SR5001 + Wharfedale Valdus 500

Gestart door Dyen, februari 27, 2008, 00:10:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dyen

CiteerGeplaatst door: Maurice
Voeg citaat toe
Citaat van: mahansz op Gisteren om 02:31:08
kan in principe wel, maar dit is inderdaad een beetje overdone. Je kan dan beter een goede voorversterker of receiver kopen en 2 monoblokken erop aansluiten.
CiteerKleine maar belangrijke correctie: op de PM4001 kan GEEN monoblokken aangesloten worden, aangezien deze geen pre-out heeft!!!!

BEDANKT voor deze mededeling! Dit veranderd voor mij best een boel... Ik heb weer een boel gelezen over monoblokken en neig toch wel die richting op maar ik wou eerst een PM4001 aanschaffen en daarna pas de "blokken".

Nu ik deze kennis heb moet ik weer even goed de voor en tegens tegen elkaar afwegen. Iemand nog tips, ideeen en/of argumenten, suggesties, opmerkingen enz... pompom

Maurice

Citaat van: Dyen op februari 28, 2008, 19:55:37
BEDANKT voor deze mededeling! Dit veranderd voor mij best een boel... Ik heb weer een boel gelezen over monoblokken en neig toch wel die richting op maar ik wou eerst een PM4001 aanschaffen en daarna pas de "blokken".

Nu ik deze kennis heb moet ik weer even goed de voor en tegens tegen elkaar afwegen. Iemand nog tips, ideeen en/of argumenten, suggesties, opmerkingen enz... pompom
:yes: Heeeeel hard sparen ;)
Een combinatie met mono blokken gaat meestal behoorlijk in de papieren lopen, en de speakers die je wilt hebben vragen niet om het hoge vermogen.
Je wilt duidelijk op termijn verbeteren, maar dat kan op meerdere manieren.
Je kunt nu iets kopen wat gelijk geschikt is voor de (verre) toekomst en daar direct veel geld aan besteden, of je kunt een set kopen waar je direct plezier van hebt en die langzaam gaat uitbouwen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

dmeerpa

#17
Citaat van: Dyen op februari 28, 2008, 19:43:36
Maar wat bedoel je precies met:(behalve dan dat de SR5001 minder vermogen heeft  :?, waarom noem je dit expliciet :?

Tot zo ver bedankt.

Oeps , ik had mijn oorspronkelijke tekst aangepast, nu blijkt dat deze zin onnodig is blijven staan.
Nu mijn Wharfedale Opus 2 frons speker is een 250W speaker met een piek van 350Watt belasting, gevoeligheid 90dB en dit alles bij 6Ohm. De Valdus is 200Watt piek 350Watt gevoeligheid 92 of 93dB bij 8Ohm.

Mijn Sr7500 gaf op papier 130 Watt bij 6Ohm, in de praktijk bleek dit een stuk lager te liggen bij de serie. De Sr8002 geeft op papier 160Watt bij 6Ohm, en in de praktijk ligt die waarde dichter bij de werkelijkheid, tevens dankzij de krachtige voeding.
De SR7500 vond ik soms het gevoel hebben dat die iets te licht was voor mijn Opus 2 front speakers, Nu met de Sr8002 heb ik dit totaal niet meer. Je merkt dat de receiver met gemak de speakers aanstuurt, en je voelt als het ware dat de speakers dat vermogen uitstralen, er zit power achter.

Nu de Sr5001 geeft op papier 90Watt bij 8Ohm, ik vroeg mij gewoon af of dit voldoende zal zijn voor die Valdus 500 . Dit kan altijd opgelost worden door een zwaardere eindversterker bij te plaatsen, of zoals hier reeds vermeld werd door monoblokken toe te voegen. En dit komt terug duurder uit.

Nu als in de praktijk het vermogen van de SR5001 dicht aanleunt bij wat op papier staat, en doordat de gevoeligheid van de Valdus hoger is dan de Opus reeks, en het vermogen 50Watt minder is, kan het heel goed zijn dat jij niet hetzelfde ervaart als ik.
Maar ik ben er wel van overtuigd dat je nog meer uit deze speakers zal halen met een zwaardere versterker.

Volgens wat ik erover gelezen heb, is vooral het laag zeer goed en kunnen zeer luid gaan, het midden is iets minder, dit komt waarschijnlijk door het crossover filter. De bouwkwaliteit zou een stuk minder zijn. Maar gezien zijn prijs meer dan aanvaardbaar.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Dyen

#18
Hallo,

Nou, ik ben inmiddels in het bezit van 4 Valdus 500 speakers, wat een grote jongens zijn het! Ik heb de 2 front speakers aangesloten met 10 mm² VLS OFC Heavy Duty kabels, de rear speakers staan er op dit moment nog voor de show bij omdat ik daar nog een goeie kabel voor zoek en een goeie kabel kost geld...

Het geluid is bijna helemaal super ik heb alleen 1 klein probleempje...BASSSSS!!! Ik ben iemand die wel van wat zwaarder geluid houd alleen dit is overdreven! Ik krijg de bas niet helemaal naar mijn smaak, het blijft erg aanwezig! Op dit moment heb ik er dus maar 2 aangesloten, wat moet er dan wel niet gebeuren als ik ze alle 4 aansluit...

De speakers staan nu zo'n 40cm van de muur op oehlbach spikes. Ik wil de speakers zowel stereo als 5.1 gebruiken.

Wie o wie heeft er tips kwa instellen van de reciever of aansluiten van de speakers.

Alvast weer bedankt voor jullie HLP

Dyen.

Maurice

Maak even een foto van de situatie en plaats deze hier op het forum!
Teveel bas duidt op room gain, oftewel, de ruimte versterkt een bepaald frequentiegebied. Dit zit meestal rond de 50-60 Hz.
Gebeurt zodra er te grote luidsprekers voor de ruimte zijn gebruikt, of als deze te dicht op de muur of in een hoek worden geplaatst.

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

dmeerpa

Gezien je momenteel maar 2 kanaals gebruikt, kan het wel een wereld van verschil geven als je op de receiver kiest voor de surround functie stereo of direct.

Ik ben er bijna van overtuigd dat je voor STEREO hebt gekozen, kies eens source direct of pure direct, ben zeker dat dit een stuk minder zal zijn.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25