Welke Marantz heeft de beste.........

Gestart door themaestro, februari 21, 2021, 14:34:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

themaestro

phonotrap? Ik heb ondertussen de ND8006 cd / netwerkspeler. Logische stap zou zijn om hier de PM 8006 bij te nemen. Maar ik vroeg me af hoe deze zich verhoudt tot de wat oudere PM 14 / 16 bijvoorbeeld, en dan bedoel ik vooral de phonotrap. Vooral omdat volgens de reviews, en volgens Marantz zelf, de nieuwere PM 8006 een hele goeie phonotrap zou hebben. Iemand hier een mening over?
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

pameijer

Over de PM800x serie lees ik ook goede verhalen mbt de phonotrap. De lagere series zijn wat matiger. Mijn ervaring met de hogere series Marantz is dat de phonotrap zich gemakkelijk kan meten met separate trappen van €100-€200. En misschien ook wel duurder maar daar heb ik niet mee vergeleken. Ik zou het gewoon  proberen. Mis je wat in de sound kun je altijd nog een losse phonopre kopen.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

pekelvlees

Als de phonetrap van de PM8006 hetzelfde is als van de PM7000N dan is die top !
De phonetrap van de voorganger PM8005 is gewoon ronduit slecht,echt rotzooi...

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Marantz PM7000N | Marantz UD7007 | Thorens TD-160 MKII (Nagaoka MP-150) | Pro-ject Tubebox S2 | Q Acoustics 3030i

themaestro

Citaat van: pekelvlees op februari 22, 2021, 12:44:21
Als de phonetrap van de PM8006 hetzelfde is als van de PM7000N dan is die top !
De phonetrap van de voorganger PM8005 is gewoon ronduit slecht,echt rotzooi...

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Zou mooi zijn als iemand dit kan bevestigen.
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

themaestro

Citaat van: themaestro op februari 22, 2021, 23:20:37
Zou mooi zijn als iemand dit kan bevestigen.
Ik doenu alles met een externe phonotrap, de Schiit Mani, en die bevalt prima. Is de trap van de PM8006 beter?
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

tbanis55

Makkelijk (of soms ook niet...)  om iets met weinig argumenten of de slechts beschikbare argumenten af te keuren.
Van de andere kant,  jou oren zijn uiteindelijk het belangrijkste en jou mening kan zeker een eye-opener (of ear-opener ) zijn voor anderen.

Terug naar de phono-trap:
Welk element wordt gebruikt ? denk hierbij aan gevoeligheid, Ohmse weerstand , output en niet te vergeten leeftijd.  Is de naald spic & span schoon ? is het een MM of MC element?
Het zijn wel facturen die van invloed zijn op het uiteindelijk resultaat.
Normaliter mag je aannemen dat de RIAA-curve (we hebben immers te maken met spoeltjes dus zelfinducties, en daarvoor is de aanpassing noodzakelijk) goed ontworpen is dus wellicht dat een aanpassing gewenst is.
Ook een ingangs trap (lees phono) kan overstuurt worden.
Juist ook omdat de signaal niveau's erg laag zijn is de bedrading en contacten / connectors best wel belangrijk.

Kortom, ik ben wel benieuwd naar de specificaties van zowel element/naald als de pre-amp.

Nou dat was het dan weer voor vandaag

Ton


themaestro

Citaat van: tbanis55 op februari 24, 2021, 12:50:53
Makkelijk (of soms ook niet...)  om iets met weinig argumenten of de slechts beschikbare argumenten af te keuren.
Van de andere kant,  jou oren zijn uiteindelijk het belangrijkste en jou mening kan zeker een eye-opener (of ear-opener ) zijn voor anderen.

Terug naar de phono-trap:
Welk element wordt gebruikt ? denk hierbij aan gevoeligheid, Ohmse weerstand , output en niet te vergeten leeftijd.  Is de naald spic & span schoon ? is het een MM of MC element?
Het zijn wel facturen die van invloed zijn op het uiteindelijk resultaat.
Normaliter mag je aannemen dat de RIAA-curve (we hebben immers te maken met spoeltjes dus zelfinducties, en daarvoor is de aanpassing noodzakelijk) goed ontworpen is dus wellicht dat een aanpassing gewenst is.
Ook een ingangs trap (lees phono) kan overstuurt worden.
Juist ook omdat de signaal niveau's erg laag zijn is de bedrading en contacten / connectors best wel belangrijk.

Kortom, ik ben wel benieuwd naar de specificaties van zowel element/naald als de pre-amp.

Nou dat was het dan weer voor vandaag

Ton
Dank voor je reactie. Ik speel met een Nagaoka MP200 ( de paarse ) onder een Technics SL1900. Versterker is een Audio GD Precision2. Luidsprekers zijn de Tannoy XT8F. En dan de Shiit Mani phono trap.
De exacte specs weet ik niet.
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

CBdicX

#7
Citaat van: themaestro op februari 21, 2021, 14:34:58
phonotrap? Ik heb ondertussen de ND8006 cd / netwerkspeler. Logische stap zou zijn om hier de PM 8006 bij te nemen. Maar ik vroeg me af hoe deze zich verhoudt tot de wat oudere PM 14 / 16 bijvoorbeeld, en dan bedoel ik vooral de phonotrap. Vooral omdat volgens de reviews, en volgens Marantz zelf, de nieuwere PM 8006 een hele goeie phonotrap zou hebben. Iemand hier een mening over?

Ik heb een SL1200 GR met nu een Ortofon 2M PNP Mk2 (MM) met een Denon PMA600NE.

Hiervoor had ik een Mcintosh MT2 met Blue Point 2 (MC) en een Mcintosh MA9000, volgens papier de beste phono trap op de markt (waar heb ik dit meer gehoord........  :wink: )

Toen ik beide Mc's verkocht en dus alleen de 1200 had met mijn soundbar met Aux ingang, moest ik dus naar een externe phono versterker en heb een Tube Box S gekocht.
Nu met de Denon 600 speelt dus de 1200 met Ortofon en maak ik gebruik van de Denon phono amp die erin zit.

Ik kan je met hand op het hart vertellen dat ik geen enkel verschil hoor tussen welke setup dan ook.
Slechte platen klinken slecht, goede klinken goed.
Ook het verschil tussen een MC en MM element kan ik niet waarnemen.

En die Phono versterker, ach, hij moet versterken en die RIAA correctie toepassen, meer niet, en die Ortofon PNP heb ik puur voor het gemak gekozen, hop, erin en klaar ........


pekelvlees

Klopt dat "slechte platen" slecht en "goede platen" goed klinken !
Maar de interne phono pré van de  pm8005 is zo slecht,klinkt als blik.
En ik hoor wel degelijk verschil in versterking...
Had toen een Project phonobox ds erbij gekocht en die klonk hartstikke mooi,mooi dynamisch en nagenoeg geen vervorming.
Toen ik overstapte naar pm7000n uitgebreid vergeleken met de phonobox ds en deze klonk net iets mooier,dus toen de Phonobox verkocht.
Speelde toen met een Thorens 160 mk2 icm.Nagaoka mp-110,de inmiddels geupgrade naar een mp-150.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Marantz PM7000N | Marantz UD7007 | Thorens TD-160 MKII (Nagaoka MP-150) | Pro-ject Tubebox S2 | Q Acoustics 3030i

CBdicX

Citaat van: pekelvlees op februari 25, 2021, 08:36:07
Klopt dat "slechte platen" slecht en "goede platen" goed klinken !
Maar de interne phono pré van de  pm8005 is zo slecht,klinkt als blik.
En ik hoor wel degelijk verschil in versterking...
Had toen een Project phonobox ds erbij gekocht en die klonk hartstikke mooi,mooi dynamisch en nagenoeg geen vervorming.
Toen ik overstapte naar pm7000n uitgebreid vergeleken met de phonobox ds en deze klonk net iets mooier,dus toen de Phonobox verkocht.
Speelde toen met een Thorens 160 mk2 icm.Nagaoka mp-110,de inmiddels geupgrade naar een mp-150.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Fijn voor je dat jij verschil hoort in versterking.

Ik ben eigenlijk na al die jaren van versterker wisselingen blij dat ik tot de conclusie ben gekomen dat ik het verschil niet hoor, of dat het verschil dermate klein is daar geen grote bedragen meer aan ga hangen.
Ik neem iets wat optisch mij aanstaat en dan ben ik klaar.

tbanis55

Ieder mens is uniek..., en dat geldt zeker voor het gehoor.
Domme pech is dat dit na de jaren slechter wordt (net als gezichtsvermogen).  Hulpmiddel hiervoor zijn (gelukkig leven we in 2021...)  ruim voorhanden.

Afgezien van toleranties in materialen/componenten is soms het verschil te horen tussen voor-versterkers.
De variabele hierin is de aanpassing tussen het element en de versterker. Niet te vergeten - ik ga ervan uit dat dit wel ok is - de uitlijning van het element v.w.b. de speler.
De RIAA correctie is nodig omdat zowel bij MM als MC gebruik wordt gemaakt van een spoel - lees: zelfinductie - dus frequentieafhankelijk is. En dus is de impedantie hiervan best wel kritisch. Vandaar de correctie.

gr.

Ton

CBdicX

#11
Citaat van: tbanis55 op februari 25, 2021, 13:01:51
Ieder mens is uniek..., en dat geldt zeker voor het gehoor.
Domme pech is dat dit na de jaren slechter wordt (net als gezichtsvermogen).  Hulpmiddel hiervoor zijn (gelukkig leven we in 2021...)  ruim voorhanden.

Afgezien van toleranties in materialen/componenten is soms het verschil te horen tussen voor-versterkers.
De variabele hierin is de aanpassing tussen het element en de versterker. Niet te vergeten - ik ga ervan uit dat dit wel ok is - de uitlijning van het element v.w.b. de speler.
De RIAA correctie is nodig omdat zowel bij MM als MC gebruik wordt gemaakt van een spoel - lees: zelfinductie - dus frequentieafhankelijk is. En dus is de impedantie hiervan best wel kritisch. Vandaar de correctie.

gr.

Ton

RIAA CORRECTIE

RENÉ VAN ES  21 MEI 2003

Tijdens het snijden van de matrijzen waarmee uiteindelijk LP's worden geperst, past men een zogenaamde RIAA (Recording Industry Association of America) correctie toe.
Deze vorm van correctie is niets anders dan het verzwakken van de lage tonen met maximaal 20 dB en het versterken van de hoge tonen met maximaal 20 dB. Met als knikpunt 1000 Hz.
Zou een dergelijke correctie niet worden uitgevoerd, dan zouden de lage tonen heel diepe groeven nodig hebben en zouden de hoge tonen verloren gaan in de eigenruis van het vinyl waarvan de plaat is gemaakt.
Vergelijk de groefdiepte rustig met de uitslag van een woofer (lage tonen speaker) en een tweeter (hoge tonen speaker).
In de phono-versterker vindt het omgekeerde proces plaats waardoor het eindresultaat weer aanhoorbaar is en de correctie nul.
Voor de goede orde, een step-up trafo of een pre-pre-amp doet niets met RIAA correctie en laat dat over aan de phono-versterker.



Dennis E36

Wel prettig overigens om in vele topics te mogen lezen dat eender welk stuk electronica men gebruikt dit helemaal niets voor elkaar onder doet etc.
Fijn dat onze (subjectieve) hobby overal "doodgeslagen" wordt.

Zelfde als iemand een wagen koopt met 300+ PK, met dan het tegengeluid; "je mag toch niet harder dan 120km/h"   shutup

Ik vind dit jammer  :-(
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

jrm

Citaat van: Dennis E36 op februari 25, 2021, 19:15:56
Wel prettig overigens om in vele topics te mogen lezen dat eender welk stuk electronica men gebruikt dit helemaal niets voor elkaar onder doet etc.
Fijn dat onze (subjectieve) hobby overal "doodgeslagen" wordt.

Zelfde als iemand een wagen koopt met 300+ PK, met dan het tegengeluid; "je mag toch niet harder dan 120km/h"   shutup

Ik vind dit jammer  :-(

Tsja, als diverse 'blinde tests' uitwijzen dat er nauwelijks hoorbare verschillen zit in versterkers (onder gelijke omstandigheden).

Dan moet je het echt zoeken in akoestiek en luidsprekers. De enige reden dat ik kan verzinnen dat wij allemaal toch andere sets hebben is onze eigen oortjes die wij hebben, daar zit het verschil 😎

TurboMarco

Je hebt iets staan waar je een goed gevoel bij hebt en daar is waar het om gaat.
Ok er zijn ook altijd mensen die op zoek zijn naar de heilige graal en zien dat als een hobby ,ieder z'n meug zeg maar.

Ik heb vorig jaar een koptefoon versterker gekocht en leef in de waan dat deze een lift in het mid/hoog geeft ,maar wellicht dat ik deze blind niet aan zou kunnen wijzen.
Ik maak mij er in ieder geval niet zo druk over.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)