziek kan het middengebied dichtsmeren.
Voordat je tot een aanschaf over gaat zou ik eerst meerdere luidsprekers van meerdere merken gaan beluisteren. Klankmatig zitten zeeeeeeeeeeer grote verschillen tussen de merken.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Snow

Duidelijk dat er klankmatige verschillen tussen diverse luidsprekers zijn. Zal ongetwijfeld ook een kwestie van smaak zijn. Soms lees ik meningen over B&W, daar lusten de honden geen brood van. Op mijn PC kamer staat een PM-80 met twee B&W  DM602(14 jaar oud). Prima geluid in mijn beleving. Wat betekent "Bij complexere muziek kan het middengebied dichtsmeren. Wat is eigenlijk complexere muziek? In mijn regio zijn eigenlijk geen HIFI winkels waar je verschillende speakers kunt beluisteren. Het is wat je zegt verschillende speakers gaan luisteren, vergelijken en dan keuze maken.

Stadium III

De PM kun je zeker kopen als ie goed is maar ga zeker wel speakers beluisteren

Marantz en KEF hoor ik liever als B&W

Ga eens kijken voor dynaudio ,dali,acoustic energy,klipsch,mourdaunt short ,monitor audio

Dat kunnen allemaal wel eens kans hebbers zijn

En waar woon je want ik kan me niet voorstellen dat je echt nergens kunt gaan luisteren !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

daffy

#4
Als de prijs van de kef 205 reference naar je zin is en je kunt ze goed in je ruimte plaatsen ,ze zijn best wel groot namelijk dan zou ik niet te lang twijfelen   :wink:  pompom

Dat kef erg warm zou klinken ben ik totaal niet met maurice eens dit oordeel lijkt wel voort te komen
uit het FABELTJE dat alle engelse speakers warm klinken.
Dit was in de jaren 60 en 70 wel voor een groot gedeelte het geval maar later al lang niet meer.
Misschien wat voor mythbusters op discoverychannel :-D :angel:

met de reference serie van kef zit je op een dermate niveau dat het met andere luidsprekers niet veel beter
zal gaan klinken maar  anders, een smaakkwestie dus.

Wat betreft het dichtslibben van het midden is het meestal niet de luidspreker die dit veroorzaakt maar de apparatuur die het niet trekt, dit kan zowel door de cd-speler als versterker (zamen) veroorzaakt worden.

Ik denk dat de combi pm-14 en ref.205 een hele mooie is.

Ik speel zelf met een pm14-mkII KI en een cd-14 i.c.m. kef XQ5 luidsprekers (de serie onder de reference)
en ben uitermate tevreden.

Niet omdat ik nu zelf kef luidsprekers heb maar de hogere series klinken zeker niet (te) warm maar zijn juist
behoorlijk neutraal  van klank.
zet een kef 205 naast een B&W 802 en ga dan eens luisteren welke luidspreker er warm klinkt, ik weet het antwoord  clown1 (dat was niet op een marantz set overigens)

grtjzz Daffy :wink:

p.s. bij elke nieuwe keuze altijd eerst luisteren.

Denon pma 2500ne & dcd 2500ne, monitor audio gold 200, Qed Genesis silver spiral bi-wire, Qed audio 40 reference rca, ps audio quintet.

TurboMarco

ach luidsprekers zijn zo smaakgebonden en het aanbod is zo inmens,op een gegeven moment kies je voor een luidspreker die het meest bij je smaak en budget past,vervolgens zoek je een versterker die de luidsprekers aan kan sturen en je bent klaar voor een lange tijd  :-) .

Het is wel jammer dat bepaalde merken afgeraden worden op basis van een enkele ervaring met het merk,veel mensen zeggen dat duitse speakers een schel hoog en een boomy laag hebben,of dat Jamo disco speakers zijn en dat het vooral niet met marantz zou matchen,om daar achter te komen moet je heel veel beluisteren en met heel veel versterkers en luidsprekers lopen zeulen,kom je dan nog wel aan het beluisteren van je favoriete muziek toe ???.........ik denk van niet!

greetz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Snow

Exact. Ik denk ook dat het een smaakkwestie is. Kef heb ik nog nooit gehoord, in ieder geval ga ik ze morgen eens goed beluisteren. Ik woon in de driehoek Heerlen-Landgraaf-Kerkrade, er is wel een Mediamarkt in de buurt met voornamelijk surround-homecinema. Voor een kwalitatieve stereoset moet je daar niet zijn. Maar ik ben echt benieuwd.

Groeten-S

vielzweck

#7
Citaat van: Snow op juni 06, 2008, 11:40:17
Exact. Ik denk ook dat het een smaakkwestie is. Kef heb ik nog nooit gehoord, in ieder geval ga ik ze morgen eens goed beluisteren. Ik woon in de driehoek Heerlen-Landgraaf-Kerkrade, er is wel een Mediamarkt in de buurt met voornamelijk surround-homecinema. Voor een kwalitatieve stereoset moet je daar niet zijn. Maar ik ben echt benieuwd.

Groeten-S

aha een mede limburger :-)

In Heerlen bij Wijnbergen

In Meersen bij Helder.

In Roermond Poulissen.

