Vergelijking oude rowe ami element met nagaoka mp500

Gestart door lieven, mei 29, 2021, 01:26:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lieven

Wegens niet beter weten waar ik het anders moet plaatsen komt hier een klein maar misschien verrassende vergelijking van twee totaal verschillende elementen:

Eerst wat achtergrondinformatie:
Ik heb een jaar geleden ongeveer een mp500 op de kop kunnen tikken met goede naald. Na het installeren klonk deze super veel beter dan mijn oude audia technica element. Meer diepte en warmte. Nu heb ik bulk elementen gekocht bij een jukeboxmerchandise en daar zat onder andere een rowe ami element in (wat later een m44-7 werd)

Om te weten te komen of die rowe ami element wel zou werken had ik hem even op een headshell gezet en ingedraaid op mijn technics platenspeler. Wonder boven wonder, moest ik niets aan de naalddruk veranderen (ik heb een naalddrukmeter). Mijn rowe ami element met sony headshell kan ik dus perfect uitwisselen wanneer ik wil met mijn mp500 in technics headshell met vergulde aansluitingen: Ideaal voor een vergelijking te geven

De opstelling:
Rowe ami element/mp500
Technics sl d3
Marantz 2270
b&w matrix 3 serie 2

Vergelijking:
Dat beide elementen veel verschillend zijn is het minste om te zeggen: De nagaoka is open en gedetailleerd en de rowe ami is donker en een diepe bass. De rowe ami heeft ook een hogere output. Als roxette komt is de mp500 duidelijk in zijn element ( :schater: ). Voor dit gerne kan die rowe ami deze zeker niet overtreffen. We gaan wat naar hardere muziek en wanneer metallica en led zeppelin voorbij komen begin ik te fronzen. Akkoord de mp500 geeft meer detail maar het gevoel is voor mij beter en de bass vind ik zoveel mooier bij de rowe ami. Ik zet ook nog billy joel met no man's land live op. Ook hier gaat de voorkeur naar de rowe ami.

verdict:
Aangezien ik beide elementen gewoon kan wisselen zonder ook maar enige aanpassing, hou ik beide elementen. Ze hebben beide hun kwaliteiten. De mp500 als ik zin heb om rustigere muziek te luisteren of alle noten wil horen. De shure/rowe ami element zal zeker ook draaien, maar dan voor de stevige muziek. De bass en de weergave van het laag is een geluid waarop ik gewoon verlieft ben geworden. Ook om een "eenmansfuif" te houden is de rowe ami naar mijn mening beter omdat het gevoel gewoon beter zit. Naar mijn mening is de mp500 een beetje te weinig poeder gelijk we zeggen om een beter fuifbeest te zijn dan de rowe ami.

hopelijk was het leerlijk; een goed element hoeft niet altijd duur te zijn (heb 25 euro betaald voor de gebruikte maar goede rowe ami).

Lieven

Vinyl_Fuchs

#1
Leuk stukje, Lieven. Rowe ami (qua elementen en juxeboxen) kende ik nog niet, maar is ook speciaaal ontwikkeld voor juxeboxen begrijp ik. Ik moet toegeven dat ik momenteel weinig gebruik maak van mijn platenspeler(s) en ook weinig vergelijk tussen verschillende elementen. Mij teveel gedoe.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

lieven

ik vergelijk normaal ook geen elementen, maar nu dat ik ze gewoon kon losdraaien en terug erop draaien was het wel een leuke tijd om dat eens te doen.

lieven

ps zo'n rowe ami element is inderdaad speciaal voor jukeboxen gemaakt, maar dat wil niet zeggen dat het slechte elementen. Deze vormt namelijk de basis van de shure m44-7 (die momenteel ook al uit de handel zijn, maar altijd zeer geliefd waren). Rowe ami is de "opvolger" of "overnemer" van Ami in het algemeen.