Welke speakers Marantz sr 6014

Gestart door Ronaldo, september 18, 2021, 08:13:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Spike155

#30
geluid is erg inherent aan smaak. altijd erg lastig. Wat de een ervaart als neutraal en zuiver vindt de ander blikkerig.
De termen 'warm' en 'wollig' zijn ook zo ontstaan denk ik...
Maar goed.. Ik heb zelf 2 weken geleden een SR6010 overgenomen van een forumlid. (Vergelijkbaar met de 6014)
Ik heb deze voor in de gameroom aangeschaft aangezien ik in de woonkamer met een SR5011 icm PM 7003 draai (HT en Stereo) de speaker setup is KEF 5.1-> 2 x Q500 front, Q400b sub, HTC3001SE Center speaker en 2 x HTS3001SE rear speakers

Heb m dus effe beneden aangesloten en ik moet zeggen deze combinatie zelfs in stereo erg goed matched (Vond de SR5011 in stereo (pure direct) niet geweldig, vandaar de PM7003. De SR6010 is in PD stukken beter. Twijfel zelfs om het zwikkie te wisselen. PM7003 eruit SR5011 naar de gameroom :-D

Moraal van t verhaal... Ik zelf zweer bij de combinatie KEF/Marantz, erg in balans en zeker als ik Gary Moore of Eric Clapton door de kamer laat schallen, erg gedetailleerd, hoor elke snaar-trilling terug...Om in termen te spreken, warm, open en erg detailleerd.

Marvin


Ronaldo

#32
Vandaag wezen luisteren bij Klubben. Heb verschillende series van Dali beluisterd zoals de Opticon, Oberon en Rubicon staanders. Ik was eerlijk gezegd niet onder de indruk vergeleken met mijn speakers en hoorde ook het scherpe geluid. Opvallend vond ik de compacte Rubicon 2 het mooist klinken.

Als het geluid helder is dan kan dit mooi zijn mits het niet scherp klinkt.
De zoektocht gaat verder

CBdicX

Citaat van: Ronaldo op september 24, 2021, 18:16:58
Vandaag wezen luisteren bij Klubben. Heb verschillende series van Dali beluisterd zoals de Opticon, Oberon en Rubicon staanders. Ik was eerlijk gezegd niet onder de indruk vergeleken met mijn speakers en hoorde ook het scherpe geluid. Opvallend vond ik de compacte Rubicon het mooist klinken.

Als het geluid helder is dan kan dit mooi zijn mits het niet scherp klinkt.
De zoektocht gaat verder

Even een tip voor iedereen, en doe ermee wat je wilt:

Menselijk Audio "geheugen" is enkele tientallen seconden, wetenschappelijk bewezen !

Na deze 20-30 seconden is het voor de mens al niet meer mogelijk onderscheid te maken tussen wat ze horen, en wat ze hoorden.
Vergelijk kan dus alleen via A-B direct en niet met het idee van "het klonk zo" of een aantal minuten er tussen om van speakers en/of versterkers, kabels te wisselen.
Dit geld voor alle audio componenten.

Ronaldo

#34
Citaat van: CBdicX op september 24, 2021, 18:41:46
Even een tip voor iedereen, en doe ermee wat je wilt:

Menselijk Audio "geheugen" is enkele tientallen seconden, wetenschappelijk bewezen !

Na deze 20-30 seconden is het voor de mens al niet meer mogelijk onderscheid te maken tussen wat ze horen, en wat ze hoorden.
Vergelijk kan dus alleen via A-B direct en niet met het idee van "het klonk zo" of een aantal minuten er tussen om van speakers en/of versterkers, kabels te wisselen.
Dit geld voor alle audio componenten.

Bedankt voor de tip.
Ik denk dat het gehoor mbt 'geheugen' een ruim begrip is. Het gaat hier om herkenning van scherpte. Elk gehoor is weer anders en een ieder hoort weer op zijn eigen manier.

Als het om een upgrade moet gaan dan hoor ik graag dat het ook anders, mooier, voller en aantrekkelijk is. 
:wink:

CBdicX

#35
Citaat van: Ronaldo op september 24, 2021, 18:53:38
Bedankt voor de tip.
Ik denk dat het gehoor mbt 'geheugen' een ruim begrip is. Het gaat hier om herkenning van scherpte. Elk gehoor is weer anders en een ieder hoort weer op zijn eigen manier.

Als het om een upgrade moet gaan dan hoor ik graag dat het ook anders, mooier, voller en aantrekkelijk is. 
:wink:

Scherpte in tweeters is uiteraard wel te horen.
Normaal gesproken zullen softdome tweeters wat rustiger, minder schel klinken dan metaal tweeters.
Echter heb ikzelf ook wel eens schelle softdome, en geheel niet schelle metaal tweeters gehoord.

En als jij of wie dan ook een metaal tweeter, ribbon, softdome of wat dan ook mooi vind klinken, dan is het doel bereikt 😃😃

Blijft een fascinerende hobby waar veel in te ontdekken valt 🎶

Marvin

Ik vind Dali ook vrij scherp en mager in het laag.

Ronaldo

Citaat van: CBdicX op september 24, 2021, 19:02:47
Scherpte in tweeters is uiteraard wel te horen.
Normaal gesproken zullen softdome tweeters wat rustiger, minder schel klinken dan metaal tweeters.
Echter heb ikzelf ook wel eens schelle softdome, en geheel niet schelle metaal tweeters gehoord.

Blijft een fascinerende hobby waar veel in te ontdekken valt 🎶

Zeker fascinerende hobby. Dan komt bij de vraag op in welke speakers zitten softdome tweeters, of hebben de meeste dit?

CBdicX

Citaat van: marvin op september 24, 2021, 19:07:36
Ik vind Dali ook vrij scherp en mager in het laag.

Er zullen vast forum leden zijn die het met deze conclusie niet eens zijn........😉

Marvin


CBdicX

#40
Citaat van: Ronaldo op september 24, 2021, 19:09:42
Zeker fascinerende hobby. Dan komt bij de vraag op in welke speakers zitten softdome tweeters, of hebben de meeste dit?

Ik dacht dat Magnat en Heco softdome gebruikte, maar er zullen er zeker meer zijn.
Maar het is geen garantie voor voor de schel factor van een tweeter, filters doen ook een duit in het zakje.

En in de winkel is het simpel, druk je er een deuk in, dan is het metaal 😵
Denk dat jij dit wel mag uitproberen bij Marcel van H&C.....😁😁 LOL

Ronaldo

Citaat van: CBdicX op september 24, 2021, 19:18:37
Ik dacht dat Magnat en Heco softdome gebruikte, maar er zullen er zeker meer zijn.
Maar het is geen garantie voor voor de schel factor van een tweeter, filters doen ook een duit in het zakje.

En in de winkel is het simpel, druk je er een deuk in, dan is het metaal 😵
Denk dat jij dit wel mag uitproberen bij Marcel van H&C.....😁😁 LOL

Toevallig contact gehad met hem. Hij raadde mij aan: Fyne audio f303,  q acoustic 3050i of
Klipsch 6000f
Helaas zit hij niet om de hoek.

CBdicX

#42
Citaat van: Ronaldo op september 24, 2021, 19:57:48
Toevallig contact gehad met hem. Hij raadde mij aan: Fyne audio f303,  q acoustic 3050i of
Klipsch 6000f
Helaas zit hij niet om de hoek.

Ik heb Fyne Audio gehoord bij Marcel, was daar best van onder de indruk, was wel de "grote" serie, F702 als ik mij niet vergis.
De "betaalbare" serie heb ik niet gehoord.
En ach, het is een uitje, en hij heeft een mooi pand waar je je ogen uit kijkt !!

Audiophylia Nervosa

Het blijft gevaarlijk om een advies te vragen m.b.t. welke speakers voor jouw versterker.

De één zegt dit, de ander zegt dat en ik zeg KEF maar met de kanttekening dat als jij deze mooi wilt vinden, je ook met mijn oren moet luisteren.

Naast het feit dat jouw eigen oren heel bepalend zijn voor een keuze, zal ook de hardware bepalend zijn hoe iets klinkt, dus in welke combinatie moet die speaker gaan acteren, versterker, luidsprekerkabel, interlink en wat nog meer.
En dan niet te vergeten hoe is jouw huiskamer (of waar deze set ook staat) gevormd en ingericht.

Oftewel, mijn KEF R3 klinkt bij mij heel erg mooi, maar als ik deze bij jou zou aansluiten zal jij blijer zijn met een Dali, Fine of wat er nog meer als advies is gegeven.

Enige advies is, ga gewoon zelf luisteren, wat je hier doet is een puur persoonlijke voorkeur vragen van audio liefhebbers en die zal voor niemand gelijk zijn.

Succes met het bepalen van de keus.

Groeten,
Marcel
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

CBdicX

Citaat van: KI-Pearl op oktober 01, 2021, 07:28:47
Het blijft gevaarlijk om een advies te vragen m.b.t. welke speakers voor jouw versterker.

De één zegt dit, de ander zegt dat en ik zeg KEF maar met de kanttekening dat als jij deze mooi wilt vinden, je ook met mijn oren moet luisteren.

Naast het feit dat jouw eigen oren heel bepalend zijn voor een keuze, zal ook de hardware bepalend zijn hoe iets klinkt, dus in welke combinatie moet die speaker gaan acteren, versterker, luidsprekerkabel, interlink en wat nog meer.
En dan niet te vergeten hoe is jouw huiskamer (of waar deze set ook staat) gevormd en ingericht.

Oftewel, mijn KEF R3 klinkt bij mij heel erg mooi, maar als ik deze bij jou zou aansluiten zal jij blijer zijn met een Dali, Fine of wat er nog meer als advies is gegeven.

Enige advies is, ga gewoon zelf luisteren, wat je hier doet is een puur persoonlijke voorkeur vragen van audio liefhebbers en die zal voor niemand gelijk zijn.

Succes met het bepalen van de keus.

Groeten,
Marcel

En dit roepen " wij " al jaren ........