Advies: afspelen van stereo op surround receiver, ja of nee?

Gestart door Ron_Marantz, oktober 16, 2013, 16:45:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ron_Marantz

Na vandaag twijfel ik of ik mijn Pearl Lite weg zal doen. Hierop zitten als stereo bronnen de NA7004 en CD6004 op aangesloten.

Schaamteloos zeg ik nu dat ik mijn CD6004 eigenlijk helemaal nooit gebruik, meer de radio functie van de NA7004 en heb hierop ook mijn NAS + iTunes bibliotheek erop aangesloten, dus ik stream alles via mijn netwerk.

Ik wil dus deze hele stereosetup wellicht van de hand doen en genieten van stereo op mijn SR7007, waarbij ik af en toe CD's zal afspelen op de UD5007. De netwerkfunctionaliteit van de receiver zal ik dan gaan gebruiken voor het afspelen van muziek vanaf mijn NAS.

Maar nu: ik weet dat extra vermogen niet zaligmakend is. Maar is het een optie om een MM7025 te kopen, puur voor de frontspeakers? Deze eindbak sluit ik dan aan op mijn SR7007. Waarbij alleen de center, sub en surroundspeakers op de receiver worden aangesloten.

Ter zijner tijd kan ik dan overwegen om de UD5007 te vervangen door de UD7007 voor een betere weergave van audio CD's.

Al met al: bereik ik met het wegdoen van mijn stereodeel en aankopen van een MM7025 een goede of gelijkwaardige stereoweergave van muziek op mijn reciever? Als ik het goed doe, kost mij deze "upgrade" of downgrade, mij helemaal niets.
Marantz | B&W

WimPeu

Als je het puur voor de stream mogelijkheden wil zou ik het niet doen.  Denk niet dat de MM een beter/mooier stereo plaatje maakt dan je Pearl. Weet niet welke speakers je hebt maar als normaal aan te sturen speakers hebt moet een SR 7XXX meer dan voldoende zijn. Extra vermogen zegt niet zoveel. Wil je gwoon minder apparaten die hetzelfde trucje kunnen zou ik wel de SR nemen...

Hier heb je nog weinig aan als ik het zo terug lees... HLP
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Ron_Marantz

Ik heb het gevoel een soort van overkill te hebben in apparatuur, vandaar mijn twijfel. Ik heb als speakers de B&W CM8 als fronts, B&W CM1 als surrounds en B&W CM Center als center.
Marantz | B&W

SMarcel

#3
Beste Ron,

Hoeveel vermogen wil je eigenlijk hebben?????????????

Ik draai puur en alleen stereo met mijn SR7005 en de UD7007 en deze SR7005 heeft hetzelfde vermogen, 125 Watt bij 8 Ohm, als jouw SR7007.

Als je speakers hebt met Bi-Wiring terminal, dan kun je Bi-Amp aansturing doen vanaf de SR. Dan stuurt de versterker gewoon 4 keer 125 Watt uit naar de speakers. 2 keer naar links en 2 keer naar rechts. Even wat instellingen in het menu aanpassen (zie de bijsluiter :-D) en dan moet het helemaal goed komen.
Let wel, dit is een ander verhaal dan de A en/of B aansluiting achter op een versterker want daar wordt het eindeversterker/vermogen gedeelte van de versterker opgesplitst en (ongeveer) gehalveerd naar de speakers uitgestuurd.

Ik zeg, gewoon de SR7007 juist aansluiten en een goede interlinbk tussen de UD en de SR en je kunt heel mooi Pure Direct spelen.

Groeten,

Marcel

Ron_Marantz

Citaat van: SMarcel op oktober 18, 2013, 06:50:35
Beste Ron,

Hoeveel vermogen wil je eigenlijk hebben?????????????

Ik draai puur en alleen stereo met mijn SR7005 en de UD7007 en deze SR7005 heeft hetzelfde vermogen, 125 Watt bij 8 Ohm, als jouw SR7007.

Als je speakers hebt met Bi-Wiring terminal, dan kun je Bi-Amp aansturing doen vanaf de SR. Dan stuurt de versterker gewoon 4 keer 125 Watt uit naar de speakers. 2 keer naar links en 2 keer naar rechts. Even wat instellingen in het menu aanpassen (zie de bijsluiter :-D) en dan moet het helemaal goed komen.
Let wel, dit is een ander verhaal dan de A en/of B aansluiting achter op een versterker want daar wordt het eindeversterker/vermogen gedeelte van de versterker opgesplitst en (ongeveer) gehalveerd naar de speakers uitgestuurd.

Ik zeg, gewoon de SR7007 juist aansluiten en een goede interlinbk tussen de UD en de SR en je kunt heel mooi Pure Direct spelen.

Groeten,

Marcel

Het is niet omwille van het toevoegen van extra vermogen.

Het gaat mij meer om het feit dat ik met minder apparatuur toch hetzelfde kan bereiken. Ik vraag me dus echt af of de SR/UD en MM hetzelfde biedt qua stereo als mijn stereo componenten nu.
Marantz | B&W

jeffkef

#5
Ze zeggen dat een goede PM versterker toch beter moet klinken als een SR versterker.
Enkeld zijn het nog steeds jou oren die het moeten doen .
Ik zelf had een SR 6007 en ben toen wezen kijken en luisteren naar een pearl Lite , dit was in mijn ogen/oren totaal geen verbetering.(zal vast wel beter af te stellen zijn)
Daarna nog naar de SR7008 wezen luisteren en daar was ik wel van onder de indruk!
Ik zou gewoon luisteren en als je geen verschil hoort dan lekker via de SR spelen  :yes:
Luister dus nu zelf ook gewoon stereo sound via de SR Helemaal grandioos  pompom
'HT' marantz sr 7009 ,quadral platinum,klipsch r115 , mede8er oehlbach. 'stereo'advance acoustic x pre amp en xa160 eind , Vincent LS speakers, Jibb speaker kabel, van den hull interlinks,labb net snoer, pro-ject 1.3 platenspeler, cambridge cd,tuner.dvd

schieper

Ik vond op nuances mijn PM 7001ki in stereo wel beter als de SR7007(? of 8. Ik weet het niet meer). Ik hecht geen waarde aan surround en heb dat dus ook niet. Mocht ik dat wel ooit krijgen dan zou ik zonder bedenken de pm weg doen voor een SR. Het verschil in kwaliteit weegt voor mij niet op tegen het hebben van 2 apparaten. 
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

QuattroNL

Een mooie (=dure?) PM zal eigenlijk altijd beter klinken in puur stereo dan een SR, hoe mooi (duur) die laatste ook is.
Bij mij thuis hoor ik in ieder geval erg duidelijk verschil, al heb ik dan geen SR7xxx maar slechts een SR5xxx.

Echter, een collega heeft slechts een simpele SR5003. Hij streamt muziek vanaf zijn mediaspeler via HDMI naar de SR, zet Audyssey aan en dat klinkt erg goed. Zelfs gelijkwaardig aan mijn PM15S2-LE die ik ter test een keer mee naar hem heb genomen. Dus tja, zaligmakend is het dus niet. Je eigen oren zijn de beste jury.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

darkcoot

Ik heb een SR7005 in combinatie met een SM15s2 (nu vervangen door de PM11).

Mijn ervaring bij mij thuis is dat bij muziek de PM15 "duidelijk mooier" klinkt dan als de voorversterking via de  de SR7005 loopt. Je hebt inderdaad wel een extra versterker in je huis staan. Ik heb het voor over, maar er zullen ook zat mensen/forumleden zijn die er anders over denken.

Het is maar net wat je zelf hoort/wil horen en hoeveel apparaten je in huis wil hebben... clown1
*PM11S3
*SA8003
* Metrum Octave MK2 +USB: heel blij mee
* Spendor A9
* VPI Scout 1.1
*Kimber 8PR LS kabel
*Netgear Readynas
*jRiver
*Xbox one