Inspelen van luidsprekers

Gestart door robbie, januari 14, 2008, 22:30:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

robbie

Ik heb sinds vorige week een B&W luidsprekerset in huis, bestaande uit 5x VM1 en de AS1 subwoofer. Ik heb deze aangesloten op de Marantz SR7001 en de SA7001. Voorheen had ik de Kef eitjes.
Ik heb de B&W set gekozen vanwege de duidelijk betere detailweergave dan de Kef's.
Maar.....hoe mooi ze ook in de winkel klonken, en ik heb ze echt intensief geluisterd, thuis krijg ik er geen goed geluid uit, grrrrrr.
Moet ik geduld hebben en ze eerst een aantal uren laten inspelen of klopt de combinatie B&W VM1 en mijn Marantz apparatuur niet?
Graag jullie advies.

Maurice

Geen idee wat voor afspraak je met je dealer hebt?

Wat bevalt je nu niet?
Inspelen van sub geeft vaak strakkere en diepere bas, maar van de rest verwacht ik niet zoveel in te spelen.
Eventueel plaatsing van sub verbeteren?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

robbie

tja....gekocht ben ik bang...:-(
ik vind het geluid niet overkomen, niet dynamisch genoeg. instrumenten bezorgen mij geen kippenvel, dat gebeurde wel bij de kef's. alleen hadden die het probleem dat ze te weinig detail doorgaven. dat doen de b&w's dan weer wel.
subwoofer mist nog wat diep laag.

Maurice

Citaat van: robbie op januari 14, 2008, 22:46:47
tja....gekocht ben ik bang...:-(
ik vind het geluid niet overkomen, niet dynamisch genoeg. instrumenten bezorgen mij geen kippenvel, dat gebeurde wel bij de kef's. alleen hadden die het probleem dat ze te weinig detail doorgaven. dat doen de b&w's dan weer wel.
subwoofer mist nog wat diep laag.
Sub moet nog wel verbeteren, dat komt wel goed. Niet dynamisch genoeg kan met inspelen te maken hebben (rubber wordt soepeler waardoor deze makkerlijker = dynamischer beweegt).
Misschien iemand anders nog?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Arnoud-(KoyBoy)

Vergeet de acoustiek thuis niet!
In de winkel is de luisterkamer meestal perfect bekleed en de luidsprekers goed neergezet.

erwin

helemaal mee eens,ga eens met wat vloerkleden en gordijnen aan de gang.
Ook de combinatie marantz ,b&w is in deze uitvoering mischien niet zo geweldig.
Welke combi heb je daar beluisterd?

Grtz Erwin
Citaat van: Arnoud-(KoyBoy) op januari 14, 2008, 23:25:50
Vergeet de acoustiek thuis niet!
In de winkel is de luisterkamer meestal perfect bekleed en de luidsprekers goed neergezet.
marantz sr 5600
marantz dv6600
marantz 250 MKI
advance acoustic mcd 203
iq7,iq3,iq6c,psw2500
interlinks van de gamma

Arnoud-(KoyBoy)

Citaat van: erwin op januari 14, 2008, 23:57:36
helemaal mee eens,ga eens met wat vloerkleden en gordijnen aan de gang.

Grtz Erwin
Woon je alleen of met vrouw want dan kan dit nog weleens problemen geven! :-D

dmeerpa

Sorry maar ik zal ook nooit fan worden van B&W. Ik ben aan het rondkijken voor een SR7002 of liefst zelfs een SR8002. Vorigeweek de SR7002 gehoord op de B&W CM Serie, weet wel niet weke sub ze hadden. Sorry maar voor een luidspreker set van toch minstens 3500€ was dit zijn geld niet waard. De CM7's van 1600€ het paar worden gemakkelijk weggespeeld door mijn vroegere Wharfedale Diamond 9.5's van 500€ het paar.

Er was inderdaad geen dynamiek, maar ook in het hoog miste ik heel wat. Ook mijn vriendin vond de klank maar niks. Omdat ik zelf al een SR7500 heb, weet ik zeker dat het niet de receiver is dat hiervor zorgt.

Het is trouwens niet de eerste keer dat ik de B&W zo vind tegenvallen, ook toen ik pas mijn receiver had, en op zoek was naar fronts van max 1000 à 1500€ het paar heb ik B&W uit dit prijssegment gehoord, pfff was zijn geld niet waard. Moet wel zeggen ik heb ze telkens gehoord op een Marantz receiver op één uitzondering na in de VAD show dit jaar heb ik zo'n 5.1 bezig gehoord op Classé audio componenten, ook daar was ik niet overtuigd, De film iRobot met Will Smith stond op, maar zijn steml die uit de center kwam trok er niet op. Ik weet niet meer of het de FPM Serie of de VM1 serie was. Wel dat het de PV1 sub was.

Ik ben ervan overtuigd dat B&W top speakers bezit, maar dan in een veel hogere prijsklasse. Misschien zijn ze wel overprijsd. 

Ik hoop echt voor u dat het de akkoustiek is, heb er hier ook wat last van, in mijn vorige woonst klonk de sub een stuk beter, maar nu blijft het allemaal nog steeds goed klinken.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

joep

Zowel de de Marantz SR7001 als de SA7001 verdienen betere boxen dan de B&W's in de lagere prijsklasse.
Een B&W van boven de 4000 euro is prima als je versterker krachtig genoeg is. Als ik jou was zou ik ze snel terugbrengen en naar Kef iQ 3 of Quad boxen gaan luisteren.
Een box in de vorm van een box zal je meer luisterplezier geven dan in de vorm van eieren of staafjes.
Uit een mode artikel komt vaak geen goed geluid kijk maar naar B&O. En dan die prijzen nog.
Zeker als je niet alleen naar HT maar ook naar stereo zou willen luisteren.
Zelf heb ik onlangs Quad's 12L's gekocht voor achter. Ik moet zeggen dat ik daar dik tevreden over ben.
En de afwerking is de beste die ik ooit gezien heb.
Op Marktplaats kom je ze wel tegen voor een leuke prijs. Voor mijn Quad's heb ik 300 euro betaald.
Nu staat een set grotere Quads 21L op Martplaats te koop voor ruim 500 euro. Er staat ook een set Kef iQ1 voor een heel stuk minder. Ik denk dat je die al voor 175 euro zou kunnen kopen.
Bouw liever een set op in stukken van een paar boxen die goed zijn i.c.m. vervang boxen dan voor het bedrag een hele set te kopen. Begin met 2 goede boxen voor en bouw het langzaam uit naar een HT set van klasse.
Is het geld allemaal geen probleem kijk dan naar de Mordaunt-Short.

mahansz

qua inspelen, elke nieuwe luidspreker moet ingespeeld worden. Probeer eens het volgende: Zet je set op mono en plug één speaker voor en één speaker achter uit fase. Zet vervolgens je set op een flink volume en ga lekker boodschappen doen o.i.d. :lol: . Je zult merken dat er wel herrie uit je speakers komt, maar dat het nergens naar klinkt en dat de bas ook vrijwel niet aanwezig is (komt door het uit fase schakelen). Als je dit een uur/paar uur gedaan hebt, ga dan nog eens luisteren. Mocht het nou nog niet bevallen, dan denk ik dat je toch naar nieuwe speakers moet gaan kijken. Maar persoonlijk denk ik dat dit wel positief invloed heeft op je luidsprekers!
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Stadium III

Je zult zoals andere al aangeven de tijd moeten nemen dat de speakers wat losser zullen komen en ook de subwoofer

Waar ik mijn vraagtekens bijzet is : hoe heb je je reciever afgeregeld !!!

Als je in de winkel helemaal wild bent van de speakers lijkt het me zeer raar dat het thuis wel zo tegen valt dat je begint te janken !

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

Ik ben er toch van overtuigd dat de versterker er veel toe doet. Ik weet dat ik nooit hetgeen uit mijn Wharfedale 9.5 gehaald heb wat ze deden in de winkel, maar thuis gebruikte ik ze op een surround receiver van Marantz, ion de winkel op een stereo versterker van McIntosh. Ken daar geen prijzen van, maar kan best dat deze evenveel koste als mijn receiver...
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

thom

Citaat van: dmeerpa op januari 15, 2008, 20:55:42
Ik ben er toch van overtuigd dat de versterker er veel toe doet. Ik weet dat ik nooit hetgeen uit mijn Wharfedale 9.5 gehaald heb wat ze deden in de winkel, maar thuis gebruikte ik ze op een surround receiver van Marantz, ion de winkel op een stereo versterker van McIntosh. Ken daar geen prijzen van, maar kan best dat deze evenveel koste als mijn receiver...
mcintosh kost duizende euries :|

vielzweck

Over inspelen van luidsprekers heb ik ook een vraag:
Kan iemand bij benadering iets zeggen over wanneer boxen ingespeeld zijn die niet(!) met apparte maatregelen ingespeeld worden, maar door 'normaal' gebruik.

Als ik niet inspeel maar 'gewoon' begin met spelen merken jullie dan veschil tussen mijn niet express ingespeelde boxen en jullie boxen stel dat je dezelfde hebt? en blijft dat verschil?
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Maurice

Citaat van: vielzweck op januari 17, 2008, 19:59:24
Over inspelen van luidsprekers heb ik ook een vraag:
Kan iemand bij benadering iets zeggen over wanneer boxen ingespeeld zijn die niet(!) met apparte maatregelen ingespeeld worden, maar door 'normaal' gebruik.

Als ik niet inspeel maar 'gewoon' begin met spelen merken jullie dan veschil tussen mijn niet express ingespeelde boxen en jullie boxen stel dat je dezelfde hebt? en blijft dat verschil?
Uiteindelijk zal er geen verschil meer zijn (als ze ingespeeld zijn). Hoe lang dit duurt hangt voornamelijk af van de gebruikte randen van de speakers. Stug rubber duurt langer dan soepel rubber.
Het gaat uiteindelijk om het aantal uitslagen dat de unit gemaakt heeft (beweging maakt soepel), en of dat nu "normaal" of "speciaal" maakt enkel voor de tijdsduur wat uit.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude