Inspelen van luidsprekers

Gestart door robbie, januari 14, 2008, 22:30:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vielzweck

Citaat van: mars op januari 19, 2008, 10:56:14
goodmorning


maar het maakt idd veel verschil!!!

grtz mars

twijfel ik niet aan  :-)

Verschillen zullen ook wel materiaaltechnisch, elasticiteit ed meetbaar zijn.
Geldt ook voor de andere kant van het spectrum uitgewoond materiaal verhard en klinkt ook niet meer na verloop van tijd...... tja dat moet leiden tot luidsprekers met een gegarandeerde houdbaarheid.

Dit telt dit niet voor mijn maranzen uit 1972; net nog Kind of Blue van Miles Davis gedraait.
Mijn god dat klinkt... afgeschilferde verf kreeg spontaan een nieuw laagje hier in huis  :lol:
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

mars

Citaat van: vielzweck op januari 19, 2008, 12:13:13
twijfel ik niet aan  :-)

Verschillen zullen ook wel materiaaltechnisch, elasticiteit ed meetbaar zijn.
Geldt ook voor de andere kant van het spectrum uitgewoond materiaal verhard en klinkt ook niet meer na verloop van tijd...... tja dat moet leiden tot luidsprekers met een gegarandeerde houdbaarheid.

Dit telt dit niet voor mijn maranzen uit 1972; net nog Kind of Blue van Miles Davis gedraait.
Mijn god dat klinkt... afgeschilferde verf kreeg spontaan een nieuw laagje hier in huis  :lol:

haha gaaf is dat :yes:

grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Maurice

Hee Robbie, gelukkig dat het nu al beter klinkt!
Probeer zeker nog te kijken naar je surround instellingen, maar ook naar je equelizer instellingen.
Zal uiteindelijk dus wel goed komen ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

robbie

De equalizer-instellingen zijn op dit moment nog niet aangepast. De equalizer staat nog op off. Ik zal kijken of ik daar ook nog wat mee kan doen. Alhoewel ik eigenlijk vind dat de installatie zoveel mogelijk zonder equalizer zou moeten kunnen presteren.

HiFi gek

Het zijn niet alleen de boxen die moeten inspelen .

De versterker , de cd speler  , de kabels  , als je die nieuw koopt moeten ze ingespeeld worden .
Ik mag aannemen dat vrijwel iedereen op dit forum dit wel weet .

Ik kocht mijn cd speler nieuw ( SA11-S1 ) en het inspeelproces gaf een duidelijke verbetering .
Mijn versterker kocht ik ook nieuw ( Accuphase , E-408 ) en hier was het inspelen nog duidelijker waarneembaar .
In de loop der jaren heb ik diverse soorten audiokabels nieuw gekocht en ook hier was het inspeelproces duidelijk waarneembaar  .

En voor alle in te spelen apparatuur en kabels geld dat de eerste 5 a 10 uur ( ruw geschat ) het grootste verschil te horen geven .


Groeten   EDWIN

Stadium III

beste zonder EQ spelen

Hier maar de EQ stand weinig goed !!!

Gewoon source direct en klaar !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

audiof. zonder budget

#36
Nog even over dat inspelen... Niet veel fabrikanten vermelden dit in het manual, slechts enkelen doen dit. Toevallig voor de center ( Mission M7C1) die ik pas getest heb stond dit netjes in het manual vermeld dat deze 24 uur ingespeeld moest worden.Nu speelde dat voor mij niet echt omdat het een "occassion met ervaring" was.....

In de fabriek worden de (laag)speakers alleen "electro-mechanisch" gecontroleerd. D.w.z. dat er veelal een wisselende spanning wordt aangeboden om te kijken of de spoelen correct zijn en de spoel niet (mechanisch) aanloopt. Sommige, zichzelf respecterende fabrikanten, testen steekproefsgewijs (validatie als onderdeel van de kwaliteitscontrole ) een complete luidspeker, danwel een losse unit, d.m.v. meetmicrofoon op weergave gebied. Dit meer als bevestiging dat het productieproces nog steeds goed verloopt. Veelal is de kwaliteits sticker slechts een bevestigingof het volgens specificatie is gemaakt en zegt verder weinig over de "output"....

Voor PA-speaker toepassingen is het gebruikelijk dat m.n. de laagdrivers een 24-uurs test hebben gehad ( full-load) en ik kan me zo voorstellen dat de wat betere hifi fabrikanten dit intern ook doen.... Soms als je dit soort testen gaat bekijken en de tijd die ermee gemoeid is begin je te snappen waarom de ene luidspreker unit duurder is dan de andere
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

dmeerpa

Mijn luidsprekers zijn inderdaad getest geweest en nagemeten, bij een verschil van 1db tussen links en rechts wordt het onderdeel vervangen. Daarom worden ze ook steeds per 2 gemaakt. De meetrapporten staken trouwens bij mijn speakers.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

robbie

Hoera, zojuist zijn mijn nieuwe Mordaunt-Short luidsprekers bezorgd. Mordaunt-Short geeft aan dat de luidsprekers minimaal 36 uur ingespeeld moeten worden. Daarbij moeten de luidsprekers naar elkaar toe gezet worden met ca 10 cm afstand tot elkaar. Bovendien moet een luidspreker uit fase aangesloten worden. Dat wordt dus 36 uur tanden knarsen. Mordaunt-Short geeft in de handleiding dus wel duidelijk aan dat er ingespeeld moet worden. Zouden alle fabrikanten moeten doen.

Maurice

Ik zou de speakers gewoon normaal aansluiten en muziek luisteren.
Het geluid gaat wel veranderen, maar dan heb je toch iets om van te genieten!

De andere methode zou wel sneller moeten gaan trouwens.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Marvin

Citaat van: HiFi gek op januari 18, 2008, 18:11:43


Hallo , mijn eigen ervaring met het inspelen van mijn FOCAL - Electra 1037 BE  is .

De importeur zij tegen mij dat ze ongeveer 200 uur moesten inspelen .
Ik heb mijn cd recorder vijf dagen op repeat gezet ( dit om mijn SA11-S1 te sparen ) .
Tijdens de eerste draaiuren trad er een overduidelijk verschil op .
Dat verschil werd uiteraard steeds kleiner naarmate het inspeel proces voorderde .
Na een dag of vijf ( 125 uur inspelen ) meende ik geen verschil meer te horen .
Toen ben ik een aantal dagen op hoog volume gaan draaien met muziek met veel slagbassen en acoustische bass ( en dan bedoel ik ook echt hard )  .
Toen werden de conussen pas goed soepel en ging het laag duidelijk dieper met meer voelbare druk .

Ik kon dus een mooi vergelijk qua klankbeeld maken omdat ik een week daarvoor de demo exemplaren twee weken lang thuis had om te beluisteren , en die waren wel ingespeeld .

Het heeft ook alles met de prijs van de luidsprekers te maken .
Ik bedoel , boxen van bijv : 200 euro zijn veel sneller ingespeeld dan boxen van bijv : 35000 euro  om even een extreem voorbeeld te nemen .


Groeten   EDWIN

zou je die laatste alinea misschien willen weerleggen waarom een goedkopere speaker eerder inspeeld?

verder zou ik gewoon lekker muziek luisteren, speelt vanzelf wel in.... :yes: :wink: