Vloerstaande luidsprekers

Gestart door robbie, februari 18, 2008, 19:50:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

robbie

Ik heb sinds begin januari een B&W luidsprekerset in huis, bestaande uit 5x VM1 en de AS1 subwoofer. Ik heb deze aangesloten op de Marantz SR7001 en de SA7001.

Ik heb nogal wat problemen gehad met het geluid (zie ook het topic Inspelen luidsprekers). Nu na ruim anderhalve maand ben ik helaas tot de conclusie gekomen dat ik met deze set geen juiste keuze heb gemaakt. Ik vind het geluid niet rustig genoeg, wel gedetailleerd, maar in het midden ook gekleurd. Ik ben inmiddels naar de dealer terug geweest en die raadt me met de configuratie van receiver en sacd speler toch vloerstaande speakers aan.

Dat wordt dus weer luisteren, luisteren, luisteren... Maar voordat ik een aantal speakers ga beluisteren, welke luidsprekers raden jullie me aan?
Ik ben op zoek naar helder gedetailleerd geluid, dat niet te opdringerig is. Er moet een goede soundstage zijn. De hoge, midden en lage tonen moeten goed evenwichtig weergegeven worden. Mijn muziekvoorkeur is nogal uiteenlopend, van klassiek (Saint Saens, Beethoven, Mozart...) tot musicals (Kristina fran Duvemala, Chess, Elisabeth...) tot pop (ABBA, Elton John...). Dat maakt het ook al niet gemakkelijker.
De luidsprekers mogen niet al te groot zijn, anders kan ik ze in mijn woonkamer niet plaatsen. Ik denk op dit moment aan de Kef iQ5(se) of iQ7(se). Of Mission, daar heb ik vanuit het verleden al goede ervaringen mee (M73).
Budget ongeveer € 400 per stuk.
Iemand ervaringen, tips?


Maurice

Citaat van: robbie op februari 18, 2008, 19:50:29
Ik heb nogal wat problemen gehad met het geluid (zie ook het topic Inspelen luidsprekers). Nu na ruim anderhalve maand ben ik helaas tot de conclusie gekomen dat ik met deze set geen juiste keuze heb gemaakt. Ik vind het geluid niet rustig genoeg, wel gedetailleerd, maar in het midden ook gekleurd. Ik ben inmiddels naar de dealer terug geweest en die raadt me met de configuratie van receiver en sacd speler toch vloerstaande speakers aan.
Die speakers zijn inderdaad niet echt groot, maar je hoeft denk ik ook niet direct naar vloerstaanders. Een goede monitorspeaker op stand zou misschien ook al voldoende kunnen zijn.

Citeer
Dat wordt dus weer luisteren, luisteren, luisteren... Maar voordat ik een aantal speakers ga beluisteren, welke luidsprekers raden jullie me aan?
>>> Hier <<< is er al veel over matching met Marantz gesproken met ieder hun eigen mening. Lees deze zeker ook eens door!

Citeer
Ik ben op zoek naar helder gedetailleerd geluid, dat niet te opdringerig is. Er moet een goede soundstage zijn. De hoge, midden en lage tonen moeten goed evenwichtig weergegeven worden. Mijn muziekvoorkeur is nogal uiteenlopend, van klassiek (Saint Saens, Beethoven, Mozart...) tot musicals (Kristina fran Duvemala, Chess, Elisabeth...) tot pop (ABBA, Elton John...). Dat maakt het ook al niet gemakkelijker.
De luidsprekers mogen niet al te groot zijn, anders kan ik ze in mijn woonkamer niet plaatsen. Ik denk op dit moment aan de Kef iQ5(se) of iQ7(se). Of Mission, daar heb ik vanuit het verleden al goede ervaringen mee (M73).
Budget ongeveer € 400 per stuk.
Iemand ervaringen, tips?
Jep, blijf bij genoemde merken weg! Naar mijn smaak/mening te wollig en versmeerd klinkend op Marantz. Absolute tip is Dali, waar ik erg enthousiast over ben in alle prijsklasses. Maar ook Jamo (onterecht verguisd merk) kan mogelijk goed uitpakken. Dynaudio gaat wss niet lukken voor het bedrag, Elac waarschijnlijk weer wel.

Succes, en hou ons op de hoogte!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

dmeerpa

Ja ik moet de eerste B&W onder de 4000€ nog horen die ik goed vind klinken, nu dat is dan ook mijn mening. Ik vrees ook dat je met de KEF's ook niet gelukkig zal zijn. Ik heb al meerdere KEF's gehoord en ik vind dat ze serieus tekort schieten in het laag.
De DALI's heb ik nog niet gehoord. Zelf ben ik al jaren zeer tevreden over de Wharfedale speakers, eerst had ik de Wharfedale's Diamond 9, nu heb ik de speakers uit het top gamma, de OPUS reeks.

De Wharfedale Evolution² 30 zou misschien iets zijn, maar kosten ongeveer 950 € per paar.
De Wharfedale Evolution² 40 is dan 1100€ het paar.
Of de Wharfedale Diamond 9.6 is 650 € per paar.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

TurboMarco

Wacht even met de aanschaf van vloerstaanders  hello ,ik krijg een der deze dagen de prijslijst van DLS die bovendien variabel -10%(in het voordeel van de consument) is.

Ik laat zien de R55 die buitengewoon goed afgewerkt is met een behuizing van ruim bemeten mdf en het voordeel heeft van bracing,de units zelf zijn regelrechte Scanspeak clone's  notworthy


Deze kost €400,- (met echt houtfineer) per  stuk,vooraf beluisteren op afspraak is mogelijk.

greetz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maurice

Citaat van: Marco op februari 19, 2008, 11:37:35
Wacht even met de aanschaf van vloerstaanders  hello ,ik krijg een der deze dagen de prijslijst van DLS die bovendien variabel -10%(in het voordeel van de consument) is.

Ik laat zien de R55 die buitengewoon goed afgewerkt is met een behuizing van ruim bemeten mdf en het voordeel heeft van bracing,de units zelf zijn regelrechte Scanspeak clone's  notworthy


Deze kost €400,- (met echt houtfineer) per  stuk,vooraf beluisteren op afspraak is mogelijk.

greetz Marco
Hee Marco,

Waar worden deze verkocht dan?
Dit merk is ook zeker aan te raden, behoort tot mijn favorieten. heb iets van 10 jaar autoluidsprekers van dit merk die van auto tot auto mee verhuizen  notworthy
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

Hoi Maurice,

Deze worden verkocht bij hifi center de heihorst ( www.heihorst.nl ) in het plaatsje Zeeland bij Uden in noord Brabant.

Ja Maurice carhifi en DLS daar krijgen veel car audio liefhebbers rooie wangetjes van  :yes: ,dat behoort zon beetje tot het topsegment,het is dan zo jammer dat de meeste home audio liefhebbers het niet kennen ,maar dat gaat langzaam maar zeker verandering in komen, hifi center de heihorst stelt hier namelijk een paartje DLS R-55 beschikbaar (zie M&G bij Marco ) zodat mensen die meer in het midden van het land deze luidsprekers ook kunnen beluisteren.

greetz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

robbie

Ik ben vanochtend gaan luisteren bij Poulissen in Roermond naar een aantal vloerstaande luidsprekers. Van ruim 15 luidsprekers kwam ik na een tijdje luisteren op een selectie van 3 luidsprekers waar ik echt intensief naar geluisterd heb: de Kef iQ7, de B&W 683 en de Mordaunt-Short Mezzo 6. Alle in combinatie met een Marantz PM4001 en een CD5001.

Ik heb iedere luidspreker beluisterd met een aantal cd's, variërend van klassiek (Saint Saëns, Organ Symphony no. 3), musical (Chess pa Svenska, Kristina fran Duvemala) tot pop (ABBA / The Visitors, Elton John / Made in England).
Opvallend was dat de Kef iQ7 eigenlijk onmiddellijk afviel. Te weinig bas, wollig geluid en stemmen kwamen schel over. Ik was hier door enkelen van jullie al voor gewaarschuwd.
De B&W 683 kwam met name bij klassiek en musical als te terughoudend over, bij pop was het geluid beter, rustig, maar het geluid kwam in het geheel niet los van de kast.
De grote verrassing was Mordaunt-Short. De grootste van het stel, maar in mijn oren de beste geluidsweergave voor alle beluisterde muziekgenres. Heel evenwichtige opbouw van het geluid, mooie hoge tonen, rustige middentonen, zangstemmen die keurig neutraal worden weergegeven en een prachtig strakke en niet te overdreven basweergave. Het klopt dus inderdaad: voor echt mooie weergave moet je toch naar de grotere luidsprekerboxen...Dan maar wat minder mooi in de kamer (alhoewel de luidsprekerkasten heel mooi zijn afgewerkt), maar het geluid geeft nu toch de doorslag.

A.s. zaterdag ga ik nogmaals luisteren, kijken of ik tot dezelfde conclusie kom. Ben van plan om de set aan te vullen met twee achterspeakers Mordaunt-Short Mezzo 2, zodat in ieder geval voor en achter in surround dezelfde klankkarakteristiek hebben. Centerspeaker en subwoofer handhaaf ik voorlopig nog van de B&W-set, indien noodzakelijk kijk ik daar in een later stadium nog wel naar.
Gelukkig wil de dealer mijn B&W's terugnemen, zodat ik er financieel niet echt veel op toeleg.
En dan maar wachten tot de speakers geleverd kunnen worden en ik hopelijk eindelijk van echt goed geluid kan gaan genieten.

dmeerpa

Mordaunt-Short matched inderdaad goed met Marantz.

Ik merk dat je mijn mening deelt over KEF en B&W
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

gerard

Hallo Robbie,

De luidsprekers van Monitor Audio RS6/RS8 en de GS10/20 zijn misschien ook goeie kandidaten.

Zelf heb ik de RS6 (€ 1000,- per paar) al bijna 1,5 jaar tot volle tevredenheid.

Succes,
Gerard
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Maurice

Citaat van: gerard op februari 21, 2008, 21:38:09
Hallo Robbie,

De luidsprekers van Monitor Audio RS6/RS8 en de GS10/20 zijn misschien ook goeie kandidaten.

Zelf heb ik de RS6 (€ 1000,- per paar) al bijna 1,5 jaar tot volle tevredenheid.

Succes,
Gerard

Zowel Mordaunt Short als Monitor Audio zijn mooie merken naar mijn smaak. Maar vergeet ook DLS niet!
Slechts éénmaal beluisterd, maar geweldige speaker zonder kleuring. Heb ze al 10 jaar naar tevredenheid in mijn auto (op auto, op auto, op auto).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

Helaas is in  Nederland en belgië het heel slecht gesteld met de verkooppunten van DLS ,dus het beluisteren daarvan zal heel moeilijk worden  :cry: :roll: ,ik ben zeer benieuwd wat een vergelijkende test (indien mogelijk)met oa eerder genoemde merken teweeg zal brengen.

En ja ook ik heb DLS in 1 van mijn auto's zitten  :-D (DLS reference compo),Maurice je weet wat ze zeggen "never change a winning team"  :mrgreen:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Leonneke

Citaat van: Marco op februari 19, 2008, 11:37:35
Wacht even met de aanschaf van vloerstaanders  hello ,ik krijg een der deze dagen de prijslijst van DLS die bovendien variabel -10%(in het voordeel van de consument) is.

Ik laat zien de R55 die buitengewoon goed afgewerkt is met een behuizing van ruim bemeten mdf en het voordeel heeft van bracing,de units zelf zijn regelrechte Scanspeak clone's  notworthy


Deze kost €400,- (met echt houtfineer) per  stuk,vooraf beluisteren op afspraak is mogelijk.

greetz Marco

Hoi Marco:  Aangezien ik een enorme liefhebber ben van Scan Speak units, werd mijn aandacht getrokken door jou opmerking over de DLS speakers.  :? Zou je dit willen toelichten ???  Ik vraag me dus af wat je bedoelt met "Scan-Speak" clone's..  Klank... Vorm... Techniek.....  Of zijn dit Vifa units ???  :|
Ik ken het merk DLS zelf niet, maar zag dat er werd verwezen naar een Zweeds bedrijf ..... Vandaar mijn interesse.   PS: Scan Speak zelf is inmiddels overgenomen door het Amerikaanse bedrijf Tymphany.
Voorheen werd Scan Speak vervaardigd onder de vlag van Danish Sound Technology.

Alvast dank voor je reactie. :wink:



Groetjes Leonneke .  . ...

TurboMarco

Hoi,

In de eerste plaats hebben deze units de looks (evenals die van Usher) en bouwkwaliteit en niet te vergeten de klankeigenschappen,daarmee wil ik zeggen het ontberen van kleuring die je ook ziet en hoort bij scanspeak,het zijn iig geen vifa's ,ook Usher die ik genoemd hebt lijkt scan speak te clonen ,al heb ik die nog niet beluisterd maar wel veel goede berichten over gelezen.

Maar goed ik begrijp de verwarring en ik had beter "het lijken regelrechte Scanspeak clone's" kunnen schrijven  :-) ,deze bewering berust dus vanuit mijn optiek.

greetz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

robbie

Ziezo, de kogel is door de kerk: ik heb definitief de keuze gemaakt voor de Mordaunt-Short Mezzo 6 en als achterspeakers de Mezzo 2.
Helaas moet ik wel nog geduld hebben, alhoewel ze binnen enkele dagen leverbaar zijn, kunnen ze pas over een week of 2 bezorgd worden...
Intussen maar eens kijken of de huidige bekabeling nog voldoet: GAP Acoustics 2x1,5mm voor alle luidsprekers.

MadVillain

Doorzichtige mantel? Met simpel ofc koper?

Ik had die in het verleden ook. En in 1 jaar begon de kabel intern te oxyderen!!
Op verschillende plekken begon de kabel ook groen te worden. En dan bedoel ik het koper en niet de mantel...