Net beluisterd: de Scan Speak Vertigo van Rolf Smulders

Gestart door WYWH, december 09, 2007, 00:22:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Maurice

#15
Ik ben afgelopen vrijdag eerder van het werk weggegaan en bij Speakerland binnen gewipt. Reden was oa voor mijn eigen zelfbouwproject wat tips te vragen en wat verder te luisteren.

Ook daar heb ik de Scan Speak Vertigo gehoord. Man, wat is dat een machtig mooie speaker! Ik ben zelf verliefd geworden op de ringradiator tweeter, die echt een enorme klasse beter is dan de revelator tweeter (9900) die in mijn Reference Monitor en de Reference plus zit. Veel minder kleuring, veel meer detail en een veel betere ruimtelijke weergave.
De 18cm unit is ook ongelooflijk kleuringsvrij, gortdroog en behoorlijk snel.

Vergeleken met deze speaker zijn de Refence Monitor en de Reference plus die ik daar ook gehoord heb ongelooflijk kleurende speakers, die bombastischer klinken met een traag/vet laag. Degenen die de Reference Monitor en de Reference Plus kennen weten dan direct welke klasse de Vertigo's hebben  notworthy
Bijkomend voordeel is dan ook nog eens het zeer schappelijke formaat

Ben je in de markt voor speakers met een budget tot zo'n €4000 per paar? Ga dan zeker deze jongens beluisteren en besteed de rest van je budget aan een meubelmaker die de afwerking doet en dan nog een hele sloot geld aan cd's, kabels en/of een leuke 92cm breedbeeld LCD/plasma tv.

Ook beluisterd: de Maxima!
Wederom een geweldige speaker, zelfde tweeter als de Vertigo maar voor het middengebied 2x 13cm units. Werkelijk waar een razendsnel kleurloos middengebied! Dit is het middengebied wat ik zou willen hebben! Helaas kosten die units €200/stuk, dus €800 totaal. Hmmm, wel behoorlijk prijzig, maar wel ongelooflijk mooi.
Het laag kwam er in die ruimte niet helemaal uit. Kan komen door de houten vloeren, de overige speakers die er stonden, maar het laag viel gewoon weg. Patricia Barber heeft in de opname een ietwat overdreven laag, en dat hoorde ik niet. Vond het laag zelfs wat vet klinken, dit kwam in de beroerde opstelling op de VAD-show beter tot zijn recht. Heb het idee dat het bij mij thuis strakker en sneller klinkt (zit dezelfde subunit in een grotere kast).
Desalnietemin een een behoorlijk gave speaker, die ik zeer zeker nog een keer zou willen bouwen. Of toch de Vertigo met een extra sub per kant? Hmmm......
Ben in ieder geval redelijk ziek van jaloezie weer naar huis gegaan, Scan Speak units zijn gewoon te mooi, en de ontwerpen klinken gewoon te goed.

Van Ruud een aantal goede tips nog gekregen voor mijn project, dus daar hoop ik voor de zomer verder mee te kunnen!

Ow, ook even met een schuin oog naar een voorversterker gekeken. Ruud is behoorlijk enthousiast over Advance Acoustics, al ben ik daar nog wel huiverig voor. Moet wel nageven, ook op de Seas EX4 gaven de twee mono eindblokken geen krimp. Verder ook Audyn gezien, en die voorversterker wil tzt nog zeker wel gaan testen. De aanpak van hen bevalt mij en het apparaat ziet er retestrak uit!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Leonneke

Hoi Maurice;

Ik heb wel een leuke oplossing voor je luxe probleem.

Bouw een A-4 monitor maar dan in GESLOTEN behuizing. Geef de revelator middentoner 8 - 10 liter netto ruimte mee.
Net zo retestrak als de topkast van de Maxima. ( Filter van A-4 kun je gewoon blijven gebruiken ).

Da's mijn topkast. Daaronder 2 maal de 23 W in gesloten vorm.

