Probleempjes met PM7200, recap?

Gestart door kuip, maart 31, 2014, 23:23:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kevin2

Goed punt, ik zie dat de originele 6 pootjes heeft. Alleen als je de foto's van het Finder relais hierboven bekijkt zie je dat die 8 pootjes heeft... afknippen?

Verder heb ik wat problemen gehad met de elco's. Desolderen met een pompje of litze gaat heel aardig, maar als er nog een klein beetje tin achterblijft (haast niet te voorkomen tussen pin en pad) dan blijft ie plakken, met schade aan het PCB tot gevolg.

Kan zijn dat het met rechte pootjes makkelijker te doen is dan met de gebogen pootjes van een elco. Ik ga het in ieder geval proberen maar als er nog tips zijn dan hou ik me aanbevolen!  :yes:

SB_Marantz

Afknippen of ombuigen idd.
Wat het overige betreft: Er zijn genoeg truukjes om dat probleem te voorkomen.
Soms gebeurt het helaas wel dat een eilandje los komt.
De pcb van een 78/7200 is best redelijk stevig nog.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Kevin2

Bedankt voor de aanmoediging, het is gelukt!  :yes:

Een dezer dagen gaat de versterker weer in elkaar. Ik ben benieuwd!

Sytse Fliege

Wat me wel opvalt in dit topic; voor het goede moet je bij een revisie, waar we hier toch eigenlijk over praten, gewoon niet neuzelen en álle mogelijke problemen in één keer aanpakken, niet elke keer per probleem.

Wat doorsolderen betreft; niet alleen de soldeerpunten die zichtbaar slecht zijn, maar gewoon allemaal. De reden daarvoor; sowieso bij apparaten uit deze tijd zijn soldeerverbindingen niet super, ze verslijten, uiteindelijk ook zonder dat ze steeds opwarmen en weer afkoelen. Ander punt; soms zie je gewoon niet dat ze slecht zijn (ook niet onder een loep!) en merk je het pas als je ze opwarmt, je ziet dan dat ze bros zijn, terwijl dat eerst niet zo leek. Ook kunnen soldeerverbindingen (eigenlijk altijd aan ground kant) "verglaasd" zijn. Bij verhitting vloeien ze slecht uit.

We praten dan over het eindversterkerdeel. Op andere prints kan het probleem ook voorkomen, maar is het vaak minder slecht. Wel checken op plekken waar componenten zitten die warm (kunnen) worden tijdens gebruik (transistors, diodes, sommige weerstanden).

Verder, relais gewoon altijd vervangen. Het zijn de kosten niet en het voorkomt ontzettend veel geneuzel (extra rijden, portokosten etc.). Ooit maakte ik de contacten nog wel eens schoon, maar daar ben ik ook vanaf gestapt, toch te vaak nog problemen, dus vervangen.

Wat elco's betreft; mijn ervaring met de Marantz apparaten uit deze periode is dat het over het algemeen wel meevalt met de kwaliteit van de elco's. Elco's uit de jaren '70 vervang ik standaard, uit de jaren '80 en later afhankelijk van de kwaliteit en de wensen van het "baasje". Er kunnen natuurlijk ook in modernere apparaten slechte(re) elco's zitten, maar meestal beperkt zich dat tot die exemplaren die in de buurt van hittebronnen zitten (naast koellichamen van driver transistors etc.). Overigens praat ik over Marantz, over NAD uit die tijd kunnen we het beter maar niet hebben...

En, last but not least; schakelaars en potmeters. Uitvallende kanalen heeft heel vaak te maken met problemen in die hoek, die moeten dus bij een revisie of bij een beurt gewoon standaard geserviced worden.

Nog even een opmerking over ruststroom en DC balans; vaak staan die sowieso niet optimaal ingesteld, ook al is er nooit eerder aan een apparaat gewerkt. Ik verdenk de producenten ervan dat ze dit af fabriek gewoon nooit echt goed ingesteld hebben. Ruststroom instellen kost tijd en dus geld, zolang die niet te hoog (overmatige opwarming) of te laag (vervorming) is heb je een bandbreedte waarbinnen het apparaat gewoon zijn werk doet, dus waarom tijd en moeite steken in een afregeling volgens het boekje...