SR5001 + Wharfedale Valdus 500

Gestart door Dyen, februari 27, 2008, 00:10:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dyen

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een Marantz SR5001 en moet zeggen WAT een DING! Het is allemaal wel lastig hoor, als ik naar de achterkant kijk zie ik door de bomen het bos niet meer... Maar goed, met een beetje lezen hier en daar, google en natuurlijk dit forum kom ik er langzamerhand wel uit.

6 jaar heb ik genoten van mijn JVC set, bestaande uit:

Reciever JVC RX-7022R
Video recorder HR-S5950 (Super VHS :|)
DVDspeler XV-S302

en een Pioneer SW-110S speakerset

Binnnen mijn vriendenkring zijn er een paar die zeer goeie ervaringen hebben met het merk Marantz wat mij heeft doen besluiten dat het voor mij ook eens tijd werd voor iets anders, en zie hier...de SR5001.

Ik heb deze reciever genomen omdat er voor mij genoeg op en aan zit, vermogen is "denk ik" prima en kwa aansluitingen..."als ik naar de achterkant kijk zie ik door de bomen het bos niet meer".

Nu ik een paar dagen verder ben heb ik toch het gevoel dat mijn boxen een beetje tekort schieten, het geluid is nou niet dat je zegt "GEWELDIG" en dat kan in mijn ogen niet aan m'n reciever liggen...

Een kennis (ook een Marantzofiel) heeft nu een paar speakers voor me, de Wharfedale Valdus 500 en nu ben ik benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met deze speakers en mij hier iets over kunnen vertellen. Ik woon zelf in Amsterdam en "de kennis" in Groningen dus snel even luisteren is beetje lastig, ben benieuwd naar de kwaliteit, geluid, voor\nadelen enz.

Als deze speakers mij bevallen zou ik dan ook dezelfde set als achterspeakers kunnen gebruiken? Waarom ik dit zou willen is omdat ik iemand ben die graag alles een beetje het zelfde heeft (beetje moeilijk uit te leggen), ik vind dat persoonlijk gewoon mooi. Maar heeft dit wel zin of moet ik "mooi" even vergeten en een geheel andere keus maken voor achter? Ik heb niet zo'n budget als sommige anderen hier, een set Valdus 500 kost ongeveer 200 euro en dat vind ik voor nu wel even genoeg, moet ook nog een dvdspeler kopen...

Dan heb ik nog een vraag...een paar jaar geleden was ik bij iemand thuis die boxen had staan zo groot heb ik ze nog nooit gezien (meer als 2 meter :| hoog) maar wat mij opviel was dat hij per box een versterker (of iets dergelijks) gebruikt, hij heeft mij toen wel verteld wat dat voor een "dingen" waren maar ik ben het vergeten. Het merk van die "dingen" weet ik nog wel DENON.

Nou, wie o wie kan mij wat antwoorden geven of mij wat vertellen over zijn ervaringen met het boven genoemde.

Iedereen alvast bedankt.

Dyen.


Dyen

#1
Daar ben ik weer. 1 antwoord heb ik zelf gevonden, de 2 "dingen" per box zijn "Denon POA4400" monoblokken. Wat ze doen is mij nog niet helemaal duidelijk. Dat het een soort versterkers zijn heb ik gelezen maar ik begrijp niet goed waarom je deze monoblokken zou gebruiken...

Gebruiken mensen ze hier ook en kan iedereen ze gebruiken of is het bijv. in mijn geval overbodig?

Mooi vind ik ze wel!

Groeten, Dyen.

P.s. de foto's komen van iemand van marktplaats, ik hoop niet dat deze persoon dit erg vind!

mahansz

Citaat van: Dyen op februari 27, 2008, 03:27:25
Daar ben ik weer. 1 antwoord heb ik zelf gevonden, de 2 "dingen" per box zijn "Denon POA4400" monoblokken. Wat ze doen is mij nog niet helemaal duidelijk. Dat het een soort versterkers zijn heb ik gelezen maar ik begrijp niet goed waarom je deze monoblokken zou gebruiken...

Gebruiken mensen ze hier ook en kan iedereen ze gebruiken of is het bijv. in mijn geval overbodig?

Mooi vind ik ze wel!

Groeten, Dyen.

P.s. de foto's komen van iemand van marktplaats, ik hoop niet dat deze persoon dit erg vind!

een monoblok is eigenlijk gewoon een eindversterker voor één speaker. Aangezien praktisch alles in stereo weergegeven wordt, heb je 2 van deze monoblokken nodig om dit weer te geven (één aan elke speaker). Op deze manier wordt het (linker en rechter)signaal volledig gescheiden versterkt, wat het stereobeeld ten goede komt.
Er zijn overigens ook geintegreerde versterkers die volledig 'dual mono' opgebouwd zijn, wat in feite dus hetzelfde effect heeft als de monoblokken.

Voor de wharfedale speakers verwijs ik je door naar dmeerpa, die heeft veel ervaring met dit merk!
Dezelfde (merk) speakers voor én achter valt overigens aan te raden. Op deze manier heb je dezelfde 'sound' en voorkom je impendantie problemen etc.
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

mahansz

Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Dyen

Hallo Mahansz,

Allereerst bedankt voor je verhelderende antwoord. Nu vraag ik me toch nog af of ik ook monoblokken zou kunnen gaan gebruiken? Ik zou ze niet direct kopen maar mocht ik er een keer tegenaan lopen moet ik wel weten of het in mijn gaval nut heeft ze aan te schaffen.

Ook heb ik hier mensen lovende woorden zien schrijven over de Marantz PM4001, vooral prijs\kwaliteit scoort hier goed.

Ik neem misschien wel teveel hooi op mijn vork maar is de PM4001 ook iets om in mijn achterhoofd te houden? Mij is niet helemaal duidelijk waarom mensen bijvoorbeeld een voorversterker, tussenversterker, eindversterker, reciever en monoblokken gebruiken. Het zal allemaal met geluid te maken hebben en misschien ook wel met wattage en voltage maar is dit nu allemaal alleen voor de audiofiel of merkt een gemiddelde audio liefhebber hier het verschil ook duidelijk?

Ik heb geprobeerd dit een beetje uit te zoeken via google maar daar raak ik alleen maar meer in de war van, misschien dat de mensen hier het mij in "heldere" taal kunnen uitleggen. 

Weer bedankt.

mahansz

#5
komt ie dan  :lol:

Een bron (cd-speler/tuner) heeft een linker- en rechter uitgang, wat simpelweg signaal naar de linker- en rechterspeaker stuurt (via je versterker). Trek maar eens één kabel uit je cd-speler en je zult merken dat je maar uit één speaker geluid krijgt.
Als je met dit principe doorwerkt, kan kan je feitelijk ook direct een monoblok achter dit signaal hangen, welke direct gekoppeld kan worden aan een luidspreker. Als je dus een cd-speler met een volumeregeling hebt (bijvoorbeeld de marantz cd7300/SA8400 en nog vele anderen), dan zou je in principe deze direct kunnen koppelen aan twee monoblokken en klaar ben je (je hebt dus dan géén receiver/ geintegreerde versterker nodig).

Iedereen kan dus met monoblokken werken. Als je 5.1 surround wilt toepassen, dan kan je dus 5 monoblokken aansluiten en klaar ben je. De reciever zal dan niks meer versterken; fungeert alleen maar als voorversterker (= bronkeuze + volumeregeling).
Vaak zie je ook dat men alléén voor de front-luidsprekers 2 monoblokken gebruikt. Op deze manier kan je 'zware/moeilijke' luidsprekers toch aansluiten op een relatief lichte versterker.

De theorie achter de monoblokken is dat het signaal niet wordt verstoord door andere signalen (in een stereo-situatie dus dat het linkersignaal geen invloed kan uitoefenen op het rechtersignaal), maar puur onafhankelijk van elkaar versterkt worden.

even vlug door de rest heen:
- een eindversterker is niks meer dan twee monoblokken in één (aangezien iedereen toch stereo luistert..)
- de enige functie van een eindversterker is het signaal 'versterken', zodat de luidsprekers aangestuurd kunnen worden.
- een voorversterker regelt de volume en bronkeuze (niks meer, niks minder)
- een geintegreerde versterker een voorversterker en eindversterker in één
- een tussenversterker bestaat niet  hello (alleen in de vorm van een phonoversterker voor je platenspeler of voor je koptelelfoon)
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Dyen

Okay Mahansz, als ik het goed begrijp is een reciever een voorversterker
Citeereen voorversterker regelt de volume en bronkeuze
en een PM4001 ook, heeft het dan wel zin om deze 2 op elkaar aan te sluiten?

mahansz

Citaat van: Dyen op februari 27, 2008, 13:45:38
Okay Mahansz, als ik het goed begrijp is een reciever een voorversterker  en een PM4001 ook, heeft het dan wel zin om deze 2 op elkaar aan te sluiten?


nope, een receiver is een voorversterker én een eindversterker in één (plus ook nog een surroundprocessor en tuner, maargoed). De pm4001 is ook een voorversterker én een eindversterker in één!

De verwarring is waarschijnlijk ontstaan door het monoblok verhaal: als je een monoblok aansluit, omzeil je eigenlijk de eindversterking in de reciever/versterker zelf, deze wordt dan overbodig/niet meer gebruikt. Maar voor jou situatie vergeten we even de monoblokken even.

Het kan best zin hebben om een extra versterker (als in de pm4001) aan te sluiten op de sr5001, aangezien normaalgesproken een stereoversterker (pm4001) beter stereo geluid weergeeft dan een sr5001 surround receiver.
Door je frontluidsprekers aan te sluiten op de pm4001 en de rest (voor het surround) op de sr5001 aan te sluiten, creeer je het beste van twee werelden: mooi stereobeeld via de pm4001 en toch surround mogelijkheden via de sr5001.
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Dyen

OKay, duidelijk!

Voor mooier\beter stereo geluid gebruikmaken van een stereoversterker daar deze hiervoor gemaakt is. Een pm4001 is voor mij in de eerste instantie een prima keus, lijkt mij.

Blijft bij mij toch nog "hangen"...kan ik dan op die pm4001 (uiteindelijk) ook nog monoblokken aansluiten om het geheel helemaal af te maken of is dit gewoon "overdone" en omzeil ik dan de pm4001?

(Hoop niet dat ik nu 2x dezelfde vraag stel maar het is ook zo veel info. allemaal. WEL IN DUIDELIJKE WOORDEN UITGELEGD! Bedankt hiervoor.)

mahansz

Citaat van: Dyen op februari 27, 2008, 14:14:30
Blijft bij mij toch nog "hangen"...kan ik dan op die pm4001 (uiteindelijk) ook nog monoblokken aansluiten om het geheel helemaal af te maken of is dit gewoon "overdone" en omzeil ik dan de pm4001?

kan in principe wel, maar dit is inderdaad een beetje overdone. Je kan dan beter een goede voorversterker of receiver kopen en 2 monoblokken erop aansluiten.
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Patrick

Maar nu ben ik ook wel benieuwd naar de Wharfedale Valdus 500, deze kosten idd geen drol ;) zijn het wel goeie boxen en kwa geluid ook prima ?


Dyen

CiteerGeplaatst door: mahansz
Voeg citaat toe
Citaat van: Dyen op Vandaag om 02:14:30
Blijft bij mij toch nog "hangen"...kan ik dan op die pm4001 (uiteindelijk) ook nog monoblokken aansluiten om het geheel helemaal af te maken of is dit gewoon "overdone" en omzeil ik dan de pm4001?

kan in principe wel, maar dit is inderdaad een beetje overdone. Je kan dan beter een goede voorversterker of receiver kopen en 2 monoblokken erop aansluiten.

Okay, dan gaat op dit moment mijn voorkeur uit naar een pm4001, deze is goedkoop in aanschaf en kan ik blijven gebruiken als ik ooit wel monoblokken aanschaf...al is deze combo dan een beetje "overdone".

dmeerpa

Ik ben zelf ooit gestart met een JVC set, eerst een Dolby Prologic Receiver, later een Dolby Digitaal Reciever (JVC Receiver RX616Pro, JVC TDW318 Cassette deck, JVC XCV120 CD speler en een JVC HR-S7700 Super VHS Videorecorder) . Ik ben nooit tevreden geweest van het laag, mijn sub trok op niks. Na een test van mijn sub op een Onkyo Receiver in de winkel, wist ik dat het niet mijn sub was, maar de receiver. Ik ging alles buiten smijten en zo'n BOSE set kopen. Dankzij verschillende audio forums, een goeie versterker gekocht. Het werd een Marantz SR7500, sinds een paar maand is deze nu vervangen door de SR8002.

Ik heb toen voor mijn SR7500 gekozen om luidsprekers te gebruiken van Wharfedale, die matchen heel goed met Marantz. Gezien mijn budget toen ook zeer beperkt was, heb ik als fronts de Wharfedale Diamond 9.5 gekocht (nieuw 499€ het paar), later ook de Diamond 9cm center speaker, de JAMO sub en de JAMO rears heb ik toen niet vervangen.De Wharfedale Diamond was prijs-kwaliteit een zeer goeie koop, als ik mijn fronts vergeleek op dezelfde receiver met B&W speakers die tot 3keer zoveel kosten, dan won de Wharfedale het op zijn duizende gemak.

Deze zomer had ik het budget en heb ik alles speakers vervangen, ik heb toen gekozen voor de volledige top reeks van Wharfedale, de OPUS reeks. Voor de sub heb ik wel geopteerd voor een SVS, is toch een top performer op Homecinema gebied.

De Wharfedale Valdus heb ik nog nooit gehoord, maar als die in dezelfde lijn ligt als de Diamond en OPUS reeks zal deze zeker goed matchen met je Marantz. Nu de SR5001 heeft wel een stuk minder vermogen dan dat mijn SR7500 had en dat mijn SR8002 nu heeft.

Zoals reeds iemand vermelde het is aangeraden om overal dezelfde speakers te gebruiken, zeker uit dezelfde reeks. Ideaal allemaal dezelfde, maar voor velen is dat niet haalbaar. De reden is dat ieder luidsprekerunit anders klinkt, voor een homogeen geluid is het dus aangeraden dezelfde luidspreker units te gebruiken. Dus als jij de plaats hebt, plaats zeker maar overal dezelfde.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Maurice

Citaat van: mahansz op februari 27, 2008, 14:31:08
kan in principe wel, maar dit is inderdaad een beetje overdone. Je kan dan beter een goede voorversterker of receiver kopen en 2 monoblokken erop aansluiten.
Kleine maar belangrijke correctie: op de PM4001 kan GEEN monoblokken aangesloten worden, aangezien deze geen pre-out heeft!!!!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Dyen

Hallo dmeerpa,

Bedankt voor je reactie, erg verhelderend en duidelijk. Goed te weten dat je zo te spreken bent over het merk Wharfedale! Dat niet alle speakers gelijk zijn daar ben ik mij van bewust, dat dit ook zo is binnen 1 merk dat begrijp ik ook. Jammer dat je niet op de hoogte bent van de Valdus serie, maar ik denk dat deze speakers best goed klinken aangezien ze altijd met een Marantz zijn gebruikt, ik ben razend benieuwd! De prijskwaliteit verhouding van deze speakers spreekt mij erg aan en op deze manier kan ik dus 4 dezelfde speakers kopen en dat voor een (voor mij) gunstige prijs.

Maar wat bedoel je precies met:
CiteerNu de SR5001 heeft wel een stuk minder vermogen dan dat mijn SR7500 had en dat mijn SR8002 nu heeft.
(behalve dan dat de SR5001 minder vermogen heeft  :?, waarom noem je dit expliciet :?

Tot zo ver bedankt.