Die midjes van Scan Speak komen echt veel beter tot hun recht in een gesloten kast.
Ik heb de kast bovendien een beetje heel erg veel stevigheid meegegeven. Tweeter in een losse gesloten ruimte.
Gewicht per topje ruim 22 kilo !!!!!!!

Bovendien alle fronten afgeschuind net als Avalon dat doet ......Ik schat dat je dan al aardig in de buurt komt van wat je eigenlijk wilt.
Groetjes Leonneke .  . ...

Maurice

Citaat van: Leonneke op april 13, 2008, 21:45:51
Hoi Maurice;

Ik heb wel een leuke oplossing voor je luxe probleem.

Bouw een A-4 monitor maar dan in GESLOTEN behuizing. Geef de revelator middentoner 8 - 10 liter netto ruimte mee.
Ik wil mijn huidige revelator tweeter blijven gebruiken en Ruud raadde aan om de 18W8546 in een gesloten kast te gebruiken, waardoor deze flink vooruit zou gaan qua snelheid. Dit lijkt mij eigenlijk wel een prima oplossing, dan kan ik het geld opzij zetten voor andere zaken.

Citeer
Da's mijn topkast. Daaronder 2 maal de 23 W in gesloten vorm.
In hoeveel liter? 30 net als de maxima?

Citeer
Die midjes van Scan Speak komen echt veel beter tot hun recht in een gesloten kast.
Ik heb de kast bovendien een beetje heel erg veel stevigheid meegegeven. Tweeter in een losse gesloten ruimte.
Gewicht per topje ruim 22 kilo !!!!!!!

Bovendien alle fronten afgeschuind net als Avalon dat doet ......Ik schat dat je dan al aardig in de buurt komt van wat je eigenlijk wilt.
TTIWWP
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude


Leonneke

Citaat van: Maurice op april 13, 2008, 21:54:58
Ik wil mijn huidige revelator tweeter blijven gebruiken en Ruud raadde aan om de 18W8546 in een gesloten kast te gebruiken, waardoor deze flink vooruit zou gaan qua snelheid. Dit lijkt mij eigenlijk wel een prima oplossing, dan kan ik het geld opzij zetten voor andere zaken.
In hoeveel liter? 30 net als de maxima?       

Maurice.  Die 18 W gesloten lijkt me inderdaad zeker top. Ik denk dat voor alle units geldt dat ze beter en mooier presteren in een gesloten behuizing. Wel moet je dan het laag opvangen met een 23 W.

De 23 W heb ik inderdaad 30 liter netto meegegeven. Da's kennelijk de ideale inhoud voor deze jongens.
Je zou nog 2 - 3 liter meer kunnen geven.

Voor wat betreft de PICS.  Die komen "online" zogauw ze gespoten zijn.
Aangezien het spuiten van het hele zaakje al snel rond de 500 - 700 Euris gaat kosten, nog eventjes geduld. Momenteel zijn ze "geschuurd" wit en grijs .................
Groetjes Leonneke .  . ...

scanspeakman

Citaat van: Leonneke op april 17, 2008, 01:01:34
Maurice.  Die 18 W gesloten lijkt me inderdaad zeker top. Ik denk dat voor alle units geldt dat ze beter en mooier presteren in een gesloten behuizing. Wel moet je dan het laag opvangen met een 23 W.

De 23 W heb ik inderdaad 30 liter netto meegegeven. Da's kennelijk de ideale inhoud voor deze jongens.
Je zou nog 2 - 3 liter meer kunnen geven.

Voor wat betreft de PICS.  Die komen "online" zogauw ze gespoten zijn.
Aangezien het spuiten van het hele zaakje al snel rond de 500 - 700 Euris gaat kosten, nog eventjes geduld. Momenteel zijn ze "geschuurd" wit en grijs .................


hmmmmmmm klinkt een beetje als de Eve II van Edgar Beers. Eerst maar eens het filter van mijn Ref Plusjes een beetje pimpen met wat Jantzen koperfolie spoelen en Superior en/of Silver Z-cap's.

Iemand ervaring met deze onderdelen (al dan niet icm Scanspeak)?

Scanspeakman

thom

heb deze speakrs gisteren ook gehoord bij senc rotterdam.
zeker een zeer fijn geluid dat die heeft, stond eerst op een marantz 7001 + cd 6002 en daarna heb ik hem nog omgezet naar een vincent, met 2 niezondere mono bakjes van philps. klonk allerbij zeer fraai.
zeker de moeite waart als je nieuwe zelfbouws zoek :wink:

scanspeakman

Ik sluit mij hier geheel bij aan. Vorige week heb ik ook bij SenC in Rotterdam geluisterd. Uitermate lekker speakers.

Die marantz pm7001 haalt alleen voor mijn gevoel bij lange na niet alles uit deze speakers. Heb deze amp ook eens met de ref plus gehoord (die ik zelf ook heb icm een zelfbouw klasse a bak en een cd6002 dus makkelijk vergelijken) en dat klonk in vergelijking met thuis toch een beetje zompig en sloom. Ook deze Vertigo's houden volgens mij wel van een versterker die aardig wat prik kan uitsturen om de boel in bedwang te houden.

Als ik nu voor de keuze zou staan zou ik het knap lastig vinden om te kiezen uit wat ik nu heb staan en deze vertigo's. Heerlijk genieten met beide.

Scanspeakman

Maurice

Citaat van: scanspeakman op april 27, 2008, 20:05:27
Ik sluit mij hier geheel bij aan. Vorige week heb ik ook bij SenC in Rotterdam geluisterd. Uitermate lekker speakers.

Die marantz pm7001 haalt alleen voor mijn gevoel bij lange na niet alles uit deze speakers. Heb deze amp ook eens met de ref plus gehoord (die ik zelf ook heb icm een zelfbouw klasse a bak en een cd6002 dus makkelijk vergelijken) en dat klonk in vergelijking met thuis toch een beetje zompig en sloom. Ook deze Vertigo's houden volgens mij wel van een versterker die aardig wat prik kan uitsturen om de boel in bedwang te houden.

Als ik nu voor de keuze zou staan zou ik het knap lastig vinden om te kiezen uit wat ik nu heb staan en deze vertigo's. Heerlijk genieten met beide.

Scanspeakman
De genoemde speakers hebben bijlange na niet genoeg aan de PM7001. Zelfs een PM11S1 gaat er nog niet alles uithalen. Ben er inmiddels achter dat mijn RefMon's behoorlijk vermogen nodig hebben om goed te swingen, en de anderen zijn nog lasteriger aan te sturen (meer weg).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Leonneke

Citaat van: Maurice op april 27, 2008, 20:26:38
De genoemde speakers hebben bijlange na niet genoeg aan de PM7001. Zelfs een PM11S1 gaat er nog niet alles uithalen. Ben er inmiddels achter dat mijn RefMon's behoorlijk vermogen nodig hebben om goed te swingen, en de anderen zijn nog lasteriger aan te sturen (meer weg).

Hang er maar eens zo'n lekkere dikke vette eindbak van Advance Acoustic aan.
Dan zit het met de stabiele voeding wel snor. De units gedragen zich dan als satijnen lakens .............  Prachtig .....

Weet trouwens niet of Marantz ook een dergelijke eindbak bouwt ????
Groetjes Leonneke .  . ...

scanspeakman

Citaat van: Leonneke op april 27, 2008, 23:24:00
Hang er maar eens zo'n lekkere dikke vette eindbak van Advance Acoustic aan.
Dan zit het met de stabiele voeding wel snor. De units gedragen zich dan als satijnen lakens .............  Prachtig .....

Weet trouwens niet of Marantz ook een dergelijke eindbak bouwt ????

hmmmm..... twee mono-MA9S2 blokken moet toch wel voldoende zijn.......je dient er wel je spaarvarken voor om zeep te helpen maar dan heb je ook wat.

Scanspeakman