triplex tweak

Gestart door vielzweck, maart 07, 2008, 10:25:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vielzweck

Ik beschik over twee speakers teneinde te onderstrepen dat ook in het diepe zuiden stereo in de woonkamer ter beschikking is gekomen.

Nu ben ik, ondezoekende geest als ik ben, er achter gekomen dat het speakerdoek is bevestigd op triplex met op de juiste plaatsen 2 slordig gefiguurzaagde gaten.

Inmiddels hebben wij, sind kort ook in het bezit van een postkantoor, vernomen dat een hedendaagse stereofonische installatie de naam 'natuurlijke weergave' kan verdienen vermits de eigenaar, lees Heer des Huizes, in staat is de juiste tweak toe te passen.

Zo'n triplexplaatje is dat wel de meest optimale oplossing of zijn er inmiddels in deze nieuwerwetse tijden andere materialen aan het firmament verschenen die optimale afstraling van het laag en het hoog garanderen.

Mocht de lezer een glimlach niet kunnen onderdukken bedenk dat de schrijver dees, bij zichzelf een dringende serieuze ondertoon in zijn gemoed bespeurd bij het stellen van de, hierboven nader omschreven, vraag.

zoals altijd,

Uw Vielzweck vanuit het plaatselijke post(mortum)kantoor

gelieve de  :lol: :-) :wink: :-o zelf op de juiste plaats in te voegen..........


Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Maurice

Plaatje van de bedoeling?

De baffle is een veelbesproken onderwerp onder bouwers, maar we zien ook veel al in de frontplate van de luidspreker units.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Leonneke

Citaat van: vielzweck op maart 07, 2008, 10:25:49
Zo'n triplexplaatje is dat wel de meest optimale oplossing of zijn er inmiddels in deze nieuwerwetse tijden andere materialen aan het firmament verschenen die optimale afstraling van het laag en het hoog garanderen.

Hoi Vielzweck;

Als gedreven zelfbouwer wil ik je graag op weg helpen. Bewust heb ik het bovenstaande deel van je tekst laten staan. Je stelt de vraag namelijk vanuit het oogpunt van optimale afstraling. Dat maakt het eenvoudig.

- Geen speakerdoek
- Geen triplex plaatje
- Randen van de woofer / middentoner en tweeter liggen VERZONKEN in de baffle en steken NIET uit.

Enige toelichting dan .........  Speakerdoek heeft wel degelijk invloed op het geluid, ook al is het nog zo dun en nog zo poreus. Probeer desnoods eens 25 laagjes speakerdoek voor je tweeter te houden. Dan hoor je geen hoge tonen meer. 1 speakerdoek heeft daar dus 1/25 ste invloed op ( kort door de bocht, maar goed ).
Triplex is meestal 3 - 4 mm dik. Dat zorgt dus voor een ideale afknapper van alle tonen die uit je speakers vertrekken. Er ontstaat letterlijk een hoek van 90 graden ten opzicht van de units. 3 - 4 mm doet heel erg veel afbreuk aan het golfgedrag. De units kunnen niet optimaal afstralen via de baffle omdat ze letterlijk eerst het hoekje om moeten buigen. Kijk eens op de site van speakerland of speaker-en-co .........
Daar zie je nergens doek of triplex plaatjes.  Bovendien is het zeer waarschijnlijk dat je triplex plaatje op een bepaalde frequentie lekker gaat meetrillen. Zeg maar 100 % kans. Ergens in het middengebied.

Dus als je het optimaal wilt doen, volg de 3 bovenstaande tips en je bent klaar !!!!!
Groetjes Leonneke .  . ...

vielzweck

Citaat van: Leonneke op maart 08, 2008, 01:26:04
Hoi Vielzweck;


knip

Dus als je het optimaal wilt doen, volg de 3 bovenstaande tips en je bent klaar !!!!!

Dank Maurice dank Leon (niets aan te toe te voegen) voor jullie reactie, ik zal eens wat experimenteren of ik verschil kan horen.

Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte