Een oude liefde, de 1060

Gestart door Sytse Fliege, mei 21, 2021, 09:58:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sytse Fliege

Even voorstellen, Sytse Fliege, doorgaans te vinden op Audiofreaks, maar nu even hier, om een reden.

Al weer een kleine tien jaar houd ik mezelf van de straat met reparatie, maar vooral revisie, van vintage Japanse hifi apparatuur en dat met name weer waar het versterkers betreft. Merk maakt niet uit, simpel of gecompliceerd, zolang het maar Japans is (of soms Engels, of Amerikaans, of Duits, of Frans, of Nederlands...).

Eén van mijn allereerste projecten was een Marantz 1060. Vanwege de goede roep en omdat er veel informatie over te vinden was, zodat het relatief eenvoudig was zo'n exemplaar echt weer "top fit" te krijgen. Heel veel tijd en energie in gestoken, ook wel een beetje overdreven uitgevoerd, wat eigenlijk onnodig was, maar verder ook geen kwaad kon. Ik meen dat dat exemplaar hier ook wel eens ter sprake is geweest, het nieuwe baasje had hem te koop gezet en iemand hier op het forum vroeg of het een goede koop zou zijn.

Omdat er al zoveel mensen zijn die zich bezighouden met Marantz specifiek en er voor al die andere merken toch ook iemand moest zijn heb ik me hier niet eerder geprofileerd, maar zoals gezegd, nu om een reden mijn eerste bericht hier; een week of wat terug kreeg ik de vraag of ik een Marantz 1060 onderhanden wilde nemen. Iemand van het forum had mij aanbevolen en zodoende kwam de eigenaar bij mij terecht. Die aanbeveling is natuurlijk alleen al voldoende aanleiding om er hier wat voor terug te doen, maar de eigenaar wilde ook graag een verslag van de werkzaamheden, dus twee vliegen in één klap!

Met de eigenaar overeengekomen om een complete revisie uit te voeren. In- en extern reinigen, potmeters en schakelaars servicen (overigens bijna nooit echt nodig bij de 1060, in tegenstelling tot veel ander vintage Japans spul!), lampje vervangen (de oorspronkelijke deed het nog, zeldzaam!), elco's vervangen, inclusief de koppelelco's en de grote voedingselco, de twee tantalum condensatoren in de phono trap, alle kleinsignaaltransistors en last, but not least, de netschakelaar - vaak kapot - servicen, zodat deze weer een flinke tijd mee kan. En uiteraard na afloop afgerond met een controle van de instellingen.

Tijd voor wat foto's (klikbaar voor groter).

Uiteraard na alle jaren een beetje stoffig, maar wel in mooie staat, met de gewilde kap in houtmotief



Houd de stekker even in gedachte...



De bodemplaat ietwat stoffig en vettig, maar ik heb ze vele malen erger gezien



Knoppen en frontje gelost (de schroefjes teruggedaan, zo raken ze niet kwijt)



En ook hier het stof der jaren (wel helemaal origineel, fijn, dat werkt het prettigst!)



Eindversterkerunit (koppel- en voedingselco's al gedemonteerd)



Phono printje met de twee tantalums



Het voorversterkerprintje (die zou me later nog wat hoofdpijn opleveren!)



En het kleine voedingsprintje



En nog een overzicht vanuit de achterkant gezien. Llinksonder is te zien dat de netspanning nog op 220 Volt staat en de speakerkabelklemmetjes staan wat scheef, dat is weer netjes recht gezet.



Zo, nu eerst maar eens schoonmaken. Hier de bodemplaat, de papieren beschermstroken opnieuw vastgelijmd



Netspanning aangepast naar 240 Volt



Voedingsprintje ontdaan van lijmresten en voorzien van nieuwe elco's



Zekeringenhouder weer gemonteerd en de versterker voorzien van een nieuw pilot lampje, een LED in dit geval met een gelijkrichter en een trimmertje om de lichtsterkte te kunnen instellen



Eindversterkerunit voorzien van nieuwe elco's en kleinsignaaltransistors. Alle weerstanden waren in goede staat, dat heb ik wel eens anders gezien



Uiteraard de achterzijde van de print voor montage even netjes schoongemaakt en de protectiediodes voorzien van verse koelpasta



Ondertussen ook de overige prints gereviseerd en de nieuwe koppelelco's geplaatst



En hier ook de nieuwe voedingselco



En de onderzijde



Zo, technisch klaar!

Toch?

Dus niet!

Bij de eerste test bleek het linker kanaal te vervormen!

Grrr....! Eerst op het oog gekeken of er geen onderdelen verkeerd zaten of soldeerverbindingen niet goed waren, maar dat was allemaal goed. Ok, is het de voor- of eindversterker? Grappig genoeg kon ik hem even testen op een Marantz PM7001 die ik hier voor service had staan. De eindversterker was prima. Iets in de voorversterker dus, of wellicht een schakelaar of potmeter. Met de scope en een testsignaal bleek dat allemaal wel goed te zijn, het zat 'm in de print van de voorversterker. Maar daar had ik al eerder niets verkeerds kunnen vinden, wat dan?  :-o

Uiteindelijk merkte ik dat ik het signaal in orde kon krijgen door een elco te bewegen. Huh? Die waren nieuw, zaten toch ook goed bevestigd, zou er een elco af fabriek defect zijn? Nog nooit meegemaakt! Uiteindelijk, toen ik het voor de zekerheid verving zag ik het;



Een productiefout! De groundkabel had een paar losse adertjes die net wel of net niet het signaal voor links kortsloten. Adertjes verwijderd, problem solved!

En zo staat hij er dan nu weer bij, goed voor een volgende halve eeuw!



En oh ja, de stekker (als je schoonmaakt moet je 't goed doen :))


TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Hoewie Loewie

Hoi. Welkom. Prachtig verslag. Good job! notworthy

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

tins


JohnWx

 :gp:

Maar wel benieuwd naar deze uitwijking  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

jrm

Leuk en goed geschreven verslag.

Sytse Fliege

Citaat van: John Wx op mei 21, 2021, 16:42:04
:gp:

Maar wel benieuwd naar deze uitwijking  :-D

Mawh, geen uitwijking, meer een bijwijking  :-D

Sytse Fliege

Dank heren, voor de "praise"!