In Venlo bij Stassen met een heleboel luisterruimtes zodat je de jouwe kunt kiezen die het dichtst bij jouw situatie uitkomt.
Bij Stassen sprak mij de ontspannen manier van omgang met klanten erg aan. Met Helder en Poulissen heb ik geen ervaring.


Bij de Duitse mediamarkt van Herzogenradt vlak bij jou in de buurt kun je ook wel luisteren is niet zo ideaal maar niet onoverkomelijk.

Het loont om gericht te luisteren en te vergelijken.  :yes: :yes:

Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

daffy

#8
Citaat van: Snow op juni 06, 2008, 11:40:17
Exact. Ik denk ook dat het een smaakkwestie is. Kef heb ik nog nooit gehoord, in ieder geval ga ik ze morgen eens goed beluisteren. Ik woon in de driehoek Heerlen-Landgraaf-Kerkrade, er is wel een Mediamarkt in de buurt met voornamelijk surround-homecinema. Voor een kwalitatieve stereoset moet je daar niet zijn. Maar ik ben echt benieuwd.

Groeten-S

Waarschijnlijk zul je bij dit soort zaken alleen de "instappers" van kef tegenkomen de oude Q of IQ serie
en de nieuwste IQ se, zeker niet slecht maar qua kwaliteit is er een GROOT verschil met de reference serie.
de reference 205 heeft in 2006 rond de 8000 euro per paar gekost, nu is dit naturlijk niet automatisch een garantie voor goed geluid maar je mag er dus wel VEELmeer van verwachten dan de IQ se serie.

Luisteren naar de reference 205 i.c.m. de pm-14 is de enige manier om tot een oordeel te komen.

kef ref.205 : http://www.kef.com/history/2000/reference/refmodel205.asp

Daffy :wink:
Denon pma 2500ne & dcd 2500ne, monitor audio gold 200, Qed Genesis silver spiral bi-wire, Qed audio 40 reference rca, ps audio quintet.

Maurice

Citaat van: daffy op juni 06, 2008, 10:43:05
Als de prijs van de kef 205 reference naar je zin is en je kunt ze goed in je ruimte plaatsen ,ze zijn best wel groot namelijk dan zou ik niet te lang twijfelen   :wink:  pompom

Dat kef erg warm zou klinken ben ik totaal niet met maurice eens dit oordeel lijkt wel voort te komen
uit het FABELTJE dat alle engelse speakers warm klinken.
Gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen met het  merk, maar ik ben wat dat betreft ook kritisch.

Citeer
met de reference serie van kef zit je op een dermate niveau dat het met andere luidsprekers niet veel beter
zal gaan klinken maar  anders, een smaakkwestie dus.
Qua kwaliteit zal het niet veel verschil maken, maar anders klinken zeker! Een merk hanteert namelijk altijd (door de hele productlijn) eenzelfde klankfilosofie.

Citeer
Wat betreft het dichtslibben van het midden is het meestal niet de luidspreker die dit veroorzaakt maar de apparatuur die het niet trekt, dit kan zowel door de cd-speler als versterker (zamen) veroorzaakt worden.
Meestal de versterker is mijn ervaring, tenzij de cd-speler niet de benodigde resolutie biedt. Verder heb ik slechte luisterervaringen met diverse Missions en KEF's op Marantz (ook met andere Engelse luidsprekers, behalve monitor audio, totem?, etc. Middengebied stroomde dicht, terwijl de rest van de keten ruim voldoende is. Is wel weer muziek afhankelijk, maar gooi er geen metal of zware klassieke stukken op. Voor kleine orkesten (3 instrumenten), singer-songwriter etc is het wel weer prima.

Zoals gezegd, veel is echt smaakafhankelijk, maar ook muziekafhankelijk! Dus zelf oordelen is het belangrijkst!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Snow

Bij mij thuis is het probleem dat ik de enige ben die muziek luistert. Mijn vrouw totaal niet. Het liefste zou ik nieuw kopen. Maar ik heb nu bij haar al een zwamverhaal opgehangen. In ieder geval ga ik morgen luisteren. Bedankt voor de reakties.

S.

mars

Citaat van: Snow op juni 06, 2008, 18:27:28
Bij mij thuis is het probleem dat ik de enige ben die muziek luistert. Mijn vrouw totaal niet. Het liefste zou ik nieuw kopen. Maar ik heb nu bij haar al een zwamverhaal opgehangen. In ieder geval ga ik morgen luisteren. Bedankt voor de reakties.

S.

oi

hahaha het zwamverhaal, ik wil het verhaal horen :yes: . Kom op maak mijn( onze) dag goed :wink:

grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Snow

Citaat van: mars op juni 06, 2008, 19:33:44
oi

hahaha het zwamverhaal, ik wil het verhaal horen :yes: . Kom op maak mijn( onze) dag goed :wink:

grtz mars

Nee Mars. Dat wordt te pijnlijk .

WimPeu

Citaat van: Snow op juni 06, 2008, 18:27:28
Bij mij thuis is het probleem dat ik de enige ben die muziek luistert. Mijn vrouw totaal niet. Het liefste zou ik nieuw kopen. Maar ik heb nu bij haar al een zwamverhaal opgehangen. In ieder geval ga ik morgen luisteren. Bedankt voor de reakties.

S.

Hoe herkenbaar hahaha  :schater:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Maurice

Hee Snow, is er nog wat nieuws op speaker gebied te melden?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude