wattage bij 6 ohm hoger dan 8 ohm?

Gestart door Sade, augustus 31, 2020, 23:09:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sade

Mijn speakers zijn 6 ohm en maximaal belastbaar tot 180 watt. (Dali Oberon 7)
De receiver geeft aan:
8 ohm 110 watt en 6 ohm 150 watt
Heb ik dan met mijn 6 ohm speakers meer power (betere match) dan met 8 ohm?
Of moet ik me altijd richten op de specificaties van 8 ohm?




Stadium III

Je moet lekker je muziek luisteren
Hoe lager omage des te meer vermogen
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

CBdicX

Citaat van: Sade op augustus 31, 2020, 23:09:31
Mijn speakers zijn 6 ohm en maximaal belastbaar tot 180 watt. (Dali Oberon 7)
De receiver geeft aan:
8 ohm 110 watt en 6 ohm 150 watt
Heb ik dan met mijn 6 ohm speakers meer power (betere match) dan met 8 ohm?
Of moet ik me altijd richten op de specificaties van 8 ohm?

6 en 4 ohm hebben minder weerstand dan 8 ohm, dus kan een versterker meer vermogen leveren.
Net als ik mijn vrouw laat uitstappen uit de auto (die weegt 160 KG) dan rijdt mijn VW Up ook 15 KM p uur harder en trekt sneller op........  :-D

Maakt qua geluid(kwaliteit) of werking van de speaker niets uit wat je instelt, het is maar een richtlijn, en ohms dalen en stijgen tijdens werk.
Sommige zetten de versterker op 4 ohm omdat deze dan wat koeler aanvoelt.
Fabrikanten kunnen ook neerzetten tussen de 16 en 1 ohm, want dat is het eigenlijk tijdens werk  :wink:

Stadium III

8 ohm speaker zal dippen richting de 4 ohm
Ligt ook aan de speaker zelf ,volume end
Wat ik al aangaf lekker muziek luisteren
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

CBdicX

Citaat van: Stadium III op september 01, 2020, 09:31:39
8 ohm speaker zal dippen richting de 4 ohm
Ligt ook aan de speaker zelf ,volume end
Wat ik al aangaf lekker muziek luisteren

Is zelfs in testen wel richting de 1 Ohm gemeten, dan wel zeer kortstondig dus totaal geen probleem voor een moderne versterker.
Dat kreng van mij schijnt volgens de specs 300 watt RMS te leveren bij 2-4 en 8 Ohm  :-D

RHK

Citaat van: CBdicX op september 01, 2020, 11:14:48
Is zelfs in testen wel richting de 1 Ohm gemeten, dan wel zeer kortstondig dus totaal geen probleem voor een moderne versterker.
Dat kreng van mij schijnt volgens de specs 300 watt RMS te leveren bij 2-4 en 8 Ohm  :-D

Mijn eindbakje doet 5x 250W  bij 8 Ohm en 5x 500W bij 4 Ohm. Maar dat gebruik ik bij lange na niet.  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op september 01, 2020, 16:08:24
Mijn eindbakje doet 5x 250W  bij 8 Ohm en 5x 500W bij 4 Ohm. Maar dat gebruik ik bij lange na niet.  8-)

De VU meter op de Macintosh geeft gemiddeld rond de 3 watt in piek als output aan in TV en muziek gebruik, volgende stap is 30 watt, tik ik wel een aan in actie films, die 300 watt zal ik wel nooit zien, dus het valt allemaal wel mee.

RHK

Alhoewel het mij zal benieuwen hoever je hem kan opendraaien voordat je het te bizar gaat vinden.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op september 01, 2020, 16:51:26
Alhoewel het mij zal benieuwen hoever je hem kan opendraaien voordat je het te bizar gaat vinden.

Ik vind hem al bizar als ie uit staat.........  :-D  :-D  :-D

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX


Sade

Er wordt bij mijn speakers gezegd dat ze een goede versterking nodig hebben. In een ander draadje op dit forum las ik dat ook. Bijvoorbeeld voor een serie een hoger in de range omdat die meer vermogen heeft. Ik sta namelijk in dubio om een nieuwe receiver te kopen en wil een goede match met mijn Oberon 7. Ik twijfel tussen de SR6015 serie en SR7015 serie. Scheelt een hoop knaken, daarom deze vragen. Qua mogelijkheden is de 6 serie voldoende, maar de 7 serie heeft 15 watt meer.

CBdicX

#12
Citaat van: Sade op september 01, 2020, 19:11:33
Er wordt bij mijn speakers gezegd dat ze een goede versterking nodig hebben. In een ander draadje op dit forum las ik dat ook. Bijvoorbeeld voor een serie een hoger in de range omdat die meer vermogen heeft. Ik sta namelijk in dubio om een nieuwe receiver te kopen en wil een goede match met mijn Oberon 7. Ik twijfel tussen de SR6015 serie en SR7015 serie. Scheelt een hoop knaken, daarom deze vragen. Qua mogelijkheden is de 6 serie voldoende, maar de 7 serie heeft 15 watt meer.

15 watt gedeeld door het aantal te gebruiken kanalen, dus maakt niets uit.
Al is het 15 watt per kanaal meer, dan nog hoor je er niets van.
Gemiddeld word er 10 watt per kanaal gebruikt, met hier en daar wat pieken, dus zit je goed met welke hoeveelheid wattjes geleverd door een hedendaagse receiver / versterker.

Wat meer van belang is is de gevoeligheid van al je speakers.
Als dit op 90 dB en hoger zit, geen probleem, stuurt je versterkers met gemak aan.
Zit dit rond de 85 dB heb je wel wat meer vermogen nodig.
Staat geheel los van de wattage opgegeven voor de speaker, bijvb 250 watt.

Sade

De gevoeligheid is (2,83 v/1 m) [dB], 88,5.

Welke receiver is dan beter gezien mijn speakers SR6015 of SR7015?

Stadium III

Gevoeligheid is aan de lagere kant
Maar wel te doen ,ik zou wat zwaardere reciever op zetten om ze te laten zingen
Alleen nu komt het ,wat is hard kwa volume ?
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4