Nieuwe speakers voor op Marantz Sr3001 & Dv4001?

Gestart door Patrick, februari 26, 2008, 12:05:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Patrick

Hallo  HLP

Ik heb een paar vragen over boxen die ik graag wil aanschaffen voor mijn Marantz versterker Sr3001 & Dv4001 &  .

Het is tijd geworden dat ik nieuwe boxen aan wil schaffen maar lees op veel site's verschillende meningen over bepaalde merken en type's, nu zou ik graag willen weten welke boxen nou het beste bij een Marantz Sr3001 passen, nu struin ik zelf internet helemaal af en bezoek ik hifi winkels maar kom er toch niet helemaal uit,waar moet ik bij opletten bij de boxen die ik wil aanschaffen bij mijn Sr3001 zoals Ohm en andere dingen.
Zelf heb ik wat merken en type's in me hoofd die ik heel mooi vind (uiterlijk) en die goed betaalbaar zijn voor mij .....maar zijn deze innerlijk ook goed en het geld echt waard ?

Klipsch F-3
Focal Chorus 816 V
Mordaunt-Short Avant 908i
Monitor Audio BR5

Natuurlijk houd ik ook een beetje rekenschap met de uiterlijk want anders sta ik met de hele set buiten op de stoep  :-D want moet ook denken aan de vriendin ;)

Dus welke type of merk boxen passen goed bij de Marantz en welke merk of type bij mijn Marantz 3001 instap model.

Ik hoop dat er wat mensen zijn die mij goeie tips kunnen geven van het aanschaffen van boxen, en of goeie tips en ervaringen met de opgenoemde merken hier boven

Niet te vergeten is dat ik nu Surround luister met een 5.1 oude sharp setje :oops: redface maar deze gaat mischien de deur uit zodra ik nieuw boxen heb en op stereo over ga,plus daar bij en klipsch KSW-10 subwoofer gebruik deze kon ik goedkoop krijgen (75 euro) 4 maand jong.

Alvast bedankt !  byebye

Maurice

Je geeft zelf eigenlijk al de belangrijkste aandachtspunten!

Uiterlijk, zeker belangrijk aangezien je er elke dag tegenaan moet kijken, maar de mooiste uitziende speakers zijn niet altijd de mooist klinkende. En wat jij mooi vindt kun je alleen zelf bepalen.

Impedantie (uitgedrukt in Ohm) is belangrijk. Je receiver is niet zwaar, en zal moeite hebben met moeilijke impedantieverlopen. Probeer een speaker te vinden die een zo recht mogelijk impedantieverloop heeft rond de 8 Ohm. Daarnaast is het ook erg zinvol om naar rendement te kijken! Elke stijging van 3dB levert een verdubbeling van het volume op, waardoor je met minder vermogen op hoger volume kunt spelen. Om hetzelfde te bereiken met vermogen, dan moet je een 10-voud van vermogen hebben.

De Klipschen hebben een hoog rendement (97dB), past wat dat betreft goed, aanbevolen vermogen van 160 watt
De Focals hebben ook een hoog rendement (91,5dB), maar hebben een aanbevolen vermogen van 130+ Watt
De Mordaunt Shorts hebben ook een aardig rendement (90dB), een aanbevolen vermogen van 15+ watt (beter dus), maar een impedantie die varieert tussen de 4 en 8 Ohm. Normaal geen probleem, weet ook niet wat de anderen hebben.
De Monitor Audios hebben een rendement van 90dB, nominale impedantie van 6 Ohm, minimale vermogen van 30 watt.

De laatste twee hebben wat vermogen betreft de voorkeur. Voor rendement kun je ze allemaal nemen. Qua impedantie is er weinig te zeggen, want nominaal zegt niets over het verloop.

Je kiest trouwens wel allemaal flinke zuilen, 2,5 of 3 weg. Ik ben bang dat je dat eigenlijk met de SR3001 dit niet gaat trekken. Beter kun je kijken denk ik naar een goede 2-weg, die je ook bij genoemde merken wel vindt!
Klankmatig kun jij alleen beoordelen welke mooier is. Heb je zelf al wat beluisterd? Wat vond je mooi en wat niet? Welke muziek luister je voornamelijk?



Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Stadium III

De gokozen speakers gaan lukken op de Sr 3001
Ik heb die zelf even als leen toestel gehad en ze stuurde mijn AE's zonder moeite aan
Zou wel ff opletten dat je speakers als het kan 8 ohm blijven en geen 4 ohm

Verder heb ik de MS avant gehoord en de 816 ook

Moet zeggen dat de 816 een zeer mooie speaker is en als ik nog een om moet gaan zou dat zeker een kanshebber zijn !

Mijn advies is om lekker te gaan luisteren en zeker kijken naar de looks ,en even in je achterhoofd houden dat je met de 3001 niet super moeilijke speakers moet uitzoeken die moeilijk zijn aan te sturen,maar daar hoed je jmet je nieuwe lijstje geen zorgen aan te maken

Wat is trouwens je buget voor een volle 5.1 set ?

Suc 6

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Patrick

#3
Hallo

Ten eerste bedankt voor de snelle bruikbare reactie's gisteren ben ik bij de lokale hifi boer geweest en heb daar de Mordaunt Shorts geluisterd en de Monitor Audios, nu vond ik van de Mordaunt Shorts de boxen echt heel lelijk (smaak) maar het geluid wel mooi was, de Monitor Audios waren opzich wel mooi, alleen was het net of er iets miste zodra er muziek werd afgespeeld (marantz 5001). Deze 2 merken (type's) ga ik dan ook uit me lijstje verwijderen en ga ik kiezen tussen de F3 van klipsch of de Focals 816 V.

Ik zou graag wat verdere uitleg willen bij bepaalde dingen, zoals Impedantie. . ik snap in welke richting je gaat, alleen snap ik niet sommige dingen die je bij de merk boxen hebt staan niet helemaal. :? (wat een zin)  :-D

De Klipschen hebben een hoog rendement (97dB), past wat dat betreft goed, aanbevolen vermogen van 160 watt
De Focals hebben ook een hoog rendement (91,5dB), maar hebben een aanbevolen vermogen van 130+ Watt
De Mordaunt Shorts hebben ook een aardig rendement (90dB), een aanbevolen vermogen van 15+ watt (beter dus), maar een impedantie die varieert tussen de 4 en 8 Ohm. Normaal geen probleem, weet ook niet wat de anderen hebben.
De Monitor Audios hebben een rendement van 90dB, nominale impedantie van 6 Ohm, minimale vermogen van 30 watt.


Welke boxen passen nu dus goed bij de Marantz 3001 aangezien je schrijft dat de F3 (97dB) hebben een de aanbevolen watt 160 is, zijn deze dan geschikt ? aangezien de prijs van de F3 ook meevalt, en ze zijn 2 weg.

En de Focals hebben ook een hoog rendement (91,5dB) maar daar schrijf je dat ze een aanbevolen wattage van 130 hebben...is dit beter ? slechter? moet mijn Marantz sr3001 meer moeite doen met stroom ?

en de zin : Qua impedantie is er weinig te zeggen, want nominaal zegt niets over het verloop.


Sorry voor de vragen, of dat ik het niet helemaal snap maar ik wil graag bepaalde dingen goed weten zodat ik me goed kan richten op een bepaalde merk of type, boxen zijn toch idd produkten waar je elke dag tegen aan moet kijken, en luisteren.

Nu weet ik wel dat de prijzen heel verschillend zijn, alleen kijk ik ook naar de toekomst en mischien dat ik ooit een zwaardere Marantz neem, dus vind ik het niet zo erg om dure boxen aan te schaffen, want vind geluid gewoon belangrijk.

Muziek wat ik luister is heel verschillend, ik hou eerlijk gezegt van ALLES  :yes: dus dat kan van R&B tot Hardcore tot Slow Jamz en Jazz & Blues wezen.

Nog bedankt Maurice voor je reactie, en voor je uitleg !

Stadium III om op jouwn vraag terug te komen, over hoeveel ik uit wil geven voor een 5.1 set is ongeveer 700 euro, nu weet ik dat de 816 op een totaal van 1100 euro komen, alleen geef ik tot nu toe niet zoveel om Surround, maar meer om Stereo en wil ik eens en keer wat anders dan kleine speakers in elke hoek....

Bedankt !

mahansz

even een quote van wikipedia:

De elektriciteitsleer duidt met het woord impedantie een veralgemening aan van het begrip weerstand.......
Men zou kunnen zeggen dat de weerstand een soort hindernis voor de stroom vertegenwoordigt en hoe groter deze hindernis is, hoe kleiner de stroom bij een gegeven spanning


kortgezegd geldt voor impendantie bij speakers: hoe lager de impendantie, hoe meer moeite de versterker moet doen om de speaker aan te sturen. Speakers zijn vaak 4, 6, of 8 ohm, waarbij 4 ohm dus het meest moeilijk is. (bedenk hierbij dat 0 Ohm simpelweg kortsluiting betekent.....)

De moeilijkheid hierbij is dat de opgegeven impedantie door de fabrikanten vaak een gemiddelde is. Een 8 ohm speaker kan dus voor een korte periode zelfs dalen tot 2 á 3 ohm (waarbij de versterker dus voor een korte periode even héél erg zijn best moet doen om de speakers aan te sturen). Het is dus, voor zover mogelijk, het beste om te kijken naar het impedantieverloop van een luidspreker.

Daarnaast moet dit eigenlijk altijd gepaard gaan met de gevoeligheid van een luidspreker. Dit geeft kortweg de hoeveelheid geluid weer. Klipschen hebben een erg hoge gevoeligheid van bijv. 97dB, waardoor ze al een hoop geluid kunnen produceren op laag volume (en dus lagere belasting voor de versterker). Er zijn daarnaast ook bijv. Dynaudio monitorspeakers met een gevoeligheid van 84 dB, welke daarnaast ook nog een 4 Ohm zijn (zie bijvoorbeeld de dynaudio contour 1.1, wat dus een lolliestoklig klein speakertje is/lijkt, maar verdomd moeilijk om aan te sturen!).

Een goede combinatie van deze twee factoren is dus essentieel voor een prettige controle van de versterker over de speakers!
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Dyen

Kijk dit is een duidelijk antwoord voor iemand die het allemaal nog niet zo goed weet.

P.s. Ik knip en plak sommige stukken uit het forum in een word bestand die ik vervolgens uitprint en lees op mijn werk. Zo leer ik mezelf (met jullie info.) een boel bij.

Bedankt.

Patrick

Bedankt voor de goeie uitleg :) nu snap ik het impedantie gebeuren eindelijk :)

Thx !

Maurice

Citaat van: Patrick op februari 27, 2008, 14:33:30
Bedankt voor de goeie uitleg :) nu snap ik het impedantie gebeuren eindelijk :)

Thx !
Dat is snel! Het duurde bij mij wat langer voor ik het begreep ;)

Terug te komen op het vermogen wat ik vermelde:
Meestal geeft de fabrikant een aanbevolen vermogen op: bijv. van 25 - 150 watt. De speakers zou dan goed moeten presteren met versterkers die in deze vermogensrange liggen.
De waardes die ik gaf waren de ondergrens die opgegeven werd.

Ik heb net even gekeken, de SR3001 heeft een opgegeven vermogen van 70 watt / kanaal. Aan te raden is om naar speakers te kijken die als minimaal vermogen onder de 70 watt blijven. Is de ondergrens hoger, dan ga je dit waarschijnlijk horen. Bijvoorbeeld door het geluid wat niet los van de speaker komt (ruimtelijkheid), gemak van weergeven (als je het verschil gehoord hebt dan weet je wat er bedoeld wordt), controle van de lage tonen, etc.
De Mordaunt Short en Monitor Audio zou wat dat betreft beter moeten passen dan de Klipsch en Focal.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Patrick

Hallo

Aha, maar kan je me zeggen wat het minimaal vermogen is van de Klipsch F3 ? want kan het niet zo 1 2 3 vinden :S alleen maar het Max...Mordaunt Short en Monitor Audio vind ik wel.


groetjes

Maurice

Citaat van: Patrick op maart 04, 2008, 09:57:03
Hallo

Aha, maar kan je me zeggen wat het minimaal vermogen is van de Klipsch F3 ? want kan het niet zo 1 2 3 vinden :S alleen maar het Max...Mordaunt Short en Monitor Audio vind ik wel.


groetjes
Wat ik gevonden had was een vermogen van 160 watt.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Patrick

Heb gisteren even een mail gestuurd naar wat hifi winkels :) wou het toch even voor de zekerheid weten  :angel:

Beste Patrick,

De klipsch f3 heeft een aanbevolen maximale versterkervermogen van 150 watt. Minimaal aanbevolen vermogen is 50watt per kanaal. Uw versterker geeft 70 watt per kanaal dit is ruim voldoende. Daar komt nog eens bij dat het werkelijke rendement van receivers zoals van Harman Kardon / Marantz / Denon etc vrij hoog is.Kortom prima voor de f3 van klipsch.

Met vriendelijke groet,

Dick Mackaaij

www.outletplaza.nl

joep

Ga voor de Mordaunt-Short Avant 908i dan zit je goed met je speakers. En kijk dan na een tijdje uit om je SR-3001 te vervangen daar dit de zwakke schakel is. Let wel dat de speaker fabrikanten vaak een beetje liegen als het om het vermogen van de boxen gaat. En meten ze het aan de bron of op 3 meter afstand? Trek er maar gerust 2 db af.
Als versterker zou ik je aan willen raden uit te kijken naar een SR-4002 of SR-4001. Met een SR-4400 of alles wat daar onder zit kom je gewoon tekort.

Dyen

Hallo,

Ik zou me kunnen voorstellen dat wanneer Patrick op dit moment zijn SR3001 verkoopt hij er financieel flink bij in schiet en dat daarom verkopen hem tegen staat.

Hij zou er toch net zo makkelijk een PM4001 achter kunnen hangen waarmee hij zijn vermogen flink wat opkrikt. Dit lijkt mij een goedkopere oplossing en zo'n PM4001 kun je altijd blijven gebruiken.

Heb ik dit goed gedacht of is vervangen de enige oplossing?

Dyen.

Dyen

CiteerGeplaatst door: Dyen

Hij zou er toch net zo makkelijk een PM4001 achter kunnen hangen waarmee hij zijn vermogen flink wat opkrikt.

Hier heeft hij alleen stereo iets aan natuurlijk.

Dyen

dmeerpa

Een meerkanaals eindversterker zou hem ook kunnen helpen. En zou misschien welk het beste resultaat kunnen bieden voor de kleinste uitgave.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25