Tannoy Mercury F3/4 Speakers op PM7001

Gestart door GGdiArgos, april 08, 2008, 18:01:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GGdiArgos

Hallo iedereen, ik ben al een tijd bezig geweest met doorlezen van diverse forums en berichten en wilde binnenkort een HIFI audio versterker en luidsprekers aanschaffen.
Nu ben ik in het bezit van een gekregen bose-systeem op een sony versterker. Nu ben ik aardig gewend aan dat geluid, maar ik heb ook elders diverse marantz versterkers gehoord en mijn vader heeft een oude HKversterker met tannoy speakers. Omdat ik 'verpest' ben door het vele luisteren naar bose speakers, wil ik eigenlijk vanaf nu toch kunnen genieten van mooie muziek op een mooi systeem. Ik speel meestal (akkoestische) gitaarmuziek en houd van een helder geluid. De bose mist een heleboel in het midden.
Nu wilde ik gaan luisteren in een audiowinkel naar een PM7001 met daarop Tannoy Mercury F3 of F4 speakers.
Ik ben nog student en kan wel wat geld uitgeven, maar hierboven is niet echt te doen. Nu wil ik graag jullie mening over deze set of tips die ik kan gebruiken bij het beluisteren (of tips over andere luidsprekers). Ik wil wel graag zuilluidsprekers.
alvast erg bedankt!!

mars

oi GGdiargos

ten eerste ; welkom op het forum!!

ten tweede; als je de pm7001 koopt( mooie versterker wel) dan zou ik voor het bedrag wat jij aan nieuwe tannoys wilt uitgeven, een set top speakers van een paar jaar oud kiezen .

Als je tips wilt, welkom!!!

grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

GGdiArgos

Citaat van: mars op april 12, 2008, 12:18:06
oi GGdiargos

ten eerste ; welkom op het forum!!

ten tweede; als je de pm7001 koopt( mooie versterker wel) dan zou ik voor het bedrag wat jij aan nieuwe tannoys wilt uitgeven, een set top speakers van een paar jaar oud kiezen .

Als je tips wilt, welkom!!!

grtz mars
Bedankt! Ik had al veel gelezen en veel vragen werden al beantwoord en gesteld door anderen, maar nu moest ik zelf ook even wat vragen :-D
En je bedoelt met een set top speakers van een paar jaar oud, 2e hands kopen?
Ik nam eigenlijk aan dat je de pm7001 nodig hebt om de tannoys aan te sturen, maar misschien is de pm4001 ook wel genoeg? Ik moet nog luisteren in de winkel hoor, dus zal ze beide wel beluisteren als dat kan. Ik probeer alleen nu een lijstje te maken van opties die ik wil uitproberen.

Maurice

Als je een zwaardere versterker kan veroorloven, zal ik daar altijd voor kiezen!
Een fout die veel mensen maken, is schitterende speakers kopen en daar een te lichte versterker op zetten.

Speakers kun je trouwens erg goed tweedehands kopen, waarbij ze afhankelijk van de leeftijd minimaal de helft van de aanschafwaarde goedkoper zijn. Ook een demopaar kan interessant zijn.
Waarom trouwens specifiek de keuze voor Tannoy? Er zijn namelijk nog meer mooie merken. Wat heb je zelf al beluisterd?

Let wel dat Marantz heel anders klinkt dan HK. De laatste is veel bombastischer over het algemeen, terwijl Marantz meer verfijnd klinkt, zeker met stemmen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

mars

Citaat van: GGdiArgos op april 12, 2008, 13:11:52
Bedankt! Ik had al veel gelezen en veel vragen werden al beantwoord en gesteld door anderen, maar nu moest ik zelf ook even wat vragen :-D
En je bedoelt met een set top speakers van een paar jaar oud, 2e hands kopen?
Ik nam eigenlijk aan dat je de pm7001 nodig hebt om de tannoys aan te sturen, maar misschien is de pm4001 ook wel genoeg? Ik moet nog luisteren in de winkel hoor, dus zal ze beide wel beluisteren als dat kan. Ik probeer alleen nu een lijstje te maken van opties die ik wil uitproberen.

oi

ik zou altijd de pm7001 boven de 4001 verkiezen , de 7001 is gewoon de beter versterker :yes:
mooier detail
mooiere stage
meer vermogen
om maar een paar dingen te noemen!

grtz
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Leonneke

Citaat van: GGdiArgos op april 08, 2008, 18:01:37
Ik speel meestal (akkoestische) gitaarmuziek en houd van een helder geluid. De bose mist een heleboel in het midden.  Ik wil wel graag zuilluidsprekers. alvast erg bedankt!!

Hoi;

Ik ben zo vrij geweest enkele delen van je bericht aan te halen. Wat jij vermoedelijk vooral bedoeld is dat je luidsprekers moeten kunnen weergeven wat je tijdens het gitaarspelen hoort.
Gelukkig heb je al ontdekt dat Bose je daarbij niet kan helpen. Bose geeft heel veel hoog ( verstrooid ) en voor de rest kan ik het helaas niet anders omschrijven dan "bagger"............

De Tannoy speakers die je noemt liggen tussen de 199 en 299 Euro. Ik begrijp dat dit je budget is.
Ik geef je een ( hopelijk ) goed advies. Zoek op dit forum naar de "Meet & Greet" die we gaan organiseren bij Speakerland. Aldaar kun je, geheel passend in JOU budget, een aantal bouwpaketten beluisteren van het merk Vifa. In de prijsklasse tussen de 200 en 300 Euro zijn een paar geweldige zuilspeakers verkrijgbaar. Ik noem de Korrekt XT en de Carat. Topluidsprekers.

Eigenlijk moet je van tevoren eerst naar de Tannoy gaan luisteren. Een paar dagen later naar de Vifa paketten. Ik verzeker je dat je mond zal openvallen van verbazing. En je zult vooral je oren niet geloven.

Op de site van Speakerland kun je de Vifa modellen bekijken. Af te werken zoals jij mooi vindt.
Kijk maar eens of je iets met deze info kunt doen. Leonneke.
Groetjes Leonneke .  . ...

GGdiArgos

Citaat van: Maurice op april 12, 2008, 13:40:43
Let wel dat Marantz heel anders klinkt dan HK. De laatste is veel bombastischer over het algemeen, terwijl Marantz meer verfijnd klinkt, zeker met stemmen.

Ik snap wat je bedoelt, maar Die HK was geen nieuw model, maar echt van 25 jaar geleden. Hij is opgeknapt in een audiozaak die erbij vermeldde: "zo maken ze ze nu niet meer". HK is kennelijk een andere weg ingeslagen? Jammer, want het heeft/had wel een naam. De Marantz die ik beluisterde was een nieuwe PM7001, die heel erg helder klonk en ook mooi gedifferentieerd geluid.

GGdiArgos

Citaat van: Leonneke op april 12, 2008, 22:19:41
... Aldaar kun je, geheel passend in JOU budget, een aantal bouwpaketten beluisteren van het merk Vifa. In de prijsklasse tussen de 200 en 300 Euro zijn een paar geweldige zuilspeakers verkrijgbaar. Ik noem de Korrekt XT en de Carat. Topluidsprekers.

Eigenlijk moet je van tevoren eerst naar de Tannoy gaan luisteren. Een paar dagen later naar de Vifa paketten. Ik verzeker je dat je mond zal openvallen van verbazing. En je zult vooral je oren niet geloven.

Op de site van Speakerland kun je de Vifa modellen bekijken. Af te werken zoals jij mooi vindt.
Kijk maar eens of je iets met deze info kunt doen. Leonneke.

De Bose is inderdaad niet mooi, vooral het midden en laag is heel gemixed en wordt niet helder/duidelijk los weergegeven (beetje een lage brei geluid). De versterker waar ik het op draai is ook nog eens een oude sony versterker met wat kwaaltjes en wat ruis. Een gegeven paard mag je natuurlijk niet in de bek kijken, maar het wordt wel tijd voor wat anders. Aangezien het toch eerder een pm7001 zal worden dan een pm4001, zit ik even te kijken naar meer richting de F3 prijsklasse dan de F4. Zijn er vergelijkbare/betere luidsprekers rond die prijsklasse? Ik probeer wel veel te zoeken, maar ik heb maar weinig zelf gehoord.