Marantz PM50 afstellen ruststroom.

Gestart door AkTeVox, juli 27, 2014, 16:18:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AkTeVox

Vraagje betreffende het afstellen van de ruststroom bij een PM50.
Preventief heb ik vandaag de STK vervangen omdat dat deze dingen het na verloop van tijd toch laten afweten.
Aangezien de versterker toch open was wou ik de ruststroom eens controleren. Volgens het SM moet deze na 4min. 14mV bedragen, te meten op de pennen van de 2 cementweerstanden (R743 & R744). Het rechterkanaal meet perfect 14mV maar links meet ik 29,5mV. Je kan dit aanpassen met de trimmers R719 & R720.
Bij het afstellen moet ik de trimmer bijna volledig dichtdraaien om bij die 14mV te komen. Met als gevolg dat de andere pen een waarde van meer dan 40V aangeeft.  :-o :-o Bedoeling is dat de meetpennen dezelfde waardes aangeven. 2 Jaar terug werd deze versterker voorzien van nieuwe elco's.

Graag jullie hulp.

Groet,

Frank

thanatos

Citaat van: AkTeVox op juli 27, 2014, 16:18:04
Vraagje betreffende het afstellen van de ruststroom bij een PM50.
Preventief heb ik vandaag de STK vervangen omdat dat deze dingen het na verloop van tijd toch laten afweten.
Aangezien de versterker toch open was wou ik de ruststroom eens controleren. Volgens het SM moet deze na 4min. 14mV bedragen, te meten op de pennen van de 2 cementweerstanden (R743 & R744). Het rechterkanaal meet perfect 14mV maar links meet ik 29,5mV. Je kan dit aanpassen met de trimmers R719 & R720.
Bij het afstellen moet ik de trimmer bijna volledig dichtdraaien om bij die 14mV te komen. Met als gevolg dat de andere pen een waarde van meer dan 40V aangeeft.  :-o :-o
2 Jaar terug werd deze versterker voorzien van nieuwe elco's.

Graag jullie hulp.

Groet,

Frank

Meet maar over die cement weerstanden/ Emitter weerstanden ipv de meetpunten.

AkTeVox

Bedankt voor je hulp!
Voor en na die cementweerstand meet ik 29,5mV terwijl dit op het andere kanaal mooi 14mV is.


thanatos

Ok. Terug regelen naar spec. Over beide emitter weerstanden zou je dan de zelfde waarde moeten meten.


SB_Marantz

Heb nog een mooie 80 mk2 staan, plug and play........ :-D
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Citaat van: AkTeVox op juli 27, 2014, 16:31:47
Bedankt voor je hulp!
Voor en na die cementweerstand meet ik 29,5mV terwijl dit op het andere kanaal mooi 14mV is.

Overigens je meet over de cement weerstanden het voltage. Dus ene lead van de multi m. aan de ene kant van de weerstand en de ander aan de andere kant. Uit je posting maak ik niet op of je dit doet.


thanatos

Citaat van: SB_Marantz op juli 27, 2014, 16:53:03
Heb nog een mooie 80 mk2 staan, plug and play........ :-D

Zonder STK.. :-))

AkTeVox

1ste meeting: over de 2 buitenste pennen van de cementweerstanden is zowel link als rechts 0,02 mV
2de meeting: zwarte lead van MM aan het chassis en rode lead aan de buitenste pennen geeft links 29,5mV & rechts 14mV.
3de meeting: over de LS terminals geeft links 29,5mV & rechts 14mV.


Groet,

Frank

thanatos

Dan is er meer aan de hand. of je meet verkeerd.

Ruststroom bepaal je door het gemeten voltage over de emitter weerstand te delen door de weerstand. Vandaar dat veel service handleidingen spreken over bias/ruststroom in <x>mV

Over de LS uitgangen is je DC offset. Deze moet zo dicht mogelijk bij 0 zijn. +-

Als je dus 0.02mV over 1 emitter weerstand meet heb je geen ruststroom lopen en is er sprake van een defect. Worden de koelribben wel warm bij zonder belasting ingeschakeld ?

SB_Marantz

Je meet verkeerd........en heeft de. 50 geen dubbele emitters voor de powertorren?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Zal straks eens schema er bij zoeken.. eerst ff de BBQ vol laden  :-D

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

AkTeVox

Citaat van: thanatos op juli 27, 2014, 18:09:58
Zal straks eens schema er bij zoeken.. eerst ff de BBQ vol laden  :-D

Geniet er van !!!!
Na 30min. in onbelaste toestand hebben de koelribben amper lauw.

Smakelijk!!! :wink:

SB_Marantz

Joehoe....hebben die emitters 2 of 3 pootjes?

Bij 2 pootjes , probes er op en afstellen op 10mV, is ruim voldoende.
Repeat for other channel....done.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

AkTeVox

Citaat van: SB_Marantz op juli 27, 2014, 18:51:32
Joehoe....hebben die emitters 2 of 3 pootjes?



Bij 2 pootjes , probes er op en afstellen op 10mV, is ruim voldoende.
Repeat for other channel....done.

3 legs.  :wink: