Inspelen van luidsprekers

Gestart door robbie, januari 14, 2008, 22:30:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arnoud-(KoyBoy)

Citaat van: vielzweck op januari 17, 2008, 19:59:24
Over inspelen van luidsprekers heb ik ook een vraag:
Kan iemand bij benadering iets zeggen over wanneer boxen ingespeeld zijn die niet(!) met apparte maatregelen ingespeeld worden, maar door 'normaal' gebruik.

Als ik niet inspeel maar 'gewoon' begin met spelen merken jullie dan veschil tussen mijn niet express ingespeelde boxen en jullie boxen stel dat je dezelfde hebt? en blijft dat verschil?
Daar zit niks geen verschil in.

mahansz

Citaat van: Arnoud-(KoyBoy) op januari 17, 2008, 21:37:37
Daar zit niks geen verschil in.


er zit inderdaad geen verschil in de manieren van inspelen. De hele gedachte achter inspelen is (zoals maurice ook zei) het soepel maken van het rubber. Als je de speaker harder zet, wordt de uitslag van de units groter, m.a.w. het rubber wordt meer gerekt/bewogen = soepel maken.
Mijn eerder genoemde manier van inspelen is nieteens zozeer speciaal hoor, er is eigenlijk niks raars aan. Het enige wat je hiermee kan bereiken is dat je de speakers wat harder kan zetten (m.a.w. het rubber sneller soepeler maken), zonder dat je zelf last hebt van die herrie.

Ik zou sowieso de speakers voor een kleine periode wat meer belasten dan normaal; als je de hele tijd op achtergrond niveau speelt, dan duurt het wel heeeeel lang voor ze ingespeeld zijn!
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

vielzweck

okay dat zijn duidelijke antwoorden, dank :-)

Ik heb nog een enkele waar mijn gezond verstand misschien het antwoord wel weet maar misschien iemand net andere dingen van weet.

Kan het dat een speaker te ingespeeld kan raken leest uitgelubberd?

Kan het mogelijk zijn dat een speaker van begin tot einde op dat gebied door materiaalkeuze gewoon goed blijft? welke materialen lenen zich daarvoor?

Speakers worden gemaakt voor kamertemperatuur (opluchtconcerten buiten beschouwing gelaten) Is er ook wel eens geexperimenterd met extreem lage temperaturen zeg 20 raden onder nul hetzij in een gekoelde ruimte dan wel met gekoelde speakers en leverde dat wat op?

thx in advance
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Arnoud-(KoyBoy)

Citaat van: vielzweck op januari 18, 2008, 10:38:22

Speakers worden gemaakt voor kamertemperatuur (opluchtconcerten buiten beschouwing gelaten) Is er ook wel eens geexperimenterd met extreem lage temperaturen zeg 20 raden onder nul hetzij in een gekoelde ruimte dan wel met gekoelde speakers en leverde dat wat op?

thx in advance

:-o Min 20!!
Ik heb nog geen ijsbeer met een setje luidsprekers zien rondzeulen dus dat antwoord moet ik je schuldig blijven!
Wat wil je met deze vraag bereiken dan?
Tuurlijk zal daar wel verschil in zitten omdat de rubbers dan gewoon gaan bevriezen(denk maar aan je portier van je auto)

vielzweck

#19
Citaat van: Arnoud-(KoyBoy) op januari 18, 2008, 12:16:52
:-o Min 20!!
Ik heb nog geen ijsbeer met een setje luidsprekers zien rondzeulen dus dat antwoord moet ik je schuldig blijven!
Wat wil je met deze vraag bereiken dan?
Tuurlijk zal daar wel verschil in zitten omdat de rubbers dan gewoon gaan bevriezen(denk maar aan je portier van je auto

Kan me voorstellen dat wanneer je aan zo'n experiment begint je niet de rubbers van je auto neemt.  :-)
Ik wilde het wat breder zien, bijvoorbeeld speakers die buiten het bereik van kamertemperatuur die extreme temperaturen moeten doorstaan. Bijv tijdens vervoer in de poolstreken, misschien zijn er experimenten gedaan binnen de ruimtevaart; zijn het geen speakers dan zijn het versterkers.
Misschien dat iemand daar iets vanaf weet.

Als je vraagt wat ik wil bereiken dan vraag je naar de praktische toepasbaarheid die kan ik voorlopig alleen met mijn fantasie invullen. :-)

Er zijn echter oplossingen gevonden die niet aangevuurd werden (hoe legitiem de vraag ook) door toepasbaarheid maar door nieuwsgierigheid en later zag men pas de praktische mogelijkheden.

Best mogelijk dat de vraag niets oplevert maar dat heeft de vraag dan toch weer wel opgeleverd :-)

Bedankt dat je mij mijn vraag laat verduidelijken :-)
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

HiFi gek

Citaat van: vielzweck op januari 17, 2008, 19:59:24
Over inspelen van luidsprekers heb ik ook een vraag:
Kan iemand bij benadering iets zeggen over wanneer boxen ingespeeld zijn die niet(!) met apparte maatregelen ingespeeld worden, maar door 'normaal' gebruik.

Als ik niet inspeel maar 'gewoon' begin met spelen merken jullie dan veschil tussen mijn niet express ingespeelde boxen en jullie boxen stel dat je dezelfde hebt? en blijft dat verschil?



Hallo , mijn eigen ervaring met het inspelen van mijn FOCAL - Electra 1037 BE  is .

De importeur zij tegen mij dat ze ongeveer 200 uur moesten inspelen .
Ik heb mijn cd recorder vijf dagen op repeat gezet ( dit om mijn SA11-S1 te sparen ) .
Tijdens de eerste draaiuren trad er een overduidelijk verschil op .
Dat verschil werd uiteraard steeds kleiner naarmate het inspeel proces voorderde .
Na een dag of vijf ( 125 uur inspelen ) meende ik geen verschil meer te horen .
Toen ben ik een aantal dagen op hoog volume gaan draaien met muziek met veel slagbassen en acoustische bass ( en dan bedoel ik ook echt hard )  .
Toen werden de conussen pas goed soepel en ging het laag duidelijk dieper met meer voelbare druk .

Ik kon dus een mooi vergelijk qua klankbeeld maken omdat ik een week daarvoor de demo exemplaren twee weken lang thuis had om te beluisteren , en die waren wel ingespeeld .

Het heeft ook alles met de prijs van de luidsprekers te maken .
Ik bedoel , boxen van bijv : 200 euro zijn veel sneller ingespeeld dan boxen van bijv : 35000 euro  om even een extreem voorbeeld te nemen .


Groeten   EDWIN

vielzweck

Citaat van: HiFi gek op januari 18, 2008, 18:11:43




De importeur zij tegen mij dat ze ongeveer 200 uur moesten inspelen .


Groeten   EDWIN

als dat inspelen zoveel verschil kan maken waarom worden ze dan niet in de fabriek ingespeeld?
ik bedoel dat moet je toch in luisterkamers horen als je speakers gaat uitkiezen of is het zo dat de betere audiowinkel dat met hun demomodelletjes wel doet?

Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

HiFi gek

Citaat van: vielzweck op januari 18, 2008, 18:37:06
als dat inspelen zoveel verschil kan maken waarom worden ze dan niet in de fabriek ingespeeld?
ik bedoel dat moet je toch in luisterkamers horen als je speakers gaat uitkiezen of is het zo dat de betere audiowinkel dat met hun demomodelletjes wel doet?



Inderdaad dat heb je goed gezien , demo luidsprekers zijn altijd ingespeeld .
De importeurs hebben meestal ook demo exemplaren van alle modellen op vooraad waar ze mee draaien op hifi shows , recencies voor de audiobladen  , demonstratie bij een potentiele klant thuis .
Om die reden zijn ze dus altijd ingespeeld , hoewel je bij een test in een audioblad ook wel uitzonderingen hierop ziet ( die spelen ze dan zelf in ) .

Ik heb thuis zeven verschillende merken boxen als demo beluisterd , deze waren allemaal ingespeeld .
Twee demo's werden rechtstreeks door  de importeur zelf verzorgt en de andere vijf door winkeliers met de betere audio .

Waarom de fabrikant ze zelf niet inspeeld heeft denk ik te maken met de extra kosten die dat met zich mee brengt .
Ze moeten zo aantrekkelijk mogelijk geprijst worden toch .


Groeten    EDWIN

dmeerpa

Citaat van: vielzweck op januari 18, 2008, 18:37:06
als dat inspelen zoveel verschil kan maken waarom worden ze dan niet in de fabriek ingespeeld?
ik bedoel dat moet je toch in luisterkamers horen als je speakers gaat uitkiezen of is het zo dat de betere audiowinkel dat met hun demomodelletjes wel doet?

Als de fabricant al zijn speakers eerst 200 uur moet laten inspelen betekend dit 8 dagen half elke speaker continu in werking zetten. Geen idee hoeveel speakers er zo per dag worden gemaakt maar als ze elke speaker eerst nog 8 dagen moeten inspelen hebben ze de ruimte nodig, moeten ze ook zorgen dat ze alle speakers tegelijk kunnen aansturen. Dit is een duur proces als je het mij vraagt. In de handleiding vermelden dat het wel een 200 tal uur zal duren voordat de speakers hun echte capaciteit bovenhalen is veeeel goedkoper.

Of winkels echt hun demo speakers eerst inspelen, geen idee, nu er zullen veel demo's gegeven worden, en ze zullen snel hun 200 uurkes hebben. Nu er zijn veel goede winkels, maar of ze zo freaky zijn om alle spullekes eerst in te spelen... time is money tegenwoordig, maar er zullen er wel zijn.

Ik kan ook geloven dat inspelen wel degelijk een verschil geeft. Maar om van een slecht klank naar goed te gaan...ik zou eerder denken van goed naar nog beter.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

MadVillain

Citaat van: vielzweck op januari 18, 2008, 18:37:06
als dat inspelen zoveel verschil kan maken waarom worden ze dan niet in de fabriek ingespeeld?
ik bedoel dat moet je toch in luisterkamers horen als je speakers gaat uitkiezen of is het zo dat de betere audiowinkel dat met hun demomodelletjes wel doet?



En aan de andere kant. Het heeft imo toch wel wat dat inspelen. Vaak is het dat je nieuwe speakers al goed klinken.
En dat ze met de tijd alleen maar beter worden!

mahansz

Citaat van: dmeerpa op januari 18, 2008, 19:42:58
Of winkels echt hun demo speakers eerst inspelen, geen idee, nu er zullen veel demo's gegeven worden, en ze zullen snel hun 200 uurkes hebben. Nu er zijn veel goede winkels, maar of ze zo freaky zijn om alle spullekes eerst in te spelen... time is money tegenwoordig, maar er zullen er wel zijn.

Ik kan ook geloven dat inspelen wel degelijk een verschil geeft. Maar om van een slecht klank naar goed te gaan...ik zou eerder denken van goed naar nog beter.

in de winkel waar ik werk wordt idd altijd demospeakers uitvoerig ingespeeld. Ik heb zelf wel eens speakers direct uit de doos kunnen vergelijken met precies hetzelfde type die wel ingespeeld was; Vooral in het laag merk je verbetering, daarnaast klinken niet-ingespeelde speakers wat killer/scheller in het hoog.
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

vielzweck

edwin schreef:

"Waarom de fabrikant ze zelf niet inspeeld heeft denk ik te maken met de extra kosten die dat met zich mee brengt .
Ze moeten zo aantrekkelijk mogelijk geprijst worden toch ."

en onze kersverse websitebeheerder (geweldig!) dmeerpa schreef:

"Als de fabricant al zijn speakers eerst 200 uur moet laten inspelen betekend dit 8 dagen half elke speaker continu in werking zetten. Geen idee hoeveel speakers er zo per dag worden gemaakt maar als ze elke speaker eerst nog 8 dagen moeten inspelen hebben ze de ruimte nodig, moeten ze ook zorgen dat ze alle speakers tegelijk kunnen aansturen. Dit is een duur proces als je het mij vraagt"

Het zou te realiseren moeten zijn om grote vellen, plakaten materialen die je die voordat je ze gaat verwerken eerst soepel trilt.
De squauws bij de indianen kauwden de lederen huiden soepel voordat(!) ze er een tuniekje van gingen maken.  :-)

Als mensen bereid zijn om een mooi bedrag te betalen voor noem eens een dwarsstraat 'n kabel dan kan ik me voorstellen dat ze dat ook bereid zijn om af fabriek ingespeelde luidsprekers te kopen. (En  niets ten nadele van mensen die die voor zo'n kabel betalen of voor zo'n luidspreker extra geld willen uitgeven)

nou ja,........ ik was enkel hardop aan het denken  :|


Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

vielzweck

Citaat van: MadVillain op januari 19, 2008, 00:35:02
En aan de andere kant. Het heeft imo toch wel wat dat inspelen. Vaak is het dat je nieuwe speakers al goed klinken.
En dat ze met de tijd alleen maar beter worden!

ik heb geen luisterervaring mbt inspelen (nou ik heb jaren van mijn leven geluisterd)
maar van de boxen die er toe deden/doen, voor mij dan, dat waren de mission 761i  2de hands gekocht en die heb ik vervangen door de marantz imperial 6 en die zijn van voor de oliecrissis.
Ik heb wel de buitenkant nog gereinigd  :wink:

Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

mars

Citaat van: vielzweck op januari 19, 2008, 10:12:54
edwin schreef:

"Waarom de fabrikant ze zelf niet inspeeld heeft denk ik te maken met de extra kosten die dat met zich mee brengt .
Ze moeten zo aantrekkelijk mogelijk geprijst worden toch ."

en onze kersverse websitebeheerder (geweldig!) dmeerpa schreef:

"Als de fabricant al zijn speakers eerst 200 uur moet laten inspelen betekend dit 8 dagen half elke speaker continu in werking zetten. Geen idee hoeveel speakers er zo per dag worden gemaakt maar als ze elke speaker eerst nog 8 dagen moeten inspelen hebben ze de ruimte nodig, moeten ze ook zorgen dat ze alle speakers tegelijk kunnen aansturen. Dit is een duur proces als je het mij vraagt"

Het zou te realiseren moeten zijn om grote vellen, plakaten materialen die je die voordat je ze gaat verwerken eerst soepel trilt.
De squauws bij de indianen kauwden de lederen huiden soepel voordat(!) ze er een tuniekje van gingen maken.  :-)

Als mensen bereid zijn om een mooi bedrag te betalen voor noem eens een dwarsstraat 'n kabel dan kan ik me voorstellen dat ze dat ook bereid zijn om af fabriek ingespeelde luidsprekers te kopen. (En  niets ten nadele van mensen die die voor zo'n kabel betalen of voor zo'n luidspreker extra geld willen uitgeven)

nou ja,........ ik was enkel hardop aan het denken  :|




goodmorning

Ik heb wel eens gehoord van een  audio bedrijf , waar je speakers in kan laten spelen :yes:

hahaha als ze maar niet z'n allen op de woofers gaan zitten kouwen :wink:

maar het maakt idd veel verschil!!!

grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

robbie

Zou wel goed zijn als de speakers ingespeeld zouden worden afgeleverd. Zouden ze me tenminste niet zo'n schrik hebben bezorgd de eerste dagen... :-D
De speakers beginnen nu na een week spelen goed los te komen. Ook de sub begint zich te laten horen. De bas is nu nadrukkelijker aanwezig en dynamischer. Dat laatste geldt trouwens voor de satellieten ook.
Een heel verschil, heb nu goede hoop dat de klank toch het gehoorde bij de dealer kan gaan benaderen.
Moet wel nog e.e.a. inregelen op de receiver m.b.t. surround, maar dat komt wel goed.