Made in China kabels en stekkers

Gestart door neoguri, januari 05, 2021, 13:40:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

neoguri

Citaat van: jowa op januari 04, 2021, 21:12:19
En spulletje vanuit China worden vanaf heden belast met BTW en verwerkingskosten.
Prijs van produkt wordt, als deze er niet op staat, geschat door de douane.

Dit is toch incorrect?

Pakketten uit China hebben altijd al onder dezelfde regels gevallen als pakketten uit de VS en alle andere non-EU landen En daarvoor geldt een drempel van €22. Daaronder geen BTW en geen invoerrechten en dus geen inklaringskosten. Dus een kabel van $ 25, ongeacht van Aliexpress of een Amerikaans webwinkel = geen kosten.

Zie ook https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/content/moet-ik-betalen-voor-de-invoer-van-mijn-pakket

Wat wel veranderd zijn dat verzending uit China duurder gaat worden. Chinese post verliest een goedkoop tarief die ze hadden.

En VK is sinds 1 Jan ook non-EU. Helaas voor mij en anderen die regelmatig iets uit VK bestelden.

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

jowa

Blijkt dat het is uitgesteld tot 1 juli 2021, maar het komt er wel aan:  https://www.iculture.nl/gids/bestellen-uit-china.

Extract van de site:

"Nieuwe regels vanaf 2021
Vanaf 1 juli 2021 gelden er nieuwe regels voor de invoer van producten van buiten de EU. De belangrijkste wijziging voor particulieren is dat vanaf 2021 altijd BTW moet worden betaald bij de invoer van producten, ook als de waarde onder de 22 euro ligt. Er geldt dus geen vrijstelling meer. Aanvankelijk zou dit op 1 januari 2021 al worden ingevoerd, maar het is uitgesteld naar 1 juli 2021.

Je zult ook BTW moeten betalen als de producten uit een ander EU-land komen. Webwinkels zoals AliExpress hebben magazijnen in Europese landen geopend, onder andere in Polen en Spanje. Dit zorgt er vooral voor dat je de spullen sneller in huis hebt, maar er moet in dit geval ook belasting worden betaald. Dit is ongeacht of het een particuliere of zakelijke aankoop is. Voor Chinese ondernemers betekent het vanaf juli 2021 extra administratie en extra rompslomp bij het aangifte doen. Ze hebben daarbij twee opties: aangifte doen op reguliere wijze of via I-OSS. Alle details lees je hier.

Voor de douane en voor jou als gebruiker zit er ook meer werk aan. Voorheen werden pakketjes met een geringe waarde gewoon doorgestuurd; terwijl er vanaf 1 juli douanekosten over geheven moeten worden. Dat kan tot vertraging leiden en het leidt in ieder geval tot hogere kosten.

Helemaal waterdicht is het systeem nog steeds niet. De webwinkel kan een lagere waarde op het pakketje zetten, waardoor de berekende BTW ook lager is.

Importbelasting betalen
Momenteel betaal je bij bestellingen uit China bij pakketten met een waarde van €22 of hoger een heffing van 21% van het aankoopbedrag. Deze kosten zijn exclusief eventuele verzendkosten of een verzekering. Zoals hierboven aangegeven geldt vanaf juli 2021 deze limiet van €22 niet meer en wordt op alle ingevoerde pakketten BTW geheven.

Maar hoe weet de Belastingdienst hoeveel ze bij jou in rekening moeten brengen? Dat blijkt nattevingerwerk.

Omdat er vaak geen factuur is bijgevoegd, moet de verzendpartij (bijvoorbeeld AliExpress) de waarde op jouw pakketje schrijven. In de praktijk blijkt dat Chinese webwinkels vaak een lager bedrag opschrijven. Het is strafbaar als je hier zelf om vraagt. Als de webwinkel het zonder jou medeweten doet, kun je daar niet voor aansprakelijk worden gesteld.

Afhandelingskosten betalen
De verschuldigde heffing/belasting betaal je bij de koerier of op het afhaalpunt. Soms worden daarbij nog extra afhandelingskosten in rekening gebracht.

Het gaat om bedragen rond de 15 euro:

    PostNL: €13
    UPS: €13
    DHL: €14

Met de invoercalculator.nl kun je berekenen hoeveel je moet betalen.

Extra kosten vermijden
Heb je geen zin in onverwachte kosten? Dan kun je deze soms vermijden. Sommige webwinkels bieden de mogelijkheid om je bestelling vanuit een EU-lidstaat te verzenden. Bij bestellingen binnen de Europese Unie betaal je wel gewoon belasting, maar geen extra heffingen. Deze methode werkt niet voor alle producten. Soms zijn producten uit een Europees magazijn iets duurder, maar dit verdien je uiteindelijk weer terug omdat je geen invoerkosten betaalt. Ook heb je je pakketje sneller in huis."

