De set van Renes 59

Gestart door renes59, januari 03, 2010, 15:09:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pietjepc

Wat is het verschil tussen een breedbander en een 'gewone' luidspreker? redface
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

mountainbiker

Citaat van: renes59 op september 21, 2013, 14:48:24
Nieuwe foto's, gemaakt tijdens een luisterbezoek van iemand van een buurforum. Hij maakt met succes zelf luidsprekers en ik wou dat wel eens horen. Een goed fototoestel heeft hij ook.
Witte slanke zuilen met een breedbander erin.

Dichterbij.

De ev.

De vv en (sa)cd spelers.

Ik zoek een cd.

Zou me niks verbazen dat die speakers beter klinken dan fabrieksluidsprekers.Zien er trouwens ook fraai uit!!
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

mountainbiker

Citaat van: pietjepc op september 21, 2013, 20:47:21
Wat is het verschil tussen een breedbander en een 'gewone' luidspreker? redface
Een breedbander heeft maar 1 driver waar geluid uit komt waar een "normale" speakers meerdere drivers hebben voor hoog,laag en midden.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

Maurice

Citaat van: mountainbiker op september 21, 2013, 20:50:16
Een breedbander heeft maar 1 driver waar geluid uit komt waar een "normale" speakers meerdere drivers hebben voor hoog,laag en midden.
Iedereen zou eens naar een breedbander geluisterd moeten hebben op een fatsoenlijke set. Is zo'n specifiek bijzonder geluid, vaak erg uitgesproken in zowel de plus als de minpunten.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Whisper.nl

#229
Nu ben ik er nog niet uit.
Hoe klinkt dat nu zo'n breedband diy speaker Rene. ? 

Groet Whisper.  byebye

ps ik vind beide speakers wel wat hebben  notworthy

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

jrm

Mooie foto's en inderdaad die speakers heb ik eerder gezien  :-D

Leuke ruimte Rene!

renes59

#231
De speakers zijn niet van mij hoor. De maker heeft een setje gemaakt en ik was nieuwsgierig hoe het klinkt, heb ton dit er over geschreven:
Woensdag 4 september hebben we de nieuwe luidsprekers van Richard naar zolder gedragen. Zwaar zijn ze niet, de ruggen zijn gespaard.
Zoals op de foto's van Richard is te zien dat het mooie slanke zuiltjes zijn met een 8 cm speaker erin. Ter referentie eerst nog maar even naar de B&W's geluisterd, daarna de Richardspeaker aangesloten. Voor zo'n rank zuiltje met kleine speaker een verassend volwassen geluid, ze klinken gewoon goed. Natuurlijk is er verschil met de B&W's maar als je binnenkomt en je weet niet wat er speelt is het heel moeilijk te zeggen welke luidspreker er speelt. Iedereen die bij Freak is geweest weet hoe dat gaat.
Ze hebben minder rendement dan de B&W's, voor niet technici zoals ik, vreemd om te zien dat de volumeknop verder moet worden opengedraaid om op het gehoor het zelfde volume te krijgen. Je verwacht dat de kleine speaker flink te keer zal gaan maar nee een bescheiden volume. Met een dB meter van de iPhone zat er 10dB verschil in. Bij gelijk volume, 80dB, is het mooi om de conus van de kleine speaker flink heen en weer te zien gaan. Bij dit volume klinkt het goed en best wel bas, voor mij genoeg want van dat gebonk hou ik niet. Zoals Richard al schreef ik zou met deze Richardspeakers heel goed kunnen leven. Ze zijn beter als de eerste 2 modellen die Richard heeft gemaakt. Dit geluid spreekt mij direct meer aan, ik was meer verrast door dit geluid dan van eerdere modellen. Kan mij dat geluid niet meer herinneren maar de verrassing over het geluid wel. Richard heeft een paar mooie luidsprekers gemaakt die in een vergelijk met duurdere en grotere modellen geen gek figuur slaan.
Hoe het klinkt ligt natuurlijk ook voor een deel aan de versterker, in dit geval buizen. Dat het bij elkaar past is niet vanzelfsprekend, volgens mij ging dit wel goed.
We hebben met de B&W's ook nog even geprobeerd hoe hard 95 dB is, nou dat is heel hard, zo hard luister ik heel zelden.
Er is veel muziek gedraaid van alle soorten wel wat, zal vandaag de cd's eens opruimen. De Thorens heeft ook nog gedraaid, voor een 31 jaar oude draaitafel met een 20 jaar oud Denon dl301 element klinkt dat toch steeds weer goed.
Het was weer een geslaagde hobbydag met een stel verrassende goed klinkende ranke luidsprekers.

De zuiltjes klinken goed maar ze zijn voor mij geen vervanging voor de B&W's. Voor 140 euro per set klinken ze wel heel goed en kunnen een vergelijking met veel duurdere luidsprekers heel goed aan.

Wat een breedbander is staat al beschreven zag ik net.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

jrm

Leuk verslag, ik heb de stukjes van Richard en Freak ook gelezen en ben beniuwd naar het geluid.

mountainbiker

Citaat van: Maurice op september 21, 2013, 21:01:30
Iedereen zou eens naar een breedbander geluisterd moeten hebben op een fatsoenlijke set. Is zo'n specifiek bijzonder geluid, vaak erg uitgesproken in zowel de plus als de minpunten.
Ja dat lijkt me wel apart.Ken het niet breedbanders.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

renes59

Citaat van: jrm op september 21, 2013, 21:23:45
Leuk verslag, ik heb de stukjes van Richard en Freak ook gelezen en ben beniuwd naar het geluid.
Je zult verrast zijn hoe goed het klinkt.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

bas focal marantz

Een breedbander heeft als grote voordeel dat al het geluid uit een unit komt , dat speelt meestal ruimtelijker dieper breeder etc instrumenten beter te plaatsen in een opname etc ..

Geen lastige scheidings filters hooguit correctie filters , maar die hebben meerweg speakers vaak ook .
Er zijn zat breedbanders die zelfs zonder storende filter componenten kunnen dus rechtstreeks op je versterker .

Bij een meerweg staan de units van elkaar en moet het geluid samen komen om een geheel te vormen , maar de units staan niet even ver kijk maar naar de tweeter die zit centimeters voor de bas/mid speaker .
En de tweeter zit op oorhoogte en bas/mid iets lager dus ook weer centimeters langere afstand voor het geluid bij je gehoor aankomt .
De afstand die het geluid naar je oor moet afleggen is voor de tweeter korter dan de bas/mid maar in het scheidings gebied van die 2 units komt de zelfde toon ,dat gebied overlapt elkaar een heel stuk ,  het geluid die uit je tweeter komt bereikt je iets eerder dan het geluid een bas/mid .
Ook de boven tonen van intstrumenten hebben hier last van , de originelen toon komt uit de bas/mid en de boven toon uit je tweeter , de boven toon bereikt je gehoor iets eerder dan de originelen toon .


Dat zorgt ervoor dat wat ik in de eerste zin schreef maar voor een meerweg allemaal iets minder goed dan een breedbander .

De kosten van speaker ontwerp is veelal velemalen goedkoper van een breedbander .


Nadelen zijn er ook , kleine breedbander vaak weinig laag , grote breedbander minder hoog .
Een meerweg kan vaak net wat beter laag net wat beter hoog .

TurboMarco

De breedbanders van mij zijn filterloos ,dus geen notch .... or what so ever .

De grootste beperking is wel het rendement ( ca 80 db/1 W/1Mtr ) ,en dat los je echt niet op met de zwaarste versterker ter wereld  :no:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

CiteerNadelen zijn er ook , kleine breedbander vaak weinig laag
Stop een kleine bb in een quasi TL en je komt er wel op terug  :wink:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

bas focal marantz

Citaat van: Marco op september 22, 2013, 13:30:17
Stop een kleine bb in een quasi TL en je komt er wel op terug  :wink:
Het kan dan wat dieper en luider maar is nog steeds geen subwoofer .

Maar alles heeft voor en nadelen het is net wat je belangrijker vindt .

ik denk dat een klein breedbandertje in de nachtelijke uren echt kan laten horen op zacht volume wat hij kan , geen omgevings geluid gezins leden al op bed en genieten maar .


Of backloaded hoorn  :-D .
Gaan vaak niet diep maar kunnen wel weer wat luider .



Die slanke zuiltjes kan je zo laten staan naast de B&W  nemen nagenoeg geen ruimte in .

renes59

#239
Dit stukje van een zin komt uit een ander topic: "maar stop er een fatsoenlijken power kabel aan en je hebt een dijk van een speler." Wat zou dat veranderen aan het geluid, waarom wordt het een ander apparaat?
Ik heb deze stroomkabels aan mijn spul, aan de ev en vv zitten kabels ( de grijze) afkomstig van Mettler weegschalen en aan de cd speler zit de kabel  ( zwarte)die er bijgeleverd wordt. Ik geloof er niets van dat andere stroomkabels een ander geluid geven.
Waarom kabels van weegschalen?, de weegschalen waren kapot en werden weggegooid, de kabels kon ik wel gebruiken. Een waterpasje van een weegschaal heb ik nu op mijn Thorens TD160 liggen.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.