De set van Marcel

Gestart door Audiophylia Nervosa, augustus 12, 2017, 18:16:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Audiophylia Nervosa

Hallo forummers,

Dank jullie wel voor het meedenken, maar voor mij geen subwoofer. Ik weet wat een sub kan doen, maar het is mij te onnatuurlijk en niet mijn ding.
Ik heb liever het signaal gewoon vanaf de speaker naar de hotspot, sweetspot of hoe dat dan ook heet.

En voor gewoon of alleen muziek luisteren, is een sub ook niet nodig. bij films snap ik het effect er wel van maar bij muziek is dat een ander verhaal.
Als die basgitaar links in de setting is opgenomen, dan wil ik die ook links horen en niet ergens een laag basgeluid door de woonkamer.

Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

Marvin

Dan neem je er 2. [emoji1787][emoji1787]

Frits Denon

Citaat van: KI-Pearl op december 02, 2020, 12:32:58
Hallo forummers,

Dank jullie wel voor het meedenken, maar voor mij geen subwoofer. Ik weet wat een sub kan doen, maar het is mij te onnatuurlijk en niet mijn ding.
Ik heb liever het signaal gewoon vanaf de speaker naar de hotspot, sweetspot of hoe dat dan ook heet.

En voor gewoon of alleen muziek luisteren, is een sub ook niet nodig. bij films snap ik het effect er wel van maar bij muziek is dat een ander verhaal.
Als die basgitaar links in de setting is opgenomen, dan wil ik die ook links horen en niet ergens een laag basgeluid door de woonkamer.

Bij een goede afstelling van een sub blijft dat ook zo, echter de meesten laten de sub veel te vroeg bijkomen. Bij mij bv pas beneden de 40Hz. Dat hoor je niet meer, maar voel je wel.

Geeft niks, het zijn jouw oren en daarmee jouw keuzes. Ik heb hier nog een paar Elac FS 187 Hobo Special Edition in de verkoop staan. Weet niet waar je woont, maar je bent van harte uitgenodigd om ze (coronaproof) te komen beluisteren. Geldt ook voor de andere sets, maar die blijven mooi hier. En anders veel plezier bij de zoektocht. Is een leuke bezigheid.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Audiophylia Nervosa

#633
Na veel review's lezen over diverse kandidaten en in acht genomen de ruimte waarin deze moeten spelen en de opstelling welke mogelijk is, zijn er 2 luidsprekers overgebleven, eigenlijk 1 i.v.p. een lichte voorkeur en een praktisch voordeel m.b.t. de BR.

De eerste kandidaat is de KEF R700 ( de R900 is to much voor onze woonkamer) en de tweede kandidaat is de Tannoy XT6F (XT8F is to much voor onze woonkamer).

Ik ben niet gevoelig voor de waarderingen in de Duitse audio tijdschriften, maar ik maak er wel gebruik van omdat ze wel verrekte makkelijk zijn als een soort leidraad in specifieke informatie m.b.t. de plaatsing mogelijkheden. Tijdens hun testen nemen zij heel erg in overweging welke ruimte, plaatsing en aankleding voor de geteste speaker geschikt is.

Morgen ga ik luisteren naar een set Tannoy XT6F luidsprekers welke behoorlijk dicht aan de wand geplaatst kunnen worden i.v.m. een naar beneden (in de voet) gerichte BR opening. Daarnaast zijn de reviews over het dual concentric systeem niet misselijk. Dit samen met meer body is denk ik wel een geschikte kandidaat voor mijn oren en dat gaan we morgen meemaken. De verkoper had nog voorgesteld om mijn eigen versterker mee te nemen, maar dat is niet zo'n goed idee dus ik hoor het daar wel en als dat mij bevalt, dan neem ik de gok.


https://www.youtube.com/watch?v=rkN1b0ci7RA

Nadeel aan de KEF is dat de BR aan de achterzijde geplaatst is.

Wordt vervolgd!



Groeten,
Marcel
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

VANZOMERENG

Marcel,

Je zegt op zoek te gaan naar andere speakers, omdat je versterker meer aan kan (c.q. beter verdient)
Wat nu als je straks andere speakers in huis heb gehaald, die veel meer kunnen dan je versterker kan
leveren aan kwaliteit.   Opwaartse spiraal naar de onvindbare heilige graal  :-D

Je zegt, dat je iets wilt temperen m.b.t. je zoektocht naar zuilspeakers i.v.m. je kleine luisterruimte
maar je wilt tegelijk "meer laag"   Vaak haal je dan hiermee, meer ellende in huis.
Niettemin is je wens niet onmogelijk maar zal per geval/speaker een Try & Error bezigheid zijn.

Ik denk dat wellicht slanke zuiltjes met een transmissielijn, het proberen waard is.

Heb je al bij het HT-forum in de markt-sectie gekeken, daar staan ook diverse fraaie 2e-handse speakers
voor zeer redelijke prijzen?




Audiophylia Nervosa

We gaan het zien, ik heb altijd nog mijn AE2 speakers. Alles wat ernaast in huis komt wordt grondig beluisterd tot het naar mijn smaak is.
Misschien morgen al met een mooie Tannoy set.

Ik heb al zoveel groot in huis gehad, Canton RCL, Quadral Aurum 9, Infinty SM 155 en wat niet nog meer dus ik weet onderhand wel (of eigenlijk nu pas) wat ik wil.
En dan heb ik het hier alleen nog maar over de grote luidsprekers welke hier in huis hebben gespeeld, de rest nog niet meegerekend.

Ik heb gewoon zin in iets anders en dan volgens bepaalde voorwaarden.
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

The Good Son

Ik ben benieuwd naar je bevindingen, deze Tannoys staan ook op mijn wenslijstje

WilliamB

Voor morgen veel luisterplezier, erg benieuwd naar je b bevindingen.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Frits Denon

Citaat van: KI-Pearl op december 02, 2020, 13:53:01
We gaan het zien, ik heb altijd nog mijn AE2 speakers. Alles wat ernaast in huis komt wordt grondig beluisterd tot het naar mijn smaak is.
Misschien morgen al met een mooie Tannoy set.

Ik heb al zoveel groot in huis gehad, Canton RCL, Quadral Aurum 9, Infinty SM 155 en wat niet nog meer dus ik weet onderhand wel (of eigenlijk nu pas) wat ik wil.
En dan heb ik het hier alleen nog maar over de grote luidsprekers welke hier in huis hebben gespeeld, de rest nog niet meegerekend.

Ik heb gewoon zin in iets anders en dan volgens bepaalde voorwaarden.

Zeg dat dan gelijk! :-D
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

xander32


Nostra

En toch blijf ik me afvragen waarom er zo veel audiofielen tegen een deftig afgestelde subwoofer zijn?

Ik heb nu een audio kameraad die absoluut geen sub wou (heeft b&w 803 d3's) en omdat zijn ruimte het niet zo toe liet qua bas, een svs sb 3000 aangeschaft. Nu klinkt alles zo veel mooier in balans.

Ikzelf heb ook een asw 2500 van b&w aangeschaft om diezelfde reden. Naar mijns inziens een van de beste audio upgrades die ik kon doen tezamen met de van den hul bekabeling.

Het voegt zoveel meer toe dan wat zelfs een uit de kluiten gewassen vloerstaander niet kan toevoegen.

Ik zou persoonlijk eerst de huidige speakers houden en eens een sub erbij nemen (best gesloten behuizing overigens, niet onbelangrijk!) en vandaar zien. Gaat je ook minder kosten dan een nieuwe set speakers en staat het je niet aan terug de verkoop in.

Je bent altijd zo positief geweest over je huidige speakers op je rotel versterker die reserve genoeg heeft. Waarom ze dan wegdoen voor juist het laag?

Sub erbij, afstellen en de speakers houden dat is wat ik zou doen [emoji6]

Just my 2 cents

Verstuurd vanaf mijn H3113 met Tapatalk


Audiophylia Nervosa

Hallo Nostra,

Bedankt voor jouw reactie.

Mijn eigen ervaring en standpunt m.b.t. een subwoofer zal niet snel veranderen.

Als ik al geld uit zou geven aan "kunstmatige" aanvulling in het geluid zou ik gaan voor de Harmonizer van Cock (Sonore). Dit heb ik mogen horen bij een vriend van mij en dat is op z'n zachts gezegd opmerkelijk.

Voor mijn gevoel moet het laag gewoon uit de speaker zelf komen.

Misschien komt dat ook wel omdat ik inmiddels zoveel aardbevingen heb mogen meemaken op audiobeurzen in Veldhoven en De Doelen dat ik daar een beetje allergisch ben geworden voor subwoofers.

Het spreekt mij gewoon niet aan!

We gaan het morgen meemaken.

Groeten,
Marcel
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

Audiophylia Nervosa

#642
Als alles doorgaat, komt er ook nog een speaker kabeltje bij. De Chord Epic X met bijbehorende jumpers.

https://chord.co.uk/wp-content/uploads/2014/08/HFC388_Chord_co_reprint.pdf

Kan een leuke bijvangst zijn.

Groeten en tot morgen,
Marcel
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

The Good Son

"Voor mijn gevoel moet het laag gewoon uit de speaker zelf komen."

Daar sluit ik mij bij aan, ik vind een subwoofer op een of andere manier altijd onnatuurlijk overkomen, althans bij de weinige subs die ik heb kunnen luisteren....

Nostra

#644
Citaat van: KI-Pearl op december 02, 2020, 21:38:25
Hallo Nostra,

Bedankt voor jouw reactie.


Graag gedaan!

Citaat van: KI-Pearl op december 02, 2020, 21:38:25

Voor mijn gevoel moet het laag gewoon uit de speaker zelf komen.


Wel Marcel, ALS de subwoofer juist afgesteld is heb je dat gevoel. En dat is het gevoel dat ik nu heb bij men asw 2500. Ik heb er ook enkele luistersessies op zitten voor ik dacht van dit is het.
Maar dat is juist hetgene waar de meeste mensen geen geduld voor hebben of er gewoonweg de tijd niet voor nemen omdat ze denken uit het doosje, installeren en klaar.

Ik heb zitten spelen met de crossover frequenties en met het volume tot ik dacht/hoorde van nu ben ik er.

Een subwoofer je huis laten daveren is niet moeilijk! Zeker niet met een gepoorte.

Met een gesloten behuizing (veel snellere bas respons en veel meer muzikaal) heb je dit probleem minder. Enige "nadeel" aan de iets minder krachtige (zoals de mijne) is dat ze niet zo denderend hard gaan dat de ganse ruimte gevuld is met bas geluid en een locale aardbeving veroorzaken. Maar om een echt muzikale sub te vinden is het niet zo makkelijk. B&w maakt er enkele, svs hun sb reeks is ook meer dan de moeite waard om eens te checken en wharfedale heeft ook een mooie 10 duimer in zijn assortiment.

Ook een nadeel is dat de meeste subwoofers voor home theater gemaakt zijn (dus gewoon beter gezegd een lompe en harde bas weergeven) en weinig subs gemaakt zijn voor effectief iets aan de muziek toe te voegen.

Anyhow dit waren mijn 2 euro centjes met betrekking tot subwoofers en nu zwijg ik er over!

Natuurlijk doe je nog altijd je eigen zin hiermee en morgen veel test plezier morgen! Hou ons op de hoogte!

Groetjes
Frederik


Verstuurd vanaf mijn H3113 met Tapatalk