Hallo,
Ik ben nieuw op het forum. Ik zit met een vraag? Het is reeds enkele malen de revue gepasseerd, maar ik vraag me af of het de moeite is om te bi-ampen met twee pm15s1 versterkers.
Mijn hifi set bestaat uit de pm 15s11+sa15s1+st15s1 dan nog een draaitafel clearaudio emotion en een olive 03 mediaplayer. usher BE718 luidsperkers.
Ik zou nu eventueel van plan zijn om een tweede versterker te plaatsen. Maar mijn vraagt blijft? zal het een duidelijk verschil maken. Mijn Usher vragen nogal veel power.
Of moet ik zoals sommige beweren eerder voor een pm11 gaan?
Ik vind het niet nodig en denk dat je geen verschil zal horen
Het is een speaker met 88db als rendement en de Marantz die je hebt kan dat makkelijk aan
Er zullen vast mensen zijn die anders beweren maar hebben mij nog nooit kunnen overtuigen.
hier wat meer info over bi-ampen:
http://www.hififorum.nl/index.php?topic=21154.0
Zou als ik jou was echt naar een PM11 gaan. Daar hoef ik niet lang over na te denken.
Citaat van: joep op april 21, 2012, 09:54:37
Zou als ik jou was echt naar een PM11 gaan. Daar hoef ik niet lang over na te denken.
Wat zou dat meer of beter doen Joep, waar moet ik aan denken/horen
Moet ik met een hoop woorden als overgewicht, stabiel, rust, etc. etc. komen. Allemaal van die onduidelijke termen. Beter is het gewoon te gaan luisteren. En te vergelijken, hoewel je dat als je naar de prijs kijkt eigenlijk weer niet mag doen. Maar laat ik het zo zeggen een PM-11 kan best een versterker zijn voor het leven terwijl je met een PM-15 blijft rondkijken. Dus eigenlijk ben je op de lange duur met een PM-11 goedkoper uit. Voor mij was een PM-11 dan ook een versterker waar ik heel goed mee kon leven. (tot het toch weer begon te kriebelen).
Citaat van: joep op april 21, 2012, 10:25:20
Moet ik met een hoop woorden als overgewicht, stabiel, rust, etc. etc. komen. Allemaal van die onduidelijke termen. Beter is het gewoon te gaan luisteren. En te vergelijken, hoewel je dat als je naar de prijs kijkt eigenlijk weer niet mag doen. Maar laat ik het zo zeggen een PM-11 kan best een versterker zijn voor het leven terwijl je met een PM-15 blijft rondkijken. Dus eigenlijk ben je op de lange duur met een PM-11 goedkoper uit. Voor mij was een PM-11 dan ook een versterker waar ik heel goed mee kon leven. (tot het toch weer begon te kriebelen).
thx
als ik dit zo lees ga ik toch weer van geen verschil overtuiging over op het gevoel wat ik vroeguhhh wel had dat er wel verschil was en vooral rust op welk nivo ook mmmmmmmmmmm
rust = controle ?
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=122354.0
:angel:
Ik heb onlangs bij W&W Audio (Usher dealer) de 718E op een set Nagra PMA mono's gehoord en nou kende ik deze 718 wel want het waren de ingeruilde van Andre. Maar zoals ze daar klonken had ik ze nog niet eerder gehoord. Vermogen en controle voegt wel degelijk iets toe zeker bij de 718BE die gewoon met een krachtige stabiele versterker pas echt tot leven komen. Dan is de PM15 gewoon niet de krachtpatser die dat kan.
Citaat van: WimPeu op april 21, 2012, 10:47:06
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=122354.0
:angel:
Dat is die MARO :-P
Citaat van: John Wx op april 21, 2012, 10:52:43
Dat is die MARO :-P
:schater:
Even wat info over de Nagra's..eigenzinnig maar indrukwekkend..
http://www.avguide.com/review/nagra-pyramid-monoblock-amplifier
Citaat van: WimPeu op april 21, 2012, 10:54:15
:schater:
Even wat info over de Nagra's..eigenzinnig maar indrukwekkend..
http://www.avguide.com/review/nagra-pyramid-monoblock-amplifier
ooit demo gehoord bij Harry van Dalen
Citaat van: John Wx op april 21, 2012, 10:56:39
ooit demo gehoord bij Harry van Dalen
En.....wat vond je er van. Man man ze lieten die Ushers zingen..ik kende ze niet terug..zou spontaan een setje kopen..
Citaat van: WimPeu op april 21, 2012, 10:51:42
Ik heb onlangs bij W&W Audio (Usher dealer) de 718E op een set Nagra PMA mono's gehoord en nou kende ik deze 718 wel want het waren de ingeruilde van Andre. Maar zoals ze daar klonken had ik ze nog niet eerder gehoord. Vermogen en controle voegt wel degelijk iets toe zeker bij de 718BE die gewoon met een krachtige stabiele versterker pas echt tot leven komen. Dan is de PM15 gewoon niet de krachtpatser die dat kan.
Verklaar je nader Wim.
''Zoals ze daar klonken'' heeft m.i. een ''heel klein beetje'' met de akoestiek te maken.
Ik begrijp steeds minder van die vermogen en controle uitspraken.
Wel eens van tegen EMK gehoord? :wink:
Zal zeker met de akoestiek te maken hebben gehad alhoewel die nou niet bepaald top is in die drukke luisterruimte daar. Verklaren kan ik het niet en ben zelf ook uiterst nuchter en terughoudend in dit soort zaken. Kan alleen zeggen wat ik ervoer.
Maar heb nu al vele malen ervaren dat ik met meer vermogens ook een soort van controle hoor. Valt me elke keer op dat als ik normaal aan te sturen speakers hoor op hoge vermogens versterkers ik altijd de kracht voel en hoor...met een beetje placebo erbij en je bent weer een hoop centen armer.. :-D
Ik ken het placebo effect van een dikke versterker maar al te goed. clown1
Citaat van: SB_Marantz op april 21, 2012, 11:19:00
Ik ken het placebo effect van een dikke versterker maar al te goed. clown1
Mannen die compenseren... :angel:
het meest verkochte merk "Placebo" maar als het werkt werkt het
Misschien een gat in de markt. Placebo audio.....oh nee dat bestaat al maar het heet dan Emotiva... :angel:
Citaat van: SB_Marantz op april 21, 2012, 11:19:00
Ik ken het placebo effect van een dikke versterker maar al te goed. clown1
stupid Ik ook heb ooit een SM-7 met veel vermogen gekocht - ook voor de looks - en doe het nu ook met 2x 12 watt.
Heb er geen spijt van :-D maar dat is een ander verhaal. :-P
Volgens mij wordt het voor TS gewoon een kwestie van uitproberen en zelf ervaren of het het waard is om geld hieraan uit te geven. De één hoort het wel, de ander niet. Ikzelf heb ervaren dat een krachtige eindversterker een hoop goed kan maken.
Ik zou alleen niet snel twee geïntegreerde versterkers voor biamp gebruiken.
Dus als ik het een beetje goed begrijp, is het niet echt een meerwaarde van 2 pm 15s1 te gebruiken? Eerder voor een pm11 gaan en daar zal ik mijn usher meer plezier mee doen. Ik dacht zo , van die pm11 heeft niet echt veel meer vermogen??? dus dat zal dan ook niet veel verschil uitmaken? Ik weet ook dat het niet enkel de watts zijn die bepalen, maar ik kon een musical fidelty a5.5 kopen die heeft 2x250watt. Ik dacht dat deze dan wel de power zou hebben om mijn Usher's volledig tot hun recht te laten komen.
het blijft een moeilijke oefening. Terwijl ik wel tevreden ben over mijn set. Maar ja!!
Citaat van: scalie op april 21, 2012, 13:03:28
Dus als ik het een beetje goed begrijp, is het niet echt een meerwaarde van 2 pm 15s1 te gebruiken? Eerder voor een pm11 gaan en daar zal ik mijn usher meer plezier mee doen. Ik dacht zo , van die pm11 heeft niet echt veel meer vermogen??? dus dat zal dan ook niet veel verschil uitmaken? Ik weet ook dat het niet enkel de watts zijn die bepalen, maar ik kon een musical fidelty a5.5 kopen die heeft 2x250watt. Ik dacht dat deze dan wel de power zou hebben om mijn Usher's volledig tot hun recht te laten komen.
het blijft een moeilijke oefening. Terwijl ik wel tevreden ben over mijn set. Maar ja!!
Puur vermogen zegt niet veel. Waar je wel naar kunt kijken is hoe gemakkelijk het vermogen wordt afgegeven. Over het algemeen zegt de grootte van de voeding daar wel iets over.
Kan een versterker zijn vermogen verdubbelen bij een halvering van de impedantie? Zal met grilligere speakers een groot voordeel hebben tov een versterker die dat niet kan. De PM11 zal niet veel meer vermogen hebben, maar zeker wel een betere voeding (hoop ik althans).
En 100% stabiel. 2 maal 100 watt bij 8 Ohm en 2 maal 200 watt bij 4. En kwa voeding...waarom denk je dat ie > 30kg weegt.. :wink:
De PM-11 is natuurlijk veel stabieler. De Pm-15 geeft 100 watt bij 8 ohm. Bij 4 ohm zou dat 200 watt moeten zijn maar is ik meen iets van slechts 160 watt. Heb zelf boxen met een best hoog rendement van 90 dB. Maar nu na het plaatsen van een tweede eindtrap welke het vermogen van 2 maal 110 watt naar 2 maal 420 watt bracht ben ik voor het eerst geschrokken van een pistool schot op een plaat. Iets wat ik al vele malen eerder had gehoord deed me nu bijna van mijn stoel vallen.
Citaat van: joep op april 21, 2012, 14:21:20
De PM-11 is natuurlijk veel stabieler. De Pm-15 geeft 100 watt bij 8 ohm. Bij 4 ohm zou dat 200 watt moeten zijn maar is ik meen iets van slechts 160 watt. Heb zelf boxen met een best hoog rendement van 90 dB. Maar nu na het plaatsen van een tweede eindtrap welke het vermogen van 2 maal 110 watt naar 2 maal 420 watt bracht ben ik voor het eerst geschrokken van een pistool schot op een plaat. Iets wat ik al vele malen eerder had gehoord deed me nu bijna van mijn stoel vallen.
zit je weer Joep
Citaat van: joep op april 21, 2012, 14:21:20
De PM-11 is natuurlijk veel stabieler. De Pm-15 geeft 100 watt bij 8 ohm. Bij 4 ohm zou dat 200 watt moeten zijn maar is ik meen iets van slechts 160 watt.
Heb jij dat gemeten?
Ook al zou de versterker zich niet als een ''ideale'' spanningsbron gedragen maakt dat voor de weergave nog niets uit.
Citeer
Heb zelf boxen met een best hoog rendement van 90 dB. Maar nu na het plaatsen van een tweede eindtrap welke het vermogen van 2 maal 110 watt naar 2 maal 420 watt bracht ben ik voor het eerst geschrokken van een pistool schot op een plaat. Iets wat ik al vele malen eerder had gehoord deed me nu bijna van mijn stoel vallen.
Een 2e eindtrap?
Je gebruikt beide tegelijk of hoe moet ik dat zien?
Want hoe kom je op een vermogen van 2 x 420 Watt @ 8?
Zijn jou speakers met 420 Watt continu te belasten? :-o
Citaat van: Maurice op april 21, 2012, 12:55:19
Volgens mij wordt het voor TS gewoon een kwestie van uitproberen en zelf ervaren of het het waard is om geld hieraan uit te geven. De één hoort het wel, de ander niet. Ikzelf heb ervaren dat een krachtige eindversterker een hoop goed kan maken.
Ik zou alleen niet snel twee geïntegreerde versterkers voor biamp gebruiken.
Wel als monoblock? :yes:
Citaat van: Maurice op april 21, 2012, 12:55:19
Ik zou alleen niet snel twee geïntegreerde versterkers voor biamp gebruiken.
Buiten dat lijkt het me erg handig naar de ingangsgevoeligheid te kijken.
Meestal is dat 1,5 V
Zit daar een klein verschil in krijg je ongeacht de stand van het volume potje niveau verschillen en dat wil je niet.
Citaat van: SB_Marantz op april 21, 2012, 15:04:25
Heb jij dat gemeten? Opgave van Marantz in de folder en gebruiksaanwijzing.
Ook al zou de versterker zich niet als een ''ideale'' spanningsbron gedragen maakt dat voor de weergave nog niets uit.
Een 2e eindtrap?
Je gebruikt beide tegelijk of hoe moet ik dat zien? Zie tekening op http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,3514.1260.html
Want hoe kom je op een vermogen van 2 x 420 Watt @ 8? Opgave van Marantz in de folder en gebruiksaanwijzing.
Zijn jou speakers met 420 Watt continu te belasten? :-o Geen idee zou niet weten hoe ik het zou moeten doen.
Technische beschrijving:
Systeem:
afgestemde poortbelasting, drie-weg design, in puntbron opstelling
Aantal units: 4
Filter: asymmetrisch eerde orde filter
Minimaal aanbevolen vermogen: 25 Watt muziek
Maximaal onvervormd kortstondig vermogen: 800 Watt
Rendement:
90 dB
Impedantie: 8 - 4 ohm
Afmeting: 35 x 37 x 135 cm
Gewicht: 80 kg
Uitvoering: hoogglans zwart, zijdeglans zwart alle andere uitvoeringen en kleuren op aanvraag
Maar we dwalen af. Om de TS een antwoord te geven.
Nee ik zie geen nut in bi-ampen met een PM15s1.
Wil je beter dan zou ik voor een PM-11 gaan.
Ah 2 x SM11 in bridge mode.
Citaat van: SB_Marantz op april 21, 2012, 15:47:13
Ah 2 x SM11 in bridge mode.
Bij interesse ben je altijd welkom om te komen luisteren.
Als je niet te ver weg woont.
Stuur me anders een PM.
Altijd leuk en je bent uiteraard ook hier welkom.
Naar mijn mening zit het allemaal tussen de oren ,je zou namelijk ook verwachten dat een Sony TA-FE370 het onderspit delft tegen een Densen DM-20 en DM-30 pre/ev combi ,of een Onkyo TX-SR604E die naar verwachting veel minder controle zou hebben ,in de getoetste praktijk blijkt het allemaal geen hol uit te maken ,tenzij je op debiel hoge volumes gaat draaien waarbij je de ene versterker laat clippen en de ander niet :angel:
Citaat van: Marco op april 22, 2012, 16:44:44
Naar mijn mening zit het allemaal tussen de oren ,je zou namelijk ook verwachten dat een Sony TA-FE370 het onderspit delft tegen een Densen DM-20 en DM-30 pre/ev combi ,of een Onkyo TX-SR604E die naar verwachting veel minder controle zou hebben ,in de getoetste praktijk blijkt het allemaal geen hol uit te maken ,tenzij je op debiel hoge volumes gaat draaien waarbij je de ene versterker laat clippen en de ander niet :angel:
Wie heeft wat
getoetst ? En wat is toetsen? Ik luister gewoon naar mensen die er ervaring mee hebben of nog liever luister ik zelf. Ben ondanks mijn leeftijd nog steeds in staat zelf een mening te vormen. Maar moet dan natuurlijk zelf de spullen enige tijd binnen hebben staan natuurlijk. Anders is het lullen in de ruimte he.
Sorry ik was vergeten de link te plaatsen ,bij deze dan .
http://www.hififorum.nl/index.php?topic=22725.645
Wat een verhaal zo lang bijna niet te lezen. Heb zelf tijdens een beurs eens in zo'n ruimte gezeten en i.d.d. er was niet te luisteren. En daar werd iedere paar minuten niet eens de apparatuur verwisseld. Nee, om te luisteren moet je de tijd nemen. Ga uit van de rust in jouw omgeving op een moment dat jou past (het liefst alleen). En ga zitten genieten. Hier zijn veel te veel mensen, meningen, vooroordelen en beperkingen. Op een ander flora over auto's eens zo'n stuk gelezen over welke auto nu het "beste" was een Ferrari of een Lamborghini. Door mensen die er nooit een bezeten hadden, nooit in gereden hadden en waarschijnlijk nooit een in het wild zijn tegengekomen. Maar iedereen had een mening en wist het beter dan de ander. Ik zou zeggen vertrouw op jezelf luister zelf en vorm je eigen mening. Neem geen genoegen met zulke massa luister evenementen maar ga in jouw eigen kamer op jouw eigen stoel zitten luisteren. Natuurlijk merk je dan wel soms hele grote verschillen maar onthou ook dat er snel een gewenning plaatsvind waarna je als je niet oppast weer op zoek gaat naar "beter". En dat kan een hoop geld kosten. En weet iedereen heeft zijn financiële beperkingen maar die mogen natuurlijk nooit jouw mening bepalen.
Om vergelijkend te luisteren moet je kunnen switchen en de uitgangsniveaus gelijk getrokken hebben ,anders luister je naar verschillende volumes ,en dat het dan verschillen oplevert moge duidelijk zijn .
Het verhaal van controle is dan opeens geen onderwerp meer ,je zou om meer inzicht te verwerven eens aan dergelijke opzet deel kunnen nemen ,het is echt een eye opener :yes:
Vond dit wel een terechte uitspraak.
Twee keer 70 watt is ook wat weinig voor speakers met een dergelijk laag rendement en dan bedoel ik niet in de huiskamer, maar in een wat grotere ruimte met een kleine twintig mensen als dempmateriaal. Ik heb de IMF RSPM's wel eens laten draaien op de Marantz PM80 en dat ging ook al snel clippen. De RSPM's hebben een rendement van rond 80dB/w/m en dan haal je met de PM80 rond 100dB op een meter, maar daar zit je niet te luisteren dus je hebt het op de luisterplek over een 95dB op maximaal versterkervermogen.
De Sony SS G7 heeft een rendement van 94dB en de HK Cit 16 maakt zich helemaal niet druk om 180 watt per kant. Dat betekent ruim 116 dB op een meter en dat is echt loeihard. Ik zal jullie volgende keer eens Level 42 laten horen, dat heb je thuis nog niet meegemaakt.
Natuurlijk zoek je een installatie voor bij jou thuis. En niet voor in een of andere zaal met dergelijk slechte
omstandigheden.
Verschil in geluidsdruk is natuurlijk heel wat anders dan verschil in klank ,daar verwijst Han dan ook naar .
In een ruimte waarbij dezelfde luidsprekers steeds weer op diezelfde geluidsdruk staan te spelen met verschillende versterkers waarvan er niet 1 staat te clippen levert dan ook geen hoorbaar verschil op ,dus de vlieger met betrekking tot controle gaat dan niet op .
Betekend dat dus dat die Sony eigenlijk ongeschikt was voor deze test en de hele sessie aan het clippen was?
Ja, en niemand heeft het gehoord...
Zegt voldoende toch?
Nee Joep dat was namelijk niet het geval ,dat staat trouwens ook nergens vermeld dat de Sony de hele sessie aan het clippen was .
Ik kan ook jouw ev's laten clippen zonder dat je het in de gaten hebt :-D
De rode tekst is letterlijk overgenomen. Zoals:
Dat deed zich voor toen de Sony licht begon te clippen, meerdere mensen viel dat op.
Op andere momenten heb ik niemand gehoord over verschillen. Het kan zijn dat het me verder allemaal ontgaan is hoor maar in de regel let ik best goed op.
Hoe dan ook deze Sony is dus niet in staat op flink volume strak te blijven draaien met de gebruikte luidsprekers, voor mij een reden om naar een andere versterker te kijken. Bij voorkeur eentje met meer vermogen.
en
Jacco stelt de uitgangen van de versterkers gelijk met een sinustoon, maar als er dan een keiharde CD langs komt met een enorme bak laag dan gaat de Sony gewoon in de stress en dat kun je niet van tevoren inschatten. Dat clippen is goed te horen, maar zegt niets over de kwalitatieve verschillen van versterkers.
Ik bedoel dat de gebruikte ruimte zeer slecht was en dat de apparatuur hier niet geschikt voor was. Daar om zijn de M&G hier op het forum zo nuttig. Als men dan tenminste niet met te veel mensen is. Beter is dan om gewoon 2x een M&G te houden.
Euh.... Joep ,de ruimte waar de sessie zich afspeelde is een studio ,je gaat toch niet beweren dat de gemiddelde huiskamer een betere akoestiek heeft dan een professionele studio ?
En nogmaals ,dat een lichtere versterker eerder gaat clippen zegt helemaal niets over klankmatige eigenschappen ,het is juist erg knap van de Sony dat die op zeer hoge volumes de rest met gemak kan bijbenen ,op het moment dat de volume iets lager stond (wat voor een huiskamer nog steeds erg luid is) hoorde niemand het verschil ,terwijl er nota bene werd gezegd welke versterker aan het werk was ,niemand maar dan ook niemand durfde de blinde test aan !!
CiteerIk bedoel dat de gebruikte ruimte zeer slecht was en dat de apparatuur hier niet geschikt voor was
Dus jij durft met droge ogen te beweren dat jij in die ruimte het verschil ook niet zou horen maar bij jou thuis onder dezelfde voorwaarden wel het verschil kan horen ?
Citaat van: Marco op april 22, 2012, 18:27:18
Dus jij durft met droge ogen te beweren dat jij in die ruimte het verschil ook niet zou horen maar bij jou thuis onder dezelfde voorwaarden wel het verschil kan horen ?
Wat ik bedoel is dat de uiteindelijke bestemming het luisteren in mijn woonkamer is. Hoe goed of slecht die van akoestiek ook mag zijn. Apparatuur kan in de studio prima klinken en bij mij thuis voor geen meter of andersom. Ik kies dan ook voor apparatuur welke bij mijn thuis goed klinkt. Dat is mijn doel. Ik heb bij mij thuis wel verschil kunnen waarnemen in verschillende gecombineerde versterkers zoals de PM-15 en PM-11. Ook neem ik verschil waar tussen 1 of 2 SM-11's. Maar dat zijn mijn persoonlijke waarnemingen bij mij thuis. Of ik en zo ja welke verschillen ik waarneem elders weet ik niet omdat ik dat vergelijk nooit gemaakt heb. Maar dat is niet belangrijk omdat ik uitsluitend invloed kan hebben over de zaken bij mij thuis. Wat een ander elders doet of ervaart is voor zijn rekening.
Dus wat ik daar wel of niet zou horen is speculeren en dat is natuurlijk onzinnig.
Maar ik denk dat we een beetje off-topic zijn. Ik stop er dus hier mee.
Citaat van: joep op april 22, 2012, 18:53:53
Ik heb bij mij thuis wel verschil kunnen waarnemen in verschillende gecombineerde versterkers zoals de PM-15 en PM-11. Ook neem ik verschil waar tussen 1 of 2 SM-11's. Maar dat zijn mijn persoonlijke waarnemingen bij mij thuis.
Heb je die vergelijkingen ook onder diezelfde voorwaarden gedaan zoals in de studio van Han het geval was ?
Indien dat niet het geval was dan kan je die vergelijkingen met een grote korrel zout nemen want je hebt immers naar verschillende luidsterkte's zitten luisteren,lees de voorwaardes er nog maar eens over na .
Volgens mij zijn wij nog steeds on-topic maar bekijken we uit een ander perspectief dan menigeen wil bekijken .
oei, blijkbaar brengt mijn vraag nogal wat reacties teweeg? Niet echt mijn bedoeling. Het is natuurlijk zo dat voor een ieder de klank verschillend is en dat voor de ene het goed klinkt en voor de andere dan weer minder. Is het niet leuk dat we allemaal een eigen mening en smaak hebben? Anders stonden we allemaal met een zelfde versteker in onze salon. Maar om dan toch ergens een bepaalde richting te volgen, ben ik toch van die mening dat het weinig zin (verschil zal maken) om een tweede pm15s1 erbij te plaatsen. dat ik toch beter opteer voor een pm11. Daar zal dan toch meer te horen zijn. Ik wilde enkel mijn ushers laten doen wat ze kunnen!!! Naar mijn bescheiden mening kan er meer uitgehaald worden. Begrijp me niet verkeerd, ze spelen eigenlijk al heerlijk, maar het is die upgrade microbe zekers? :lol:
Geld moet rollen :-D
Daar heb ik iig geen probleem mee ,waar ik wel problemen mee heb zijn loze beweringen om het een en ander te kunnen verantwoorden .
Mijn mening is des te meer vermogen des te meer muziekkwaliteit. Maar in dit verhaal gaat het niet alleen om wattage maar ook om reserve van de versterker.
Ik heb zelf 300watt aan 8ohm tyer beschikking. Dat zijn vermogens wat mijn luidspreker niet continu mag hebben. Toch merk je dat door het vermogen en de zeer ruim bemeten voeding dat er altijd voldoende voorraad en controle vanuit de versterker komt. Als je veel controle hebt wordt de bass ook veel strakker.
Ik kan thuis ook met mijn pm52se draaien, die krijgt de woofers ook wel heen en weer maar in verhouding met de monoblokken is het echt rampzalig te noemen.
Er zijn veel believers en non believers. Dat is met versterkers zo en met kabels nog veel meer. Als je je usher's bij mij aan de set hangt of bijv. bij joep of lo dan zul je merken dat je veel meer dynamiek uit de speakers krijgt als dan dat je met een versterker draait met minder vermogen.
Hierbij beweer ik echt niet dat een pm15 slecht is, maar ik vindt dat de usher's veel meer kunnen hebben dan dat, en daardoor veel beter klinken.
Het is net welk budget heb je en waar wil je naar toe. Het is belangerijk dat je geniet van je set, dat staat voorop
Ronald
Dus met een versterker van 1000 Watt heb je nog meer muzikaliteit :?
Ik heb hier in huis een tijdje met 2x 1,2 kW gedraaid op luidsprekers van 4 Ohm met een rendement van 83db ,ik heb niet het idee dat het muzikaler was ,wel weet ik dat het iets harder ging zonder dat de versterkers gingen clippen ,een ander probleem kan zich wel voordoen ,en dat is in de eerste plaats een mechanische overbelasting van de speakers ,en in de tweede plaats een elektrische overbelasting van de speakers .
Dit zijn zaken die een hoorbaar effect opleveren ,maar het heeft helemaal niets met muzikaliteit te maken .
Citeer
Er zijn veel believers en non believers
:yes:
(http://hvv.amsterdampost.nl/HVV/www.hetvrijevolk.com/files/users/danielboom/biblekoran.jpg)
Go for it ! :-D
De beste test zijn altijd nog je eigen oren die iets waarnemen.
Zelf gaan luisteren is dus het advies.
Groet Whisper
Citaat van: Whisper.nl op april 22, 2012, 20:59:20
De beste test zijn altijd nog je eigen oren die iets waarnemen.
Zelf gaan luisteren is dus het advies.
Groet Whisper
:yes:
Dus adviezen aan anderen welke versterker te gebruiken meteen in de wind slaan .
Uiteindelijk zal elke audiogek door die 'dikke versterker' fase heen moeten. :-D Ik mag op de een of andere manier tot op zekere hoogte graag vermogen op de plank hebben staan. Met muzikaliteit heeft het voor mij niets te maken. Dat kan , zei het op lagere volumes, met bijna elke versterker bereikt worden maar als je gas wilt geven en de boel moet niet gaan versmeren of naar lucht gaan happen dan is wat reserve in mijn beleving een pluspunt.
Jij zou dus zo je Onkyo TX-NR1007 inruilen voor een Onkyo TX-NR509 Marco? Als het jouw puur om de aansluitingen gaat dan is dat dus een upgrade..
Citaat van: Marco op april 22, 2012, 20:55:38
:yes:
(http://hvv.amsterdampost.nl/HVV/www.hetvrijevolk.com/files/users/danielboom/biblekoran.jpg)
Go for it ! :-D
dacht meer deze boeken
Citaat van: WimPeu op april 22, 2012, 21:29:40
Jij zou dus zo je Onkyo TX-NR1007 inruilen voor een Onkyo TX-NR509 Marco? Als het jouw puur om de aansluitingen gaat dan is dat dus een upgrade..
Nee Wim ,ik geloof namelijk dat wanneer ik naar de 1007 kijk dat het klankmatig meer te brengen heeft dan een 509 :wink:
En als ik mijn ogen dicht doe dan heb ik het gevoel naar een Rotel RC-995 + een Krell KSA50 te luisteren :schater: ,overigs heb ik genoemde apparaten in huis gehad en ik vind het wel goed zo ...... maar als ik dan de drang heb om iets te veranderen (waar ik wel grip op heb) zijn de luidsprekers en/of de filters daarvan .
Citaat van: thepioneer op april 22, 2012, 20:27:27
Mijn mening is des te meer vermogen des te meer muziekkwaliteit. Maar in dit verhaal gaat het niet alleen om wattage maar ook om reserve van de versterker.
Meer muziek kwaliteit als in beter geluid?
Wat is muziek kwaliteit eigenlijk?
Citeer
Ik heb zelf 300watt aan 8ohm tyer beschikking.
Per kanaal?
Het ter beschikking hebben is leuk maar het voegt niets toe.
Citeer
Dat zijn vermogens wat mijn luidspreker niet continu mag hebben. Toch merk je dat door het vermogen en de zeer ruim bemeten voeding dat er altijd voldoende voorraad en controle vanuit de versterker komt. Als je veel controle hebt wordt de bass ook veel strakker.
Euh nee, je luistert in een normale huiskamer voor ongeveer 80% naar gereflecteerd geluid, (dus geen Bose nodig :evil: )
Meer vermogen betekend in geen geval meer controle en dus een strakkere laag weergave.
Wederom akoestiek my friend.
Citeerdan zul je merken dat je veel meer dynamiek uit de speakers krijgt als dan dat je met een versterker draait met minder vermogen.
Ik vraag me af of je wel weet wat dynamiek is?
Citeer
Hierbij beweer ik echt niet dat een pm15 slecht is, maar ik vindt dat de usher's veel meer kunnen hebben dan dat, en daardoor veel beter klinken.
Same story.
Citeer
. Het is belangerijk dat je geniet van je set, dat staat voorop
Natuurlijk is het mooi een leuke set te hebben maar het doel is muziek luisteren en de set is een middel. :wink:
Is het dan toeval dat van al de sets die ik de afgelopen jaren heb mogen beluisteren mij emotioneel het meest raakten een vermogen hadden van zo tussen de 200 en 400 Watt?
De top merken transistor versterker bouwers zoals Krell, Mark Levinson, Mc Intosh etc. allemaal versterkers bouwen van vele honderden Watts? Tot wel 1200 watt per kanaal?
Denk dat het aantal watt's dat die dingen kunnen afgeven in een fractie van een seconde, het formaat van de elco's en trafo's daar allemaal mee te maken heeft.
Met de uitspraak "Meer vermogen betekend in geen geval meer controle en dus een strakkere laag weergave." ben ik het uit eigen ervaring niet eens. En "Als je veel controle hebt wordt de bass ook veel strakker." klopt wel naar mijn ervaring.
Dus ik spreek niet over geloven maar over eigen ervaringen die mijn muziekbeleving en het genieten van muziek op een hoger peil hebben gebracht. Dus maakt het niet uit wat hier is neergeschreven maar alleen waar ik van geniet. Ik hoop dat het bij jullie ook zo is.
Ik zit blijkbaar op een andere golflengte want ik raak niet geëmotioneerd door apparatuur ,muziek dat doet mij wel wat :yes:
Citaat van: joep op april 22, 2012, 22:20:07
Is het dan toeval dat van al de sets die ik de afgelopen jaren heb mogen beluisteren mij emotioneel het meest raakten een vermogen hadden van zo tussen de 200 en 400 Watt?
Niets vreemds met emotie maar dit is hardware.....geen muziek.
Ik snap de kick wel hoor!
Citeer
De top merken transistor versterker bouwers zoals Krell, Mark Levinson, Mc Intosh etc. allemaal versterkers bouwen van vele honderden Watts? Tot wel 1200 watt per kanaal?
Denk dat het aantal watt's dat die dingen kunnen afgeven in een fractie van een seconde, het formaat van de elco's en trafo's daar allemaal mee te maken heeft.
Je haalt wederom het vermogen aan maar een versterkertje van 2 x 100 Watt @ 8 Ohm kan zeker zo snel zijn. (rise time) als een dikke Krell of Levinson waar ik ook goed bekend mee ben overigens.
Je stuurt aan op dynamiek?
Die zit in de muziek, niet in de versterker.
Citeer
Dus ik spreek niet over geloven maar over eigen ervaringen die mijn muziekbeleving en het genieten van muziek op een hoger peil hebben gebracht. Dus maakt het niet uit wat hier is neergeschreven maar alleen waar ik van geniet. Ik hoop dat het bij jullie ook zo is.
Het gaat er bij veel mensen om hoe het klinkt en niet meer om de muziek.
Als mensen bij mij op bezoek komen is het vaak: ''Klinkt goed'' en niet: dat is een mooi stukje muziek.......
Natuurlijk is het al freak zijnde belangrijk dat het fatsoenlijk klinkt maar daar schuilt het gevaar.........waar blijft de muziek zelf......waar het om gaat?! :wink:
Citaat van: Marco op april 22, 2012, 22:24:20
Ik zit blijkbaar op een andere golflengte want ik raak niet geëmotioneerd door apparatuur ,muziek dat doet mij wel wat :yes:
Mij ook niet hoor, maar het zijn wel die schoenendozen die er voor zorgen dat je zo van muziek kunt genieten. Hoe ze eruitzien of wat erop staat maakt me niet zo veel uit. En van wat erin zit heb ik sowieso geen verstand. :no: :no: :no:
Citaat van: SB_Marantz op april 22, 2012, 22:29:32
Niets vreemds met emotie maar dit is hardware.....geen muziek.
Ik snap de kick wel hoor!
Je haalt wederom het vermogen aan maar een versterkertje van 2 x 100 Watt @ 8 Ohm kan zeker zo snel zijn. (rise time) als een dikke Krell of Levinson waar ik ook goed bekend mee ben overigens.
Je stuurt aan op dynamiek?
Die zit in de muziek, niet in de versterker.
Het gaat er bij veel mensen om hoe het klinkt en niet meer om de muziek.
Als mensen bij mij op bezoek komen is het vaak: ''Klinkt goed'' en niet: dat is een mooi stukje muziek.......
Natuurlijk is het al freak zijnde belangrijk dat het fatsoenlijk klinkt maar daar schuilt het gevaar.........waar blijft de muziek zelf......waar het om gaat?! :wink:
De hardware is slechts de manier om tot iets te komen. Maar als je dan zaken hoort die jou emotioneel zo treffen hoewel je dat eerder nooit is opgevallen begrijp je de betekenis van dat extra vermogen maar al te goed.
Het lijkt wel een kabel discussie. Ik heb hier niets aan toe te voegen. Ik heb mijn ervaring verteld en ik begrijp joep zijn verhaal ook erg goed.
Dat dynamiek blijkbaar iets is wat op de cd staat en ik blijkbaar met die cd enorm veel dynamiek hoor in mijn bedrijfswagen zal de dynamiek blijkbaar wegvallen ten opzichten van het motorgeluid. clown1
Meer vermogen en demping is blijkbaar ook geen strakkere bass maar blijkbaar fungeerd de extra versterker als basstrap omdat de bass door de akoustiek bepaald wordt. clown1
Verdere theorieën gaan me veels te ver om over mee te kunnen praten, ik soldeer die rommel niet inelkaar dus dat zal allemaal wel.
Een surplus aan vermogen is in sommige gevallen noodzakelijk ,denk daarbij aan zeer moeilijk aanstuurbare luidsprekers ,in het geval van 90% van de verkrijgbare luidspreker systemen volstaat een versterker met 50Watt @ 8Ohm en is zelfs ruim bemeten te noemen .
Ik heb hier een subwoofer systeem met 4 relatief kleine woofertjes ,doordat deze kleine woofertjes in een gesloten systeem zitten vragen ze om meer dan gemiddeld uitgangsvermogen vd versterker ,het rendement van die kleine donders is in combinatie met de gesloten behuizing en het feit dat er toch flink geboost moet worden om het -3db punt zo laag mogelijk te houden niet erg makkelijk te noemen ,daarom word er een versterker toegepast met een rms vermogen van 800 Watt .
Je kan je dan wel een voorstelling maken als je een systeem bouwt met enkel een woofer die een rendement heeft van 82 db in een gesloten behuizing ,dat vraagt gewoon om een hele stevige versterker .
Een ander voorbeeld is een uit de kluiten gewassen speaker met een rendement van 98db ,daarvoor knal je echt met minder dan 10 Watt ,en we spreken dan echt niet over klankmatige eigenschappen maar over technische eigenschappen .
Stel dat je een ls systeem hebt met een rendement van 88db en je besluit om van een versterker met 100 Wpc naar een versterker met 150 Wpc te gaan dan zal je dat nauwelijks kunnen merken ,ja maar ! roept men....je hebt meer reserves ,nou 10 Watt is en blijft 10 Watt hoor ,het maakt geen moer uit of je de 90 Watt niet gebruikt of de 140 Watt niet gebruikt ,dus het verhaal van die ongebruikte reserves is eigenlijk een verwaardeloosbaar iets .
Klankmatig maakt het in ieder geval helemaal niets uit .
CiteerDat dynamiek blijkbaar iets is wat op de cd staat en ik blijkbaar met die cd enorm veel dynamiek hoor in mijn bedrijfswagen zal de dynamiek blijkbaar wegvallen ten opzichten van het motorgeluid. clown1
Ga dan eens jouw apparatuur die je thuis in de luisterruimte hebt staan in de bedrijfswagen bouwen ,er gaat dan een wereld voor je open :-)
(http://sweetmelissarecords.com/shop/images/089408004124.jpg)
Toch een leuke discussie die hier ontstaat. Maar goed even de realiteit. Pak ik de Musical Fidelity system diagnostic kaart erbij (zie http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,3514.1245.html ) dan heb je voor een luidspreker met een rendement van 82dB een versterker nodig die 1200 Watt kan leveren. Iets als de McIntosh dus. Voor boxen met een rendement 88 db heb je al snel een versterker van 400 watt nodig en met 90dB zit je op 250 Watt. Hou je dan nog rekening met het feit dat de meeste luidsprekerbouwers wel heel erg optimistisch zijn over het rendement van hun luidsprekers dan zijn dit echt minima. Wat dat betreft zijn het net autofabriekanten die de verbruik cijfers van hun auto's opgeven. Ik zie dan ook dat mensen met buizenversterkers al snel overstappen op hoornluidsprekers met een hoog rendement. Dus mijn advies in deze is dat wanneer je uitgaat van een luidspreker met een toch al mooi rendement van 90 dB je een versterker er aan moet hangen van 250 Watt wil je safe spelen. Draai dan de tsjaikovski 1812 met de kanonnen en je begrijpt helemaal wat ik bedoel. Dan bevind je je pas echt op een slagveld. Is het niet de veldtocht tegen Napoleon dan is het wel tegen de buren.
Leuk Joep dat je zo kan genieten van je set en upgrade voor jouw en je buren lees ik net :wink:
Citaat van: joep op april 23, 2012, 08:33:56
(http://sweetmelissarecords.com/shop/images/089408004124.jpg)
Toch een leuke discussie die hier ontstaat. Maar goed even de realiteit. Pak ik de Musical Fidelity system diagnostic kaart erbij (zie http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,3514.1245.html )
Mag ik dit een raar kaartje vinden?!
Lijkt wel een publiciteits stunt om maar een zo zwaar mogelijke versterker te kopen zoals een tri vista o.i.d.
Vermogen verloopt logaritmisch om te beginnen en om 2 x zo luid te kunnen spelen heb je 10 x zo veel vermogen nodig.
Dus van 100 Watt naar 1 Kw.
Jou eigen voorbeeld:
Speaker sens 88 dB en benodigd vermogen 400 Watt.
Er van uitgaande dat deze 8 Ohm nominaal is kom je op het volgende:
Input output
1 88
2 91
4 94
8 97
16 100
32 103
64 107
128 110
256 113
512 116
Bij 400 Watt input, wat geen enkele huiskamer speaker kan verwerken kom je dus op ongeveer 114 SPL uit.
Enig idee hoe hard 105 al is?!
Je verhaal verder lezende wil je volgens mij toch weer richting dynamiek?
Heb ik het goed?
Met een zwaardere versterker ga je dat behalve een grotere max. amplitude niet bereiken.
Het verschil tussen een 100 Watter en 300 Watter is waar te nemen maar niet eens echt noemenswaardig.
Daar komt nog bij dat je speakers in staat moeten zijn het continu te kunnen verwerken.
Citeer
dan heb je voor een luidspreker met een rendement van 82dB een versterker nodig die 1200 Watt kan leveren. Iets als de McIntosh dus. Voor boxen met een rendement 88 db heb je al snel een versterker van 400 watt nodig en met 90dB zit je op 250 Watt. Hou je dan nog rekening met het feit dat de meeste luidsprekerbouwers wel heel erg optimistisch zijn over het rendement van hun luidsprekers dan zijn dit echt minima. Wat dat betreft zijn het net autofabriekanten die de verbruik cijfers van hun auto's opgeven. Ik zie dan ook dat mensen met buizenversterkers al snel overstappen op hoornluidsprekers met een hoog rendement. Dus mijn advies in deze is dat wanneer je uitgaat van een luidspreker met een toch al mooi rendement van 90 dB je een versterker er aan moet hangen van 250 Watt wil je safe spelen. Draai dan de tsjaikovski 1812 met de kanonnen en je begrijpt helemaal wat ik bedoel. Dan bevind je je pas echt op een slagveld. Is het niet de veldtocht tegen Napoleon dan is het wel tegen de buren.
ik versta je niet
Haal die banaan uit je oor Bert. :-D
Citaat van: SB_Marantz op april 23, 2012, 10:30:52
Enig idee hoe hard 105 al is?!
Ja, dat weet ik. Voor alle duidelijkheid zie onderstaande tabel.
(http://i326.photobucket.com/albums/k405/JBr_012/Schermafbeelding2012-04-23om110300.png)
En dan hebben ze het over één instrument. Kun je nagaan als er een band of orkest staat te spelen.
Marc van Moerbeeke zei mij vorige week nog "in deze kamer krijg je fysiek echt geen heel orkest naar binnen, ook niet via een stereoinstallatie."
Als je het verschil in versterker niet kan horen tussen groot en klein dan werkt het placebo effect bij mij wel verdomd goed clown1
Citaat van: Marco op april 22, 2012, 16:44:44
Naar mijn mening zit het allemaal tussen de oren ,je zou namelijk ook verwachten dat een Sony TA-FE370 het onderspit delft tegen een Densen DM-20 en DM-30 pre/ev combi ,of een Onkyo TX-SR604E die naar verwachting veel minder controle zou hebben ,in de getoetste praktijk blijkt het allemaal geen hol uit te maken ,tenzij je op debiel hoge volumes gaat draaien waarbij je de ene versterker laat clippen en de ander niet :angel:
Placebo, horen wat je wilt horen, wie heeft de dikste/grootste/vetste...
In een aantal/vele gevallen zal het allemaal wel waar zijn
Echter : Op mijn eigen Cantons heb ik mogen ervaren dat verschillende versterkers een verschillend geluidsbeeld produceren (bij gelijkblijvende bron/bekabeling/geluidsniveau).
Niet alleen de bandbreedte in de lage frequenties gaat bij mij beter af bij de zware jongens dan bij de lichtere varianten.
Een PM11-S2, toch geen kinderachtige jongen, was bij mij niet in staat om bij gematigd volume de Canton's tot zingen te brengen waar een setje eigenbouw mono's of de MA9-S2's dat wel doen.
Het feit dat het vaak niet uit maakt, wil nog niet zeggen dat het nooit iets uitmaakt...
Citaat van: SB_Marantz op april 23, 2012, 10:30:52
Enig idee hoe hard 105 al is?!
Mwhoah... vat wel mee.. ik heb ooit een racemotor gehad met 112Db bij 6.000Rpm... :-D
Citaat van: joep op april 23, 2012, 11:08:53
Ja, dat weet ik. Voor alle duidelijkheid zie onderstaande tabel.
(http://i326.photobucket.com/albums/k405/JBr_012/Schermafbeelding2012-04-23om110300.png)
En dan hebben ze het over één instrument. Kun je nagaan als er een band of orkest staat te spelen.
Marc van Moerbeeke zei mij vorige week nog "in deze kamer krijg je fysiek echt geen heel orkest naar binnen, ook niet via een stereoinstallatie."
Man, hou op... mijn vrouw speelde klassiek piano, mijn zwager hoorn, een vriendin clarinet... en dat allemaal ook in de woonkamer... en maar klagen over de versterker op -30Db.... :wink:
Citaat van: 211 op april 23, 2012, 18:34:18
Man, hou op... mijn vrouw speelde klassiek piano, mijn zwager hoorn, een vriendin clarinet... en dat allemaal ook in de woonkamer... en maar klagen over de versterker op -30Db.... :wink:
En die hadden geen van drieën een volumeknop? Moet hel voor je geweest zijn. :-D
Citaat van: joep op april 23, 2012, 18:37:56
En die hadden geen van drieën een volumeknop? Moet hel voor je geweest zijn. :-D
Wel een "mute" knop : Koffie of drank... nagelang het tijdstip.... :wink:
Citaat van: SB_Marantz op april 23, 2012, 10:30:52
Bij 400 Watt input, wat geen enkele huiskamer speaker kan verwerken kom je dus op ongeveer 114 SPL uit.
Mijn luidsprekers wel, alleen mijn huiskamer en mijn oren niet.... :wink:
Woensdagavond eens gaan kijken bij Joep.
Citaat van: lo op april 23, 2012, 18:54:44
Woensdagavond eens gaan kijken bij Joep.
Dacht dat je kwam luisteren. En een hele hoop ouwehoeren natuurlijk. :yes:
Luisteren ook natuurlijk en idd een hoop ouwehoeren, is voor onze begrippen inmiddels al weer even geleden dat we elkaar gesproken hebben.
Citaat van: 211 op april 23, 2012, 18:30:00
Mwhoah... vat wel mee.. ik heb ooit een racemotor gehad met 112Db bij 6.000Rpm... :-D
En nu ben je doof? :-o
Citaat van: SB_Marantz op april 23, 2012, 23:00:42
En nu ben je doof? :-o
Zou niet best zijn met muziek & audio als hobby.... 8-)
Citaat van: Marco op april 22, 2012, 16:44:44
Naar mijn mening zit het allemaal tussen de oren ,je zou namelijk ook verwachten dat een Sony TA-FE370 het onderspit delft tegen een Densen DM-20 en DM-30 pre/ev combi ,of een Onkyo TX-SR604E die naar verwachting veel minder controle zou hebben ,in de getoetste praktijk blijkt het allemaal geen hol uit te maken ,tenzij je op debiel hoge volumes gaat draaien waarbij je de ene versterker laat clippen en de ander niet :angel:
volledige en totale onzin.
die test is onder lab omstandigheden gecreëerd en bovendien zijn de kanaal verschillen tussen de amps weggehaald.
iets wat in de praktijk nooit maar dan ook nooit wordt gedaan.
leuke barpraat voor cijferneukers, meer niet. ga muziek luisteren.
Citaat van: Zoldar op april 23, 2012, 23:44:30
volledige en totale onzin.
die test is onder lab omstandigheden gecreëerd en bovendien zijn de kanaal verschillen tussen de amps weggehaald.
iets wat in de praktijk nooit maar dan ook nooit wordt gedaan.
leuke barpraat voor cijferneukers, meer niet. ga muziek luisteren.
ga liever n e u k e n als je niet erg vind dictator :-P
Citaat van: Zoldar op april 23, 2012, 23:44:30
volledige en totale onzin.
die test is onder lab omstandigheden gecreëerd en bovendien zijn de kanaal verschillen tussen de amps weggehaald.
iets wat in de praktijk nooit maar dan ook nooit wordt gedaan.
leuke barpraat voor cijferneukers, meer niet. ga muziek luisteren.
Jij mag het onzin vinden ,wat wij daar meegemaakt hebben is de harde realiteit .
Muziek luisteren doe ik volop ,zit daar maar niet over in :-D
Citaat van: Zoldar op april 23, 2012, 23:44:30
volledige en totale onzin.
die test is onder lab omstandigheden gecreëerd en bovendien zijn de kanaal verschillen tussen de amps weggehaald.
iets wat in de praktijk nooit maar dan ook nooit wordt gedaan.
leuke barpraat voor cijferneukers, meer niet. ga muziek luisteren.
Dus onder ''normale'' omstandigheden komen de verschillen ineens wel aan het daglicht?
En hoezo ''lab omstandigheden?''
Bij mij thuis hebben we ook een dergelijke test gedaan.
Alleen dan wel dusdanig dat de boel even luid speelde (binnen een halve dB) en natuurlijk met de mogelijkheid direct tussen de ampjes te kunnen schakelen.
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen de ampjes handmatig te wisselen maar dan is de tijd ertussen simpelweg veel te lang en stel je het volume never nooit niet op het zelfde niveau in.
Dus in dat opzicht ontstaan er wel verschillen ja. :wink:
Verschillen tussen de oren bedoel je :wink:
Citaat van: Marco op april 24, 2012, 00:27:01
Verschillen tussen de oren bedoel je :wink:
doe 1 oor maar iets meer naar binnen met je vinger en je geluid is weer anders dus moet je nu je haar achter je oor doen of juist niet
dit blijven discussies die eigenlijk overbodig zijn, de een is overtuigd met een test en de ander wil daar niet aan omdat hij zo niet zijn hobby wil uitvoeren
kan met beide leven
dank u cofey anan :angel:
Hoe verklaar je dan dat ik en met vele anderen dagelijks verschillen horen op de zelfde set waarin helemaal niets veranderd is ?
Dat moet dan toch ook wel tussen de oren zitten of niet dan :wink:
Citaat van: John Wx op april 24, 2012, 09:09:33
koffie goed idee
Ja lekker, wanner kom je bij mij op de koffie John?
Citaat van: joep op april 24, 2012, 10:34:17
Ja lekker, wanner kom je bij mij op de koffie John?
Ik word al rustiger :lol:, maar wil wel wat meer uit huis en doe dat ook al maar beetje bij beetje en zeker wil ik graag naar de MvM's luisteren
Citaat van: 211 op april 23, 2012, 18:24:37
Op mijn eigen Cantons heb ik mogen ervaren dat verschillende versterkers een verschillend geluidsbeeld produceren (bij gelijkblijvende bron/bekabeling/geluidsniveau).
Niet alleen de bandbreedte in de lage frequenties gaat bij mij beter af bij de zware jongens dan bij de lichtere varianten.
Een PM11-S2, toch geen kinderachtige jongen, was bij mij niet in staat om bij gematigd volume de Canton's tot zingen te brengen waar een setje eigenbouw mono's of de MA9-S2's dat wel doen.
Begrijp je helemaal.
Heb dankzij de tweede eindversterker de ademnood die je bij zoveel sets hoort bij de Etude's helemaal kunnen wegnemen.
Ze zingen nu pas echt voor het eerst van hun leven. Met als resultaat dat ik mijn cdtjes allemaal weer opnieuw wil beluisteren.
Alle 10 Joep... :schater:
Citaat van: 211 op april 23, 2012, 18:24:37
Niet alleen de bandbreedte in de lage frequenties gaat bij mij beter af bij de zware jongens dan bij de lichtere varianten.
Staat de square wave bij die lichtere links om zeker? clown1
Welke Cantons heb je staan bij de weg?
Citaat van: WimPeu op april 24, 2012, 15:22:56
Alle 10 Joep... :schater:
Ja, en daarna in omgekeerde volgorde. :yes:
Citaat van: SB_Marantz op april 24, 2012, 16:51:28
Welke Cantons heb je staan bij de weg?
Als ik me goed herinner denk ik dat hij de grootste uit de familie heeft de Reference. Zo'n beetje klein formaat mammoettanker.
Citaat van: joep op april 24, 2012, 17:25:50
Ja, en daarna ik omgekeerde volgorde. :yes:
Als ik me goed herinner denk ik dat hij de grootste uit de familie heeft de Reference. Zo'n beetje klein formaat mammoettanker.
ik zeg SONY TA-F370 shutup
Graag zo dicht mogelijk bij het onderwerp bi-ampen blijven, voor we hier een kruistocht ontketenen!
Citaat van: John Wx op april 24, 2012, 18:08:29
ik zeg SONY TA-F370 shutup
koop jij em (als onderdeel van je wekelijkse shopping :mrgreen:), doen we die test nog eens dunnetjes over.
back to topic.
Ik zou ook voor een PM11 gaan ipv van de pm15 bi ampen.
Citaat van: Zoldar op april 24, 2012, 23:09:15
koop jij em (als onderdeel van je wekelijkse shopping :mrgreen:), doen we die test nog eens dunnetjes over.
back to topic.
Ik zou ook voor een PM11 gaan ipv van de pm15 bi ampen.
geen ES :angel:
In mijn set heb ik sinds zo'n anderhalf jaar nu bi-amping in de vorm van twee stereo eindversterkers.
M.i. heeft het nut op mijn luidsprekers, veel scheelt het niet, maar voor mij voldoende om het in te zetten.
Ik had geluk de tweede eindversterker voor niet al te veel aan te kunnen schaffen, had het anders niet gedaan.
Ik zou zelf niet gaan voor twee PM15S1's in bi-amp mode, de meerwaarde ga je er niet uithalen, verschillen zijn erg klein tussen een enkele PM15S1 of een bi-amp combi. Prijs is wel twee keer zo hoog.
Als ik mocht kiezen tussen bi-ampen met twee PM-15S1/2's of een PM11S1/2, zou ik voor de laatste gaan.
Beste advies is: ga naar alledrie de opzetten luisteren: één PM15S1, bi-amp opzet PM15S1 en naar de PM11S1/2. Liefst in je eigen woonkamer.
Citaat van: SB_Marantz op april 24, 2012, 16:51:28
Staat de square wave bij die lichtere links om zeker? clown1
Hahahahahahaha hello
Citaat van: Marco op april 24, 2012, 09:09:15
Hoe verklaar je dan dat ik en met vele anderen dagelijks verschillen horen op de zelfde set waarin helemaal niets veranderd is ?
Dat moet dan toch ook wel tussen de oren zitten of niet dan :wink:
Zeker geen Accent stroom. ??
De ene keer krijg je groene stroom (windmolen) de volgende vanuit de kolencentrale.
Hoor je gelijk.
Groet Whisper
Op het moment dat ik hier stroom van de windmolen krijg en het gaat harder waaien, gaat het volume ook nog omhoog :-o :-D
Na een lange zoektocht, heb ik dan toch besloten om voor een marantz pm11 te gaan. Ik heb hem nog niet bij me thuis, maar van zodra ik hem heb zal ik er een mijn bevindigen over neerschrijven. Ik hoop om nog wat meer diepte te brengen in het geluidsbeeld. Hopelijk zal het verschil toch hoorbaar zijn?
Ahja, ik heb een pm15s1 te koop, moest er iemand intresse hebben?
pascal
Citaat van: scalie op april 29, 2012, 17:01:49
Na een lange zoektocht, heb ik dan toch besloten om voor een marantz pm11 te gaan. Ik heb hem nog niet bij me thuis, maar van zodra ik hem heb zal ik er een mijn bevindigen over neerschrijven. Ik hoop om nog wat meer diepte te brengen in het geluidsbeeld. Hopelijk zal het verschil toch hoorbaar zijn?
Ahja, ik heb een pm15s1 te koop, moest er iemand intresse hebben?
pascal
Nieuw of 2e hands, S1 of S2, toevallig van een medeforumlid ¿
Hoe dan ook: mooie aankoop :yes:.
het is een tweedehands PM11S1. nee niet van een forumlid. Ik weet er staat er een te koop. Het is zoals je zegt het blijft een mooie koop. Het is een beest van een versterker.
Gaat ie buiten het liefhebbers forum om shoppen.... nonono Maar goed, weer 1tje uit de handel..
Veel plezier ermee. Het is een mooie versterker.. pompom