Problemen met B&W DM640

Gestart door InnocentFlu, december 07, 2020, 13:48:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

InnocentFlu

Goedemiddag,

Sinds kort ben ik in het bezit van twee B&W DM640 speakers. Bij het beluisteren deden deze het goed. Toen ik ze de dag daarna (na vervoer en een nacht in de auto gelegen te hebben) aansloten op mijn versterker bemerkte ik helaas dat de bovenste woofer (dus van de drivers de op een na onderste) van beide speakers een zacht 'distorted' geluid geven wat meer opvalt bij lagere volumes. De rest van de speakers werkt dus 'goed'. Aan de kabels/versterker ligt het niet; mijn oude speakers vertonen dit probleem namelijk niet. Heeft een van jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn? Als jullie meer info nodig hebben hoor ik dat uiteraard graag.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten

Frits Denon

Kan een temperatuur / vocht probleem (geweest?) zijn.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

InnocentFlu

[Update]

Ik heb de betreffende driver er aan de ene kant uitgehaald en ik merk dat de distortie minder wordt/stopt als ik lichtjes de conus in druk aan een kant. Kan het zijn dat er in de driver intern iets 'aanloopt'? Zo ja; hoe zou ik dit kunnen verhelpen?

TurboMarco

Ik ben bang dat de spoel beschadigd is.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Frits Denon

Spider nog goed bevestigd, niet losgelaten?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

InnocentFlu

De spoel ziet er voor zover ik kan zien onbeschadigd uit. Over de spider: dat durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen. Hoe kan ik dat uitsluiten?

Frits Denon

#6
Door de woofer voorzichtig met al je vingers in te drukken en dan vanaf de zijkant te kijken wat er met de spider gebeurd. Of je moet gelijk al kunnen zien dat de spider gescheurd of los is van de conus.

Heb ik ook een keer gehad met mijn Tannoy Sixes 613. Ben toen bij Total Speaker Repair terecht gekomen voor reparatie. Is een vakman. https://www.total-speaker-repair.nl/
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

mountainbiker

Driver 180 graden draaien en weer vastschroeven in de kast.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

TurboMarco

Citaat van: InnocentFlu op december 07, 2020, 20:14:09
De spoel ziet er voor zover ik kan zien onbeschadigd uit. Over de spider: dat durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen. Hoe kan ik dat uitsluiten?
Heb je de driver gedemonteerd? want hoe kan je anders de spoel zien.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Frits Denon

Citaat van: InnocentFlu op december 07, 2020, 18:40:12
[Update]

Ik heb de betreffende driver er aan de ene kant uitgehaald en ik merk dat de distortie minder wordt/stopt als ik lichtjes de conus in druk aan een kant. Kan het zijn dat er in de driver intern iets 'aanloopt'? Zo ja; hoe zou ik dit kunnen verhelpen?

Heeft hij er inderdaad uitgehaald, maar of hij hem gedemonteerd heeft noemt hij niet.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

InnocentFlu

Bedankt voor de tip @Frits. Zo te zien zijn de spiders beiderzijds is in ieder geval niet volledig afgescheurd. Of ze verder precies doen wat ze moeten doen moet durf ik zo niet te zeggen. @Mountainbiker ik heb de driver we uitgehaald, 180 graden gedraaid en weer gemonteerd. Dat zag ik elders ook beschreven staan inderdaad. Dit heeft nu het probleem nog niet opgelost maar dat zal neem ik aan wel wat langer duren? Fijn dat jullie zo meedenken trouwens!

Marvin

Gewoon even laten repareren, zal je geen fortuin kosten gok ik.

Maus

Voorzichtig met een vingertop op elke plaats aan de rand van de conus drukken. Voorzichtig! Je hoort schrapende geluiden als de spreekspoel op een bepaald punt aanloopt.

Controleer ook de magneten, ik heb ze weleens los gezien nadat speakers waren vervoerd op hun rug. Hoe onlogisch het ook klinkt, als het kan voorover vervoeren, met de voorkant naar beneden.

Marvin

Dan nog, wat wil je zelf aan de spreekspoel doen, of aan de spider.
Ook die magneten van dat consumenten spul zijn vaak geklonken of genageld.
Gewoon wegbrengen en laten repareren, dat lijkt mij het effectiefst.

Maus

Even laten repareren is niet altijd mogelijk en kan behoorlijk prijzig worden..