hulp gezocht: aankoop versterker

Gestart door stevo, mei 02, 2008, 11:15:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stevo

Hallo iedereen!

Heb op deze site al verschillende topics doorgenomen en het is een fantastische site. Ik ben nieuw hier.

Al een lange tijd ben ik op zoek naar een goede versterker voor mij.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen daar ik graag naar muziek luister, maar niet veel kennis heb van de apparatuur.

Mijn situatie:
heb reeds luidsprekers:
4x B&W LM1 (http://www.bowers-wilkins.com/display.aspx?infid=1503&terid=1702&sc=hf)
1 x B&W AS2 subwoofer (http://www.bowers-wilkins.com/display.aspx?infid=1543&terid=1706&sc=hf)
Deze luidsprekers heb ik aangekocht voor muziek. Later wens ik luidspreks aan te kopen voor surround.
Alle luidsprekers zijn via de klassieke luidsprekerdraad verbonden.
Ruimte: loft = is kil = houten vloer + kale muren + plafond hoogte 4 meter
De ruimte op zich zal zorgen voor problemen qua geluid maar ik probeer er het beste van te maken.
De luidsprekers hangen op 3 meter van de grond, gericht schuin naar beneden (met uitzondering van de subwoofer  :-D)
Ik luister graag naar R&B - Pop (zoals Justin Timberlake)
Momenteel gebruik ik een verouderde versterker die reeds meer dan 12 jaar oud is (merk Kenwood).
De luidsprekers heb ik recentelijk aangekocht.

Eerst zou ik een gepaste versterker willen aankopen zodat mijn stereogeluid beter klikt.
Later wil ik met deze versterker surround muziek willen aansturen. Dit kan niet met dezelfde luidsprekers daar deze nu fysische over mijn keuken en leefruimte verspreidt staan.

Hopelijk kan er mij iemand helpen bij de juiste keuze van versterker.

Bedankt op voorhand!  notworthy











Maurice

Deze speakers zijn aangekocht voor muziek? Deze zijn juist beter geschikt voor surround dan voor muziek!
Muziek is meer gebaat bij full-range speakers. Wat je kunt doen is twee nieuwe frontspeakers aanschaffen die vloerstaand zijn (of in ieder geval een grote monitor).

Je wilt over naar surround, dus dan lijkt het mij een logsiche stap om een surround receiver aan te schaffen.
Gezien de specs van de LM1, moet je in principe al uit kunnen met een SR300x. Wil je later uitbreiden naar grotere speakers, dan kun je daar beter nu al rekening mee houden en voor een zwaardere variant te gaan. Welke eisen stel je nog aan inputs en outputs?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

stevo

Oei, dan heb ik de verkeerde luidsprekers aangekocht voor mijn stereo muziek.
Probleem zit hem in het volgende:

mijn leefruimte + keuken vormen een rechthoek. Op elke uiteinde staat er 1 luidspreker.
De afstand van TV naar keuken bedraagt 12 meter. Deze 4 LM1 luidsprekers kan ik dus niet gebruiken voor surround, gezien hun plaatsing in de ruimte.
Wanneer ik een goede versterker zal aankopen, zal mjn stereomuziek met deze luidsprekers nog steeds niet goed zijn? Dien ik mijn LM1 luidsprekers te vervangen?


input en outputs: CD of DVD speler / IPod aansluiting / extra luidsprekers voor surround muziek (minstens 4) / eventueel netwerkaansluiting maar is geen must

Bedankt om mij hierbij te helpen.

dmeerpa

#3
Deze LM1 staat inderdaad op hun site zowel bij Hifi als bij de surround speakers.

Wat je zou kunnen doen is er nog 3 of 4 bijkopen, daar plaats je 1 in het midden voorraan (centerspeaker) en 1 centraal achteraan (Surround Backs) en de 2 andere hang je halverwege je ruimte dus op 5 à 6 van de TV als surround Links en rechts.

De 2 die nu in de keuken al hangen sluit je dan aan op het B-kanaal of als multiroom luidspreker.
Bij stereo zullen de huidige 4 speakers blijven spelen, bij de setteing Multichannel Stereo zullen ze alle 8 spelen.
Bij film, zet je het B-kanaal of als multiroom luidspreker af. Dan spelen de 6 overige speakers, en heb je een 6.1.

Nu uit die LM1 zal je nooit een goed geluid halen voor muziek, je hebt reeds een sub nodig voor het laag, je houdt van R&B en pop, dus het laag is zeker noodzakelijk, De B&W AS2 subwoofer is gewoon te licht voor deze ruimte, 12 meter lang, 4 meter hoog, en je zegt nog niks over de breedte, vermoed minstens 6 meter. Di,e sub moet een enorm volume vullen met het laag, Zelf heb ik een 450Watt sub voor een volume van 110m³, als uw ruime 6 meter breed is, dan moet jij 288m³ vullen met een sub van 150Wat. Voor dergelijk ruimte heb je er op zin minst 2 nodig.

Ik weet niet of jij je verkoper uitgelegd hebt wat de bedoeling was, en zeker hoe groot uw ruimte was ? Indien wel, zoek een andere leverancier, hij kent er NIKS van.

Andere mogelijkheid is je 2 LM1 aan de TV zijde te verplaatsen naar ongeveer 5 à 6 meter van de TV. Aan de TV plaats je dan betere speakers voor uw geluid, om te beginnen full range speakers, dus met de woofers ingebouwd en over het algemeen vloerstaanders, nu niet iedereen houdt erva zo'n kollossen in zijn woonkamer te zien staan.

Afhankelijk van de speakers kunnen we dan zien welke receiver daar bij past, neem dat je een B&W800D of 802D zou plaatsen zal de receiver stukken zwaarder moeten zijn dan bij de B&W704.

Indien je het toch kleiner wilt houden, en bij B&W, is de B&W 685 misschien wel iets.

Laatste raad, als je nieuwe speakers aanschaft, doe hier eerst navraag of dit een goeie keuze zou zijn.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

robbie

Citaat van: dmeerpa op mei 02, 2008, 12:26:39

......

Laatste raad, als je nieuwe speakers aanschaft, doe hier eerst navraag of dit een goeie keuze zou zijn.

Dat is inderdaad een goede raad, ook ik heb me verkeken op de B&W's. Was eigenwijs en wilde geen vloerstaanders. En wat zijn er uiteindelijk gekomen? Juist ja, flinke vloerstaanders van Mordaunt-Short. We zullen maar zeggen, door schade en schande worden we wijs... :-D

dmeerpa

Citaat van: robbie op mei 06, 2008, 17:07:27
Dat is inderdaad een goede raad, ook ik heb me verkeken op de B&W's. Was eigenwijs en wilde geen vloerstaanders. En wat zijn er uiteindelijk gekomen? Juist ja, flinke vloerstaanders van Mordaunt-Short. We zullen maar zeggen, door schade en schande worden we wijs... :-D

Ik was een paar jaar terug van plan mijn toenmalige JVC set en Jamo speakers te vervangen door zo'n Bose Lifestyle systeem, vond dat wel indrukwekend klinken in de winkel. Dankzij diverse forums ben ik aandacht gaan luisteren, nu mijn set kost wel stukken meer dan zo'n bose, maar nu heb ik tenminste goeie muziek en filmgeluid  :-D :-D :-D
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25