The Good Son

Hier in Duitsland  wordt er, bijvoorbeeld Amazon, bij chinese artikelen al afhandelingskosten berekend per 1 januari.
Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee, ik zit meestal niet te wachten op goedkope Chinese blingbling meuk.

TurboMarco

Citaat van: The Good Son op januari 05, 2021, 18:00:05
Hier in Duitsland  wordt er, bijvoorbeeld Amazon, bij chinese artikelen al afhandelingskosten berekend per 1 januari.
Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee, ik zit meestal niet te wachten op goedkope Chinese blingbling meuk.
Wacht jij dan wel op dure Chinese blingbling meuk?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

The Good Son

Citaat van: TurboMarco op januari 05, 2021, 18:15:26
Wacht jij dan wel op dure Chinese blingbling meuk?

Daar hoef ik amper op te wachten, dat vind ik dan op marktplaats en heb het met een beetje geluk de volgende dag al thuis.  :wink:

Maar met meuk bedoelde ik niet jou kabeltje, dat is misschien net een verkeerd voorbeeld en ik kan niet beoordelen of het echt goed is.
Met meuk bedoel ik goedkoop geproduceerde rotzooi die binnen de kortste keren kapot gaat.
Ik weet dat we in een wegwerp maatschappij leven maar daar waar mijn budget het toelaat, koop ik liever iets wat wat langer mee gaat en dan maar iets duurder is.
Ik probeer Ali en consorten liever te mijden. 



TurboMarco

Ik wil ook geen rotzooi hoor ,ongeacht waar het vandaan komt.

Het voordeel van alie vind ik dat je zaken die met name voor de zelfbouwer tegen hele lage prijzen kan krijgen en in bulk.
Zo koop je daar 8x complete Neutrik connectoren voor minder dan 1 stuk in Nederland, of zwarte houtschroeven met inbus koppen per 100-150 voor de prijs waar je er hier 20 voor hebt.
Nederlandse en ook Duitse retailers kopen ook daar hun spullen.

Maar goed tegenwoordig word bijna alles in China gemaakt.
Zomaar een opsomming:
AudioQuest.
Rotel.
Tannoy.
Seas/Peerless.
Klipsch.
Zo'n beetje alles wat in een PC/notebook zit.
En ook Volvo :-D

Uiteraard is dit maar een hele kleine greep van wat er zoal in China gemaakt word.
Over handelsverdragen gesproken shutup


(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Dennis E36

Daar heb je deels gelijk in, maar "Made in China" is niet hetzelfde als "Made in China"
Daarbij doel ik dat de A-merken bepaalde kwaliteitscontroles hebben die de imitatie meuk niet heeft.
Neem mijn eerdere voorbeeld van zo'n Accuphase Powercord de interne bekabeling onjuist zit aangesloten met eventuele schade van dien....
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

TurboMarco

#8
Dat kan je ook zien als een incident ,je moest eens weten wat voor een ellende ik met MIT meuk meegemaakt heb ,of wat te denken van falende eindtrappen van subwoofers van gerenommeerde merken.
Ook een nieuwe Rotel is niet meer te vergelijken met de ouwetjes.

Een Chinese Volvo zal ook niet meer 1 miljoen km rijden, een Duitse Golf ook niet.

Recent las ik hier ook dat Tannoy niet meer is van wat het was.

Wat The Good Son al zegt,
Citeereen wegwerp maatschappij

edit: Als jij honderden euro's meer uit wil geven aan een kabeltje vanwege de "kwaliteitscontrole" en een leuke sticker erop mag je dat natuurlijk helemaal zelf weten. Ik heb het idee dat er niet zo heel veel valt te controleren aan een snoertje met 2 stekkers eraan.
Om het bij voorbaat en vanwege 1 incident met een loszittende adertje meteen als "imitatiemeuk"af te doen vind ik erg kort door de bocht want je gaat eraan voorbij dat de kabels uit de zelfde werkplaats kunnen komen ,vandaar dat ik opperde om de kabels eens te ontleden :wink:


(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

The Good Son

Citaat van: TurboMarco op januari 05, 2021, 19:45:22
Ik wil ook geen rotzooi hoor ,ongeacht waar het vandaan komt.

Het voordeel van alie vind ik dat je zaken die met name voor de zelfbouwer tegen hele lage prijzen kan krijgen en in bulk.
Zo koop je daar 8x complete Neutrik connectoren voor minder dan 1 stuk in Nederland, of zwarte houtschroeven met inbus koppen per 100-150 voor de prijs waar je er hier 20 voor hebt.
Nederlandse en ook Duitse retailers kopen ook daar hun spullen.

Maar goed tegenwoordig word bijna alles in China gemaakt.


Zomaar een opsomming:
AudioQuest.
Rotel.
Tannoy.
Seas/Peerless.
Klipsch.
Zo'n beetje alles wat in een PC/notebook zit.
En ook Volvo :-D

Uiteraard is dit maar een hele kleine greep van wat er zoal in China gemaakt word.
Over handelsverdragen gesproken shutup

Ik wil ook niet zeggen dat alles meuk is uit China, integendeel, dat bewijst jou lijstje fabrikanten wel.
Maar als ik aan Ali express denk dan zijn de woorden "kwaliteit, levensduur en service" niet het eerste wat in mij opkomt.
Ik heb een tijd lang zelf voor een retailer gewerkt die uit China importeerde (schroeven b.v.)daar hadden we dan wel terplekke iemand uit Nederland die de kwaliteit in de gaten hield en dat was hard nodig.
Alles wat hij afkeurde werd niet naar Europa verscheept maar belande op de interne markt en tegenwoordig ook op Ali.
Er zullen vast wel goede producten op Ali belanden, maar ik heb liever iets meer zekerheid.



TurboMarco

CiteerMaar als ik aan Ali express denk dan zijn de woorden "kwaliteit, levensduur en service" niet het eerste wat in mij opkomt.
Dat gevoel had ik vroeger ook ,maar zoals vele "ervaringsdeskundigen" zeggen dat je eerst iets uit moet proberen ben ik ook overstag gegaan.

Alie is trouwens vergelijkbaar met Amazon,Newegg,en Ebay hoor, enkel het aanbod, prijs en levertijden willen nog weleens verschillen.

Service is zeker een dingetje ,ik ga maar vanuit van goed geluk en daarom koop ik daar ook niet de duurdere spullen, want ga maar eens contact leggen met die Chinezen  :-P
Service is iets waarvoor je betaald en dat kan goed van pas komen wanneer je direct bij een Nederlandse/Duitse retailer koopt.

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Ik heb het betreffende topic gesplitst omdat het wellicht interessant is om van gedachten te wisselen

De betreffende kabel die ik aanbood is uit de verkoop gehaald want het lijkt mij wel leerzaam om de "imitatie" te vergelijken met het "origineel" .Dus wanneer er iemand open staat om een vergelijk te doen dan zie ik dat graag tegemoet.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

CiteerThere are tons of fake Audioquest cables coming from China. But, original Audioquest cables are already made in China. They could have been made in the same shop. Audioquest has a bulletin on several products. I've attached a link to one ofr your reading. The counterfeit cables may be as good! Audioquest is charging a premium for their brand name, product development, advertising, etc. The Counterfeiters don't have these expenses and may be getting their product from the same suppliers or copied to be nearly the same. You may or may not hear the difference.
Stof tot nadenken.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

The Good Son

Citaat van: TurboMarco op januari 05, 2021, 21:43:33
Stof tot nadenken.

Tja, gebeurd vaker dat een gerenommeerd westers Merk een order plaatst bij een bestaande fabriek in China, die dan slim genoeg is om er wat meer te produceren en deze eigenhandig op de markt zetten, al dan niet legaal.

Dennis E36

Citaat van: TurboMarco op januari 05, 2021, 20:41:20
Dat kan je ook zien als een incident ,je moest eens weten wat voor een ellende ik met MIT meuk meegemaakt heb ,of wat te denken van falende eindtrappen van subwoofers van gerenommeerde merken.
Ook een nieuwe Rotel is niet meer te vergelijken met de ouwetjes.

Een Chinese Volvo zal ook niet meer 1 miljoen km rijden, een Duitse Golf ook niet.

Recent las ik hier ook dat Tannoy niet meer is van wat het was.

Wat The Good Son al zegt,
edit: Als jij honderden euro's meer uit wil geven aan een kabeltje vanwege de "kwaliteitscontrole" en een leuke sticker erop mag je dat natuurlijk helemaal zelf weten. Ik heb het idee dat er niet zo heel veel valt te controleren aan een snoertje met 2 stekkers eraan.
Om het bij voorbaat en vanwege 1 incident met een loszittende adertje meteen als "imitatiemeuk"af te doen vind ik erg kort door de bocht want je gaat eraan voorbij dat de kabels uit de zelfde werkplaats kunnen komen ,vandaar dat ik opperde om de kabels eens te ontleden :wink:

Als je moedwillig een naam als Accuphase of Krell met identiek logo/lettertype op zo'n stekker zet ben je imitatie "meuk" aan het verkopen.

Verder zeg ik niet dat alles op ali rotzooi is uiteraard. Ik bestel er regelmatig, zelfs de nieren van mijn BMW heb ik er gekocht. €25 tov €150 origineel. De pasvorm/klikkers zitten niet zo strak als het origineel....rommel of meuk is het in dit geval ook, maar heb ze er nog steeds op zitten  :yes:
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp