modificatie luidspreker

Gestart door erwin, december 12, 2007, 13:46:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SoundZ

Beste Erwin,

ik lees veel goede adviezen hier, maar ook een paar ongesubstantieerde. Ga even terug naar de basis. Wat is er volgens jou mis met het bestaande geluidsbeeld? Breng dat onder woorden, dan kun je analyseren waar je het zoeken moet.

Het willekeurig vervangen van filteronderdelen voor duurdere en betere delen, levert misschien niet direct op wat jij zoekt. Het filter verandert bijvoorbeeld niets aan hoe laag de bass naar beneden afrolt. Dat wordt door de combinatie van bassunit-luidsprekerkast-baspoort bepaalt. Om maar een voorbeeld te noemen.
De strakheid van de basweergave (lees: impulsgedrag en demping) is inherent aan de souplesse van de ophanging en de afmetingen en de demping van de kast.
Verder zou ik zeker niet zonder een uitgebreide berekening adhv de parameters van de verschillende units zomaar besluiten iets aan de baspoort te wijzigigen.

De ronde binnenzijde heeft absoluut geen bitumen nodig. Als je zou denken dat de voorzijde teveel trilt, zou bitumen aan binnenkant-voorzijde wel kunnen proberen.

Ook valt me op dat er aan een gebogen zijde donkergrijs schuim is aan gebracht en niet aan de tegenoverliggende. Als jij niet zelf voor de foto iets hebt verwijderd, heeft de fabrikant waarschijnlijk iets mee beoogd.

Mijns inziens is er zonder de andere zijde van de filterprint te hebben gezien, geen aanleiding om het filter van de grond af aan opnieuw op te bouwen. Ik ga er vanuit dat de printbanen ruimschoots zullen voldoen voor een goede signaaloverdracht.

Als je de print eruit zou halen, kun je de waarden aflezen en per onderdeel, met adviezen van anderen hier waarbij je duidelijk stelt waar je financiele grenzen liggen, een keuze maken welke onderdelen bij voorkeur zou kunnen worden geupgrade om de precisie van je filter en daarmee het fasegedrag te optimaliseren.
Je kunt Condensatoren van 5 maar ook van 50 euro krijgen. Het is niet zo zwart/wit dat die van 5 dan slecht of heel veel slechter zouden zijn dan die van 50. Vraag daarnaast om onderdelen voor links en rechts te matchen. D.w.z. dat de toleranties in afwijkingen (die zijn er nl. altijd) voor beide zo gelijk mogelijk zijn.

TurboMarco

#16
Ik ben het met je eens behalve de laatste alinea,in de eerste plaats heeft weinig tot geen zin om af te gaan op de meningen van anderen,het gaat er immers om wat je er zelf van vind.
In de tweede plaats zijn printbanen van een scheidingsfilter van een ondergeschikt belang,het zijn  wel de componenten die van belang zijn om tot een bevredigend resultaat te leiden,maar dat is niet gebonden aan een bepaald prijskaartje,veel modders  :-P vervangen zomaar een paar condensatoren voor andere terwijl het vervangen van weerstanden word vergeten,dat vind ik vreemd! ,het vervangen van weerstanden kan mijn inziens tot veel grotere verschillen leiden,neem bv een oldskool instelbaar weerstand en neem de juiste waarde die je aanspreekt,vervang deze voor een permanente weerstand naar keuze en luister nog eens,en dat matchen van filtercomponenten is ook maar betrekkelijk aangezien de meeste luidsprekers door toedoen van akoestiek links en rechts toch wel verschillen.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SoundZ

Met de laatst alinea doelde ik regelrecht op het volgende:

- de printplaat zelf is ongetwijfeld niet de bottleneck. de printbanen zijn vast goed en eventueel nog te vertinnen
- het vervangen van een onderdeel van 1 euro door een van 5 euro levert naar verhouding een groter verschil in klank op dan van 5 naar 50 euro. Dit zeg ik zonder te beweren dat dit niet de moeite waard zou zijn; maar dit is een persoonlijke keuze.
- het onderdeel "condensator" was slechts een voorbeeld. Hier had ook weerstand of (lucht)spoel kunnen staan.
- voorzover er in de schakeling weerstanden aanwezig zijn ben ik het geheel met je eens dat het vervangen van een weerstand een aanzienlijk effect kan hebben. E.e.a. afhankelijk of je slechts praat over verschil in tolerantie, danwel van de richtwaarde van die weerstand
- het is een streven om de weergave karakteristiek van het linker en rechter kanaal zo gelijk mogelijk te laten zijn; dit gebeurt ook in Marantzversterkers en de hoge mate van matching van onderdelen is medeverantwoordelijk voor de klankkwaliteit in elk onderdeel van de keten. Waarom? Hoe precieser het fasegedrag, hoe natuurgetrouwer en gedetailleerder de weergave. Dit is geenszins "betrekkelijk", maar hoorbaar en meetbaar.

Erwin heeft nog een andere optie: Dezelfde scheidingsfrequenties behouden, maar wel steilheid of type filtering veranderen. Maar dat is wellicht meer iets voor een gevorderde. En mogelijk moet dan de prinplaat juist wel vervangen, alhoewel het ook met extra stukjes kabel is uit te voeren.

Maurice

Citaat van: SoundZ op april 01, 2008, 17:49:25
Erwin heeft nog een andere optie: Dezelfde scheidingsfrequenties behouden, maar wel steilheid of type filtering veranderen. Maar dat is wellicht meer iets voor een gevorderde. En mogelijk moet dan de prinplaat juist wel vervangen, alhoewel het ook met extra stukjes kabel is uit te voeren.

Dit kan heel moeilijk zijn! De keuze van steilheid van fitering draagt in belangrijke mate bij de klank bij. Steiler filteren zal de band waarbinnen de units speelt verkleinen, terwijl het ontwerp er juist op is gebaseerd om het afvallende geluid naar buiten te brengen.

Interessante discussie trouwens ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Leonneke

Citaat van: SoundZ op maart 30, 2008, 14:33:56
Beste Erwin, De strakheid van de basweergave (lees: impulsgedrag en demping) is inherent aan de souplesse van de ophanging en de afmetingen en de demping van de kast. De ronde binnenzijde heeft absoluut geen bitumen nodig. Als je zou denken dat de voorzijde teveel trilt, zou bitumen aan binnenkant-voorzijde wel kunnen proberen.

Graag zou ik op het bovenstaande even reageren. Ik kan mij voor een groot deel vinden in deze adviezen.
Ik heb echter juist dit citaat naar voren gehaald.

Het is naar mijn mening niet juist om te stellen dat een ronde binnenzijde geen bitumen nodig heeft.
Je haalt hier twee zaken door elkaar.

Een ronde kast zorgt voor een bepaalde stevigheid. Bitumen draagt niets bij aan de stevigheid maar draagt alles bij aan de MASSA.

Bitumen gebruik je niet om trillen te voorkomen. Trillingen moeten worden voorkomen door de constructie van de kast. Schotten / ronde hoeken / bracings en verbindingen.
Bitumen is bedoeld om het totale gewicht van de luidspreker te verhogen. Hierdoor schuiven de paneelresonanties overigens op. Bovendien zorgt bitumen ervoor dat de kast "doder" wordt.

Bitumen is de meest goedkope aanpassing die je kunt bedenken en 1 van de meest effectieve.

Overigens is er wel een ronde binnenzijde zichtbaar. Dit wil echter zeker niet zeggen dat de constructie goed is. Juist met rondingen kunnen erg veel fouten gemaakt worden. De verbinding tussen het frontpaneel en de ronde kast zal bepalen of de totale constructie inderdaad solide is. Zelfs ronde speakers worden steviger door toepassing van goed gemaakte bracings,

Wat ik zelf als laatste graag zou willen toevoegen is de "interne demping".......

Er is iets van demping zichtbaar. Grijs en glad van oppervlak. Beter is het, zeker in het geval van een basreflexkast, demping aan te brengen in de vorm van Pritex. Beter dempingsmateriaal is er niet om de interne reflecties in te dammen.  Later kan dan nog worden geexperimenteerd met wol.

Verder ben ik het helemaal eens met de opmerkingen dat je niet zomaar moet gaan ingrijpen in de poort of in het filter.

De beste oplossing is de volgende:

LAAT DE LUIDSPREKERS DOORMETEN IN EEN DODE KAMER en werk vandaar uit verder......

Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand tot de ontdekking komt dat er helemaal niks klopt van het filter en van de "match" der units. Een erg leuk voorbeeld is de Pied Piper. Er zijn mensen die roepen dat dit een zeer goed uitgebalanceerde luidspreker is. Als je deze echter gaat doormeten, dan lach je je werkelijk en slag in de rondte. D'r klopt helemaal niks van .............   METEN is WETEN
Groetjes Leonneke .  . ...

SoundZ

Leonneke,

ik moet je helemaal gelijk geven. Mijn opmerking was niet juist. Er had moeten staan:

"De ronde binnenzijde heeft wellicht geen bitumen nodig."

In het verlengde hiervan lag ook mijn gedachte van jouw betoog. Dat was te snel getyped, zeg maar.

Over wijzigingen aan het filter: onderdelen vervangen kan zondermeer. De schakeling zelf veranderen doe je natuurlijk nooit zomaar. Daarvoor moet je altijd eerst meten. Erwin beschikt ongetwijfeld niet over een "dode kamer". Wel kan hij rekenen met de speakerparameters, als hij die tot zijn beschikking heeft. Dan kun je een inschatting maken of de fabrikant zijn huiswerk goed heeft gedaan.

Erwin is een beginnende speakermodder, het lijkt mij niet dat hij een dergelijke klus alleen aan moet pakken. Woont er niet iemand bij hem in de buurt die praktisch kan assisteren?