30 - 40 Hz veel lager gaat het niet

Gestart door CBdicX, augustus 20, 2020, 12:33:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

#30
Nee hoor, de stelling (en conclusie via spec lijsten, waar of niet) is dat de meeste speakers, duur en (redelijk) betaalbaar, met een of meerdere woofers, het laten afweten ruim beneden de 30 Hz.
Wil je echt lager moeten er kunstgrepen uitgehaald worden, of gaan werken met versterkte woofers zoals Goldenear doet.

Als iemand iets anders beweert, prima, het viel mij gewoon op dat ook kostbare speakers niet veel lager kunnen (als de metingen "eerlijk" gedaan worden), of het is op een "oneerlijke" 0 dB, of hoger.

En ook niet gefundeerde opmerkingen over paramaters dit en dat, en eigen bevindingen, allemaal prima, vooral niet zelf met deze "parameters" of ontkrachting (gefundeerd en wetenschappelijk bewezen graag) komen.........

Neem een bass test bestand mee naar de testruimte, en ga luisteren.
Ik heb een B&W van 20.000 euro naast een Kef van 2000 euro gehoord, en nee, geen bass verschil waarneembaar, vandaar dat ik eens bij de diverse merken ben gaan kijken wat die allemaal aan specs opgave.

Dus inderdaad eigenbevindingen en stelling dat geld, hoeveelheid woofers, niet (veel) uitmaakt, ze stranden nagenoeg allemaal rond de 30 Hz voor passieve speakers, in doorzon huiskamer grootte, design is een ander verhaal.




CBdicX

#31
Citaat van: xander32 op augustus 23, 2020, 13:50:44
Het zwalken komt voort uit de startpost.

Daarin staan enkel eigen bevindingen, vergelijken van onbetrouwbare parameters. Voorts ontbreekt er een duidelijke stelling, doel of vraag.

Grappig, de specs van de Kensington SE, tenminste, als dit geloofd mag worden (maar ik zie Tannoy wel als een eerlijke  :yes:):

50-225W
Gevoeligheid: 93dB
Nominale impedantie: 8 Ohm
Frequentie bereik: 29 -22.000Hz

En ga nu niet roepen, "wat bedoel je hiermee........."

Ook mijn eigen Davone Solo (ook niet de goedkoopste) wederom 30 Hz.

xander32

Ja, en   :roll: ???
Waarom zouden de door Tannoy opgegeven waarden meer geloofwaardig zijn dan die van anderen?

Citaat van: CBdicX op augustus 23, 2020, 15:49:35
Grappig, de specs van de Kensington SE, tenminste, als dit geloofd mag worden (maar ik zie Tannoy wel als een eerlijke  :yes:):

50-225W
Gevoeligheid: 93dB
Nominale impedantie: 8 Ohm
Frequentie bereik: 29 -22.000Hz

En ga nu niet roepen, "wat bedoel je hiermee........."

CBdicX

#33
Citaat van: xander32 op augustus 23, 2020, 15:57:07
Ja, en   :roll: ???
Waarom zouden de door Tannoy opgegeven waarden meer geloofwaardig zijn dan die van anderen?

Ik zou als ik jou was op een klantenservice gaan werken, zit je denk ik prima op je plek, alles recht lu##en wat krom is, en alles krom lu##en wat recht is.

SB_Marantz

Ik lees hier veel maar niets concreets.
Op de eerste plaats MOET er in de specs +- 3 db of +- 6 dB staan.
Bij eerst genoemde mag je er vanuit gaat dat de schijnbaar erg belangrijke 30 Hz weergave dan ook duidelijk weergegeven gaat worden al dan niet versterkt door de akoestiek.
Fabrikanten die de +-3 dB niet in hun specs zetten komen niet betrouwbaar over imo.

Verder kun je een sinus (30,40 Hz) weer laten geven met een test cd of een toonfiets om het e.e.a. te kunnen vaststellen.

Bij mijn eigen speakers wordt er 32 Hz opgegeven maar deze wordt zwakker weer gegeven dan 40 dus is het ook niet binnen +- 3db.

Gaan deze laag genoeg voor mij?
Ja en krachtig genoeg dus hier geen klagen.

Verder een beetje zinloos topic vind ik.
Vroeger was het vaak voor gebruikers belangrijk dat de speakers ruim boven de gehoorgrens weer konden geven.
50 Khz o.i.d.
Compleet zinloos want b.v. een c speler kapt de frequenties vanaf 20 Khz radicaal af.
Dezelfde onzin werd ook bij versterkers als belangrijk geacht......het was net als de vervormingsrace compleet kansloos ...en meer een verkapte reclame net als verschillende zogenaamde nieuwe nodeloze schakelingen die maar al te vaak voor vreemde problematiek zorgde.



E.e.a. wordt compleet uit zijn verband getrokken en als het voor ''jou'' voldoet is het toch prima?












Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

RHK

Mijn Klipsch sub zou tot 24Hz gaan. Haalt ie dat? Ik weet het niet. Klinkt het laag genoeg? Ruimschoots in de akoustiek die ik in mijn huiskamer heb. Ben het wel met SB eens, het gaat erom of het bij jou goed klinkt, dat doet ie bij mij prima. Was eerst van plan de Klipsch R-115 SW neer te zetten. Maar deze geweldenaar was mij een maatje te groot. Heb een houten huis dus moet ik ook rekening met de buren houden. Had wel de wens om eens iets anders te doen en dacht aan de Devialets Phantom, bij mij kan dat helaas dus echt niet. Zoals in meerdere draadjes begint het ergens en wordt er regelmatig een zijsprong gemaakt. Geeft niks vind ik. Waar gaat het over? Weet ik ook niet, maakt mij niks uit.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Stadium III

2x spl 150 in huis is lekker ,mij boeit het niet als ik nou 25 of 30 Hz haal of 15 tot 20 Hz

Als het maar in balans is
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Ohm Ivo

Toen ik mijn hifi-avontuur begon in 1985 wa er een overvloed aan betaalbare passieve reuzenspeakers op de markt, zoals: Pilot Concorde, JBL 250TI, Quadral Titan mkII/III, Isophon Vertigo, Elac 250 4pi, reuzen van Canton en MB Quart, en tenslotte mijn latere eigen speakers; T+A Criterion tmr220. Dit soort speakers waren doorgaans tussen de 12000 en 20000 mark/gulden en hadden een enorm frequentiebereik. Maar ze waren zonder uitzondering groot tot kolossaal. In latere jaren zijn dit soort speakers steeds zeldzamer geworden, de overgeblevenen werden steeds duurder. Ik heb ook het idee dat de tegenwoordige vloerstaanders tot zo'n 20000 euro (of daaromtrent) minder diep gaan in de bas dan de vroegere speakers. Misschien heb ik het mis. Ik ben blij dat ik nog zo'n oudje heb!

Mijn eerste speakers waren basreflexen van het Nederlandse merk BNS. Prima, tot ik n keer een stukje klassiek draaide (weet niet meer wat) waarin de contrabas een riedeltje speelde. De laagste tonen waren véél zwakker dan de iets hogere bastonen. Ik was geschokt. De BNS'en waren gespecificeerd tot 40hz maar dat vond ik dus duidelijk niet laag genoeg. De rest van mijn speakerreis betrof steeds groter wordende transmissielijnen.

Min huidige speakers zijn gespecificeerd tot 15hz. Of dat binnen 3db, 6db of "in room" is weet ik niet, maar volgens de REWmeting vallen ze tot 16hz niet af. Ik heb ook het kleinere model gehad (maar liefst 40cm lager dan het topmodel). Die was gespecificeerd tot 18hz, maar liet met wat opdraaien nog een indrukwekkende 16hz orgelpijp de kamer in denderen.
En ik moet zeggen...tis een genot. Heerlijk om speakers te hebben die binnen het hoorbare gebied niet hoeven te knijpen of persen. Ik gebruik ze ook voor film. Heerlijk!
Maar ik snap wel dat anderen niet zo'n belang hechten aan het onderste oktaaf.

Volgens mij heb je gewoon conusoppervlak in combinatie met kastinhoud nodig voor lage bassen. Of een systeem aktief is of passief maakt volgens mij voor het bereik niet uit.

Zomaar wat overpeinzingen, net zo richtingloos als dit topic... :wink:

Groet van Evert  :-)

TurboMarco

24 Hz ...daar pak je een koptelefoon voor ,dan heb je ook geen gezeik met staande golven  :-)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

xander32

Nu ga je mij herhalen! Niet erg origineel.
Voel me overigens wel gevleid dat je mij aan het kopiëren bent 😉

Citaat van: CBdicX op augustus 23, 2020, 16:00:17
Ik zou als ik jou was op een klantenservice gaan werken, zit je denk ik prima op je plek, alles recht lu##en wat krom is, en alles krom lu##en wat recht is.

xander32

De cijfers van leveranciers zeggen nauwelijks iets. Als ze dan al de werkelijkheid benaderen, blijft daar in de ruimte en opstelling bij jou en mij thuis vaak nog maar weinig van over.

MarantzRuby

De Nubert NuVero 170 (1.70 meter hoog) geeft een frequentiebereik aan van  (± 3 dB):   23 – 25.000 Hz.
Deze luidsprekers kosten € 3600 per stuk.

https://www.nubert.de/nuvero-170/p3201/?category=224

Versterker: Marantz PM KI Ruby
SACD-speler: Marantz SA KI Ruby
Draaitafel: Pro-ject Xtension 10 Evolution met cartridge Ortofon Cadenza Black
Luidsprekers: Canton Vento 100
Cinch kabel: Tellurium Q Ultra Black II 
Luidsprekerkabel: QED Reference XT 400

TurboMarco

SPL is een doorslaggevende factor ,de ene speaker haalt misschien 80 db @  30 Hz terwijl de andere 100 db @ 30 Hz  op de teller zet .

Dat gezegd hebbende komt de vraag wie weleens een db drag meegemaakt heeft ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Stadium III

160 db @ 40 hz dat is pas gaaf en schadelijk voor je gehoor

Het is maar net wat Marco aangeeft bij welke geluidsdruk word er gemeten bij een bepaalde frequentie
Dit is dan ook in iedere ruimte anders en daarom ben ik ook van mening dat het ook niet zoveel uitmaakt
Als het maar in balans is is voor mij een voornaamste  :-D
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4