Plannen helemaal gewijzigd

Gestart door remco2706, november 29, 2020, 22:19:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Audiophylia Nervosa

Ik las laatst in een review een heel mooi vergelijk, je kunt het appels met peren vergelijken noemen, maar toch.

De persoon welke een niet nader te noemen merk versterker teste met een aanzienlijk vermogen wist dit (in mijn ogen) heel treffend te verwoorden.

"het rijdt in een auto toch ook veel prettiger als je bij het gasgeven meteen die PK's voelt loskomen en het gemak waarmee deze dan tot het doel komt"

M.a.w. een Suzuki Alto en een Chevrolet Camaro bereiken allebei hetzelfde doel, maar de manier waarop dit geschiedt is van een totaal andere beleving en zo is het in mijn ogen ook bij audio. Een versterker met voldoende reserve stuurt (bijna) alle speakers zonder moeite aan.
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

TurboMarco

Laten we het maar bij versterkers houden want auto's dat is een heel ander ding.
Je zegt het zelf , appels met peren vergelijken.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

NB

Leuk dat je zo tevreden bent.   :yes:

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

JohnWx

Ik kan met mijn Seat harder door het centrum hier dan Max Verstappen in zijn auto
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

The Good Son

Citaat van: John Wx op december 08, 2020, 19:51:52
Ik kan met mijn Seat harder door het centrum hier dan Max Verstappen in zijn auto


Aan de foto te zien heb je een hekel aan fietsers......ik snap het wel dat sommige fietsers een helm dragen

remco2706

Ik heb een niet zo ruime woonkamer en na wat meer inlezen en op advies van div. audiozaken volstaat de 705s2 signature  bij mij meer dan al nodig is zeg maar,advies samen met een hogere relbsub.Nu wil ik het volgende doen(na de lockdown)als front de 705s2 signature kopen met een rel woofer en uitdezelfde range een centerspeaker.
Kan ik als rear speakers een lagere b&w 7 serie kopen?
Want de rear speakers worden alleen gebruikt bij films.
Bij muziek en concert bluray wordt mijn muziek alleen beluisterd puur in stereo,dus om totaal 4 705 s2 signature te kopen vind ik beetje zonde van het geld als ik hoofdzakelijk alleen de voorste 2 gebruik.
Ben nu de laatste dingen aan het afwegen en zal bestellen medio juni met sowieso een nad t778.
Alles wordt ook profesioneel ingeregeld.
Ik stel deze vraag alleen of andere rear speakers passen ondanks zelfde merk en zelfde range.

Dank jullie allen nog voor de vriendelijke feedback.Was een lange leuke zoektocht en na lang wikken en wegen kom ik steeds op mijn huidige keus uit.

SB_Marantz

#36
Citaat van: KI-Pearl op december 08, 2020, 12:08:16

Ik merk nu aan mijn Rotel RB-1590 (350 Watt bij 8Ohm) dat een versterker met een behoorlijk vermogen, meestal ook voorzien is van een bijbehorende stroomvoorziening (trafo en caps voor de buffer).

Juist dat zorgt ervoor dat de grip/controle op het geluid heel erg aanwezig is.


Volgens mij begrijp je het e.e.a. niet.

Uiteraard heeft een zwaardere versterker een grotere spanningszwaai en dus een grotere transformator, meerdere power transistoren en grotere afvlak C's om de belangrijkste zaken maar even te benoemen.

Hoe kom je anders aan meer max uitgangsvermogen?

Dat een zware versterker meer grip / controle heeft is kolder.




Model
702 S2

Omschrijving
3-weg open systeem

Kenmerken
Decoupled Carbon Dome tweeter
Massieve tweeterbehuizing
Continuum™ conus FST™ voor het midden
Ontkoppelde drivers voor het midden
Conus met Aerofoil™ profiel
Flowport™

Drivers
1x ø25mm (1 in) Decoupled Carbon Dome hoge frequentie
1x ø150mm (6 in) Continuum conus FST voor het midden
3x ø165mm (6.5 in) Aerofoil Profile bass

Frequentiebereik
-6dB bij 28Hz en 33kHz

Frequentieverloop
46Hz - 28kHz ±3dB

Gevoeligheid
90dB spl (2.83Vrms, 1m)

Harmonische vervorming
2e en 3e harmonische (90 dB, 1 m)
<1% 86Hz - 28kHz
<0.5% 110Hz - 20kHz

Nominale impedantie
8Ω (minimum 3.1Ω)

Aanbevolen versterkervermogen
30 W – 200 W in 8Ω op signaal zonder clipping

Afmetingen
Hoogte: 994mm (39 in) alleen behuizing 1087mm (42.8 in) inclusief tweeter en plint
Breedte: 200mm (7.9 in) alleen behuizing 366mm (14.4 in) inclusief plint
Diepte: 337mm (13.3 in) alleen behuizing 364mm (14.3 in) inc. rooster en aansluitingen 452mm inclusief plint

Netto gewicht
29.5kg (65 lb)

Kastafwerkingen
Glanzend zwart
Satin white
Rosenut

Roosterafwerkingen
Zwart
Grijs (alleen Satin white)




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Matt

Inderdaad, om er enkele buizen bij te betrekken.
De Jadis DA50 (30watt / kanaal) en Unison research Preludio (14watt/kanaal) heb ik al gehoord met speakers die veel controle vragen, en beide deden dat heel goed.
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

CBdicX

#38
Blijft toch "grappig" te lezen dat na al die jaren mensen nog steeds denken dat het iets uitmaakt of een versterker 50 watt - 100 watt - 150 watt - 300 watt, of watt :wink: dan ook aan vermogen kan leveren.

Behalve in uitzonderlijke gevallen zoals zeer vermogen hongerige electrostaten maakt het werkelijk geen moer uit en klinken je speakers zoals ze klinken.
Watts maken GEEN geluid, dus meer of minder vermogen zal je niet kunnen waarnemen.

Tenzij de versterker dusdanig laag in watts zit dat je boven de 80% volume moet spelen, dan zou de handel kunnen gaan vervormen/clippen.
Maar ieder gerenommeerd (A) merk maakt al vanaf budget prima versterkers met relatief laag vermogen die probleemloos hun werk kunnen doen op ieder speakermerk en type speaker, groot of klein, op weer electrostaten en andere exoten na.
Een speaker in een gemiddelde kamer op normaal luister niveau zal van 0 tot 10 watt vragen, met zo nu en dan in films een kortstondige piek.

Ik heb de watt VU meter op een Mcintosh MA9000 versterker in films bij heftige bass actie nooit boven de 30 (dertig) watt gezien, altijd daar nog ruim onder.
En deze versterker had een vermogen van 300 watt op alle Ohm instellingen maar klonk exact het zelfde op deze speakers dan mijn Denon PMA520 van 190,00 euro  :-o

De Mc was wel mooier om te zien. :-D

En je kunt beter "controle" over je vrouw houden dan de versterker over de speakers, want je vrouw zit met haar tengels aan je bankrekening, en die bepaald weer hoeveel je kan uitgeven aan "speaker controle"  :yes:  :-D LOL

Frits Denon

"Tenzij de versterker dusdanig laag in watts zit dat je boven de 80% volume moet spelen, dan zou de handel kunnen gaan vervormen/clippen."

Daar zit ook precies de crux. Als je niet al te luid speelt maakt het inderdaad niet uit, maar als je gewend bent om op een behoorlijk luid niveau te spelen, zoals ik redelijk vaak doe, dan is een versterker die dippen in de weerstand van de speakers goed kan opvangen wel fijn. Dan is de versterker goed "in control".

Daarom staat mijn set ook op een plek waar mijn betere helft het ook fijner vindt om dan niet erbij te zijn. :wink:
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

#40
Citaat van: Frits op januari 30, 2021, 08:21:00
"Tenzij de versterker dusdanig laag in watts zit dat je boven de 80% volume moet spelen, dan zou de handel kunnen gaan vervormen/clippen."

Daar zit ook precies de crux. Als je niet al te luid speelt maakt het inderdaad niet uit, maar als je gewend bent om op een behoorlijk luid niveau te spelen, zoals ik redelijk vaak doe, dan is een versterker die dippen in de weerstand van de speakers goed kan opvangen wel fijn. Dan is de versterker goed "in control".

Daarom staat mijn set ook op een plek waar mijn betere helft het ook fijner vindt om dan niet erbij te zijn. :wink:  :-D  :-D LOL

Bij 80% volume is er in de meeste kamers niet bij te blijven, zo hard zal het dan spelen.
Ik gaf 80% als voorbeeld, rond de 40-50% volume is waar de meeste versterkers zullen zitten in een doorzon woning.
Ruim in het gebied waar ze het minste vervormen, zo zijn de meest commerciële versterker en receivers ontworpen, voor dit gouden midden volume gebied.
En dan werken ze ook tussen de 10 en 30 watt, veel hoger zal weinig voorkomen, of je moet nu in de Ziggo Dome wonen  :-)

Maar goed, het blijft goede zaken doen zolang de mythe in leven word gehouden.
En dan iedere keer weer nog beter, weer verbeterd, geheel vernieuwd, ect ect, en niet alleen de versterkers  :-o  :wink:

mountainbiker

Citaat van: CBdicX op januari 30, 2021, 08:11:57
Blijft toch "grappig" te lezen dat na al die jaren mensen nog steeds denken dat het iets uitmaakt of een versterker 50 watt - 100 watt - 150 watt - 300 watt, of watt :wink: dan ook aan vermogen kan leveren.

Behalve in uitzonderlijke gevallen zoals zeer vermogen hongerige electrostaten maakt het werkelijk geen moer uit en klinken je speakers zoals ze klinken.
Watts maken GEEN geluid, dus meer of minder vermogen zal je niet kunnen waarnemen.

Tenzij de versterker dusdanig laag in watts zit dat je boven de 80% volume moet spelen, dan zou de handel kunnen gaan vervormen/clippen.
Maar ieder gerenommeerd (A) merk maakt al vanaf budget prima versterkers met relatief laag vermogen die probleemloos hun werk kunnen doen op ieder speakermerk en type speaker, groot of klein, op weer electrostaten en andere exoten na.
Een speaker in een gemiddelde kamer op normaal luister niveau zal van 0 tot 10 watt vragen, met zo nu en dan in films een kortstondige piek.

Ik heb de watt VU meter op een Mcintosh MA9000 versterker in films bij heftige bass actie nooit boven de 30 (dertig) watt gezien, altijd daar nog ruim onder.
En deze versterker had een vermogen van 300 watt op alle Ohm instellingen maar klonk exact het zelfde op deze speakers dan mijn Denon PMA520 van 190,00 euro  :-o

De Mc was wel mooier om te zien. :-D

En je kunt beter "controle" over je vrouw houden dan de versterker over de speakers, want je vrouw zit met haar tengels aan je bankrekening, en die bepaald weer hoeveel je kan uitgeven aan "speaker controle"  :yes:  :-D LOL
Ik heb 2 keer meegemaakt dat een versterker in de protec mode ging. De eerste keer bleek er een stuk printbaan kaduuk te zijn en de tweede keer waren de Elco's helemaal aan hun einde.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

mountainbiker

Citaat van: SB_Marantz op januari 28, 2021, 11:43:30
Volgens mij begrijp je het e.e.a. niet.

Uiteraard heeft een zwaardere versterker een grotere spanningszwaai en dus een grotere transformator, meerdere power transistoren en grotere afvlak C's om de belangrijkste zaken maar even te benoemen.

Hoe kom je anders aan meer max uitgangsvermogen?

Dat een zware versterker meer grip / controle heeft is kolder.




Model
702 S2

Omschrijving
3-weg open systeem

Kenmerken
Decoupled Carbon Dome tweeter
Massieve tweeterbehuizing
Continuum™ conus FST™ voor het midden
Ontkoppelde drivers voor het midden
Conus met Aerofoil™ profiel
Flowport™

Drivers
1x ø25mm (1 in) Decoupled Carbon Dome hoge frequentie
1x ø150mm (6 in) Continuum conus FST voor het midden
3x ø165mm (6.5 in) Aerofoil Profile bass

Frequentiebereik
-6dB bij 28Hz en 33kHz

Frequentieverloop
46Hz - 28kHz ±3dB

Gevoeligheid
90dB spl (2.83Vrms, 1m)

Harmonische vervorming
2e en 3e harmonische (90 dB, 1 m)
<1% 86Hz - 28kHz
<0.5% 110Hz - 20kHz

Nominale impedantie
8Ω (minimum 3.1Ω)

Aanbevolen versterkervermogen
30 W – 200 W in 8Ω op signaal zonder clipping

Afmetingen
Hoogte: 994mm (39 in) alleen behuizing 1087mm (42.8 in) inclusief tweeter en plint
Breedte: 200mm (7.9 in) alleen behuizing 366mm (14.4 in) inclusief plint
Diepte: 337mm (13.3 in) alleen behuizing 364mm (14.3 in) inc. rooster en aansluitingen 452mm inclusief plint

Netto gewicht
29.5kg (65 lb)

Kastafwerkingen
Glanzend zwart
Satin white
Rosenut

Roosterafwerkingen
Zwart
Grijs (alleen Satin white)
Ik snap niet waarom een ontwerper van speakers meerdere kleinere basdrivers gebruikt.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

CBdicX

Citaat van: mountainbiker op januari 30, 2021, 11:37:20
Ik snap niet waarom een ontwerper van speakers meerdere kleinere basdrivers gebruikt.

Vaak om kasten minder breed te maken, en het staat stoer al die drivers :-D
1x 12 inch vervangen voor 2x 8 inch scheelt weer 10cm kast, dus goedkoper.
Het kan wel goed met kleine drivers, ik heb 6x 4 inch en dat pompt er 30Hz uit  :lol:

remco2706

Ik lees in de meeste tests(ook van zgn proffesionals op div. sites)dat men vaak spreekt over een dikke versterker die dan betere controle zou hebben.
Is dit net zoals iets als klankkleur van div. recievers/versterkers?zo ja,hoe kan dat?wat bepaald(welk onderdeel)bepaalt dan de klankkleur?chip is toch een chip en een dac is een dac?