+++ Streaming audio +++

Gestart door xander32, januari 10, 2016, 20:37:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xander32

Streaming audio

Dit draadje is bedoelt voor alle vragen, antwoorden, discussies, feiten en fabels aangaande het streamen van audio content en de benodigde hard- en software.





Veel lees- en postplezier  gewenst :yes:

VANZOMERENG

#1
Mooi,  je ik meteen ff een flinke duit in het zakje doen...

Rippen van CD's en tags/metadata

Bij deze wil ik mijn ervaringen en tips delen, wat zo al komt kijken al je CD,s ript en Metadata gebruikt.
Dit omdat rippen van je CD-collectie een tijdrovende bezigheid is.
- hoe rip ik goed en efficient mijn hele collectie
- hoe rip ik, zodat ik bij later gebruik, hier maximaal profijt van heb (zoeken, sorteren, afspelen van mijn collectie)

Dit topic, legt de focus initieel op het rippen middels software DbPowerAmp, waarbij ik mijn CD,s in FLAC-bestanden heb geript.

Eventueel Metadata-correcties achteraf deed ik met het programma MP3Tag (Freeware)
Bij MP3Tag kan je al je Metadata n.l. downloaden naar Excel en dan kan je met filteren/sorteren e.d zeer snel controleren
of de gedane invoer, invoerconsistenties en invoerconventies juist zijn.

M.i.z. zijn vele van onderstaande tips ook overdraagbaar op andere ripprogramma,s

Werk aan de winkel / wat is Metadata (TAG)
Wie aan de streaming gaat en al zijn CD,s op schijf wil gaan vastleggen, heeft een aardige klus als zijn collectie zeer groot is.
Het werk zit ,m in het rippen van de CD naar de harde schijf maar vooral in het bewerken van de Metadata (TAG)

Metadata is extra informatie die mee op de harde schijf wordt opgeslagen en dienst doet om de muziek te classificeren zoals o.a:
- Naam Artiest
- Naam Album
- Jaar Release
- Genre
- Songtitels
- Composer

Deze data kan later zeer handig zijn, als je via een mediaplayer of via andere apparatuur en applicaties snel en effectief door je muziekverzamelingen wil kunnen browsen om snel op een bepaald nummer, artiest, song, of genre te kunnen afspelen.   
Als je het doel van deze Metadata in ogenschouw neemt, zal tijdens het rippen merken,
dat vele ripprogramma,s deze data wel automatisch ophalen maar nimmer naar 100% tevredenheid.
Verder zal bij vele zelfgebrande CD,s (vooral bij eigen samenstellingen/compilaties) deze data
tijdens het rippen helemaal niet opgehaald worden en moet alles handmatig worden ingeklopt

Het rippen v/e CD gebeurt meestal op ca. 25 a 30x de normale afspeelsnelheid en duurt ca. 2 minuten.
Rekening houdend met de voorbereidingen, Metadata bewerken, moet gemiddeld op 6 minuten per CD rekening houden.
(mits men niet teveel exotische eisen stelt aan diversiteit aan Metadata - zie verder)

Dit betekent voor een collectie van 300 CD,s = 30 uur  >:(

Mappenstructuur
De geripte CD,s worden veelal default in een mappenstructuur opgeslagen, welke er veelal zo uitziet
Artiest 1
- Album X
- Album Y
Artiest 2
- Album P
- Album Q

Bovenstaande indeling vind ik wel het meest praktisch en is ook de standaard instelling bij vele rip-programma,s maar kan vaak op smaak worden aangepast. Sluit je een NAS direct via USB op bijvoorbeeld je receiver en/of streamer aan, zal je muziek bibliotheek ook als zodanig gesorteerd staan.

Let wel, je heb natuurlijk ook streaming-software waarbij je nog veel andere mogelijkheden heb om slim je muziekcollectie te beheren,
anders te sorteren, te filteren en te zoeken.
Zoals reeds eerder vermeld heb je ook software (o.a Squeezebox) die allerlei vreemde voorvoegels zoals "Les", " Los" , " The" , etc.
kunnen negeren (zelf instelbaar)  waardoor een artiest als The Beatles gewoon onder de B staat gesorteerd. 

Problematiek
Tijdens het rippen wordt de Metadata afhankelijk v/h ripprogramma, opgehaald afhankelijk van de software uit 1 of meerdere databases opgehaald
(soms ook uit CD-text) en waarbij 1 database als default is ingesteld m.b.t. de op te halen Metadata.

Voorbeelden
- zo kan 1 database de CD-rippen en als artiest ophalen "Muskee"
- zo kan een andere database dezelfde CD-rippen met artiest "Harry Muskee"
- dat 1 database een album ript met Genre "Blues"
- een andere database hetzelfde album met "Rock"

Kortom, als je alles klakkeloos accepteert, levert dit qua selectie, sortering ongewenst gedrag op.
Gelukkig zijn deze Metadata, voorstelwaarden en kan je op het computerscherm nog voor dat
er daadwerkelijk wordt geript ook nog alles handmatig aanpassen.

M.b.t. de voorgestelde "genres" zal je zelf moeten bepalen, wat je hier mee wilt, denk aan shuffle/randomplay binnen 1 genre

Wat ook problematisch is, dat het "genre" meestal op albumniveau is bepaald en wordt opgehaald en deze eigenschap naar aan alle onderliggende tracks wordt doorgekopieerd.  Dit is erg lastig als 1 album "Hardrock" is maar er 2 tracks opstaan, die als een rustige
melodieuze ballads beschouwd mogen worden. Dit is lastige binnen shuffle/randomplay-functies binnen een genre.

Het is weliswaar mogelijk om op "song-niveau" de genre aan te passen maar het probleem is, dat als je een nummer wilt rippen,
dat je lang niet meer gedraaid heb en niet meer helemaal goed kan herinneren, je deze ff deels moet beluisteren om vooraf of achteraf
de Metadata "Genre" aan te passen, waardoor de hele "rip-operatie" aanzienlijk meer tijd gaat kosten  :(

Ander probleem is, dat niet elk nummer qua genre in een hokje is te duwen en vaak voor meerde interpretaties vatbaar is.
M.a.w. wat de 1 nog Rock vindt, vindt de andere Country

M.b.t. klassieke muziek wordt met Artiest vaak de Uitvoerende bedoeld bijvoorbeeld "Wiener Philharmoniker"
en bij Composor de oorspronkelijke producer bijvoorbeeld "Mozart", wellicht wil je dit precies andersom.

Verder kom je nog wat zaken tegen die later tot sorteer/selectieproblemen kunnen leiden m.b.t. dubbel-CD, verzamel-CD (diverse artiesten)

Tips
Alhoewel er programma,s zijn waarmee je achteraf bij reeds geripte CD,s de Metadata nog kan nabewerken,
scheelt het veel tijd dit tijdens het rippen goed in te voeren en dit vereist ook goede voorbereiding.
1. maak eerst een lijst met alle CD,s in bijvoorbeeld Excel en voeg kollomen toe m.b.t. de "genre" op albumniveau (voorkeur)
2. sorteer de Excellijst op Artiest en geef aan, hoe de namen geript moeten worden (achternaam?,voornaam?, "The Gathering" of "Gathering")
3. keep it simple, je kunt vaak nog allerlei metadata toevoegen, m.b.t. de "sfeer" waarin de muziek gedraaid kan worden of zelfs het "tempo" van het nummer maar mijn advies is gebruik alleen "Genre" en stel een maximum aan het aantal "Genres", zodat per "Genre" een voldoende grote populatie wordt geript en hiermee shuffle/randomplay binnen 1 "Genre" nog de moeite waard is.

Als ik alle defaultwaardes van ophaalde Metadata tijdens het rippen blind opgevolgd zou hebben, zou mijn hele muziekcollectie
uit ca.36 genres bestaan.

M.b.t. "Genres" heb ik zelf voor onderstaande methodiek gekozen:
- genre op albumniveau is leidend
- alleen excessen binnen 1 album los ik op, door de losse track, qua genre te wijzigen
- maximaal 8 genres Klassiek, Jazz, Blues, Easy Listening, Rock, Ambient, Pop, Overig

4.veel opgehaalde Metadata bijv.de titel v/e track is met name bij klassiek qua tekst vaak veel te lang, kort deze in !
5.alhoewel vele afspeelsoftware hier slim mee om kan gaan vermijd exotische tekens, / ? { [ @ # $ vooral als deze vooraan in
de tekst staan, verwijder deze tekens
6.bij dubbel CD,s geef het albumnummer een disc-nummer extensie mee (bijv. "Pink Floyd" " Pulse1" en "Pulse2" voor
respectievelijk disc 1 & disc 2, (indien mogelijk / deze voorstelwaarde zijn vaak foutief)
7. wel of niet ophalen van cover-art (hoesjes-afbeeldingen)?
8.als je een dubbel live-cd bij voorkeur in 1 keer zonder onderbreking wilt afspelen, geef dan beide disc het zelfde disc-nummer op
en nummer de tracknummers van cd-2 dan door, volgend op het laatste tracknummer van cd-1
(laatste nummer van disc-1 is track 11, dan wordt track 1 van disc 2 nu 1 + 11 = 12  etc...)
9. rip zoveel mogelijk alles van dezelfde artiest achter elkaar (makkelijker mbt je eigen geheugen inzake gedane invoer, conventies en logica)

Keuzes / Consistentie / Invoerconventies
Belangrijk is vooraf keuzes maken (nadenken tijdens rippen, haalt de gang eruit) en gebruik Excel als hulpmiddel.
Belangrijk is consistentie in je keuzes en invoerconventies

Om te rippen gebruik ik DbPowerAmp waarbij de Fullversie een 21-dagen trial is en de uitgeklede versies als freeware is te downloaden
DbPowerAmp haalt de Metadata op uit 4 databases "GD3" "Musicbrainz" "freedb" "Tracktype" en eventueel uit de CD zelf "CD-text"
en ript bit-perfect.
De databases "GD3" "Musicbrainz" "freedb" "Tracktype" ook zo vrij benaderbaar en kan men zoekopdrachten opgeven.

Handige links.

http://www.snelrennen.nl/

http://streaming-media.startkabel.nl/

http://www.dbpoweramp.com/

http://www.mp3tag.de/en/

Marvin

Zozo. Nou ben blij dat dat even 'simpel' is opgesomd. [emoji848]

Maus

Dan heb ik meteen een vraag over het afspelen van het geheel, ik heb namelijk al honderden albums op de nas staan..

Wie heeft er ervaring met 'hifi' streamers waarmee ik doel op de NA6005/8005/11S1 en eventueel andere merken?

xander32

Een flinke eerst post in dit draadje G.J., top  hello.


Voor het rippen van cd's naar flac, maak ik zelf gebruik van een laptop, een externe hdd (kan overigens ook prima met de laptop eigen hdd) en DbPoweramp, default settings (5).

Ik heb er voor gekozen om (slechts) 6 verschillende genres te gebruiken (rock, pop, blues, classical, dance en jazz).
Daarnaast hanteer ik eenzelfde indeling als G.J. Bij alle cd's die ik onderwijl heb gerippt, heb ik consequent aan bovenstaande vastgehouden, hetgeen zich vertaalt naar een nette, gestructureerde en daardoor overzichtelijke eigen muziekbibliotheek. Mede daardoor zijn artiesten/albums/tracks gemakkelijk terug te vinden.

xander32

Wat is nou de exacte vraag?

Ik kan wel antwoorden met 'ja, ik heb ervaring met een hifi streamer', maar wat schiet jij daarmee op?  :-)


Citaat van: Maus op januari 10, 2016, 21:06:59
Dan heb ik meteen een vraag over het afspelen van het geheel, ik heb namelijk al honderden albums op de nas staan..

Wie heeft er ervaring met 'hifi' streamers waarmee ik doel op de NA6005/8005/11S1 en eventueel andere merken?

xander32

Iets in mij zegt ook dat daar enige vorm van voorbereiding in zit  :-).


Citaat van: marvin op januari 10, 2016, 20:58:21
Zozo. Nou ben blij dat dat even 'simpel' is opgesomd. [emoji848]

Marvin

Excuus, sarcastische aanval. Heb het niet gelezen, downloaden is toch simpeler.

VANZOMERENG

Citaat van: Maus op januari 10, 2016, 21:06:59
Dan heb ik meteen een vraag over het afspelen van het geheel, ik heb namelijk al honderden albums op de nas staan..

Wie heeft er ervaring met 'hifi' streamers waarmee ik doel op de NA6005/8005/11S1 en eventueel andere merken?

Maus u vraagt, wij draaien  :wink:

Kan je wat specifieker zijn met je vraag?

Ik draai met een Pioneer N-70A  maar belangrijker is, welke Nas je gebruikt met welke mediaplayer/software.

Ik stream al ca. 4 jaar v/d Nas en hier staat de muziek/Nas toch wel gemiddeld meer als 20 uur per week aan.
De Nas is volledig bedraad aangesloten met cat6.   Nas > Router > Streamer.
In al die tijd totaal geen problemen/uitval of dergelijk gehad

Als NAS heb ik een QNAP-T119-PII TURBO
Als mediaplayer op de Nas gebruik ik Twonky-Media

Maus

Citaat van: xander32 op januari 10, 2016, 21:12:43
Wat is nou de exacte vraag?

Ik kan wel antwoorden met 'ja, ik heb ervaring met een hifi streamer', maar wat schiet jij daarmee op?  :-)

Scherp, scherp ;) :D

Komt ie, ik ga even de laatste post hierboven lezen en een antwoord fabriceren.

Maus

Ik heb een Synology DS215J sinds een paar dagen. Hiervoor had ik een Seagate maar hier veel ellende mee gehad, ook besproken op het forum.

Met de Syn meer geluk, zowel op m'n telefoon (via 3g of wifi) is de muziek altijd bereikbaar, vanaf de laptop bij 'Deze computer > Netwerk > Nas' gaat ook als een zonnetje, en via de Sangean internetradio is ook alles af te spelen.



Leuke van die radio is, dat hij werkt op 6xAA batterijen dus in de tuin muziek draaien behoort ook tot de mogelijkheden. In eerste instantie gekocht omdat deze DAB+ kan ontvangen en ik daar benieuwd naar was, hij bleek ook nog internetradio te ondersteunen. Thuisgekomen de gebruiksaanwijzing is zitten lezen, en ik kan zelfs vanaf m'n telefoon streamen naar dat ding via wifi. Echt leuk.

Maar, de geluidskwaliteit (zowel interne speaker als headphone out) zijn niet van al te denderende kwaliteit, dus ging ik rondsnuffelen bij 'echte' streamers. Zo kwam ik bij de Correct al snel uit bij de Marantz NA6005 en NA8005, puur vanwege het uiterlijk. Ik vind het mooie spelers. De prijs valt alleszins nog mee vergeleken met een Cambridge of iets dergelijks. Pioneer heeft ook een paar mooie spelers zag ik al, echter ik vind het uiterlijk van de Marantz vele malen mooier. Onkyo heeft mooie compacte spelers.



De 8005 heeft voor mij een aantal voordelen: USB dac, coax én optisch in, USB in.
Ik kan hem dus gebruiken als DAC voor zowel de tv als de Cd speler (welke gammel word).

De vraag is eigenlijk, heeft iemand voor en nadelen aan de genoemde apparaten ontdekt, of meerdere merken/types kunnen testen thuis. Werken ze lekker, geen haperingen, wat er dan ook bij komt kijken?

VANZOMERENG

Citaat van: Maus op januari 10, 2016, 22:00:45
De vraag is eigenlijk, heeft iemand voor en nadelen aan de genoemde apparaten ontdekt, of meerdere merken/types kunnen testen thuis. Werken ze lekker, geen haperingen, wat er dan ook bij komt kijken?
De NA8005 heb ik voor 775 euro al gezien en is gewoon een probleemloos apparaat en biedt veel waar voor zijn geld.   Dit geldt ook voor de Cambridge CXN  en deze is voor ca. 1.000 euro al te Krijgen en mijn favoriet de Pioneer N70A, die je ook al voor ca. 1.000 tot 1.100 euro moet kunnen scoren.
Gewoon een kwestie van persoonlijke smaak/voorkeuren en vooral ook van de gebruiksvriendelijkheid van de bijhorende APP.   Zou gewoon eens ff hier en daar informeren, proberen/kijken en wellicht wat demo,s vragen.

De "Marantzen" stonden wat bekend om hun wat minder gebruiksvriendelijke App,/bediening maar wellicht is dit na na diverse upgrades al beter geworden ?

Wil je in een wat goedkopere klasse shoppen, zijn de Pioneer N50A en Bluesound Node 2  zeer goede alternatieven.

Alle bovengenoemde apparaten zijn plug- en play en moeten i.c.m. een Nas probleemloos kunnen functioneren.   Als er problemen zijn ligt dit vaak eerder aan de software op de Nas of aan de router. of andere softwarematige zaken, die gewoon te verhelpen zijn !



Maus

Ik verwacht geen problemen aangezien de rest ook allemaal werkt. Maar ben inmiddels zo handig met het spul geworden dat dat ook wel opgelost kan worden - indien- .

De 8005 heb ik hier al gezien voor 725 zelfs. In zwart of zilver. Ook de kleur he.... Zwart 't mooist denk ik.

minguel

Ik heb sinds een jaar de na8005 in gebruik. Dit is mijn enige ervaring met streamer.  Ik gebruik deze enkel en alleen om te streamer.
Al mijn cd's staan op een nas (synlogy 213) was een aardige klus via db poweramp, alles is bedraad aangesloten.  Ik gebruik de app upn bubble.

De laatste tijd gebruik ik ook vaker spotify, enige min punt? Bij het switchen van upn bubble naar spotify of visa versa blijft de na8005 wel eens hangen. In dat geval helpt alleen een reset.

Ik heb eind 2014 voor de na8005 gekozen na meerdere luistersessies vanwege het geluid (vergeleken met draadloze systemen) en het uiterlijk. De sessies waren in verschillende winkels, en de na8005 vond ik het mooist (geluid en uiterlijk).

Voor de rest is het voor mij alleen genieten.
Set 1 (woonkamer):
Marantz PM11 S2 - NA8005 - Dynaudio FOCUS 220 - REL S3

Set 2 (zolder):
SR8002 - NA6005 - JBL750

Maus

Wat doet die bubble app precies wat de NA nog niet kan?